5 Reacties
één jaar geleden
Met mijn dochter, 13 mei 2021, heb ik duidelijke gesprekjes. Ze praat erg veel met haar poppen en met ons. Ze maakt zelf liedjes en dan kan ze nog wel onverstaanbare dingen zeggen met woorden die ik dan wel begrijp. Mijn dochter maakt vrij lange zinnen, maar geen idee of dit normaal is bij deze leeftijd. Als voorbeeld zei ze nu net: ‘mama mag mij niet tillen, mama heeft baby in buik’. Ze lijkt ook veel te begrijpen.
één jaar geleden
Mijn zoon, eind mei, praat nog steeds ontzettend babytaal met hele schattige zinnen vol onduidelijke woorden!
één jaar geleden
Dochter van 2,5 praat steeds iets meer.
Voornamelijk in enkele woorden, soms 2 woords zinnen.
Veel is nog erg induidelijk. Verjaardag is bijvoorbeeld Jaada, maar andere woorden gaan al beter. Neus is gewoon neus.
Mijn oudere dochter sprak op deze leeftijd al een tijdje in volzinnen en ook zeer verstaanbaar. Ik kon hele gesprekken met haar voeren.
Ik kan de jongste wel vanalles vertellen wat ze wel snapt, maar echt goed terug antwoorden is nog lastig.
Het verschil zo enorm per kind!
één jaar geleden
Mijn zoontje van begin juni praat in lange zinnen (6-7 woorden?) en beschrijft alles wat hij nu doet, later gaat doen, graag zou willen doen of wat ik doe. De hele dag door dus. Super flink van hem maar ook een beetje vermoeiend 🤭 hij praat en zingt ook tegen zichzelf of tegen zijn knuffels wanneer hij in een spel is. Alleen in bed benoemt hij vaak bepaalde gebeurtenissen van de dag, dan zit ik echt met een grote smile naar de babyfoon te luisteren.
Zijn uitspraak is nog niet helemaal juist natuurlijk (bij woorden: pakot is kapot) of bij letters (een v of r kan hij nog niet uitspreken. Vos is dus bijvoorbeeld pos. Tractor is tjacto). Maar ook bijvoorbeeld mijn ouders begrijpen hem goed. Vriendinnen die hem minder vaak zien, zeggen zelf wel dat het een echte Babbelkous is maar dat ze niet alles verstaan.
één jaar geleden
Dochter kletst ons de oren van het hoofd haha! Heel gezellig. Allemaal vrij goed verstaanbaar en zinnen van 7-8 woorden. Kent ook een heel repertoire liedjes en boekjes uit haar hoofd dus dat horen we ook de hele dag. 🥰 De letter l is nog wel wat lastig, wordt een j.