146 Reacties

3 jaar geleden

Zijn jullie niet bang dat je kindje een groot stuk af breekt en er in stikt ...
Mijn ervaring is dat ze makkelijker in kleine stukjes verslikken Ik durf juist geen brood bv in kleine stukjes te geven haha

3 jaar geleden

Reactie op sabrinalk

Mijn ervaring is dat ze makkelijker in kleine stukjes verslikken Ik durf ju ...
Ja mijn kindje zit wel echt op elk klein stukje heel erg te smakken/kauwen op haar manier voor ze het door slikt. Maar ik heb haar een keer een koekje gegeven die brak ze dus af in haar mond. En als ik zo die grote stukken groenten zie krijg ik de kriebels ervan dus ik vraag me oprecht echt serieus af hoe mensen dat aanpakken en of er niks af breekt 😱😱😊

3 jaar geleden

Reactie op sabrinalk

Mijn ervaring is dat ze makkelijker in kleine stukjes verslikken Ik durf ju ...
Precies dit inderdaad! Kleine stukjes en gepureerde hapjes voelen voor mij gevaarlijker. Als die verkeerd vallen krijgen ze het er niet uitgewerkt, grote stukken wel.

3 jaar geleden

Reactie op Boukje90

Precies dit inderdaad! Kleine stukjes en gepureerde hapjes voelen voor mij ...
Wat kan er mis gaan met een gepureerd hapje dan ? 😱

3 jaar geleden

Even een vraag. Mijn zoontje van 6 maanden kan echt nog niet zelf rechtop zitten en in een kinderstoel ook niet.. en ik ben zelf geen voorstander van geforceerd laten zitten en stutten met een kussentje ofzo in z’n rug. Dat betekend dat Rapley dus niet kan toch? Hij sabbelt wel graag op een broodkorst, dus veiligst is dan bij ons op schoot zitten denk ik? Krijgt verder hapjes gepureerd..

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Even een vraag. Mijn zoontje van 6 maanden kan echt nog niet zelf rechtop z ...
Lekker op schoot, helemaal prima 👍🏻

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Even een vraag. Mijn zoontje van 6 maanden kan echt nog niet zelf rechtop z ...
Groot gelijk heb je en heel verstandig. Lekker op schoot. Wellicht soms wat ongemakkelijker, maar wel het best.

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Even een vraag. Mijn zoontje van 6 maanden kan echt nog niet zelf rechtop z ...
Mijn dochtertje van 6 maanden ook nog niet! Alhoewel we het ook nog niet ècht geprobeerd hebben want mijn vader is de eetstoel aan het schuren en verven 🤣. Voorlopig hebben wij haar in het wippertje zitten voor de hapjes en brood krijgt ze nog niet. Pas als ze zelfstandig kan zitten wil ik brood gaan geven.

3 jaar geleden

Reactie op lentekindje

Mijn dochtertje van 6 maanden ook nog niet! Alhoewel we het ook nog niet èc ...
Haha ja precies. Deze meneer trok het brood uit je handen en vindt het zooo lekker.. achja, Wilpstoel heb ik ook nog op zolder staan... doe nu in de stokke newborn aan tafel omdat de oudste ook aan tafel moet eten met fruit en brood en avondeten.. dus is meer gewoonte nu om het zo te doen.

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Haha ja precies. Deze meneer trok het brood uit je handen en vindt het zooo ...
Ja dan hou je het niet tegen he! Korstje kan ik wel een keer proberen, maar ik bedoel meer stukjes brood die ze niet krijgt. Wij eten ook altijd aan tafel. Ze zit er ook altijd in de schommelstoel bij aan tafel als wij gaan eten en geven haar altijd wat eerder/later haar hapje.

3 jaar geleden

Wat kan er mis gaan met een gepureerd hapje dan ? 😱
Nou ja mis is een groot woord maar babys zijn gewend zich zuigend te voeden (aan de fles of borst) en met gepureerd voedsel zullen ze dat dus ook doen (en dat leent zich er ook prima voor). Echter, kindjes leren dan niet kauwen maar als edn hulpeloos vogeltje hun mondje te openen en dat wat er in gestopt wordt door te slikken. Niks meer en niks minder. Ga je dan op een gegeven moment ineens stukjes door het gepureerde eten doen, zuigen ze het nogsteeds naar binnen ipv te kauwen wat de kans op verlikken natuurlijk een stuk groter maakt. Ze zuigen dan namelijk automatisch de stukjes ook mee naar binnen en kauwen het niet fijn. Dat is wat verlikken en verstikken betrefr eigenlijk dus nog gevaarlijker dan gewoon stukken geven. Dan leren ze namelijk niet om alleen de mond te openen en te slikken maar stoppen ze het er zelf in, leren ze beter het kokhalsdeflex ontwikkelen, leren ze het te kauwen en vervolgens door te slikken. Babys stikken daar zelde in als ze het zelf doen. Verslikken bij rapley/kleintjesmethode is heel erg normaal. Maar dat is iets anders dan verstikken en ook niet per definitie gevaarlijk.

3 jaar geleden

Mijn kindje heeft zoiets van uitspugen? Kauwen? Wat is dat.. afbijten en doorslikken! Heb nu steeds een spugend aapje omdat er weer een te groot stuk in z'n slokdarm zit 🙈 Veel te enthousiast...

3 jaar geleden

Reactie op Frummel1

Nou ja mis is een groot woord maar babys zijn gewend zich zuigend te voeden ...
Ahaaaaa kijk dit is iets waar ik echt iets aan heb. Dankjewel voor jouw uitgebreide uitleg! Ik vroeg me serieus echt af waarom mensen voor deze methode kiezen omdat ik er totaal niet mee bekend was/ben en ik het er zo eng uit vind zien die grote stukken haha. Maar het klinkt allemaal heel logisch hoe je het uitlegt !! Dus dankjewel 💋

3 jaar geleden

Framboosje.viel.in de.smaak

3 jaar geleden

Reactie op Doriensophia

Framboosje.viel.in de.smaak
Wat een dotje 😍 en wat doet ze dat goed zeg! Ik durf ons jongetje nog geen lepel te geven want hij stopt hem zo enthousiast in zijn mond dat hij het tot achter in zijn keel steekt... hoe heb jij dit aangepakt?

3 jaar geleden

Flink gag reflex hier, maar soms echt hele golven melk. Gebeurt dit bij jullie ook?

3 jaar geleden

Flink gag reflex hier, maar soms echt hele golven melk. Gebeurt dit bij jul ...
Hoe làng wacht je na het melkje?

3 jaar geleden

Reactie op Doriensophia

Hoe làng wacht je na het melkje?
Vandaag twee uur!

3 jaar geleden

Vandaag twee uur!
Hmm das echt wel lang genoeg.

3 jaar geleden

Reactie op Doriensophia

Hmm das echt wel lang genoeg.
Misschien kreeg hij het niet goed doorgeslikt? Kwamen geen grote stukken mee, maar alleen gepureerde aardappel. Soms moet hij spugen als hij een groot stukje perongeluk heeft doorgeslikt, maar nu leek dat niet het geval