15 Reacties

3 jaar geleden

Kleine van mij is deze maand 17 maanden en hij valt nog altijd in slaap bij me voor ik hem in zijn bed leg. Ochtend slaapje rond half 10 middag tussen 2a 3 en avond rond 8

3 jaar geleden

Bij ons wilde ze tot een jaar ook alleen maar bij iemand in slaap vallen. Daarna overvielen naar het bedje was een uitdaging. We hebben wel altijd hetzelfde ritueel gehad. Eerst douchen, dan afdrogen, dan pyjama aan, slaapzak aan, fles, en dan slapen. Toen ze een jaar was zijn wij gaan oefenen met in haar eigen bed in slaap vallen. Begonnen met wakker in eigen bed leggen en dan zelf ook naast haar bed gaan liggen. Handje vast houden, troosten, maar niet uit bed halen. Wanneer dat goed ging steeds een stukje verder van het bed gaan zitten. Uiteindelijk buiten de kamer gaan zitten met de deur open en daarna met de deur dicht. Het heeft even geduurd bij ons, maar inmiddels kan ik haar wakker in bed leggen, weltrusten wensen en zo de kamer uitlopen zonder dat ze huilt :) heerlijk gevoel!

3 jaar geleden

Hier niet een groot ritueel. Na het eten nog even rondrennen. Dan krijgt ze pyjama aan (ene dag douche vooraf), tandenpoetsen, vitamine d drupje. De slaapzak aan en de borst. Daarna klein flapjesboek lezen en naar boven. Boven gaan we de dieren bijlangs, gordijnen dicht en 1 zin 'ik ga slapen, ik ben moe' of 'slaap kindje slaap'. En dan meld ze haar zo'n 5 keer in de nacht en zijn we half 6 weer beneden 😅 Overdag doet ze 1 slaapje van 1,5 tot 2 uur.

3 jaar geleden

Onze dochter ook 16maandjes. Die slaapt eeg goed eigenlijk. Nooit problemen gehad. Hier niet echt een ritueel. Ze kan soms wat 'hyperactief' (🤣) zijn voor het slapengaan. Dan neem ik haar speelgoed weg en laat ik haar rustig worden met boekjes met slaapliedjes in. En kijken in dierenboekjes. Tussen 19u en 20u ligt ze in bed en slaapt tot 9u30 de volgende dag 😅

VRIEND

3 jaar geleden

Hier een zoontje van 16 maand. Na het eten en bakje yoghurt spelen we nog even en gaan dan naar boven. Daar nog even klooien op ons bed en op zijn kamer. Dan verschonen, pyjama aan en tandenpoetsen op de badkamer. Even een slokje water en dan in bed, slaapzak aan en de speen in. We zeggen welterusten en gaan dan weg. En tijd geleden hebben we hem al geleerd zelf in slaap te vallen. Hij slaapt dan ongeveer van 19:00 t/m 6:30

3 jaar geleden

Hier is het na eten lekker in bad of douchen met grote broer. Dan afdrogen, in de slaapzak, flesje, druppels en tandjes poetsen en dan nog klein verhaaltje. We leggen hem dan in bed met favoriete knuffel en dan nog een kus. Ik zeg dan altijd nog 'het was een fijne dag, lekker slapen mama en paap houden van jou, welterusten' Ik denk niet dat papa dat ook zo zegt ;) Weltrusten en deur dicht. Daarna ligt hij nog te kletsen en voor zichzelf de dag af te sluiten. De ene keer 10 minuten en de andere keer 30 minuten. Dit hebben we ook altijd bij onze oudste zoon gedaan, en doen we eigenlijk nog steeds (met wat aanpassingen hier en daar natuurlijk)

3 jaar geleden

Haaaay, bij ons op het moment is het slapen overdag echt bagger, ze krijgt momenteel 4 tanden tegelijk door. Sochtends slaapt ze een uurtje smiddags ook een uurtje hooguit 1 uut 20 minuten. Slaapritueel als volgt: naar boven eerst lekker in badje (elke dag) dan naar slaapkamer aankleden rolluiken afdoen samen, naar beneden samen flesje maken en vervolgens opdrinken. Daarna naar boven, tandjes poetsen, slaapzakje aan, in bedje leggen, dekentje op kusje geven nachtlampje aan, leg haar wakker in bed. Dan zeg ik lekker slapen toetie, mama houd van jou en tot morgen! Meestal kletst ze nog wat en valt dan vervolgens zelf in slaap, word nu wel helaas sinds 1 a 2 weken nog 1 tot 2x wakker in de nacht, gaat dan wat kletsen/jengelen, dan ga ik even naar haar toe speen geven aai over de bol etc en vervolgens valt ze even later terug in slaap. Ze ligt er meestal tussen 19.30 rn 20.00 uur in en slaapt dan (met 1 a 2 x wakker worden) tot de volgende ochtend tussen 7 en 8 u en is dan wakker.ze is vandaag ook sprong 10 ingegaan. Mijn dochtertje is 16.5 mnd (23-04-2020) Sorry voor het lange verhaal. Hopelijk kun je hier wat mee😊 liefs 😘

3 jaar geleden

Onze zoon heeft overdag een korter ritueel. Naar boven, luier verwisselen, in zijn slaapzak in bed leggen. Tutje in, Dikkie Dik in zijn handje en daarna zijn droombeertje aan. Over het algemeen slaapt ie binnen 10 minuten. Als hij gaat staan in bed ga ik naar boven, leg ik hem neer met speen en dikkie, aai over zijn bol en ga weer weg. 'S avonds gaat ie meestal in bad, of samen douchen met mij. Tegelijkertijd tandjes poetsen. Daarna lekker aankleden op zijn kamertje, pyjama aan. Ondertussen komt papa naar boven, die vertelt een verhaaltje en daarna legt één van ons 2 hem in bed (met eerst heeeeeeel veel kusjes en knuffels!) In z'n slaapzak, tutje in zijn mond, dikkie dik er bij en droombeertje aan. Over het algemeen slaapt meneertje binnen 10 minuten 😊

3 jaar geleden

Hier is het avondeten. Na het eten meteen naar boven en nog even spelen op het grote bed van papa en mama. Daarna wassen (om en om kattenwasje en bad/douchen) met altijd dezelfde badderliedjes. Dan afdrogen, insmeren, schone luier, romper aan, slaapzakje aan, dan vitamientjes, dan boekje lezen in het grote bed, daarna flesje, dan tandenpoetsen, muziekdoosje aan, lampje uit en slaapliedje zingen terwijl ik haar in bed leg. Ik geef dan nog altijd een kus, zeg welterusten, lekker slapen, mama houdt van jouw, tot morgen! En dan loop ik de kamer uit. Ze kletst dan altijd nog wat, loopt nog wat rond in haar bedje, gaat eens liggen en valt dan vanzelf in slaap 😊 Ze ligt altijd tussen 18.00u en 18.30u in bed en slaapt dan (de laatste tijd steeds vaker) tot de volgende ochtend tussen 5.30u en 6.00u. Wat voor haar super goed is en wij mega blij mee zijn! Ze kletst dan nog wat in bed of ligt nog lekker te doezelen en staan dan om 6.30u op. Ze vraagt ook nog wel eens om een fles snachts en dan krijgt ze die en dan leggen we haar in het campingbedje bij ons 😊 Overdag is het ritueeltje voor het slapengaan: flesje maken, naar boven, luier verschonen, slaapzakje aan, flesje, muziekdoosje aan, lampje uit en bedje in. Ze slaapt dan vrijwel meteen. Ze slaapt in de middag gerust 2 tot 3 uur. Uiterlijk 15 00u maken we haar wakker.

3 jaar geleden

Na het eten douche of wassen en pyjama aan. Dan mag ze nog even spelen en ruim ik de tafel af. Dan krijgt ze een flesje melk en poetsen we tanden in de woonkamer. Daarna naar haar slaapkamer witte ruis en nachtlampje aan, gordijnen samen dicht doen, schone luier en slaapzak aan, in de maneschijn zingen, handjes klappen (doet ze altijd na het liedje), verhaaltje lezen, samen het lichtje uit doen, in mijn armen zing in nog slaap kindje slaap en krijgt ze een kusje. Dan leg ik haar in bed op haar buik (ze is een buikslaper) aai over haar rug en zeg dag dag tot morgen.

3 jaar geleden

Ik lees heel veel dat er na de fles tanden worden gepoetst. Wij doen het er voor, omdat onze tandarts altijd heeft gezegd dat je minimaal 30 minuten (liefst een uur) moet wachten na eten en drinken. Hebben jullie andere verhalen / meningen hierover gehoord?

3 jaar geleden

Reactie op AHo

Ik lees heel veel dat er na de fles tanden worden gepoetst. Wij doen het er ...
Hier echt het advies gehad het erna te doen. Anders poets je voor niks is mij wijs gemaakt. Die melk blijft dan achter op de tandjes.

3 jaar geleden

Ons zoontje is vanaf geboorte al een goede slaper. Sliep al snel hele nachten door. Het slaapritueel nu: ( 15 maanden oud ) rond 18.30 in bad / douche , flesje warme normale melk, tandenpoetsen, slaapzakje aan & dan wilt die op zijn kamer alles aanwijzen haha. 19.00 / 19.30 in bed. Slaapt tot de volgende ochtend 9 u , en soms zelfs half 10 :0 slaapt aan 1 stuk door. Mega lang slaapt hij, en een uitslaper. En toen hij 13 maandjes was, over gegaan op 1 slaapje. En slaapt van half 1 , tot half 5 zijn slaapje.

3 jaar geleden

Als het tijd is (rond 19 uur en als wij onze koffie op hebben 😬) met zijn knuffel naar boven, verschonen en slaapzak aan. Beneden krijgt hij een fles, daarna op zijn kamer tandenpoetsen, witte ruis en nachtlampje aan, even uit het raam kijken, gordijnen dicht en in bed leggen. Ergens tussendoor komt grote zus nog binnenstormen om hem plat te knuffelen en welterusten te zeggen 😄

3 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de input! Ik heb een fijne intake gehad, volgens de methode van Baby in een Droomritme. Dus niet de methode met gecontroleerd laten (uit)huilen. De belangrijkste tips voor ons die we gaan proberen; - ze is nu 16 maanden. Met 18 maanden is er weer een sprong met invloed op het slapen te verwachten. Probeer tot die tijd zoveel mogelijk structuur in het slapen te krijgen. Het liefste in twee slaapjes van in totaal 2,5 uur overdag. Wakkertijd is dan 3-3-4 uur. - bij een slaapje korter dan 50 minuten, mag ze wel uit bed komen, maar let dan goed op de slaapsignalen en probeer haar binnen 1,5 uur opnieuw voor het slaapje neer te leggen. - probeer eens te zeggen ‘lekker uitrusten’ in plaats van ‘lekker slapen’ te zeggen. - whitenoise gaan gebruiken - tandenpoetsen en voorlezen op schoot, daarna pas in bed leggen. - als allerlaatste pas afbouwen dat je haar in de nacht oppakt bij overstuur zijn. Al die tijd mogen we dit doen. We bouwen dit pas af als overdag alle stappen lukken. En dan is het idee steeds eerder in bed terugleggen en evt nog even in de kamer blijven.