18 Reacties
één jaar geleden
Ja mijn dochter zit hier nu ook in. Dacht dat we het een beetje voorbij waren, hadden een paar maanden echt een extreem vrolijk en gehoorzaam meisje. Maar het is vreselijk. Ook van de ene dag op de andere dag dat ze zo extreem puberaal is. Dan helpt het ook niet dat ze haar middagdutje weigert en dus einde van de dag alles een gevecht is. Vandaag is ook zo’n dag geweest, gelukkig heb ik haar nog kunnen troosten voor het naar bed gaan. Mama is moe…
één jaar geleden
Tips gezocht voor het corrigeren van onze 2.5 jaar oude peuter.
Ons zoontje heeft altijd al een erg sterk temperament gehad.
De laatste tijd luisterd hij gewoon echt nergens naar.
Eerst hielp het nog wel om hem in de hoek te zetten (dit doen we al vanaf dat hij 1.5 jaar is)
Nu loopt hij gewoon lachend uit de hoek weg.
We blijven hem terug zetten maar het eindigd meestal in hem huilend en krijssend op zijn buik schuivend terugduwen naar de hoek. Echt een hele poos.
Nu met ons 2e kindje zit ik wel eens een flesje te geven en dat moment gebruikt hij natuurlijk ook om alles te doen wat niet mag.
Maar ik kan ook niet op dat moment gelijk reageren want dan is de baby constant aan het krijsen van de honger.
Misschien is het allemaal het normaal peutergedrag maar het frustreert me enorm dat als ik de deur met allebei uit moet het zo lang duurt voordat zoontje is aangekleed.
Ook luiers verschonen is constant strijd. Wil hij gewoon niet. Gaat niet liggen zonder dreigen en eindigd altijd in gevecht.
Soms moet ik hem echt hardhandig gewoon in zijn kleding hijsen. Dit voelt niet fijn natuurlijk. Maar anders ben ik na 1 uur nog niet klaar.
Voor de buren schaam ik me ook heel erg. Vaak bij het naar bed doen moeten we hem ook gewoon dwingen tot schone luier,pyjama en tandenpoetsen. Hij zal nooit zelf rustig blijven liggen of meewerken. Hij roept dan heel hard AUW AUW PIJN PIJN!!
We doen hem natuurlijk niet bewust pijn en ik denk ook niet dat hij echt pijn heeft. Maar het voelt allemaal heel naar.
Hij zuigt heel de dag alle energie uit me en soms schreeuw ik wel eens naar hem.
Ik weet gewoon niet hoe ik het voor elkaar krijg zodat hij gewoon eens luisterd. Tuurlijk mag af en toe iets wel moeizaam gaan maar echt ALLES verzet hij zich tegen. Voel me vaak een slechte moeder.
Hij krijgt trouwens nog genoeg 1 op 1 aandacht want de baby ligt bijna heel de dag zichzelf wel te vermaken. Heel makkelijk kind gelukkig.
één jaar geleden
Peuter zoeken grenzen en moeten daar helaas vaak tegenaan botsen. Zoek iets dat hij echt niet leuk vind. En gebruik dat als straf als hij niet luistert.
Hier is dat in een andere ruimte gezet worden, vast zitten of een corrigerende tik.
Maar we moeten er helaas allemaal doorheen. Ik denk maar zo nu duidelijke grenzen stellen en wordt het hopelijk snel beter. Maar dan toch ook de lol en fun erin houden.
Vermoeiend soms.
Mijn dochtertje kan oneindig herhalen
vb kijken, kijken,.. omdat ze wil meekijken. Of mee, mee,.... omdat ze mee naar de kelder wil...
En geduld kent ze totaal niet. Blijkbaar kunnen baby's dat toch hebben want mijn zoontje van 9 maanden heeft dat we🙈
één jaar geleden
“Blij” te lezen dat ik niet alleen ben met deze gevoelens. Geruststellend dat andere kinderen ook een “ik gooi met alles”-fase hebben (irritant!). Hij luistert hier ook echt niet, het wordt zelfs erger tegen de avond op dagen dat hij geen middagdut heeft gehad (hij start met school volgende week).
Maar hoe lang gaat deze niet-luister fase duren? Tot ze 4-5 jaar zijn of kan iemand me gerust stellen dat het sneller beter wordt 😅
één jaar geleden
Reactie op Em27
Tips gezocht voor het corrigeren van onze 2.5 jaar oude peuter.
Ons zoont ...
Oeh lijkt me lastig. Knap dat je naar manieren zoekt die wel werken. Hier ook, met op en af, een temperamentvolle peuter. Vaak te verbinden aan weinig slaap/over of onderprikkeld.
Hier probeer ik regelmatig de 'niet luister buien' voor te zijn. Ik geef 2 keuzes : laarzen of schoenen. Brood of beschuit. Niet 'wil je een broodje'? Dus geen mogelijkheid tot 'nee' geven. Soms krijg ik die alsnog. Soms werkt afleiding goed als ie niet stil wil liggen voor de luier. Waar is je neus? Je oren? Je buik? Wat zijn je vingers? Meer uitdagend: wat is je duim? Wat is je wijsvinger? Je middelvinger? Etc. Of, bij poepluiers, youtubefilmpjes. Die hij dan zelf moet vasthouden op de telefoon. Dus stil moet liggen anders ziet ie t niet. Weet t anders ook niet en ben die gevechten ook beu. Soms lijkt t ook dat ie gewoon alles zelf wil doen maar nog niet kan. Hij kan nu wel al zelf z'n jas en laarzen aan doen. Ook z'n broek en onderbroek. Sokken ben ik nu mee bezig. Vindt hij leuk om te leren, en scheelt me weer een woede uitbarsting van hem. Ik trek wel 2 uur uit voor opstaan tot in de auto zitten want sneller gaat echt niet.
één jaar geleden
Wat hier ook helpt is vragen of een knuffel naar keuze hem aan moet kleden als optie. Kabouter poetst zijn tanden en kleed hem aan en uit.
Of vraag of hij mij zelf kan laten zien of hij dat kan? Kun jij jouw trui denk je uittrekken? Wow, vet goed!
Soms als hij in protest op de grond gaat liggen, ga ik op de bank zitten en zeg ik ‘ben je er klaar voor? Nee? Dan wacht ik nog even.’ Net zo lang tot hij ja zegt. Duurt nooit langer dan 10 minuten.
En ja, zelf blijven ademen en soms gewoon even wachten tot een woedeuitbarsting voorbij is.
één jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Misschien dan toch hem maar zelf laten proberen aan te kleden eerst.. maar dat lukt hem nog net niet goed. Het moeilijke is dat ik met ons andere zoontje zit van 3 maanden.
Die geef ik thuis een fles en dan wil ik daarna snel de deur uit. Want die drinkt vaak om de 2.5 a 3 uur. Eer ik dan weg ben dan hebben we weinig tijd op bijvoorbeeld de kinderboerderij. Ik heb nog geen duowagen of iets waar ik ons zoontje van 2.5 jaar in vast kan zetten als ik buiten de deur een fles moet geven aan de jongste. (Die van 2.5 jaar blijft dan niet netjes bij mij in de buurt helaas) 😅 maar staat op de planning om die aan te schaffen.
Verder poepluier verschonen doe ik nu meestal met een stuk fruit in zijn hand. Dan gaat het redelijk.
Tandenpoetsen met jokie en jet tandenpoetsliedje.
Kiezen tussen jassen en schoenen mag hij altijd al. Maar dan moet hij net dat vestje wat hij nog ziet liggen 😅
Nog een puntje..
Hij komt savonds heeeel vaak van zijn kamer voordat hij in zijn bed blijft om te gaan slapen. We worden er wanhopig van en weten soms echt niet hoe we hem in zijn kamer kunnen houden.
Soms zit ik gewoon een tijd in de deuropening. Maar dan blijft hij tegen me aanduwen en er proberen door te worstelen.
Nu hebben we wel eens de deurklink eraf gehaald.. graag jullie mening hierover aan de ene kant vind ik het heel zielig want dan zegt hij ; niet opsluiten, niet klink af.
Maarja elke avond een uur bezig met hem in de kamer houden en geen verbetering zien is ook lastig..
één jaar geleden
Reactie op SweetD
Wat hier ook helpt is vragen of een knuffel naar keuze hem aan moet kleden ...
Dank! Die heb ik vandaag toegepast!! Weet niet meer eens om wat voor onbenulligs het dit keer was🤔 maar was echt klaar. Dacht toen aan je tip. En het werkte. Hij bleef ff boos doen maar toen ging ie op z'n knieën zitten en zei zo nu is het klaar. En stond ie op en ging spelen..... pfffff
één jaar geleden
Reactie op Em27
Bedankt voor de reacties. Misschien dan toch hem maar zelf laten proberen a ...
We hebben zelfde soort dingen geloof ik😅 wij hebben dat van de kamer komen halverwege de nacht of 's morgens heel vroeg. Zeg 5 uur ofzo. Hij slaapt dus in een groot bed maar wel nog in slaapzak dus verplaatsen gaat moeizamer maar lukt dus nog steeds. Wij hebben een traphekje voor z'n deur geplaatst. Op de gang zeg maar. Hij ging bij ons de hele bovenverdieping over.... nu kan z'n deur open maar verder komt ie niet. En kan zo niet bij andere kamers. Tja, dan is z'n deur maar open dacht ik. Was t zo beu dat ik op ten duur dacht, zoek t lekker uit.... en toen! Toen was ie zelf weer terug in bed gaan liggen en sliep ie ineens door tot 8 uur 's morgens!!!!! Man en ik zeiden nog, misschien vindt ie t eng s nachts ofzo en wil dan de deur open hebben. Sindsdien gaat t wat beter.
Soms ook niet. Dan trekt ie z'n kasten open en alles overhoop en gaat ie spelen. S nachts. Om half 3 bijvoorbeeld. Dat is echt k*t. Dan is ie zo wakker. Dan ga ik z'n kamer op en spreek m streng toe. Meestal schrikt ie en denkt ie dat ik hem niet gehoord had. En laat ie zich wel netjes terug in bed leggen. Soms moet ik ff muziekje aanzetten. En in een uiterst geval, wat wel eens gebeurd als het half 6 of 5 uur is, ga ik naast hem liggen. Dan blijft ie wel liggen. Slaapt niet meer maar ligt iig. Wat een ellende Soms hè? Dan kan ik echt denken... waar ben ik aan begonnen. En dan willen we misschien nog eentje? Hoezo dan denk ik dan?😅🤣
één jaar geleden
Reactie op MamaHH
We hebben zelfde soort dingen geloof ik😅 wij hebben dat van de kamer komen ...
Goede tip van het traphekje! Die heb ik al eentje staan maar al half weer vergeten. 😅 die morgen maar eens installeren.
Vandaag sliep hij 21:30 pas 🫠 na heeeel veel gedoe. Ben er ook zo moe van. Ik wil ook een keer tijd voor mezelf. Nu slaapt hij al weken pas minimaal 20:30 uur. Middagdutje gaan we ook maar eens inkorten.
Hij slaapt zelf snachts ook veel te weinig nu natuurlijk waardoor hij overdag ook echt geen gezellig kind is.
Haha ja dat 2e kindje ligt bij ons al in het andere slaapkamertje.
Maar als je die vergelijkt met zo'n dwarse peuter is het een engeltje. Serieus ik zei van de week nog tegen mijn vriend.
Als je 3 van onze jongste zou hebben zou het nog minder energie kosten dan onze peuterpuber in z'n eentje 😂
Onze newborn slaapt snachts langer dan hem. Vaak al klokje rond dus daar hebben we dan erg geluk mee weer. 🙌
één jaar geleden
Reactie op Em27
Goede tip van het traphekje! Die heb ik al eentje staan maar al half weer v ...
Oh man, nou, hier was het ook weer vroeg vanmorgen. En irritante vind ik dan, dat hij om half 10 al moe is en eigenlijk al hangerig begint te worden. Hadden we bij kennisen afgesproken. Tja. Toch maar gewoon mee. Gedroeg zich boven verwachting netjes, gelukkig! Maar eenmaal thuis!!!!! Met veel strijd is ie ein-de-lijk in slaap gevallen net op de bank. Maar moest er dus wel naast zitten. Een uur lang. Voor hij eenmaal sliep. En ergens denk ik dan, dan maar niet slapen overdag, maar wetende dat hij dan echt niet te genieten is om 15 uur al en om 18 echt in slaap valt weet ik ook dat we 's ochtends vroeg/s nachts weer mee zitten. Denk wel dat ik 'm maar kort laat slapen (uurtje ofzo) en kijk of ie dan misschien morgen iets langer slaapt.
Pff nou onze eerste sliep zoveel makkelijker! Door alles heen, keurig in en s morgens ook pas om 7 wakker. Jaren lang. Maar hij slaapt al vanaf geboorte slecht. Maarja, wie weet is bij een volgende wel weer anders. Pff moeilijk hoor. Want herken zo die behoefte voor jezelf. En even rust. Maar ook, er is gewoon nog veel meer wat je aandacht nodig heeft. Dat lukt niet als hij al die aandacht met z'n peuterpuberteit opeist zo. Zucht.
één jaar geleden
Reactie op MamaHH
Oh man, nou, hier was het ook weer vroeg vanmorgen. En irritante vind ik da ...
Ze kosten zoveel tijd hè kinderen 😅😂.. zeker op deze manier.
Vind het ook vervelend dat als hij dan om 21:30 uur slaapt ook om 04:00 weer aan ons bed staat 🫠. Papa is bij hem in zijn bed gaan liggen. Toen nog geslapen tot 07:00 uur. Eigenlijk staat hij al wekenlang voor 05:00 uur in onze slaapkamer.
Wil hem nu niet meer in ons bed laten slapen tussen ons in. Dat wilde hij natuurlijk het liefste. Maar hij is nogal een wilde slaper 🙈.
Succes ook! Hopelijk is het over een aantal weken weer beter.. 🙌 moet volgende week weer beginnen met werken na zwangerschapsverlof.