32 Reacties
één jaar geleden
Ik werk 38uur in 4 dagen dus dagen van half 7 tot half 5. Vriend werkt tussen de 40 en 45uur per week afhankelijk van het weer (schrijnwerker).
Ik zet alle spullen klaar voor de Kids. Im half 6 maak ik mijn vriend en dochter wakker en kleed ik de dochter van 1 jaar aan om half 6. Afhankelijk of mijn zoon van 3 al wakker is om kwart voor 6 doe ik ook zijn kleren nog aan anders mijn vriend na dat ik vertrek (6uur).
Vriend brengt ze naar mijn ouders. Afhalen doe ik meestal.
Bij ons geld de regel wie eerst thuis is kookt tegen dat de andere thuis is. Dan eten we samen.
Ik verzorg de Kids en maak hun klaar om te gaan slapen Vriend ruimt intussen op. Kids samen naar boven brengen en nadien zetten we ons ook gezellig in de zetel. Wat niet opgeruimd is doen we dag nadien wel 😉
Vrijdag ben ik thuis en dan probeer ik alles op te ruimen en eens rap te dweilen tegen dat ik zoontje van 3 jaar van school moet halen. Lukt momenteel niet zo goed met dochter van 1jaar die rond wilt lopen 😅
Weekend houden we echt voor familie tijd dan zijn we alle 4 thuis 😉
Zondagavond gaan de Kids naar mijn moeder (maandag past zij op maar woont te ver van ons) dan kunnen Kids iets langer slapen. Zondagavond gaan we met ons 2 altijd op stap.
Werkt perfect hier 😀
één jaar geleden
Mijn man werkt 4 dagen, ik heb een contract voor 4 dagen maar neem ouderschapsverlof op en werk daardoor 3 dagen in de week.
Dit bevalt super goed! Qua huishouden is het gelijk verdeeld, ik doe meer klusjes in huis en mijn man doet meer om het huis.
We hebben ook een hulp die eens per twee weken het hele huis doet, dat is echt heerlijk en zo kan ik op mijn vrije dagen er ook echt voor de kinderen zijn.
één jaar geleden
Door gezondheidsproblemen ben ik eind november gestopt met werken. Mijn man heeft een eigen bedrijf en werkt in principe 5 dagen per week, soms moet hij op de overige 2 dagen ook nog wat doen. In principe doe ik dus de zorg voor onze zoon en het huishouden, op de dagen dat mijn man thuis is doen we samen de zorg voor onze zoon.
Ben ik tevreden? Voor nu wel, maar ik zou graag zodra ik dit lichamelijk weer kan ook weer wat gaan werken (2 of 3 dagen per week dan) zodat ik wat meer sociale contacten heb. Dan zou de verdeling qua huishouden misschien ook wat moeten veranderen.
één jaar geleden
Ik werk 30 uur per week in de supermarkt (afdelingshoofd) en mijn man werkt 40 uur bij Defensie als monteur.
In de ochtend kleden we allebei een kind aan en breng ik ze om 7 uur naar de gastouder. Meestal kookt mijn man en is het eten klaar als ik met de kinderen thuis kom, of, als ik op tijd vrij ben, kook ik en eten we tussen 17 en 17.15. Als ze in bad gaan, kleden we allebei een kind uit- en aan. En we brengen 's avonds allebei een kind naar bed, elke avond. Werkt prima voor ons 🥰
één jaar geleden
Ik ben zeer tevreden.
Ik werd 24u (3 dagen) als verpleegkundige overdag. Mijn man werkt 45u tot 50u. Ik doe grotendeels de meiden verzorgen, omdat ik meer thuis ben. Maar als hij thuis is, helpt hij eigenlijk met alles mee rondom de zorg van de meiden.
Verder kookt hij altijd en haalt de wekelijkse boodschappen. Verder doe ik grotendeels alles in het huishouden. Was, dweilen, stofzuigen, stoffen etc.
één jaar geleden
Reactie op 1kiekeboe1
Ik werk 38uur in 4 dagen dus dagen van half 7 tot half 5. Vriend werkt tuss ...
Klinkt als een goede en fijne samenwerking/verdeling!! Elkaar aanvoelen en goed op elkaar afgestemd zijn in andere situaties is dan ook erg fijn🤗 Ook leuk dat jullie een vast momentje samen hebben. 🙌🥰
één jaar geleden
Door gezondheidsproblemen ben ik eind november gestopt met werken. Mijn man ...
Hier hetzelfde. Daarom was ik ook wel nieuwsgierig naar de "normale basissituatie". Zit momenteel zelf ook thuis door mijn gezondheid en neem vrijwel nu alles op mij qua het huishouden en de zorg van de kids,mijn man werkt 40 uur en geef hem dan ook zijn rust als hij thuis komt. Maar merk wel dat ondanks ik thuis zit ik echt letterlijk 24 uur aansta en weinig momentjes überhaupt voor mijzelf heb. 😅🙈
één jaar geleden
Ik ben zeer tevreden.
Ik werd 24u (3 dagen) als verpleegkundige overdag. ...
Klinkt goed ja! Fijne en duidelijke verdeling. Ik neem ook graag de huishoudelijke dingen op mij anders komt het niet goed 😅 maar zou het wel fijn vinden wat meer teamgevoel te hebben zoals ik dit bij jullie lees 🙈
één jaar geleden
Reactie op Elzira
Hier hetzelfde. Daarom was ik ook wel nieuwsgierig naar de "normale basissi ...
Ooh toevallig zeg! Dat 24 u aanstaan komt me wel bekend voor. Ik merk vooral, doordat ik altijd bij onze zoon ben, ik hem beter kan lezen dan mijn man en daardoor alles ook al snel zelf wil doen, omdat ik het dan toch voor mn gevoel beter weet.
Ook geen momenten voor mezelf inderdaad, ik ben niet aan t werk dus vraag dan ook niet snel oppas omdat ik iets voor mezelf wil doen ofzo. Toen ik nog wel werkte was het soms ook wel lekker om bijvoorbeeld na t werk nog even snel alleen boodschappen te doen oid
één jaar geleden
Ik ben thuisblijfmoeder en mijn vrouw werkt gemiddeld 40 uur pw, soms 50. Als mijn vrouw thuis is helpt ze met ons zoontje waar ze kan. Voor het huishouden hebben we ieders ons ding, ik bestel altijd de boodschappen, kook dagelijks, als de ene de afwas doet, brengt de ander ons zoontje naar bed (wisselt dus per dag). Dingen zoals stofzuigen/dweilen doen we beiden, mijn vrouw poetst graag de badkamer dus dat laat ik mooi aan haar over haha. Zorgen samen dat de was altijd gewassen is en ik vouw het altijd op en leg het in de kasten (ben nogal precies in het opvouwen (adhd) haha).
De nachten wisselen we af, dit bespreken we dagelijks.
Ik ben meer dan tevreden. Had mij geen betere partner kunnen wensen om dit samen mee te doen🥰
één jaar geleden
Ik ben een stay at home mama die haar webshop aan het opbouwen is. Mijn man werkt als luchtverkeersleider en neemt al zijn ouderschapsverlof op dus werkt de ene week 3 en de andere week 4 dagen. Indien hij geen avonddienst heeft brengt hij onze dochter elke avond naar bed. Hij laat de hond s ochtends en s avonds uit. Ik doe de boodschappen en we koken beide. Huishoudelijke taken doen we beide, denk hij zelf wat meer dan ik. Als hij onze dochter naar bed brengt ruim ik het aanrecht etc op. Tevens doe ik de nacht als ze komt, daarentegen laat hij mij regelmatig s ochtends liggen als hij vrij is en gaat hij met onze dochter en hond wandelen.
HEEL blij met deze verdeling!
één jaar geleden
Ik werk 5 dagen maar neem nu nog 1 dag ouderschapsverlof op dus 4. Mijn vriend hetzelfde. We werken ook beide voor Defensie dus samen 0600 s ochtends de auto in en half 6 / kwart voor 6 s avonds weer thuis. De kleine nemen we mee richting werk want de opvang zit daar ook. Ik doe eigenlijk alles in het huishouden en hij kookt meestal ( hij is supersnel :p ) qua verdeling van de kleine doen we beide gelijk alleen ik ga er altijd s nachts uit en s ochtends vroeg. Ik kan er beter tegen :)
één jaar geleden
Ik werk 24 uur dn mijn man 36 uur (hij heeft nu een burn-out en is aan het opbouwen). Toen mijn man volledig werkte gingen de kids 1 dag opvang, 1 dag oma, 1 dag papa en 2 dagen mama. Ik doe het huishouden grotendeels maar mijn man helpt waar hij kan. Het weekend is voor het gezin.
De kids naar de opvang en oma brengen net als s avonds naar bed dat gebeurt in overleg wie dat doet en soms doen we het samen.
We zitten 1x in de week een uurtje samen om de week daarna samen te plannen. Het gaat dan om me-time, onze sportmomenten en waar we samen op moeten letten qua ophalen brengen vd kids of speciale gebeurtenissen. Zo weten we samen wat er aankomende week komt en hebben we het er bewust over. Voor ons werkt het fantastisch en het brengt meer rust in mijn hoofd omdat mn man ook op de hoogte is. We hadden altijd een gedeelde agenda maar wekelijks even stilstaan bij de planning werkt goed.
één jaar geleden
Ik werk 32 uur en mijn man tussen de 50 en 70 uur per week, afhankelijk van de drukte maar laatste paar weken zeker wel tegen de 70 uur aan.
Ik doe het meeste qua huishouden en kind, want, zoals mijn dat zegt "jij hebt een simpele kantoorbaan en geen lange dagen en zwaar werk".
Onze dochter gaat 3 dagen naar de opvang en 1 dag naar oma. Ik breng en haal haar altijd. Mijn man is 1 dag in de week vrij maar die dag gaat onze dochter naar de opvang zodat hij een dag voor zichzelf heeft. Ik moet haar dan wel altijd wegbrengen en ophalen zodat hij kan uitslapen 's ochtends. Ik ben woensdag vrij en dan samen thuis met onze dochter.
Schoonmaken, was etc. doe ik. Koken ook meestal want mijn man is paak vaak 's avonds thuis. Als hij thuis is doet hij dat soms en anders ik.
Dochter naar bed brengen en uit bed halen, eten geven, verschonen, wandelen, 's nachts eruit etc. doe ik ook allemaal. Mijn man alleen als ik het vraag, maar dat gaat met veel moeite en doet hij dan nog niet altijd.
Vaak wordt onze dochter einde nacht wakker en dan is of mijn man al naar het werk of hij is er net uit, maar dan doe ik de fles. Heel soms wordt ze begin van de nacht nog wel eens wakker, maar dan doe ik ook de fles omdat hij anders maar een korte nachtrust heeft zoals hij dat zegt. Mijn man is slechthorend dus hij hoort het sowieso niet als ze 's nachts wakker is en ik moet hem dan echt wakker maken, maar dat valt nooit in goede aard.
Om het weekend is hij aan het werk. De weekenden die we samen hebben is hij vaak van alles en nog wat aan het doen en neem ik ook maar de taken van het huishouden en opvoeden op want hij heeft daar dan "geen tijd of zin in" zoals die dat zegt.
Blij mee? Nee totaal niet. Ik heb het er heel vaak over gehad, maar krijg dan alleen maar te horen: had je maar iemand met een kantoorbaan moeten zoeken. Als moeder zijnde hoor je dat soort dingen nou eenmaal te doen en je vrije tijd op te geven" aldus mijn man😡
één jaar geleden
Ik werk 5 dagen, maar neem 1 dag ouderschapsverlof op. Man doet dit om de week. Soms 3 weken achter elkaar. Allebei een kantoorbaan. Hij brengt naar de opvang, ik haal. Nachtvoedingen wanneer nodig doen we samen, ik voed, hij doet een eventuele luier en uit bed halen. Koken doe ik meestal, want dit is voor mij ontspannend en voor hem absoluut niet. Hij doet weer bijna alles in de tuin. Was en boodschappen wisselen we af. Heel blij met hoe het gaat en dit was voor mij ook wel echt een vereiste (ook voor kinderen).
één jaar geleden
Ik werk 27 uur (3x9) per week en draag de volledige zorg voor mijn tweeling. Mijn man werkt gemiddeld 50/60 uur per week, ook vaak in het weekend nog een paar uurtjes thuis.
Naast de zorg van de jongens zorg ik voor het eten en het huishouden (grote dingen doet mijn man zoals grasmaaien, tuin onderhoud, sauzen als het nodig is etc etc).
Hoewel we het van te voren soort van zo hadden afgesproken heb ik me er wel op verkeken. Tijdens mijn zwangerschap hield onze schoonmaakster er mee op en hebben we dus besloten dat ik het er naast zou doen. Gezien we een dubbele hypotheek hebben op het moment zijn alle kleine beetjes meegenomen en hebben we dus even niet de mogelijkheid om een hulp aan te nemen.
Het enige waar ik me aan stoor is dat mijn man soms klaagt dat het beneden vies is. Maar joe! Ik stofzuig 4 keer per dag na elke maaltijd en dweil ook eens per dag. Als je er dan nog last van hebt doe je het maar lekker zelf 🤷🏼♀️🫠
één jaar geleden
Mijn vriend werkt ca. 45 uur per week, ik werk 20 uur per week. Ik werk de schooltijden, dus ik breng en haal de oudste elke dag. De jongste breng ik ook 2 dagen weg en haal ik op. Ik maak ze altijd helemaal klaar voor de dag, mijn vriend maakt de lunchtrommel van de oudste klaar. Gewoon kleine dingetjes om het mij makkelijker te maken tijdens de ochtendspits.
Verder qua huishouden is het 0,0. Helaas, ik doe mijn best hem te duwen in de juiste richting maar geen resultaat. Hij vindt namelijk dat, omdat hij veel meer werkt, ik alles in huis moet doen. Hij vergeet alleen wat voor ‘n werk dat is! Allée, ik zie het graag anders maar dan zorgt hij maar voor beide kinderen als ik wil opruimen oid. 😜
VRIEND
één jaar geleden
Ik werk fulltime, mijn vriend is huisvader en wij hebben 2 kindjes. Mijn vriend doet logischerwijs meer in het huishouden maar als ik thuis ben doen we beiden evenveel qua huishouden en verzorging.
Ik ben super tevreden met deze verdeling. Eerlijk, is deze tijd is het af en best een uitdaging om goed rond te komen, maar ons doel was 1 ouder thuis en dat is gelukt 🥰
één jaar geleden
Ik schrik wel van de comments waarin geschreven wordt dat de man vindt dat de vrouw maar alle zorg op zich moet nemen omdat dat zo hoort... en dan zelf wel lekker een dag gaan chillen. Echt niet oke !
Ik heb een contract voor 36 uur, nu 8 uur opgenomen aan ouderschapsverlof. Mijn man heeft 4 uur opgenomen en werkt nu 32. Ik heb 1,5 mamadag, mijn man 1 en ons kind gaat dus 2,5 naar de opvang. We wisselen het halen en brengen altijd af, afhankelijk van onze afspraken op werk. Nachtvoeding doet mijn man altijd, ik heb de borstvoeding eerste half jaar gedaan, nu mag hij :p ik breng ons kind dan weer naar bed. In de weekenden doen we het samen, in overleg.