29 Reacties

3 jaar geleden

Ik lees even mee.

3 jaar geleden

Volg

3 jaar geleden

Ik lees ook even mee

3 jaar geleden

Wij zijn met onze zoon 2-3 weken terug redelijk cold turkey overgestapt van potjes naar mee-eten. Wij gebruiken nauwelijks zout maar kruiden wel gewoon. Hebben al een dochter van 4 dus is al een tijdje zo. Hij eet pittiger dan zijn zus... Goede hoeveelheid moeten we ook nog uitvinden. Maar als iets over is, gaat het in de koelkast en krijgt hij het de volgende dag. Hij eet groenten als een gek, dus we zorgen dat we daar altijd genoeg van hebben. We prakken niet. Grote stukken maken we voor hem wat kleiner. Hij eet zelf met zij handjes. Bij rijst of zo help ik wel met een lepel. Soms krijgt hij er ook een, het wordt toch meestal een zooitje :-) Receptenboek hebben we niet. Lees wel graag mee voor leuke tips!

3 jaar geleden

Reactie op Fabii

Wij zijn met onze zoon 2-3 weken terug redelijk cold turkey overgestapt van ...
Oh ja, hij wordt eind mei 1 jaar 🎉

3 jaar geleden

Wij maakten altijd apart iets klaar, wel vers. Nu gaan we ook steeds meer naar met de pot mee eten. Voor nu heb ik vooral aardappel/vlees/groente op het menu staan. Ik laat zakjes staan, zoveel mogelijk. Wij eten zelf geen vis dus heb hiervoor wel een potje gehaald. Ik ben ook nog zoekende naar leuke recepten.

3 jaar geleden

Reactie op Vienna37

Wij maakten altijd apart iets klaar, wel vers. Nu gaan we ook steeds meer n ...
AVG hebben wij ook regelmatig, al lijkt meneer niet heel dol op aardappelen. Vlees/via is altijd als eerste op, haha. Pasta's gaan bij ons ook goed. Gewoon penne of spaghetti. Laatst lasagna, we hadden te weinig, hij wilde nog wel meer, haha. Wraps gaat ook goed! Vulling op zijn bord en wraps zelf in stukjes scheuren.

3 jaar geleden

Reactie op Fabii

AVG hebben wij ook regelmatig, al lijkt meneer niet heel dol op aardappelen ...
Ja snap ik! Pasta is ook heerlijk 😄 Hoe fijn maak je het eten? Tot kort geleden deed ik alles nog in de keukenmachine. Mijn zoontje is nogal fanatiek met eten en stikken is dan weer mijn grootste angst. Nu wel in stapjes grover laten eten. Anders is hij straks 18 en krijgt hij nog gepureerd voedsel 😅

3 jaar geleden

Wij hebben nooit potjes gebruikt. Altijd een beetje groente met of zonder aardappelen in de babycooker. Soms eet ze zelf stukjes uit d'r hand soms eet ze lekker geprakt met een vorkje. Tegenwoordig eet ze gewoon met de pot mee maar als het iets is dat ze nog niet mag eten dan gebruik ik snel de cooker, snel en simpel.

3 jaar geleden

Reactie op Vienna37

Ja snap ik! Pasta is ook heerlijk 😄 Hoe fijn maak je het eten? Tot kort g ...
Zal wel meevallen, moet voor zijn 18e nog wel lukken ;-) Ik maak het niet fijn. Boontjes bijvoorbeeld krijgt ie gewoon heel, broccoli in roosjes. Aardappelschijfjes door de helft, gekookte aardappelen in kleine stukken. Verder alles in grove stukken. Kip of zo wat kleiner omdat dat iets moeilijker eten is lijkt mij. Lukt bij jou stukjes brood bijvoorbeeld? Dan kan hij de rest ook prima in stukken denk ik. Wij hebben ook een fanatieke eter! En ja, soms verslikt hij zich. En dat vind ik ook nog steeds spannend maar hij lost het goed op elke keer. Ze moeten het oefenen.

3 jaar geleden

Reactie op Fabii

Zal wel meevallen, moet voor zijn 18e nog wel lukken ;-) Ik maak het niet ...
Ja brood gaat prima, al een hele tijd. Hij pakt ook met zijn handje stukjes eten, beleeft daar ook echt plezier aan. Vandaar dat ik nu wel echt vind dat het tijd is voor een volgende stap. Hij heeft nog steeds maar wel 2 tandjes.. 3e is aan het doorkomen nu. Als je zoontje zich verslikt, is het dan een kwestie van hoesten of ook echt spugen/ademnood?

3 jaar geleden

Reactie op Vienna37

Ja brood gaat prima, al een hele tijd. Hij pakt ook met zijn handje stukj ...
Meestal is het flink kokhalzen, de ene keer is dat wat langer dan de andere keer. En soms daarna nog even goed hoesten. Spugen nog nooit gehad. Moet zeggen nu ik er zo over nadenk is dat meestal met brood eigenlijk, met avondeten volgens mij veel minder. Ik zou eens proberen met redelijke stukken. Misschien moet hij even wennen maar kan hij met dan je denkt! Met de voortanden doen ze nog vrij weinig tijdens eten. Is vooral kauwen/malen met de kaken.

3 jaar geleden

Hoi hoi, Wij pakken alles wat we voorheen ook aten, alleen gebruiken geen pakjes / zakjes meer. Is voor jezelf nog lekkerder ook! Gewoon even googelen, bv lasagne / spaghetti / ovenschotel zelf maken. Ik maak dan gewoon het recept (is vaak voor 4 personen) wat er dan overblijft vries ik in hapjes in. Onze dochter eet vaak al om half 5 / 5uur, dan krijgt ze het hapje uit de vriezer en wanneer wij eten peuzelt ze wat mee. Wat betreft de structuur waarin je de hapjes aanbied, zou ik gewoon wat gaan proberen. Als ze het niets vinden, laten ze dat snel genoeg merken. Is het te grof? Hop, staafmixer erop en opgelost toch? Onze dochter eet goed, maar liep zeker niet voorop. De hapjes zijn dus nog behoorlijk gepureerd, en wanneer ze met ons eet oefent ze zo wat. Weet ik ook mooi dat ze in ieder geval genoeg binnen krijgt. Probeer trouwens altijd minimaal de helft te laten bestaan uit groente. Succes en hopelijk kan je wat met deze tips!

3 jaar geleden

Reactie op Saar02052020

Hoi hoi, Wij pakken alles wat we voorheen ook aten, alleen gebruiken geen ...
En nog een goede tip is soep! Ik geef hem dan gewoon uit haar rietjesbeker, heerlijk vindt ze het 😄

3 jaar geleden

Kijk eens naar het kookboek 'opperdepop' of 'eten voor de kleintjes'. Daar staan hele makkelijke en lekkere recepten in voor het hele gezin. Ook nog eens heel erg gezond voor jezelf! Wij kruiden overigens niks en gebruiken geen blikjes, zakjes, potjes enz enz. Alles vers en vers gemaakt, niks toegevoegd. Dan proef je tenminste ook nog wat je eet. Dit doen wij al vanaf dat ze 6 maanden is. Alles vers maken dan he, toen uiteraard nog niet met de pot mee. Het is maar weinig werk en prima te doen en voor jezelf ook nog heel goed. Hier is ze eigenlijk dol op alles, op wortel na. De ene keer krijgt ze het met de lepel en de andere keer eet ze zelf. Maar wij doen niks meer pureren of blenden. Alles gewoon in stukjes, groter of kleiner. Hierdoor heeft ze een hele gezonde eetgewoonte aangeleerd en eet ze ook ontzettend goed bij het avondeten. Zoveel zelfs dat ik soms wel eens denk, stroomt het niet over 🙈

3 jaar geleden

Reactie op Frummel1

Kijk eens naar het kookboek 'opperdepop' of 'eten voor de kleintjes'. Daar ...
Heb opperdepop gekocht. Goede tip! Nu aan het experimenteren. Ze eet minder vaste voeding dan potjes, daar ging veel meer van ‘naar binnen’ qua hoeveelheid. Anderen ook die ervaring?

3 jaar geleden

Die van ons eet wat wij eten, soms snij ik dingen iets kleiner of kruid ik het later, maar meestal gewoon hetzelfde :)

3 jaar geleden

Voorbeeld! Tempeh met boontjes, wortel, tomaat, rozijn, couscous, massala kruiden, paprikapoeder, peper en olijfolie. Bij ons nog zout en chilipeper op gedaan, bij de baby niet. Hij eet z'n hele bord leeg :)

3 jaar geleden

Volkoren spelt tortilla met roomkaas en framboosjes. Dit soort eten geef ik hem aan zodat hij elme keer maar 1 stukje kan pakken.anders propt hij alles naar binnen en komt het er weer uit

3 jaar geleden

Half geroosterd boterhammetje met margarine Omelet met gekookte rijst van gisteren, zwarte peper en dille. Tomaatje in vieren :) Als je voorbeelden zat bent moet je het zeggen hoor 🤗