16 Reacties

3 jaar geleden

Gewoon je kindje volgen. Ik geef rapley maar dochtertje krijgt ook maar 2 flesjes meer omdat ze am volwaardige maaltijden eet in stukjes. Hij zal wel aangegeven wat hij nodig heeft 😊

3 jaar geleden

Goedemorgen de formule is 150 x het gewicht = aantal mililiter melk. Dus in uw zoontje zijn geval. 150 x 8.5 = 1275 ml melk op een dag gedeeld door het aantal flesjes. Dus wat uw zoontje krijgt is goed. Ik had dezelfde vraag ook voor mijn dochtertje.. aangezien ik overal las 3 flesjes etc etc... dus heb mijn nicht gevraagd ( zij is kraamverzorgster en zij vertelde me dat je deze formule aan moet houden. 😊

3 jaar geleden

de avond fles hebben wij er af gehaald omdat we hem elke keer wakker moesten maken, en hij vond het prima, Toen onze kleine goed brood groente en fruit at hebben wij er 1 fles af gehaald overdag

3 jaar geleden

Reactie op Tamaradaniel

Goedemorgen de formule is 150 x het gewicht = aantal mililiter melk. Dus in ...
Deze formule klopt alleen voor de eerste levensmaand van een baby, daarna wordt dit steeds minder...

3 jaar geleden

Mijn dochtertje is 9 maanden oud, en zij krijgt 3,4 of soms 5 flesjes als zij hebt zo behoefte. Vaste voedsel eet zij ook. Gewoon luisteren wat zeg jou moeder instinct.

3 jaar geleden

Reactie op Tamaradaniel

Goedemorgen de formule is 150 x het gewicht = aantal mililiter melk. Dus in ...
Voor opvolgmelk geldt dat niet meer is ons verteld bij het cb. Een max van 600 cc per dag (dacht ik)

3 jaar geleden

Reactie op Tamaradaniel

Goedemorgen de formule is 150 x het gewicht = aantal mililiter melk. Dus in ...
Normaal is dat alleen de eerste maand en dan maand 2 is het 140×gewicht en zo neemt het telkens af. Maar vanaf 6 maand gelden de formules niet meer omdat vaste voeding dan volwaardig geïntroduceerd wordt. Hier zeggen ze zelfs dat 1l melk een max is omdat anders de nieren overbelast kunnen worden

3 jaar geleden

De essentie van de kleintjes methode is om je kind te volgen in zijn behoefte. Van 7 tot 12 maanden kunnen ze gemiddeld nog 800-1000ml drinken. Liever frequent en kleinere beetjes, dan hele grote voedingen in een keer. Daarnaast wordt KV1 aangeraden, komt het dichtst in de buurt van moedermelk. Dus laat je niet gek maken door alle andere schema's, kijk gewoon naar wat je zoontje nodig hebt.

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op Melanievera

De essentie van de kleintjes methode is om je kind te volgen in zijn behoef ...
Dit vind ik zo mooi gezegd! Wij volgen dr hier ook gewoon.. ze krijgt ook nog 5 flessen waarvan ze 2 meestal maar een klein beetje van drinkt maar we bieden het wel aan.. verder eet ze vooral meer het eten wat ik ook eet😉 dus ze krijgt zeker genoeg. En inderdaad ze geeft zelf heel goed aan wat ze wel of niet wilt hebben

3 jaar geleden

Reactie op Melanievera

De essentie van de kleintjes methode is om je kind te volgen in zijn behoef ...
Ik vraag me af hoe je aan deze informatie komt want ik zie dit nergens terug, zeker niet van het consultatiebureau of voedingscentrum. Kv1 bevat te weinig ijzer voor kinderen die ouder zijn dan 6maanden... Begrijp me niet verkeerd ik ben helemaal voor voeden van je kind op behoefte maar heb m'n twijfels over je advies?

3 jaar geleden

Reactie op Corine-24

Ik vraag me af hoe je aan deze informatie komt want ik zie dit nergens teru ...
Dit is een blog van een hele bekende lactatiekundige over opvolgmelk: https://eurolac.blogspot.com/2013/08/opvolging.html?m=1. Hier is ook de strekking dat als je dan kv geeft, je het beste bij 1 kunt blijven. Ik moet zeggen dat ik de informatie van het cb of Voedingscentrum wel vaker in twijfel trek. Vind hun adviezen vaak vrij borstvoedingsonvriendelijk. Kan me wel voorstellen dat moeder die kv geven de blogs van lactatiekundigen weer moeilijk te lezen vinden omdat die de andere kant op onvriendelijk kunnen overkomen.

3 jaar geleden

Ons zoontje eet nog niet zoveel vast voedsel en krijgt 5 of 6 flessen van 150+5/180+6 per dag. Hij heeft hier kennelijk behoefte aan, drinkt bijna alles leeg. Hij krijgt opvolgmelk 2. Er zijn zoveel verschillende meningen en adviezen vanuit verschillende bronnen, volgens mij is er niet 1 echte waarheid. Ik kijk naar mijn zoontje, hij groeit goed, is niet dik maar wel spekkies op de benen, is vrolijk en heel actief. Kruipt, zit en trekt op. Dus ik maak me geen zorgen over teveel flesvoeding. Hij gaat ook vast ineens meer andere dingen eten en zijn flesjes laten staan.

3 jaar geleden

Deze mama volgt de kleintjes methode. Mijn 'advies' is daarom daarop gebaseerd, de kleintjes methode van Stefan Kleintjes (kinderdiëtist en lactatiekundige). Zijn boek 'eten voor de kleintjes' zet alle info uiteen die je nodig heb. Ik volg deze methode zelf ook, en dat is doorgaans niet een methode die aangejuicht wordt bij CB's omdat hij over bepaalde zaken een andere mening/visie heeft. Wat betreft de onzin van opvolgmelk, hier kun je genoeg over vinden. Zelfs de WHO raadt het voor de gezondheid van kinderen af. Ik voeg ook even een screenshot toe van één van de vele informatiebronnen.

3 jaar geleden

Reactie op Corine-24

Ik vraag me af hoe je aan deze informatie komt want ik zie dit nergens teru ...
Wanneer je je verdiept in Stefan kleintjes en de kleintjes methode zul je deze informatie vinden.

3 jaar geleden

Reactie op LiesVM

Normaal is dat alleen de eerste maand en dan maand 2 is het 140×gewicht en ...
Hmmmm.... oke dank je wel. Dat heeft ze er niet bij gezegd. Mijn dochter drinkt soms toch echt nog wel 4 flessen van 180+6 plus vast voeding, brood, fruit.. ze is een dikke eter. Wel normaal op gewicht en lekkere vetjes..