18 Reacties

één jaar geleden

Ik heb alles waar hij niet aan mag komen opgeruimd, hierdoor is het een stuk rustiger geworden voor mij en voor hem ook leuker.

één jaar geleden

Ha, vervelend dat het zo intensief is! Misschien kan je proberen een paar dingen die je echt wil leren (niet aan planten komen bijvoorbeeld) en de rest waar ze niet aan kan komen gewoon even wat hoger zetten. Het komt vanzelf wel dat ze het gaat leren, maar deze ontdekfase is natuurlijk super leuk voor haar. Zelf bedenk ik altijd: doet ze dit nog als ze straks 18 is? Nee? Dan maak ik er geen ding van en pak het of weg of laat het gaan. Als het antwoord ja is (bijvoorbeeld dankjewel zeggen als ze iets van iemand krijgt), dan ben ik heel consequent dat ze luistert. Misschien helpt het je iets! Succes 🤗

één jaar geleden

Reactie op Maar92

Ik heb alles waar hij niet aan mag komen opgeruimd, hierdoor is het een stu ...
Leuk advies maar dat lukt niet met alles.

één jaar geleden

Heel eerlijk?... Dit is voor ons kind nr 3 en bij allemaal is het hetzelfde geweest. Ia het leuk ? Nee... wordt ik er ook chagrijnig van op een slechte dag? O zeker en vast. Maar het echte opvoeden is begonnen. Grenzen leren kennen en vooral kunnen respecteren is nu echt iets waar ze mee oefenen(en wat ze uitpeoberen). Er stond van de week nog een stuk over het woordje nee op deze app. Sinds vorige week zou die van ons de leeftijd hebben bereikt dat ze het snappen. Dus ze moeten nog goed doorkrijgen wat nee nu precies inhoud en wat je ermee doet.. het wordt vanzelf makkelijker! Echt waar!

één jaar geleden

Reactie op Lisaenfabian

Leuk advies maar dat lukt niet met alles.
Misschien de spullen waar ze niet aan mag komen in 1 hoek zetten? Dan is het misschien duidelijker voor je dochter.

één jaar geleden

Reactie op Maar92

Misschien de spullen waar ze niet aan mag komen in 1 hoek zetten? Dan is he ...
Ik zei toch al dat dat niet lukt. Ze trekt onder andere de plinten van de muur en vloer af. Ik vraag om herkenbaarheid en jij herkent dit niet.

één jaar geleden

Reactie op Lisaenfabian

Ik zei toch al dat dat niet lukt. Ze trekt onder andere de plinten van de m ...
Oké, succes

één jaar geleden

Ik wil nee als een echte waarschuwing gebruiken. Als ik dat 100x moet zeggen, dan verliest het z'n nut. Gevolg: kind wordt bozig, ik word bozig en als het ècht een keer nodig is dan heeft ze er maling aan. Mij helpt heel goed om te bedenken waarom ik niet wil dat ze het niet mag. Is het gevaarlijk? Een duidelijke nee. Is het goor (likken aan de zool van een verdwaalde schoen)? Een duidelijke nee. Etc Vinger in het stopcontact? Ik doe er beschermers in. Bij een scherpe punt van de tafel spelen? Ik zeg Voorzichtig spelen hoor! En laat haar ook ervaren dat het mis kan gaan. Iets pakken wat niet de bedoeling is? Ik vraag of ze het wil geven en berg het (ook in de toekomst) beter op. Gillen? Ga je gang. Als ik nee zeg en ze gaat mijn grenzen testen dan gilt ze 3keer harder en langer dan wanneer het lolletje er snel vanaf is. Lastig met dat ze je plinten er af trekt. Misschien vind ze dat een leuk spel en kun je iets fabriceren wat hetzelfde effect heeft en waar ze wel aan mag zitten? Elke situatie, elk kind is weer anders. Wij kunnen geen hapklare tips geven over alles waar jij nu nee op zegt tegen je kindje. Hoop dat je er wel inspiratie uit haalt en de sfeer weer gezellig wordt bij jullie!

één jaar geleden

Ja, ik herken het wel. Ons zoontje is ook lekker bezig met zoeken naar de grenzen. Hij begint het woord ‘nee’ nu te snappen en dat maakt het wel makkelijker. Toch snapt hij nog niet alles en dat maakt het daarom moeilijker. Ik heb het mezelf daarom makkelijker gemaakt en alles wat ik weg kan zetten wat echt een probleem is als hij eraan zit, weggezet. Onze koffietafel is bijvoorbeeld leeg. Maar een tweetal kandelaars kan ik niet wegzetten (simpelweg geen andere plek voor), dus daar is het goed opletten en op tijd ingrijpen. Afleiden werkt hier goed. Ik zeg ‘nee’ en geef hem iets wat hij wel mag doen. Tja, dat kost tijd, maar het wordt vast vanzelf makkelijker als ze echt meer gaan begrijpen. Ik vind een klas vol pubers minder vermoeiend dan onze zoon nu, haha! Maar komt allemaal goed 😃.

één jaar geleden

Hier ook continu nee en hij gaat er nu soms nog bij lachen ook!!🙈 en hij is super snel dus is niet alleen heletijd nee maar dus ook continu er achteraan!! Heb nog steeds bekken probleem dus vind het ook best een pittige tijd!! En het hoort er bij dat weten we allemaal maar pittig is het wel!!

één jaar geleden

Eens met de tips die hier al gegeven zijn en ik heb nog een andere tip: Hier is het fijn om af en toe ook de box in te zetten. Met elke keer weer wat anders: spiegeltje, bakje dat rammelt, een boekje.. kan vanalles zijn als het maar "nieuw" is :) kan ze zich weer even vermaken.

één jaar geleden

Ik herken het wel, mijn dochter is ook bezig met dingen die moet niet raken een begint ook nu te klimmen naar de tv🤦🏻‍♀️ echt problematisch ik moet haar 10000 nee zeggen en haar ophalen. Wat doe ik! Voor dat die dingen raakte nee zeggen zo luid en serieus naar haar kijken soms helpt ze komt terug en begint ze te huilen 🤷🏻‍♀️ Maar soms leukt niks met haar als ik moe ben ik leeg haar in haar box

één jaar geleden

Ik snap dat het pittig is, ik heb een tweeling die de kamer door gaat en soms heb ik geluk dat ze samen gaan en niet ieder apart. Dingen die ze echt niet mogen (brokjes/water van de kat) heb ik weg gezet. Verder laat ik ze gaan, ik houd het in de gaten en als ze dingen gaan doen die ik niet oké vind ga ik ze eerst uitleggen dat het niet kan en waarom niet. Ze zullen me misschien niet snappen, maar ze luisteren wel naar me (niet dat ze het niet meer doen, maar ik heb hun aandacht). Dan kan ik ze zonder al te veel drama afleiden en ergens anders naar toe lokken. Ik houd er niet zo van om “nee” te moeten roepen. Dit werkt voor nu.

één jaar geleden

Meid heeeeeel herkenbaar deze fase!! Super intensief! En beetje dan ook nog met je zwangerschap…..Pittig hoor. Fijn hè alle ongevraagde adviezen 😉

één jaar geleden

Heeeel herkenbaar, behalve dat ik zwanger ben, lijkt me nog heftiger… Paar uur terug nog zelf staan janken omdat het gillen en huilen me even teveel werd. Kom je thuis van werk - na een veel te korte nacht, drukke dag, file heen en terug - en begint de malaise, koken, hond en nu dus kleine waartegen je ‘politieagentje’ kan spelen. En oh ja, liet ik ook een glas stuk vallen. Op sommige dagen kan ik het beter hebben als de ander, vandaag was er zo’n eentje dat het even teveel was.

één jaar geleden

Ik probeer te denken is het gevaarlijk? Nee? Dan laat ik het gaan want het voor niemand leuk als ik de hele tijd nee moet zeggen

één jaar geleden

Mezelf boeit het niet zo veel, maar mijn peuter wordt ook helemaal gek van de baby op dit moment 🙈

één jaar geleden

Gesloten op verzoek van ts