33 Reacties

3 jaar geleden

Hier nooit met een schema.gewerkt gewoon mijn lind gevolgd...ik sta ook niet op een schema...

3 jaar geleden

Hier ook geen schema. Natuurlijk is er inmiddels wel ritme. Maar als de dag later begint of anders loopt is dat ook prima. De klok is niet mijn raadgever

3 jaar geleden

Wij hanteren wel een schema. Maar gaande weg kom ik hier van terug. Ik denk dat we beter naar haar kunnen gaan kijken en hoe zij zich voelt, daarop te handelen. Omdat ik het steeds slecht trek wanneer het dus niet volgens schema ga. Terwijl ze een baby is, en het oneerlijk van mij is om te verwachten van haar dat ze dit schema ook netjes volgt. Dus ik denk dat het echt niet uitmaakt of je nou een schema volgt of niet. Zolang je baby’tje het er goed op doet, en het goed voelt voor jou. Lekker blijven doen.

3 jaar geleden

Is denk ik ook afhankelijk van waar de ouders zelf een goed gevoel bij hebben. Ik streef wel naar een beetje vastigheid omdat dat makkelijk is met afspreken. Maar daar trekt mijn zoontje zich niks van aan en geeft elke dag op verschillende tijdstippen aan waar hij behoefte aan heeft. Dus in de praktijk is het enige schema tussen 18.30-19.00 naar bed🤣 Ook met eten, totaal geen schema in te krijgen, nu hij ineens zoveel kan heeft hij ook vaker trek. Ik geef ook geen potjes warm eten, hij heeft nog een heel leven om conserveringsmiddelen binnen te krijgen. Denk als ik potjes zou geven ook vaker op hetzelfde tijdstip zou eten. Soms sta ik 3 verschillende dingen te koken want mijn vriend eet vegetarisch en ik niet. Vaak eet ik dan gewoon vega. Maar scheelt straks zo als hij met de pot mee mag eten! 😅 En daarnaast ben ik zelf te ongestructureerd voor een schema, eigenlijk😑 Het klinkt zo ideaal, elke dag weten wat je doet om hoelaat of toch niet?🤔 Hij komt in ieder geval geen slaap of voeding tekort😅

3 jaar geleden

Het is niet dat wij ooit een vast schema wilde maar ze doet het eigenlijk vanzelf. Meestal hebben we dus gewoon een vast ritme maar dit is hoe zij het zelf aan geeft! Gister weer helemaal anders met slapen overdag, ook prima! Passen we ons gewoon aan

3 jaar geleden

Reactie op MK-89

Het is niet dat wij ooit een vast schema wilde maar ze doet het eigenlijk v ...
Super fijn als de kleine dat doet..!! Maar ook fijn dat jullie je dan evengoed aan haar aanpassen

3 jaar geleden

Reactie op SENA5

Is denk ik ook afhankelijk van waar de ouders zelf een goed gevoel bij hebb ...
Ik ben zelf echt wel van de schema’s en structuur maar het lukt gewoon niet.. plus ik wil het mezelf niet te moeilijk maken dan dat het al is, de kleine eet met ons mee.. ik ben wel begonnen met potjes op advies van mijn vader omdat het schijnbaar eerder te accepteren was en dat werkte.. nadeel is de kleine wilt niks zelfgemaakt en alleen maar potjes😑 terwijl ik weer van t alles vers maken ben. (Dure phillips aparaat voor niks gekocht) ik zit nu met het probleem dat hij zelfs de potjes niet meer wilt dus het is nu maar met de pot mee eten, hij wil alles wat op mijn bord staat en alles eet die in grotere stukjes (ook fruit enzo) maar wij eten vrij laat.. meestal 7u dus ik moet vaak puzzelen

3 jaar geleden

Reactie op EmmaRietje

Wij hanteren wel een schema. Maar gaande weg kom ik hier van terug. Ik denk ...
Ja dat probleem ken ik heel erg.. geloof me ik heb het geprobeerd maar als hij besluit om 1 uurtje langer op te blijven en daarna 1 uurtje langer te gaan slapen of gewoon 1 fles melk over te slaan dan raak ik een beetje van mij padje😅 dus dan maar gewoon helemaal geen schema dan pin ik me er niet zo aan vast

3 jaar geleden

Geen ritme, geen schema.. zou wel graag iets meer structuur er in willen maar onze zoon (9.5mnd) is het daar niet mee eens;). We hebben wel een vaste volgorde qua bv, fruit, brood, fles, hapje, bv, maar slaaptijd en -duur zijn altijd anders helaas.

3 jaar geleden

Net als vele anderen hier eigenlijk enige echt vaste ritme de bedtijd: 19u (soms 10min eerder of later). Merk dat zoonlief dat wel heel fijn vindt en daar zo aan gewend is dat hij eigenlijk altijd direct in slaap valt. Door z’n vaste bedtijd wordt hij eigenlijk ook elke ochtend rond zelfde tijd wakker (ca 6.30u). En dan is de rest van de dag flexibel. Leg ‘m op bed als hij gaapt, soms is dat al 9u, soms pas 11u of pas ‘s middags. En eten wel ongeveer om de 2u maar ook als ik er zelf net aan denk of hij jengelig wordt.

3 jaar geleden

Geen vaste tijdstippen maar een vaste volgorde. Bv wakker tussen 7u30 en 9u30. Direct melk, 11 uur groentepap. Tussen 12 en 13u30 middagdutje en flesje melk (afhankelijk van om welke uur ze wakker wordt), 16u30 fruithapje. 19 u vaste tijdstip om te gaan slapen.

3 jaar geleden

Ik ben alleen met mn dochtertje, en heb vanaf dr geboorte gekeken naar wanneer zij aangaf wat ze nodig had op dat moment, nu is ze bijna 10 maanden en hebben we wel een ritme hoor. Ze ontwikkeld zich super en is eigenlijk ook altijd vrolijk, ik vind het op deze manier ook helemaal niet zwaar dat ik alles alleen doe.

3 jaar geleden

Ik was bij de geboorte zo strikt. En raakte helemaal gestresst als het niet volgens mijn lijstje in mijn hoofd ging. Heb dat toen gelukkig vrij snel losgelaten en ben toen mijn baby gaan volgen. Een van mijn regels was wel: de baby nooit wakker maken😂 En heel eerlijk? Hij slaapt nog steeds wanneer hij wil, maar het is wel zijn schema. En zo is er natuurlijk een schema ontstaan. Maar eten doe ik elke dag nog anders. Soms smorgens boterham soms flesje etc. En na zoveel tijd veranderen zijn behoeften dus ook zijn schema. Als z’n ochtend slaapje 45 min duurt of 2 uur. Ik vind alles best. Zoveel relaxter geworden en hij is nu 9,5 maanden. Mijn advies zou zeker zijn om je kind te volgen.