14 Reacties
één jaar geleden
Onze oudste heeft dit ook. Al vanaf dat ze 1,5 jaar is ongeveer (nu is ze bijna 5 jaar)eet ze s avonds niet of nauwelijks. Ze lijkt het ook niet nodig te hebben, want ook zonder eten slaapt ze goed en vraagt ze niet om eten.
Hier helpt het om s middags wat groenten te laten ‘snoepen’, de bekende monkeyplatter. Dan heeft ze die alvast binnen en is elke hap avondeten een feestje.
Inmiddels zijn wij overigens wel overgestapt op de verplichte hapjes. Je voelt waarschijnlijk zelf wel aan als je kindje hieraan toe zal zijn.
Wij vinden het nu belangrijk dat ze wel alles proeft. Zeker als we een toetje hebben is ze verplicht al wat gegeten te hebben van in ieder geval de groenten. Wij zijn nu die hapjes aan het opbouwen, waar we dat eerder helemaal los hebben gelaten. Dat heeft de sfeer goed gedaan en het is geen strijd geworden. We merken nu dat ze het langzamerhand ook wel zelf weer wilt en dus steeds meer uit zichzelf begint te eten.
één jaar geleden
Overdag eet ze redelijk goed. S morgens een boterham of Brinta en 's middags 1 of 2 boterhammen. Om 10u fruit en 's middags alleen een klein koekje als ze uit bed komt, en verder indd al bewust niets meer voor het eten. Ik laat haar helpen, bijv bij een quiche is ze erg enthousiast 'lekke same taatje make' maar eten.. ho maar...
We proberen pap na als 'beloning', bijv: "twee hapjes eten want ze is twee jaar en dan pap". Ik probeer er ook niet teveel strijd van te maken want dat is ook zo ongezellig altijd aan tafel..
één jaar geleden
Reactie op Evaab
Overdag eet ze redelijk goed. S morgens een boterham of Brinta en 's middag ...
Je zou eens kunnen proberen om haar vlak voor het eten juist wel wat te laten eten; zo'n soort monkeyplatter met groente en hapjes.
Snoepen tijdens het helpen eten maken.
En dan tijdens het avondeten zelf laten opscheppen maar er verder geen druk op zetten.
De avond is natuurlijk het einde van de dag, veel kinderen zijn dan al wat vermoeider en kunnen hierdoor slechter eten. Hebben ze al een tijdje niets meer gegeten op zo'n moment, kunnen ze ook over hun honger/trek heenraken, wat eten nog lastiger maakt dan.
één jaar geleden
Hier zijn er ook maar een paar gerechten (of delen van een gerecht zoals 'kale' pasta 🙈) die m'n zoontje goed eet. Aangezien hij dus wel stagneerde in z'n groei, raadde de diëtist aan om hem dan gewoon vaak die gerechten voor te schotelen. Ik zorg er dus wel altijd voor dat er iets is dat ik weet dat hij lust. Voor de rest moedig ik hem aan om te proeven, wat soms gebeurt maar heel vaak ook niet. Is er zo niets dat je dochter wel graag lust en dat je dan als 'safe food' aan de kant van haar bord kan leggen, naast dingen die voor haar nieuw zijn? Mango lust m'n zoontje bijvoorbeeld ook heel graag, dat krijgt hij dus 's avonds ook vaak mee op z'n bord.
PS. Hier drinkt m'n zoontje 's avonds ook nog wel een fles melk. Dat geeft me toch ook wat gemoedsrust, dat hij toch iets in z'n buikje heeft.
één jaar geleden
Hier is het ook drama met avond eten ! Alleen pasta en brood, aardappel krijg ik erin , maar groente ho maar dat duwt ze zo aan de kant , ik geef savonds nog een fles melk anders heeft ze helemaal niks naar binnen
één jaar geleden
Merk bij ons nu ook echt een verschil. Ontbijt kan ze rustig halfuur blijven zitten, maar avondeten is echt gelijk drama. Ze heeft geen rust in die billen van haar. Ze wil dan meestal na 1 hapje al gelijk spelen. Dan geef ik aan dat ik het wel gezellig vindt als ze blijft zitten, Als ik twijfel of ze het gaat lusten, leg ik weleens wat fruit naast. En neemt ze daarna ook nog paar hapjes van het warme eten. Of ze mag het eten ergens in dippen zoals ketchup (ook al past het er niet bij). Vaak ziet ze mij dingen toevoegen aan het eten zoals ketjap, gebakken uitjes of wat citroensap. Dan wilt ze dat ook in haar bord, en neemt ze in ieder geval paar hapjes. En anders laat ik haar gewoon spelen, meestal doet ze dat naast mijn stoel en kan ik nog een paar hapjes terwijl ze speelt erin krijgen. 🤷🏻♀️
één jaar geleden
Hier ook precies t zelfde! Dochtertje is nu 2 jaar en 4 maanden oud.
Eet fruit, melkproducten en brood.
Maar avondeten vrijwel niks.
Heel soms een paar hapjes kipschnitzel of kale rijst, maar dan hebben we geluk.
Meestal leg ik er wat fruit bij op haar bordje of een volkoren cracker en voor t slapen een flesje melk. Zodat ze in elk geval wát eet.
En 1 x per 2 weken eten we pannenkoeken, dat eet ze. Is het in elk geval 1x per 14 dagen gezellig aan tafel 😂
Ik heb dit besproken met het consultatiebureau.
Enige advies: geen emotie tonen, elke avond blijven aanbieden, niet te laat eten, wachten tot papa en mama klaar zijn met eten. Compliment geven als ze toch iets even probeert.
En daarbij, ons dochtertje is erg gevoelig voor structuren, nog meer dan voor smaken, dus soms kauwt ze even en spuugt ze het toch weer uit. Het voelt raar in haar mondje. Dit kan nog jaren duren zei de verpleegkundige.. Dus geduld hebben en overdag zoveel als kan aanbieden qua fruit etc zodat ze genoeg binnen krijgt:) Schijnt dat ze wel een poos zonder groenten kunnen gelukkig
één jaar geleden
Wij zitten nu ook in de fase dat hij geen avondeten wilt zelfs niet de lekkere macaroni die hij altijd helemaal op at. Alleen nog maar cracker met pindakaas of chocopasta. Nu zijn we op vakantie dus laten het maar en geven hem na het avond eten een cracker, maar hij probeert niet eens meer. Gisteren duwde hij een snoeptomaat in 1 stuk in zn mond (wij snijden dat altijd maar opa en oma niet) en dus zeiden we ‘kauwen’ spuugde hij het uit en begon keihard te huilen echt heel sneu als of hij eerder erop is afgerekend… Ik zeg altijd lekker hap hap en goed kauwen he (maar wel op een rustige toon).
Dus denk dat er een keertje te hard ‘kauwen’! is gezegd en dat ie dus helemaal bang ervan is geworden 😞