86 Reacties

3 jaar geleden

Wat geven jullie nog veel bv. Ik "maar" 3x per dag. +/- 08.00 wakker wassen aankleden etc 09.00 bv + 1 boterham met beleg 12.00 bv + 1 boterham met beleg 15.00 2 soorten fruit 17.00/17.30 avondeten 19.00 bv en naar bed

3 jaar geleden

Ik geef nog 2 a 3x bv op een dag. In de ochtend bij het wakker worden, bij de lunch en in de avond voor het slapen. Soms nog snachts. Kolven doe ik niet meer en ze krijgt regelmatig 1x per dag kv als mij dat beter uitkomt.

3 jaar geleden

Ik bij opstaan (soms), voor haar 2 slaapjes overdag met tussendoor af en toe wat slokjes maar geen volledige voeding. Dan voor het slapen gaan weer en in de avond/ nacht nog 1/2/3 keer. Nog redelijk hetzelfde als de afgelopen maand(en). Enige verschil is dat het haar net weer wat makkelijker lukt om op andere plekken dan een donkere kamer te drinken. Afgelopen zaterdag zelfs op het strand!

3 jaar geleden

Ik geef nog 2 a 3x bv op een dag. In de ochtend bij het wakker worden, bij ...
Hoi Eddie, merk je dat je productie voldoende in stand blijft als je af en toe kv geeft en niet meer kolft? Ik zou zelf ook naar zo'n situatie toe willen, maar nog wel af en toe bv kunnen geven.

3 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Ik bij opstaan (soms), voor haar 2 slaapjes overdag met tussendoor af en to ...
Hier echt exact hetzelfde met bijna 11 maanden. Als ik vergeleek met anderen vond ik het best veel. Maar ik ben gestopt met vergelijken. Vertrouw op m’n kindje, hij geeft aan wanneer hij behoefte heeft. En gaat zo eigk prima. Als hij naar kdv gaat, kolf ik maar 1x rond lunchtijd (ca 180cc) Daar heeft hij overdag op opvang ook genoeg aan met al t vaste voedsel en water wat hij krijgt, maar thuis wil hij gewoon wat vaker aangelegd worden.

3 jaar geleden

Hoi Eddie, merk je dat je productie voldoende in stand blijft als je af en ...
Ja, ik kolf al sinds 6 maanden niet meer. In de ochtend en avond heb ik sowieso altijd voldoende. Overdag is ze steeds minder geïnteresseerd in bv en ik red het niet meer altijd om 3 of meer volle voedingen te geven. Ze krijgt dus ook regelmatig een flesje kunstvoeding. Zo vind ik het nog wel fijn om bv te geven, ik vond kolven echt vreselijk.

3 jaar geleden

Reactie op missande

Hier echt exact hetzelfde met bijna 11 maanden. Als ik vergeleek met andere ...
Naar mijn idee is melk tot een jaar de hoofdvoeding, dus dan is dit een hele normale hoeveelheid. Ik denk dat dit op sommige borstvoedingsgroepen zelfs als weinig beschouwd wordt 😅 dan is stoppen met vergelijken en gewoon doen wat voor jullie werkt het beste inderdaad. Ik kolf nu nog 2x voor 3 flesjes van 130 cc. Ik zou wel terug willen naar 1x kolven. Heb op zich nog voldoende in de vriezer om het tekort aan te vullen. Maar ze is overdag vrij wispelturig aan de borst, dus ik wil niet dat mijn productie minder wordt. Nu met het thuiswerken lukt het gelukkig nog makkelijk om te kolven. Bij mijn oudste was ik met deze leeftijd wel al gestopt met kolven onder werktijd, maar die was vanuit zichzelf ook al makkelijker aan de borst.

3 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Naar mijn idee is melk tot een jaar de hoofdvoeding, dus dan is dit een hel ...
Jaa klopt idd! Die conclusie heb ik ook getrokken en voel me daar ook veel relaxter onder. Probeer me niet gek te laten maken, maar is soms lastig bij je eerste en iedereen die een mening heeft, incl consultatiebureau die met een heel voedingschema staat te zwaaien en adviezen geeft als: ‘ja hij moet minder drinken s nachts, geef hem water om het af te leren....’ echt, waarom? Water heeft geen voedingswaarde en het kost nog meer energie om flesje te halen, vullen etc.. van moedermelk geven worden we allebei snel weer lekker slaperig ook. Maar ja, te weinig? Over welke borstvoedingsgroepen heb je het dan? 😊 Lekker hè, dat thuiswerken! Met kolven is dat wel echt ideaal! Drinkt ze dat echt allemaal op? Ik kolfde eerst ook meer, maar hij drinkt op de opvang gewoon niet op.. zelfs die 180cc niet soms, over de hele dag. Terwijl hij thuis echt meer drinkt dan dat.. maar ja, op de opvang is mama er ook niet, tis voor hem ook echt een stukje troost en geborgenheid. En werk maar 3 dagen, dus mijn productie blijft voor de ‘thuiszijn’ dagen wel echt op peil, merk ik.

3 jaar geleden

Reactie op missande

Jaa klopt idd! Die conclusie heb ik ook getrokken en voel me daar ook veel ...
Ik ben op Facebook lid van verschillende bv groepen, onder andere die van la leche league en borstvoedingsforum. Daar zijn ook flink wat kindjes die nog steeds op minimaal 8 voedingen zitten tot een jaar. Ik moet over een paar weken weer naar het cb. Ben ook heel benieuwd wat ze dan te zeggen hebben. Dingen als minder drinken ‘s nachts en water hoeven ze bij mij ook niet mee aan te komen. Als dit voor ons werkt is het prima toch. Ik ga inderdaad ook het lekkere slapen als ik door het voeden zelf even een slaaphormoon-shotje krijg 😊 De meeste dagen drinkt ze inderdaad de 3x 130 cc, al gooien ze ook wel eens wat restjes weg. En afgelopen week bijv een keer een dag dat ze van de eerste fles de helft liet staan en de laatste fles nog te warm was (hoe dan?!) toen mijn vriend de kinderen op ging halen. Toen zat ze ook maar op 200 op een hele dag opvang. Mijn oudste kreeg op deze leeftijd denk ik nog 1 flesje van 100-150 mee. Die had bij de opvang weinig interesse in flessen, thuis wel altijd in borst. Zijn zusje is eerder het tegenovergestelde. Ben dus ook heel benieuwd hoe de rest van deze bv periode gaat lopen. Mij gevoel zegt dat de jongste er eerder mee gaat willen stoppen dan de oudste.

3 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Ik ben op Facebook lid van verschillende bv groepen, onder andere die van l ...
Oh wow, zoveel nog! En dan wel gewoon vast voedsel, maar kleine porties, meer oefenhapjes ofzo? Ik ga eens kijken, puur uit interesse. Ben benieuwd naar de andere kant, zeg maar. Haha ja het CB... ik denk oprecht dat ze dit soort adviezen geven omdat veel mensen niet eerlijk durven te zijn, of ja knikken en nee doen. Ik ben ook heel benieuwd wat ze te zeggen hebben hierop. Wij kennen ons kindje toch het beste en wat werkt. Haha te warm? Wat bijzonder 🤣 wat knap trouwens dat je het zo lang volhoudt bij de tweede, lijkt me best een uitdaging! Mooi dat je je kindjes lekker volgt en wat hun behoefte is. Ga ik ook zeker doen! Mijn zoontje is denk meer als jouw oudste, die fles is niet echt meer in trek. De tet daarentegen... 😆 laat m nu ook wel eens opvang in 360 graden beker zijn moedermelk opdrinken. Of uit de fles zonder speen. Vindt ie veel interessanter. Whatever works, works 🤷🏼‍♀️🤗

3 jaar geleden

Nog meer moeders die nog bv geven? Hoe loopt het bij jullie? Hier geeft ze laatste tijd overdag af en toe opeens weer aan dat ze tussendoor een voeding wil. Ze komt dan helemaal tegen me aankroelen en gaat daarna mijn shirt proberen uit te trekken 😅 bijdragen opvang geven ze ondertussen de gekolfde melk uit een beker. Ook dat gaat erg goed!

3 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Nog meer moeders die nog bv geven? Hoe loopt het bij jullie? Hier geeft ze ...
Ik zit vaak nog op 3/4 voedingen. Afbouwen lukt nog niet echt en ik vind het eigenlijk ook nog wel prima zo

3 jaar geleden

Reactie op Daisy99

Ik zit vaak nog op 3/4 voedingen. Afbouwen lukt nog niet echt en ik vind he ...
Ik heb ook nog niet het plan om af te bouwen. Bij de oudste liep dat heel natuurlijk en viel mijn productie uiteindelijk stil omdat ik zwanger was. Hij heeft toen hij net 2 was voor het laatst gedronken. Ben heel benieuwd hoe dat nu bij de jongste gaat lopen. We zitten nu nog op 4-5 voedingen (inclusief de nachten).

3 jaar geleden

Ik heb mijn eigen planning maar gelaten voor wat het is.. Mijn dochter komt nog 3 a 4 keer in de nacht en overdag nog 2 keer. En als ze straks naar 1 dutje gaat, dan valt er ook weer een voeding weg, want ik voed haar voor het slapengaan. Misschien dat ik op die manier haar kan volgen en ook kan afbouwen. Nog meer mama's met deze gedachte/ werkwijze?

3 jaar geleden

Wat een leuke foto met het glas! Grappig dat ze zo hun voorkeur kunnen hebben waar ze uit willen drinken hè! Ik geef ook nog bv. Zat voor het 1e jaar op 4 voedingen per dag, maar is nu naar 3 gegaan. Op het kdv dronk ze nog 2 flesjes tussen de 130 en 150 cc, maar dat zal ik dan na de vakantie gelijk moeten trekken, toch? Op het cb kreeg ik al een bepaalde blik toen ik zei dat ze (toen) nog 4x kreeg, want ze zou nog maar 300ml nodig hebben, maar ach, als ze wil en verder goed eet, dan vind ik het helemaal prima.

3 jaar geleden

Ik geef ook nog 5x per dag inclusief in de nacht en ik ben nog niet van plan om te stoppen

3 jaar geleden

Reactie op Dominique_88

Wat een leuke foto met het glas! Grappig dat ze zo hun voorkeur kunnen hebb ...
Gelijk trekken kan, maar hoeft niet per se. Hier krijgt ze al sinds 3,5 maand 3 flesjes van 100-130cc mee en dat geef ik nu nog steeds. Ik kolf wel nog maar 1x en vul dat aan met iets uit de vriezer. Ze krijgt bij de opvang dus vaker wat dan thuis. Werkt voor ons prima! Ik heb gelezen dat Stefan kleintjes in zijn boek grotere hoeveelheden adviseert dan die 300cc. Volgens mij iets van 750 wat langzaam afgebouwd wordt tot 500 op een leeftijd van 18 maanden. Cb gewoon niet zoveel van aantrekken 😉

3 jaar geleden

Reactie op BelandaKecil

Ik heb mijn eigen planning maar gelaten voor wat het is.. Mijn dochter kom ...
Ik voed inderdaad ook voor het slapen gaan. Af en toe hebben we een dag met maar 1 dutje, maar dan wil ze tussendoor ook nog wel extra drinken. Afbouwen zit hier voorlopig dus niet in de planning (zowel bij mij als mijn dochter niet). Bij mijn oudste ging het heel geleidelijk. Die stopte toen hij 1.5 was met de nachtvoedingen. Uiteindelijk hadden we alleen de ochtend en avond nog over en de laatste maanden alleen de avond nog.

3 jaar geleden

Hoeveel ons jochie precies drinkt op een dag is wat lastig te zeggen.. In de ochtend eet hij zijn papje met 150-180ml borstmelk. Als ik niet tot in de avond werk, drinkt hij voor zijn slaapje in de namiddag aan de borst. Ook drinkt hij in de avond voor het slapen gaan en soms nog in de nacht 1 of 2 keer. Alles puur op gevoel en waar hij om vraagt. Ik geniet nog van elk moment zolang het duurt. Hoe zit het met jullie productie? Ik merk dat die van mij minder en minder wordt (ik kolf tijdens m'n lunchpauze maar soms komt er maar 40ml, soms wel 180ml). Vaak moet ik een zakje uit de vriezer halen voor de volgende dag dus die voorraad krimpt ook 😔 Hopelijk haal ik het nog een jaartje of zo lang hij er behoefte aan heeft.

3 jaar geleden

Reactie op FredAu3

Hoeveel ons jochie precies drinkt op een dag is wat lastig te zeggen.. In d ...
Ik kolf ook nog een keer, meestal rond de lunch soms al eerder als dat met de afspraken die ik heb beter uitkom. Ze krijgt bij mij 3x 100-130 mee en zoveel kolf ik niet meer. Meestal kolf ik rond de 200cc. Ik merk dat het begin van de week vaak nog net iets meer is dan eind van de week. Denk dat ze het op mijn vrije dagen weer iets opkrikt ofzo. Wat ik tekort kom vul ik inderdaad ook aan het de vriezer. Ik had gelukkig een hele ruime voorraad, dus kan nog wel even op deze manier door. Bij mijn oudste ben ik op een gegeven moment gestopt met melk meegeven omdat hij het echt niet meer dronk, maar weet niet hoe oud hij toen was. Overdag kolven deed ik toen vanaf 11 maanden al niet meer. Ik denk dat ik nu nog door ga met kolven tot de zomervakantie. En dan vanaf september wel gewoon nog live voeden en kijken hoe lang het nog prettig is.