86 Reacties

3 jaar geleden

Hallo, Mijn zoon is van 27 mei dus precies vandaag 8 maanden. Ik heb altijd op verzoek borstvoeding gegeven en dus ging het afbouwen heel geleidelijk. Misschien dat als ze zo kort drinkt dat ze geen behoefte meer heeft aan de borst.. of dat ze misschien gewoon wat vaker kort drinkt en dan voldoende heeft. Ik geef zelf alleen 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding en overdag krijgt hij 1 keer kunst voeding. Schema is 7.30 borstvoeding 9.30 fruit met water of thee 12.00 brood met kunst voeding 15.00 koekje met water of thee 17.00 avondeten meestal een half potje 17.30-19.00 borstvoeding 19.00 slapen Hij slaapt door. Soms wil hij gelijk na het eten de borst andere keren zit er wat langer tussen. Bij hem is heel duidelijk wanneer hij niet meer wil want dan gaat hij bijten. Ik vond het eerst ook wel weinig en het drinkt meestal max 10 in totaal en soms maar 6. Maar ze hebben nu natuurlijk ook meer kracht dan een paar maanden terug. Volgens het cb is 3 melkvoedingen genoeg. Sommige kinderen zullen wat minder behoefte hebben andere wat meer. Maar als je kindje vrolijk is en goed groeit is het allemaal prima lijkt mij.

3 jaar geleden

Mijn dochter wilt de laatste twee weken overdag ook geen melk meer. Eet liever vast voedsel. Ochtendborst en voor avondslaap drinkt ze meestal wel nog en vaak nog 1 nachtvoeding. Alleen ben ik bang dat het nog te vroeg is om terug te gaan naar 2 of 3 momenten en mijn melkproductie dan ddlijk stopt. Daarom kolf ik tot nu toe nog 1 of 2 keer overdag. Mama's die al een aantal weken op 2 of 3 momenten zitten, gaat dat bij jullie goed qua productie?

3 jaar geleden

Voor alle (werkende) mama's die nog steeds borstvoeding geven: veel respect. Ik vond het zelf altijd hard werken en ben zelf gestopt na 6 maanden... petje af voor jullie.

3 jaar geleden

Reactie op XFC

Mijn dochter wilt de laatste twee weken overdag ook geen melk meer. Eet lie ...
Ik merk ook dat productie achteruit gaat. Hij drink nu overdag en avond goed en overdag leg ik hem aan als die wakker is en als hij gaat slapen. En na avond als die gedronken heeft kolf ik af voor de nacht en dan krijg ik 60 cc eruit.

VRIEND

3 jaar geleden

Fijn topic om te lezen wat anderen doen, want ik zoek ook een beetje! Eerst altijd heldere hongersignalen en nu ze 9 maanden is lastiger te zien.. tot deze maand dronk ze altijd nog s nachts maar nu wisselt dat per nacht en slaapt ze ook wel eens door. Ik geef in de ochtend, 1 of 2 keer in de overdag en 1 keer in de avond. En dan vaak rond 23 u nog een droomvoeding, omdat ik het idee heb dat de kans dan groter is dat ze doorslaapt en niet om nachtvoeding vraagt, dus meestal rond de 5 keer per etmaal. Tijd is wel nog steeds rond 20/30 min, wat het altijd was, maar ik voed ook meestal met tepelhoedje, misschien hangt dat ook daarmee samen...

VRIEND

3 jaar geleden

Ik ben ook benieuwd hoe de productie is van mama's die nog maar 3/2 keer voeden?

3 jaar geleden

Reactie op mama-irt

Ik ben ook benieuwd hoe de productie is van mama's die nog maar 3/2 keer vo ...
Tot 2 weken geleden kolfde ik ol het werk nog om de 3 uur. Nu alleen nog even snel in mijn pauze, omdat het anders uren kost. Het was nooit heel hoog bij mij, omdat dochter echt super kort en onrustig drinkt. 3x 110 ml ongeveer. Nu in de pauze heb ik rond 200 ml. (had ik anders al 2x gekolfd en rond de 220 samen). Dat valt mij nog wel mee qua productie.

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op AHo

Tot 2 weken geleden kolfde ik ol het werk nog om de 3 uur. Nu alleen nog ev ...
Dank voor je snelle antwoord! Kolf zelf zelden meer dan 120 cc per keer ;) , maar lijkt idd mee te vallen met terugloop.. Ik werk ivm lockdown thuis dus kolf nu soms terwijl ik werk, maar dan komt er ook wel minder uit (70/80 cc) dan voorheen toen ik er speciaal voor ging zitten en filmpjes keek van mijn dochter ;)

3 jaar geleden

Ik geef al heel lang geen borstvoeding meer maar zijn drinkmomentjes van de fles is sochtends uit bed, na het eten van een boterham en savonds voor het naar bed gaan. Straks gaat de fles van 12u er af en dan heeft hij alleen nog sochtends en savonds. Als laatste bouw ik de sochtendsfles af en nog later de avondfles. Maar voor nu ist prima zo

3 jaar geleden

Reactie op mama-irt

Dank voor je snelle antwoord! Kolf zelf zelden meer dan 120 cc per keer ;) ...
Ik heb nog recht op 2 weken betaald kolven. Ik kolf nu 2x per dag en heb dan in totaal zo’n 400cc. Ik geef 3 flesjes van rond ze 130 cc mee. Vaak drinkt ze maar 2 of 2,5 flesje op. Bij mijn oudste ben ik tussen 9-10 maanden 1x gaan kolven onder werktijd. Daarna had ik een maand vakantie. Met 11 maanden gestopt met kolven onder werktijd, maar op mijn niet werkdagen wel overdag gewoon aangelegd. Toch merk ik dat ik nu wat huiverig ben om minder te gaan kolven. Ik durf niet te zeggen waar het precies in zit. Ik kolf nu prima en heb een behoorlijke vriezervoorraad. Ik denk dat het deels komt doordat mijn dochter overdag sowieso al niet de beste drinker is. Als mijn productie iets zou teruglopen gaat ze denk ik ook meer stoeien met de voedingen op de dagen dat ik thuis ben. Daardoor twijfel ik nu nog wat ik over een paar weken ga doen.

3 jaar geleden

Mijn dochtertje geeft het ook minder goed aan, ze wacht heel lang omdat ze druk bezig is met spelen/kruipen/oefenen met lopen, ik heb d'r het gebaar (gebarentaal) voor onderandere 'melk' geleerd en die gebruikt ze wel, dan staat ze aan d'r loopkar heel druk dat gebaar te doen maar komt niet naar me toe ofzo 😅 Ze krijgt sowieso nog voordat we gaan eten en slapen, heb geen strak schema trouwens.

3 jaar geleden

Ja het is heel lastig. Zeker in combi met doorkomende tandjes en meer vast voedsel. Hij laat nu vaker bv vallen overdag. Schema ongeveer: - 6u borstvoeding - 8u borstvoeding als hij wil, dan slapen - 10u wakker en fruithap - 13u borstvoeding en slapen - 15u-16u borstvoeding en als dat niet lukt, een klein papje (100ml) van bv - 17.30u groenten en aardappelen - 19.15u bv en slapen - laatste weken nog 1 voeding snachts

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Ik heb nog recht op 2 weken betaald kolven. Ik kolf nu 2x per dag en heb da ...
Ik herken de twijfel, volgens mij stabiliseert je productie ook rond de 11/12 maanden, dus ik probeer nu overdag wel minimaal 2 keer tussen ochtend en avondvoeding te kolven of aan te leggen voor komende twee/drie maanden om het een beetje op peil te houden..

3 jaar geleden

Mijn dochter is 8 maanden. Ik voed haar nog 4-5 keer per dag. 7u bv 08:30 fruit en water Slapen 11u bv 12u 1 boterham en water Slapen 15u bv + crackertje (+water) Wel of niet 3e slaapje Tussen 16/17u warme maaltijd Als wij eten zij nog een maisknabbel Tussen 18u/19:30 bv en naar bed voor de nacht. Het is natuurlijk nooit zo stipt. En het ligt ook aan hoelang ze slaapt. Soms komt ze snachts nog eens rond 02u. Als een speentje niet helpt voed ik haar even en slaapt ze weer lekker door. Ik zal snel naar 3 voedingen gaan het ik het idee. Ze drinkt maar even op de dag. Qua productie laat ik het gewoon hoe het loopt. Het is helemaal aangepast of wat zij wilt. Wel als ik ongesteld moet worden merk ik de onrust bij haar. En geef ik zonodig 60/90cc kunstvoeding extra.

3 jaar geleden

Hoi dames, ik geef volledig borstvoeding en worstel sinds een maand met de nachten. Misschien hebben jullie tips? Mijn zoon wil 's nachts iedere twee uur eten (voorheen kwam hij één keer per nacht). Hij wordt hard huilend wakker en is dan niet te sussen tot ik hem aan de borst leg. Eerst drinkt hij melk maar dit gaat na ongeveer 5-10 minuten over in zuigen om het zuigen. En dat kan zo een half uur aanhouden. Als ik hem tussentijds afkoppel huilt ie net zo hard weer verder. Ik ben inmiddels gesloopt. Ik denk dat ie 's nachts gewoon meer wil drinken dan er in mijn borsten zit. Ik vind het gek dat m'n productie 's nachts niet omhoog is gegaan nu ik hem zo vaak voed. Overdag heb ik voldoende melk, maar meneer heeft dan niet zoveel zin/focus om te drinken. Ik weet dat hij in de 8 maanden sprong zit en wat daar allemaal bij komt kijken. Maar dit is voor mij nu niet meer te doen (vooral de overprikkeling van het blijven zuigen). Ik wil dolgraag volledig borstvoeding blijven geven. Voor vannacht heb ik melk uit de vriezer gehaald zodat we hem dat met de fles kunnen geven, maar die voorraad gaat natuurlijk ook een keer op :) Hij slaapt inmiddels ook al bij ons in bed zodat het iets draaglijker is. De speen wil hij niet meer. Is dit herkenbaar? Wat zouden we kunnen doen?

3 jaar geleden

Reactie op Martheke

Hier is borstvoeding echt voor haar slapen.. En ook de dutjes.. Soms is ze ...
Hier precies zo. Altijd voor het slapen en als ze wakker wordt na de nacht. Meestal 5 of 6 voedingen per dag.

3 jaar geleden

Hoi dames, ik geef volledig borstvoeding en worstel sinds een maand met de ...
Jeetje, dat is inderdaad erg zwaar. Heb nu een soortgelijke situatie met mijn dochter. Ik merk dat mijn borsten zich wel hebben aangepast qua melk productie. Weet je zeker dat het honger is? Ik bedoel als hij eerst drinkt en daarna blijft sabbelen. Als mijn dochter echt honger zou hebben, dan zou ze met sabbelen geen genoegen nemen. Als ze dat doet is het gewoon mama honger. Maar hoe dan ook, heb ik geen tip voor je. Ik hoop dat je partner wat kan uithelpen? Veel sterkte en liefs!

3 jaar geleden

Hoi dames, ik geef volledig borstvoeding en worstel sinds een maand met de ...
Hoi, begrijpelijk dat je inmiddels gesloopt bent! Slaap is zo belangrijk! Ons dochtertje, 8 mnd, begon ineens weer met 1 nachtvoeding, ik dacht dat: zal ze dan wel nodig hebben. Na 2 weken werden het 2 voedingen, zal ze dan wel nodig hebben, tot ze op een gegeven moment elke 2 uur dronk. Overdag dronk ze bijna niet meer, ze kreeg immers 's nachts al voldoende. Ik twijfelde heel erg aan mijn productie, is het dan niet voldoende, waarom wil ze nu ineens 's nachts zoveel drinken... Uiteindelijk het Cb gebeld en ze gaf aan dat het een gewoonte voor haar is geworden om 's nachts te drinken. Ze wist dat ze het dan kreeg dus verlegde ze haar ritme van overdag naar 's nachts. Ze wist ook dat als ze maar hard en lang genoeg huilde ik haar toch wel pakte en ging voeden. Op advies van cb het voeden 's nachts gaan afbouwen. Dus als ze huilde gingen we er wel heen, troosten, speentje, knuffelen, white noise, maar niet voeden. De eerste keer huilde ze 1,5 uur. Daarna viel ze in slaap en werd de volgende ochtend pas weer wakker. Dit hebben we volgehouden en al snel was ze af van de nachtvoedingen. Het was dus echt een gewoonte van haar (en mij) geworden die weer doorbroken moest worden. Ik ben normaal geen voorstander van laten huilen maar bij ons werkte het wel. We zijn wel altijd naar haar toe gegaan, handje vast houden, liedje zingen etc. Laten merken dat we er voor haar zijn als ze verdrietig is maar dat troosten niet alleen maar de borst geven is. Een heel verhaal maar misschien heb je er iets aan.

3 jaar geleden

7.00 bv 8.00 broodje 10.00 bv 11.00 fruit 13.00 bv 16.00 bv 17.00 groente 19.00 papfles Dat is het schema bij ons een beetje. Soms drinkt ze maar 3 minuten andere keer 10. Wel altijd 1 borst maar dat is altijd al geweest.

3 jaar geleden

Super fijn alle reacties! Ook goed om te lezen wat bij jullie wel/niet de signaaltjes zijn. Over de nachtvoedingen: ons dochtertje heeft ook een tijd lang doorgeslapen en kwam toen opeens weer 1/2x in de nacht en had een droomvoeding nodig. Las inderdaad ook dat het gewenning kan zijn. Hier is ze voordat ze gaat slapen 's avonds, 's nachts en 's ochtends als ze wakker wordt ook veel rustiger. Dan heeft ze de rust om (ook al is het kort) goed te drinken. Overdag maakt ze er best vaak een potje van, is ze zo onrustig.. Zorgt bij mij wel weer voor wat zorgen over productie (heb nu niet zo'n goed beeld omdat ze dus tijdelijk niet naar kdv gaat en ik dus enkel live voed). Merk wel echt dat mijn borsten minder vol zijn dan bijv paar maanden geleden. Maar moet er tegelijkertijd ook wel op vertrouwen dat productie zich gewoon aanpast aan behoefte en als het klaar is, het klaar is. De huilbuien 's nachts herken ik ook wel! Bij ons werkt een speentje / even voeden of als ze niets wil, even in mijn armen wiegen. Nogmaals (alvast) bedankt voor het delen van jullie ervaringen!