18 Reacties

3 jaar geleden

Hier vanaf 3.5 maand naar de opvang, ivm beide werken. Bas gaat 1 a 2 x pw naar de opvang.. Eerste weken tot 5 maand vond ik wel wat zielig 🙈 maar sliep hij heel veel.. En nu vind ie het al hartstikke leuk, allemaal kleine mensjes om hem heen en ligt lekker te spelen. Nog niet 1x gehuild in de opvang, dus gaat hartstikke goed! Denk dat de eerste keren erg spannend zijn, maar kreeg steeds zulk goed nieuws en hij leert al dingetjes delen en wat geduld te hebben dat vind ik wel fijn :) Succes met je keuze!

3 jaar geleden

Ons zoontje is 8 maanden.. hij gaat vanaf 3 maanden 3 dagen in de week naar de opvang . Huilend bracht ik hem weg... want niemand zorgt zo goed voor je kind als jij zelf dacht ik maar ow wat vind hij het er fijn als we op woensdag in de auto stappen gaat hij al lachen en trappelen.. nu met de corona mar hij 1 x in de week komen ivm met mijn wel een een deel daarvan is cruciaal.. hij is zo gelukkig als hij daar binnen komt... hij speelt echt met andere kindjes en de juffies zijn zo ontzettend lief voor hem... onze opvang heeft een app daarin krijg ik heel de dag door tezien wat hij doet inc. Foto's zo fijn... tot 38.0 is hij welkom ook met een snotneus of hoesten.. als hij koorts krijgt bellen ze dat hij opgehaald moet worden.. maar als dat nog een uur duurt ivm werk of een oma is dat echt geen probleem.. vraag eens of hij 2 of 3 keer mag komen oefenen dan kun je zelf ervaren hoe het is en of het goed voelt... ik cond het super spannend maar ons kleintje vind het zo fijn.. succes met je beslissing

3 jaar geleden

Mijn dochtertje gaat vanaf dat ze 12 weken is. Zij was snel gewend en vind het ook erg leuk om er te zijn. Ja als ze ziek zijn mogen zij niet komen. Ik vind de kinderopvang ook goed voor het leren samen spelen en delen. En andere delen van de ontwikkeling

3 jaar geleden

Onze kleine meid is nu bijna 8 maand en gaat sinds 3 maanden naar de gastouder. Ze is daar 3x per week, met max 4 andere kindjes per dag (elke dag veelal dezelfde kindjes). Ze is tot nu toe alleen 2x verkouden geweest en ze vind het geweldig! Sinds ze daar zit zie je ook echt dat ze andere kindjes probeert na te doen, heel leuk! Nu sinds de lockdown en alles dicht is gaat ze helaas niet meer, hopelijk kan ze na 19 jan wel weer gaan. Ik heb specifiek voor een gastouder gekozen omdat ik vind dat er dan meer aandacht is voor de kindjes en 1 begeleider op 5 kids vind ik ok en eig ook wel de max. Er is veel persoonlijke aandacht en speeltijd, dat vind ik heel belangrijk! En een huiselijke sfeer. Ik heb zelf ooit stage gelopen bij een KDV en vond dat zelf echt slecht (overal is anders natuurlijk maar dit is mijn ervaring). Ik raad je dus zeker aan om ook even te kijken naar een gastouder!

3 jaar geleden

mijn dochter gaat naar kdv sinds ze 4 maanden is. mijn man en ik werken allebei, moeten haar soms al om 6 uur weg brengen. dat vind ik persoonlijk wel wat zielig, maar is niet anders. ze vind het verder super leuk op de opvang. denk dat het voor ouders lastiger is dan voor kinderen. ik zou gewoon 2 wen dagen plannen en kijken hoe het gaat..

3 jaar geleden

Onze kleine man is nu 7,5 maand en ging vanaf 3 maanden al naar de opvang. In het begin 1 dag en sinds een maand of 2, 2x in de week. Hij vind het super leuk, leert veel, knutselt en is bijna nooit ziek. We merken hoe enthousiast hij reageert op andere kindjes. Wij denken echt dat dit te maken heeft met de opvang!

3 jaar geleden

Ons zoontje gaat 1 dag in de week heen. Hij heeft het daar super naar zijn zin. Zit op een combi groep tot 4 jaar. Hij is nu 7,5 maand. Hij speelt met de grote kindjes. Wij zijn van mening dat het goed voor hem is. Ook al zijn we vrij die dag (onregelmatige werkdagen) dan gaat hij gewoon heen maar dan halen we hem vaak eerder op. Maar dat zijn voor ons ook weer uurtjes om het hele huis even aan kant te maken 😊 En ja hij is non stop verkouden 😅 goed voor de weerstand zeggen ze haha

3 jaar geleden

Ik werk op de opleiding pedagogisch werk. Tot 1 jaar zie ik zelf opvang als iets noodzakelijks, het mooist is zoveel mogelijk bij mama maar ja dit kan niet altijd dus dan is het super fijn dat opvang bestaat. Na 1 komt er naast een noodzaak ook een meerwaarde. Het leren omgaan met andere kinderen, groepen, andere omgeving, andere activiteiten en die meerwaarde neemt alleen maar toe. Daarnaast is werken met een baby thuis een uitdaging met een dreumes onmogelijk. Als je je kind brengt is drie dagdelen wel een minimum voor een goede hechting. Er zit wel enorm veel verschil tussen kinderopvangen dus het is altijd wel een kwestie van goed voelen. Over het algemeen zijn kindjes van de opvang in het begin wat vaker ziek maar hebben dan al een enorme weerstand als ze naar school gaan. Het alternatief is natuurlijk oa de gastouder das wat meer in huiselijke setting.

3 jaar geleden

Ik heb 3 kinderen waarvan nu de middelste van 3 en de jongste bijna 8 maanden sinds 5 maanden naar de opvang gaan. Vanaf het eerste moment vinden ze het allebei super leuk. Ik merk nu dat die van 3 dat heel erg goed doet in een vreemde omgeving met nieuwe kinderen. Ze leren er veel en ja ook snotneuzen krijgen ze daar maar als ze straks naar school gaan is dat nog steeds😉

3 jaar geleden

Beide kinderen gaan vanaf 4 maanden naar de Gastouder. Nu tijdens de Corona crisis ook, ik werk als verpleegkundige op de covid afdeling. Wij hebben voor een Gastouder gekozen omdat wij hele flexibele opvang nodig hebben. Mijn man is namelijk ook wel eens 2 weken weg voor zijn werk. Ze vinden het allebei fantastisch en ze leren er veel. Het alleen al omgaan met andere kinderen vind ik heel belangrijk.

3 jaar geleden

Onze beide zoons sinds 4 maanden op de kinderdagopvang. Bevalt ontzettend goed. Ze leren zo ontzettend veel! Onze oudste zoon (2,5) heeft het ontzettend naar zijn zin en ook de jongste (bijna 8 mnd) halen we nooit vervelend op. De jongens mogen eigenlijk alleen niet komen als ze koorts hebben of echt ziek zijn, dan moeten we zelf een oplossing vinden. Maar om eerlijk te zijn is dit nog maar zelden voorgekomen. Het fijne aan kdv vind ik ook dat je eigenlijk altijd zekerheid hebt voor opvang. Als een leidster ziek is, wordt dat opgelost. Ook met vakanties nooit dicht. Echt prettig. In het begin was het wennen, maar misschien voor mij als mama meer dan voor de jongens. En als ze naar je toe komen rennen met een lach op het gezicht en "mamaaaaaaa" dat is echt genieten!

3 jaar geleden

Mijn dochter gaat sinds ze 5 maanden is naar een kdv en ze vindt het er absoluut geweldig. We krijgen altijd filmpjes en foto waar op te zien is hoe ze het naar haar zin heeft. Ik breng haar ook nooit huilend weg. Ze vindt het leuk om met andere kindjes te zijn. Nu is mijn baby wel erg ‘makkelijk’ met andere mensen. Ze vindt iedereen altijd leuk en gezellig en ze is altijd vrolijk.

3 jaar geleden

Ons dochtertje gaat sinds ze 5 maand is en ze vindt het daar echt zalig 🙏 ze ziet graag heel veel dus wat is er leuker dan 10 andere rondrennende kindjes 🤭 De 3 wenmomentjes waren moeilijk maar vanaf de eerste echte dag heeft ze eigenlijk nog maar een paar keer een dag gehad dat ze het wat moeilijker had 😊 Ervoor gekozen omdat er 1 geen andere mogelijkheid is met onze jobs en 2 ik vind het zelf wel belangrijk dat ze van jongs af aan gewoon is aan andere kindjes. Wanneer ze ziek is dan bellen ze en probeer ik haar zo snel mogelijk op te halen en dan bekijken we wat wie de dagen nadien opvangt.

3 jaar geleden

Hier vanaf 3 maand bij de onthaalmoeder. Hier gaat ze alle dagen. Ik werk ook alle dagen en sta er alleen voor. Alleen maar positief. Alles word opgeschreven wat ze hebben gegeten, de dutjes, stoelgang. Leert er veel bij heeft contact met andere kindjes. Krijgt elke dag verse groentenpap en fruitpap. Wel al wat ziek geweest maar zijn ze het nu niet worden ze het als ze naar school gaan...

3 jaar geleden

Nadat mijn zwangerschapsverlof was afgelopen ging mijn zoon gelijk naar de dagopvang. Ik werk 4 dagen pw, mijn man fulltime en ook al kunnen we thuis werken, met een baby erbij zou dat haast onmogelijk zijn om iets gedaan krijgen. Naast alle praktische zorg (voeden/verschonen, wat al tijdrovend genoeg is) zou ik het niet kunnen om hem verder de hele dag amper aandacht te geven om op ons werk te focussen. Niet leuk voor mij, maar vooral niet voor hem! Er werd bij ons in de buurt een nieuwe, kleinschalige, opvang gebouwd waar hij meteen terecht kon en we zijn heel erg blij met deze keuze! De kinderen zijn veel buiten (grote tuin) en ze lijken het er erg naar hun zin te hebben. De medewerkers zijn vriendelijk en geduldig. Alle zorgen en wensen kunnen we uiten waar ze altijd gehoor aan geven. De wat oudere kinderen hebben een gemeenschappelijk eet schema, maar bij de babies houden ze aan wat de ouders als ritme aangeven. Of een kleinschalige opvang nou altijd beter is dan een grotere opvang durf ik niet te zeggen. Ik denk dat het per locatie nogal kan verschillen omdat het afhangt van de mensen die er nou eenmaal werken. Ik kan mij herinneren dat ze zeiden dat hij de eerste dag niet zo veel geslapen had. Dat komt waarschijnlijk omdat hij nog moest wennen aan alle geluiden. Het wende echter snel en inmiddels kent hij niet beter! Ik denk dat de afwisseling van thuis ook goed voor hem is door vroeg te kunnen interacteren met andere kinderen/babies en allerlei andere indrukken op te kunnen doen. Het dagtarief is wel iets hoger dan normaal, maar voor ons zeker het geld waard!

3 jaar geleden

Mijn oudste ging vanaf 8 maanden naar de opvang 2 dagen per week en 1 dag bij oma. Ik vond dit perfect. Hij is nu bijna 4 en vond het ook wel echt jammer dat hij weg ging op de opvang. Maar natuurlijk ook zin in school! Hij was vaak teleurgesteld als ik kwam om hem op te halen. Hij wilde nog spelen! Niet zo leuk voor mij maar zegt wel genoeg hoe leuk hij het altijd had. Nu is mn jongste ook sinds 4,5 maand erbij op de opvang. Eerst steeds met grote broer dus dat voelde ook wel anders dan bij de 1e. Maar straks gaat hij dan alleen. Ook hij vind het eigenlijk van begin af aan al leuk (behalve dat hij 2 dagen de fles weigerde). Hij slaapt er ook goed. Mijn oudste sliep trouwens ook in de middag denk tot 3,5 jaar oud terwijl het toen thuis al ruim een half jaar niet meer lukte de middagdutjes. De opvang waar zij heen gaan/gingen is ook heel dichtbij mijn werk en kleinschalig. Dat vind ik ook wel prettig merk ik. Ik heb het gevoel dat alle leidsters mijn kinderen goed kennen.

3 jaar geleden

Ons mannetje is met 3 maanden naar de opvang gegaan. Wij werken allebei 4 dagen per week waarvan ik soms 1 dag in het weekend (winkel). Wij hebben voor flexibele opvang gekozen dus wij geven zelf aan wanneer hij komt. Mijn vriend werkt in de logistiek, dus wanneer ik iets in de winkel moet doen nu tijdens de lockdown kan hij gewoon naar de opvang toe. Ik merk dat hij het daar enorm leuk heeft, alle andere kinderen zijn voorbeelden voor zijn ontwikkeling en hij geniet zichtbaar als ik foto's krijg. Hij heeft soms een snotneus maar echt heel ziek is hij nog niet geweest.

3 jaar geleden

Ons zoontje is 7,5 maand en ging vanaf 3,5 maand naar de opvang (gastouder), hij gaat hier 2 dagen per week heen. Eigenlijk hebben we nooit problemen gehad. Hij gaat vrolijk heen en komt vrolijk en vermoeid thuis. Wij hebben bewust de keuze gemaakt voor een gastouder omdat het wat huiselijker en kleinschaliger is. Het enige nadeel is wel, helemaal nu met de corona, dat als zijzelf of haar gezin ziek is, dat we ons zoontje dan niet kunnen brengen. Je hebt geen backup qua collega’s zeg maar. We hebben nu 1x gehad dat we hem weer moesten ophalen omdat hij zelf helemaal uit zijn hum was, achteraf had dat vermoedelijk te maken met doorkomende tandjes. Wij zijn in ieder geval erg blij met onze gastouder. Stuurt de hele dag voor foto’s en filmpjes, appt als ze ergens mee twijfelt en houdt rekening met onze wensen en ‘ritme’.