32 Reacties
één jaar geleden
Ohja en we hebben de luxe van schoonmaakster, dat scheelt zo veel. Ik doe wel iets meer aan stofzuigen etc, maar man doet altijd boodschappen.
Ik ben helemaal tevreden! Super blij met mijn man die het normaal vindt om alles eerlijk te verdelen. We gunnen elkaar tijd en rust voor onszelf.
één jaar geleden
Ik werk 3 om 4 dagen, vriend 4 om 5. De verzorging vd baby is 50/50 verdeeld op dagen dat we beiden werken en in het weekend. Op onze vrije dagen doet degene die vrij is alles, zodat de ander een x rustig naar werk kan en kan blijven hangen voor een borrel oid. We hebben een schoonmaakster. Was doet de man, koken en boodschappen ik. Extra taakjes in huis meestal ik, omdat ik ze eerder zie.
één jaar geleden
Ik vind het trouwens wel pijnlijk om te zien hoeveel mensen nog zeggen dat de vrouwen alles moeten doen, omdat zij meer werken. Ik vind werken minder uitputtend dan de hele dag zorgen.
één jaar geleden
Zowel hij als ik werken (meer dan) fulltime. We hebben elk ons huishouden. Hij doet het zijne.
De baby woont bij mij dus in mijn huis zijn de taken verdeeld. Ik kan niet klagen want hij doet sinds de geboorte het merendeel.
Hij heeft het gesnapt dat de zorg voor de baby mij soms zwaar valt. Zowel psychisch als tijdsindeling vind ik het heel lastig te combineren met mijn werk, dus springt hij met bij wanneer ik mijn huis als een rommeltje achterlaat. Hoewel ik dankbaar ben vind ik het ergens ook vanzelfsprekend. Ik neem nl. alle zorg voor ons kind volledig voor mijzelf.
Ik heb sinds kort een poetshulp dus dat scheelt wel weer een eind. Hij betaalt met plezier de helft 😅
één jaar geleden
Reactie op Stroopwafels
Ik vind het trouwens wel pijnlijk om te zien hoeveel mensen nog zeggen dat ...
In mijn geval vind ik dit eigenlijk niet pijnlijk maar eerder meer dan logisch en in andere gevallen die ik heb gelezen ook. Ik werk niet en mijn man werkt 5 tot 7 dagen per week. Wanneer zou hij dan de zorg voor onze zoon of het huishouden moeten doen? Heeft niks te maken met het feit dat ik vrouw ben, als ik zoveel zou werken en hij niet dan was de taakverdeling andersom geweest.
één jaar geleden
Ik werk 4 dagen en mijn vriend 4 om 3 (nu helaas thuis door nasleep cva). Maandag en dinsdag gaat dochter naar de opvang en ik breng en haal haar meestal op. Ik werk vlakbij en kan dat met de fiets doen. Toen ze nog niet op de fiets kon, bracht vriend haar en haalde ik haar ‘s middags op.
Op woensdag is ze de ene week bij opa en oma en de andere week is mijn vriend thuis. Donderdag ben ik vrij en vrijdag mijn vriend.
Koken doen we net hoe het uitkomt. Het grootste deel van het huishouden doe ik, maar we hebben om de week een hulp. Ik houd tussendoor het meeste bij. Vriend vouwt wel alle was.
Als we samen thuis zijn, doe ik het meest voor dochter, maar dat heeft ook met zijn energieniveau te maken.
één jaar geleden
In mijn geval vind ik dit eigenlijk niet pijnlijk maar eerder meer dan logi ...
Misschien dat het ook afhankelijk is van wat voor diensten de partner draait. In sommige gevallen (spreek voor mijzelf) is het namelijk echt wel haalbaar dat de partner die wel werkt, tevens ook mee helpt in het huishouden en de zorg voor het kind.
één jaar geleden
Reactie op LeZaay
Ik werk 27 uur (3x9) per week en draag de volledige zorg voor mijn tweeling ...
Wow! Respect! 4 keer per dag stofzuigen kom ik met een kindje niet eens aan toe! Laat staan met een tweeling! 😱
één jaar geleden
Ik werk 3 dagen en mijn partner de ene week 4 en andere week 5.
De ochtenden doen we afwisselend. De nachten (die zijn er gelukkig bijna nooit) doe ik altijd omdat mijn partner er niet wakker van wordt.
Mijn zoontje gaat 2 dagen naar de opvang. Ik breng en haal hem vaak tenzij ik vroeg moet beginnen, dan brengt mijn partner hem.
Ik doe mijn zoontje altijd in bad , en breng hem 9 vd keer naar bed (omdat ik dat zelf heel fijn vind).
Het huishouden doe ik allemaal. Koken doet mijn partner vaker.
Ben nu 11 weken zwanger van de tweede waardoor ik de afgelopen periode heel vermoeid ben geweest. Toen heeft mijn partner wat meer in het huishouden gedaan.
één jaar geleden
Hier is het gewoon één en al chaos. Wij zijn beiden zelfstandig en hebben samen een restaurant. Daarbij heeft mijn vriend een éénmanszaak waar hij catering en foodtrucks mee doet.
Ons zoontje gaat 4dagen per week naar de crèche en is op dinsdag thuis. Dan zijn wij ook thuis (soms). Alhoewel we open zijn van donderdag tot en met zondag moeten we op de andere drie dagen ook werken (administratie, opkuis van evenementen die geweest zijn, voorbereiden van de week die komt, planningen opstellen, afspraken met klanten,…).
Het huishouden is 1 grote ramp maar ik probeer het bij te houden. De was stapelt soms heel fel op omdat ik gewoon geen tijd heb. Als deze dan gewassen geraakt dan blijft die heeeeel vaak gewoon in de manden liggen. Gelukkig heb ik 1x per week een poetshulp die me komt helpen en zij poets het huis en vouwt alles op. Maar het geraakt nooit in de kasten. Ik stofzuig als ik kan 1x per dag want we hebben twee honden (1 gaat overal mee naartoe en de andere gaat vaak op logement bij mijn ouders die naast ons wonen).
Qua koken hebben wij geen ritme. We eten wnr het past en vaak is dit niet samen.
Voor ons zoontje probeer ik wel een goede structuur aan te houden. De zorg voor hem als hij thuis is valt vooral op mij. Ik doe dit met plezier want in het weekend zie ik hem amper. Hij gaat vaak van donderdag of vrijdag tot zondagnamiddag bij grootouders. Dit is altijd een hels gepuzzel wie wanneer tijd heeft. Mijn mamahartje breekt elk weekend als ik hem moet afgeven.
Ik ben momenteel echt uitgeput en heel erg ongelukkig met hoe alles loopt. Wij werken zoveel en krijgen er heel weinig voor terug. Ik mis mijn baby en ik mis mijn vriend. We werken goed samen en zien elkaar veel maar echt samen ontspannen gebeurt amper.
Als ik de onderstaande reacties lees wordt ik heel verdrietig en droom ik ook van een gestructureerder leven met iets meer vrije tijd voor en met mijn gezin. Ik hoop dat we dit in de toekomst misschien toch wat kunnen opbouwen want lang hou ik dit niet meer uit. Het verloopt helemaal anders dan ik had verwacht.
één jaar geleden
Reactie op PaulineGlor
Hier is het gewoon één en al chaos. Wij zijn beiden zelfstandig en hebben s ...
Ik vind dit ook verdrietig om te lezen. Ik hoop dat het lukt in de toekomst wat meer rust te vinden in jullie huishouden, zodat je ook wat meer tijd hebt om te genieten van je gezin.