25 Reacties

2 jaar geleden

Hier lukt voorlezen ook niet uit een voorleesboek, we bladeren samen door het boekje heen. Ik krijg niet de kans om een zin voor te lezen en we zitten al op een andere bladzijde. Voornamelijk hebben we nu boekjes met plaatjes van dieren waarbij ik zelf een verhaaltje verzin

2 jaar geleden

Bij mij lukt het ook niet..jij pakt het af en bladert er door heen of doet het in zn mond..🤣

2 jaar geleden

Hier lukt het soms wel en soms niet. We doen nu voor bed tijd samen in de stoel op haar kamertje elke dag het zelfde boekje lezen en dat gaat echt goed! We lezen dan Woezel & Pip slaap lekker. Kort boekje en met lichtjes. En merk dat het door dit ritueel overdag nu ook vaak beter gaat!

2 jaar geleden

Bij ons is het de afgelopen periode heel erg vanzelf gekomen. Eerst liep mijn dochter vooral rond met de boekjes en af en toe kwam ze ermee om samen te kijken. Initieel was het vooral wat dingen aanwijzen en benoemen of vooral bladeren. En inmiddels zijn er wel boekjes waar ze voor blijft zitten om voor te lezen. Ik merk wel dat de voorleesboeken van de bieb bijvoorbeeld niet werken, ze moet het echt herkennen om er voor te blijven zitten. En het verhaal moet ook niet te lang duren, want dan haakt ze halverwege af. Dus ik lees nu al wekenlang dagelijks hetzelfde bumba verhaaltje met haar 😬

2 jaar geleden

Wij lezen voor na het eten als ze nog in de Kinderstoel zit. Dat gaat goed. Samen knus op de bank dat is nog toekomst muziek hier

VRIEND

2 jaar geleden

Hier ook zeer lage aandachtsspanne. Ik krijg amper een paar sec per blad, maar nu kijk ik met haar boekjes met dieren of voorwerpen en zij wijst die dan aan en ik maak het geluid van het dier of noem het dier/ding en dat vindt ze geweldig leuk. Zo verslindt ze echt boekjes. Herhaling vindt ze leuk, dus vaak dezelfde boekjes. De maakt nu zelf de dieren geluiden. Ik neem gewoon een stapel boekjes van de bib mee.

VRIEND

2 jaar geleden

Hier ook zo dra ik een boek pak en begin met lezen heb me zoontje het al weer uit me handen gepakt en dan op de grond gooien🤦‍♀️

2 jaar geleden

Hier lukt het voorlezen ook niet hoor. Wij zijn ermee gestopt, ik wil die frustratie niet langer “omdat het goed is”. Komt vanzelf denk ik en anders maar niet 🤐. Hij pakt nu wel zelf eens een boekje en dan wijzen we de plaatjes aan totdat hij er flauw van is.

2 jaar geleden

Hier kwam hij zelf met boekjes om uit voor te lezen en dat doen we nu dus ook hele dag door. Gaat zo snel met zijn woordenschat. Hij is nu 1,5 en nu ongeveer 2 maanden zo bezig.

2 jaar geleden

Volgens mij is voorlezen zoveel meer dan daadwerkelijk het verhaal lezen wat er in een boek staat. Je kunt bespreken wat er te zien is, geluiden maken, vragen om dingen aan te wijzen, een aangepaste versie van het verhaal vertellen (korter en simpeler), zwaaien naar alle personages etc. Al dit soort activiteiten zijn talig en dragen bij aan de taalontwikkeling. Ik zou kiezen voor boekjes die aansluiten bij waar je kindje nu mee bezig is (dieren, auto’s, alledaagse voorwerpen etc). En dan eens kijken wat er met een boekje wel lukt. Het moet vooral leuk zijn!

2 jaar geleden

Hier een meisje van 18 maanden en die kan geen genoeg krijgen van boekjes lezen soms half uur ene na andere boek. Zit toch veel verschil in wat je kindje interessant vind

2 jaar geleden

Reactie op RomyAmber

Hier een meisje van 18 maanden en die kan geen genoeg krijgen van boekjes l ...
Ja verschilt idd ook heel erg! Want onze oudste (nu 3) was vanaf 1 jaar niet weg te krijgen bij de boekjes. Die kon de hele dag voorgelezen worden. Maar bij onze jongste groeit het echt nu pas (18 maanden)

2 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Volgens mij is voorlezen zoveel meer dan daadwerkelijk het verhaal lezen wa ...
Geloof me wat ik doe hij rent weg🤣 het enige boek wat idd wat interessanter is dat is die met knopjes en geluidjes.. maarja dat is dan weer meer drukken op knoppen

2 jaar geleden

Geloof me wat ik doe hij rent weg🤣 het enige boek wat idd wat interessante ...
Maar ook dat is prima toch? Vanuit daar kan het vanzelf groeien naar meer bespreken wat er eigenlijk bij de knoppen gebeurt. Van boeken met geluidjes hebben wij Gonnie zegt gak. Ken je die al? Is erg leuk!

2 jaar geleden

Hai Maddy, ik ging al heel vroeg naar de bibliotheek met onze dochter van nu bijna 18 maanden. In het begin was het interesse wekken en door boekjes bladeren. Nu pakt ze heel vaak een boekje en komt dan op m'n schoot zitten. Misschien zou je er een uitje van kunnen maken om naar de bibliotheek te gaan om zo de interesse te wekken. Is dat een idee? Groetjes

2 jaar geleden

Bij mijn zoontje lukt het ook voor geen mogelijkheid. Als we er voor gaan zitten om een boekje te lezen dan slaat hij de bladzijdes zo snel om dat er geen tijd is om voor te lezen🤣🤣

2 jaar geleden

Reactie op MamaBabyGoede

Hai Maddy, ik ging al heel vroeg naar de bibliotheek met onze dochter van n ...
Ja wellicht is dat een heel goed idee dankjewel! ☺️ we hebben sws redelijk weinig te doen nu door de dag

2 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Maar ook dat is prima toch? Vanuit daar kan het vanzelf groeien naar meer b ...
Nee wij hebben de boerderij dieren geluiden alleen de kaft is er vanaf gescheurd😅 dus we hebben alleen nog maar de kaft met de geluidjes🤣

2 jaar geleden

Wij lezen niet echt voor (zelfde leeftijd) maar laten hem meer de bladzijdes kiezen en wijzen vanalles aan en praten eromheen. Daar ligt op dit moment zijn interesse, dieren aanwijzen, nadoen, dat wij alles benoemen. Vanuit daar komt denk ik steeds meer de interesse voor het verhaal. Vooral boeken met leuke afbeeldingen doen het dan ook goed hier :)

2 jaar geleden

Hier lukt het wel samen met zijn grote zus. Hij krijgt een eigen boekje in handen en ik lees voor uit het andere boek.