33 Reacties

3 jaar geleden

Hier ook geen tijdschema zoontje 9 maand ik volg hem hij toont aan wat hij wil 😊

3 jaar geleden

Wij zijn niet persè heel structureel maar hebben wel een schema. En die is ook niet elke dag op de minuut hetzelfde maar vaak zitten we wel ongeveer rond dezelfde tijd. Zeker met slaapjes heb ik heen vaste tijden, ik breng haar gewoon naar bed zodra zij moe is. S’ochtends kan het wat verschillen met de dag ervoor doordat ze s’nachts minder geslapen heeft en s’middags weer omdat ze s’morgens minder heeft geslapen. Enige wat ik wel altijd “op tijd” doe is haar fles en avondeten. Maar ook daarin kan soms wat verschil zitten van 15 - 30 minuten. En tussendoor geef ik altijd op gevoel. Heb ook nooit dat ze vast dingen moet eten en niet meer dan dat. De ene dag eet ze wat meer dan de andere dag. Ik volg haar heel erg met dat soort dingen.

3 jaar geleden

Ja en nee.... Wij hebben wel een ritme, maar zij bepaald dat. En dat begint met hoelaat ze wakker wordt ochtends. Ik let wel op de max wakkertijd en vermoeidheidsignalen, want zodra ik daaraan voorbij ga dan heeft ze daar echt last van. Dus ze bepaald zelf wel hoe en wat, maar ik stuur daar zelf ook wel in. Drink en eetmomenten zijn altijd anders. En gaat nooit op vaste tijden slapen, behalve 's avond rond dezelfde klok. Doordat ons avond ritueel zo herkenbaar is, valt ze heel goed in slaap voor de 'grote' slaap.

3 jaar geleden

Reactie op Melanievera

Ja en nee.... Wij hebben wel een ritme, maar zij bepaald dat. En dat begint ...
Hier inderdaad ook zo. Ik zei schema maar het is meer een soort ritme die zij zelf bepaald heeft.

3 jaar geleden

Bij ons ook geen tijdschema, de ene dag is ze actiever als de andere dag. Heb het wel geprobeerd hoor de tijdschema's.. maar het werkt hier niet of ik zet niet hard genoeg door. Onze dochter heeft best een goed ritme vind ik zelf ( al heeft ze tot nu toe nog maar 3x doorgeslapen, zucht) ze word rond 8.00 smorgens wakker.. is rond 10.30 vaak weer moe en slaapt dan rond 11.00, dan word ze wakker om 12.00 en rond 15.00 slaapt ze vaak weer tot 16.00 en dan word ze rond 19.30 moe. Ik doe dan ons ritueeltje.. in bad, pyama aan een flesje en op bed. Vaak word ze rond 4.00 snachts wakker, de ene keer wil ze de fles de andere keer niet. En dan slaapt ze dus weer tot 8.00. 😊

3 jaar geleden

Wij hadden niet echt een ritme, omdat dit gewoon ook niet lukte. En ineens sloeg dit om en had hij behoefte aan een ritme. Dus lekker je kindje blijven volgen toch😁

3 jaar geleden

Hier is wat een ritme maar geen exacte tijden. Zijn daar ook wat losser in 😊 Wat echt vast is Om 7u opstaan (ze is zelf altijd wakker dan) Tussen 18u en 19u gaan slapen Geen dutje meer na 16u Automatisch zit er op die manier wel een klein beetje ritme in maar het is niet dat ik exact kan zeggen wnr en hoelang de dutjes zijn

3 jaar geleden

Hier schommelt het een beetje. In de ochtend gaat het wel een beetje. Fruit ergens tussen 9-10 en dan rond 10:30-11 naar bed. De rest van de dag is afhankelijk van hoe lang het slaapje geduurd heeft. Na 16:30 geen slaapjes meer en maken we haar wakker en ergens rond 19:00 naar bed. Soms is dat eerder en soms wat later. Afhankelijk hoe moe ze is.

3 jaar geleden

Met slapen wel een ritme en schema maar niet met eten helaas

3 jaar geleden

Wij hebben helemaal geen schema en zijn allebei oerhollands opgevoed, wellicht dat dat gerust stelt 😂. Enige waar wij ons aan houden is nu 2.5/3 uur wakkertijd omdat hij dan meestal moe is. Dan kunnen we wat dingen ondernemen gedurende de dag zodat we een indicatie hebben wanneer hij weer wil slapen. Qua eten geen schema en slapen verder ook niet. Zelf opstaan en naar bed gaan kan met 2/3 uur per dag verschillen

3 jaar geleden

Ik heb zelf nooit een schema gemaakt, mn zoontje heeft er uiteindelijk zelf een beetje ritme in gemaakt, maar ook dat verschilt gerust een uur of meer!

3 jaar geleden

Wij zijn ook wel losjes. Er zit een soort van patroon/schema in, maar dat doet zij voornamelijk zelf. Geeft zelf heel goed aan als ze moe is of honger heeft. Als het redelijk is, dat is het eigenlijk altijd wel, dan volgen wij haar gewoon. Ze is een heel blij en tevreden kind die echt elke nacht doorslaapt. Nog wel... ;-)

3 jaar geleden

Wij doen alles op verzoek, moe is naar bed en honger is voeden. Werkt voor ons super! Ik houd niet van schema’s :)

VRIEND

3 jaar geleden

Wij hebben ook geen schema.. we volgen haar.. wrijft ze in dr ogen dan gaat ze naar bed en eten beetje om de 4/5 uur wanneer zij het aangeeft. Avondeten is wel rond 18.00 uur en dan vervolgens uur later fles en slapen!

3 jaar geleden

Geen schema hier, dat hou ik echt niet vol... 😅🤣 Is ze moe gaat ze slapen, heeft ze honger krijgt ze eten, etc. Ben veels te bang dat ze anders dingen gaat verwachten rond een bepaalde tijd en ik krijg het nooit voor elkaar alles altijd rond dezelfde tijd te doen elke dag. Ik heb ook nooit schema s voor mijzelf, ookal zijn dutjes etc meestal wel rond dezelfde tijden, late ochtend 1 en late middag 1 maar dat doet ze zelf.

3 jaar geleden

Hier ook geen schema! Elke dag is anders, werkt prima zo. In mijn omgeving ook merendeel met een strak schema, ik word daar juist zenuwachtig van. Dus je bent zeker niet de enige!

3 jaar geleden

Wij hebben ook helemaal geen schema hoor. We proberen wel een bedtijd aan te houden tussen 20:00-21:00 meestal is ze dan ook uitgeteld. Als ze later wakker is geworden van haar middagdutje dan is ze ook later moe. Wij doen alles een beetje op gevoel

3 jaar geleden

Reactie op Simone_1

Hier ook geen schema! Elke dag is anders, werkt prima zo. In mijn omgeving ...
Ja ik krijg ook de kriebels van schema's. En heb ook vaak het idee dat je het jezelf dan onnodig moeilijk maakt door je zo aan een vast schema vast te klampen. Het zijn geen kleine machines toch? Maargoed, iedereen moet vooral doen wat ze zelf fijn vinden.

3 jaar geleden

Same, kan niet op de minuut of het uur zeggen wanneer ze slaapt of eet. Ik volg haar en probeer daarin te kijken naar wat nodig is. Weet wel dat ze na het ontbijt even spelen vaak weer wil slapen. Dus meer een ritme op die manier

3 jaar geleden

Wij doen het ook niet op schema, ik geef ze eten wanneer ze erom vragen en als wij smiddags een boterham eten geef ik ze er ook 1tje of stukje fruit . En savonds eten ze gewoon patatjes mee met ons, Ze slapen wanneer ze moe zijn. Enkel om 19-20u gaan ze naar bed, dat staat vast. Dus geen schema en gaat perfect zo, zelfs met een tweeling! 🤣