21 Reacties
één jaar geleden
Ik denk zeker dat het met die rat race te maken heeft. Je staat continue aan en je kan nooit je eigen tempo volgen. En dat "altijd energiek" van anderen kan ook een masker zijn he. Die zijn mss net zo moe.
Tijd nemen voor jezelf is makkelijk gezegd, maar dat is helaas in de praktijk niet altijd mogelijk. Probeer het in de kleine dingen te zoeken. Ikzelf werk bijv op 45 min rijden. Iedereen vraagt of ik dat niet veel vind (met regelmatig files), maar stiekem vind ik het heerlijk. Even de tijd waar niemand om je roept en waar je de muziek kan luisteren die jij wil. En het feit dat je even niets moet of zelfs kan, geeft mij tijd om weer even op te laden.
één jaar geleden
Ik denk dat het altijd zoeken blijft. Hier niet per se last van. Wij plannen in de weekenden best wel tijd voor onszelf en voor elkaar. Is dat voor jullie ook een optie? En hier liggen ze allebei rond 19u op bed, dus daarna ook tijd voor onszelf (met of zonder elkaar). Dus dan lekker tijd om serie te kijken, in bad te gaan etc. Kunnen jullie dat ook?
één jaar geleden
Ik denk dat het altijd zoeken blijft. Hier niet per se last van. Wij planne ...
Hoe ziet dat er precies uit dan in het weekend? Plannen jullie dan overdag ook dingen afzonderlijk van elkaar? Een bad hebben we helaas niet, al zou mij dat wel heerlijk lijken haha maar de douche zit pal
naast de slaapkamers van de kinderen en omdat ze al zo slecht slapen durf ik niet te douchen als ze in bed liggen 🤣.
één jaar geleden
Hej, hier ook een moeder van twee kindjes van 3 en 1 jaar. Wij gaan elke week zitten en bekijken de planning om zo ieder eigen tijd in te plannen. Dat werkt voor ons. Mijn eigen tijd heb ik vooral s avonds en probeer dan te sporten. Merk dat sinds ik sport s avonds het beter gaat en ik mij minder lusteloos voel. Had een spiraal (laten verwijderen beviel niet) zou weer aan de pil. 3 dagen geslikt toen merkte ik zo’n verschil in mn humeur ook mee gestopt. Nu niks en voelt goed 😊
één jaar geleden
Reactie op Miepje1
Hoe ziet dat er precies uit dan in het weekend? Plannen jullie dan overdag ...
Jaaa meestal doen we beide 1 dag iets zonder elkaar. Soms lang, soms kort. Bijvoorbeeld vandaag is mijn man 3 uurtjes weg geweest met vrienden. En ik ga morgen op kraamvisite bij een vriendin. Maar vrijdag avond zijn we samen weg gegaan, zijn de kinderen uit logeren geweest. En vanavond samen een film avondje.
Hier is de badkamer ook net naast de slaapkamers. Wanneer ze in diepe slaap zijn, dan horen ze niks meer bij ons.. Maar snap je angst ervoor.
één jaar geleden
Reactie op Miepje1
Dat klinkt ook wel prettig ja, even je hoofd uit, alhoewel je natuurlijk we ...
Ja dat is zo. Maar tegelijk is dat dan ook het enige dat je hoeft. Dus eindelijk eens niet 3 dingen tegelijk
één jaar geleden
Jaaa meestal doen we beide 1 dag iets zonder elkaar. Soms lang, soms kort. ...
Goed afgestemd dus! Heel fijn. Hier zij we beiden eigenlijk zo op van de slechte slapers dat weekenden bestaan uit bijslapen als de kindjes smiddags in bed liggen en verder eigenlijk weinig puf voor andere dingen, zodra ze beter gaan slapen moeten we dit ook maar eens proberen maar merk zelf dat (en dat is dus een probleem wat echt bij mij ligt) ik het heel moeilijk vind om dan iets voor mezelf te doen. Want dan moet mijn man het ‘alleen’ doen.. en dat wil je eigenlijk, als je weet dat je beiden uitgeblust bent de ander nu ook niet echt aan doen… en als we dan dus wel onze laatste energie bij elkaar gesprokkeld hebben, dan doen we dus met z’n alleen iets voor de kinderen. Eigenlijk doen we eigenlijk alles in het weekend samen, boodschapje, wandeling, speeltuin. Misschien is dat ook wel een beetje overdreven 🤪.
Uit logeren doen ze hier 2 x per jaar met onze verjaardagen, dan gaan wij een nachtje weg maar omdat het zeg maar niet wordt ‘aangeboden’ door de opa en oma’s willen we het ook niet vaker vragen want we willen hun daar natuurlijk ook niet zomaar mee belasten. Ik denk dat het ook wel een verschil maakt of het 1 of 2 kindjes zijn. Ik denk dat je 1 nog net iets makkelijker weg brengt want daar ben je net iets minder druk mee. Maargoed het wordt dus niet aangeboden en dus is vaker dan die twee keer per jaar ook geen optie. Daarbij speelt ook wel dat mijn moeder al wat ouder is en mijn vader is overleden dus dan zou ze het alleen moeten doen wat voor haar te zwaar is en mijn schoonvader is zelfstandige en heeft maar 1 dag in de week vrij dus ik snap het ook wel. Maargoed denk dat als de kindjes beter zouden slapen dat al zoveel zou doen. Iemand nog tips? De oudsre is standaard 5:30 wakker (weet niet beter) en de jongste 5:00 wakker (weet niet beter) waarbij hij de laatste 7 weken overdag en savonds slaapjes weigert (huilt) en ergens tussen 23:30 en 2:30 wakker wordt en niet meer wil slapen en alleen bij oms in bed wil. Flesjes geprobeerd maar dat werkt niet, later na bed werkt ook niet, het lijkt alsof hij ook niet echt wakker is maar hij begint hard te huilen en wordt ook niet meer stil totdat je er bij bent, even laten huilen ook geprobeerd maar werkt ook niet, bij blijven tot hij slaapt werkt ook niet want 30 min later hetzelfde verhaal en zo de rest van de nacht maar door.. we doen genoeg met hem overdag dus hij gewoon wel moe moeten zijn.. als het een slaapregressie is duurt het dus al 7 weken. Iemand de gouden tip? 🤤
één jaar geleden
Reactie op Marijntje333
Ja dat is zo. Maar tegelijk is dat dan ook het enige dat je hoeft. Dus eind ...
Klopt! Eerder moest ik ook 1 uur enkele reis rijden exclusief file, ik vond het heerlijk, muziekje aan (toen nog geen kids). Maar ik werk dus nu al heeeeel lang vanuit huis, sommigen vinden dat fijn maar ik zie dus letterlijk niets anders dan die 4 muren dus ik wil ook graag ander werk, ben ook aan het solliciteren maar helaas nog zonder resultaat.
één jaar geleden
Reactie op Miepje1
Klopt! Eerder moest ik ook 1 uur enkele reis rijden exclusief file, ik vond ...
Ok dat maakt het lastiger. Maar goed dat je dan wel actie onderneemt. En dan zit je momenteel misschien even in een mindere fase, maar dan dan komt dat ook wel weer goed op termijn
één jaar geleden
Reactie op Miepje1
Goed afgestemd dus! Heel fijn. Hier zij we beiden eigenlijk zo op van de sl ...
Het gevoel van "dan moet mijn man het alleen doen" had ik indd ook op het begin hoor. Zeker omdat er bij ons maar 14 maanden tussen zit. Maar ik heb wel een lieve man, die het ook leuk vind om samen met de kinderen te zijn en het onder controle heeft. Weet jij hoe je man daarin staat? Misschien staat hij er ook zo in! Doen jullie ook bijvoorbeeld om en om uitslapen? Onze oudste dochter is 5.15u wakker, dus zaterdag slaapt de één uit en zondag de andere.
Mijn man doet bijvoorbeeld ook de boodschappen. En in die tussentijd, ga ik het huishouden doen. Zodat ik even door kan pakken zonder kids. En dit scheelt je weer voor de rest van de week.
Uit logeren snap ik! En misschien een oppas aan huis vragen?
Zo'n slaaptegrsssie hebben we met de oudste ook een week of 6 gehad. Toen waren we er klaar mee na alles geprobeerd te hebben... laten huilen... het was vreselijk. Maar binnen 3 dagen nooit meer last van gehad.
Enne.. hier klinkt het nu alsof het bij ons allemaal op rolletjes gaat. Maar is ook niet zo hoor. Ik baal soms dat ik te weinig tijd/zin/puf heb om de grote huishoudelijke taken te doen. De standaard dingen lukken allemaal wel, maar bijvoorbeeld de badkamer grondig schoonmaken.. Dus dit is weer ons puntje van lastig iets.
Ik denk dus dat het altijd zoeken blijft naar een goede dynamiek voor tijd voor jezelf, tijd voor elkaar, tijd voor je zin, werk, huishouden etc.
één jaar geleden
Ik had dit inderdaad ook. Wij hebben allebei een eigen zaak, dus elke dag druk druk. Ik heb wel een stap terug genomen, minder gaan werken zodat ik hem meer zie, maar soms als ik een middag vrij ben, dan haal ik hem echt erna pas op. Voel me dan vaak een loedermoeder maar dat is natuurlijk niet zo. Dit komt weinig voor hoor, maar dan even serie kijken en voor me uit staren is echt geweldig. Wij hebben een slaapcoach in hand genomen, en ik meen het, beste keuze ooit. Heeft zó goed geholpen. Onze kleine slaapt heel goed nu, uitzonderingen daar gelaten, maar de vroege vogel tijden zijn er niet meer. Ook om en om uitslapen, hij zaterdag en dan ik de zondag. Zo proberen we het te doen, en dit gaat heel goed. Tuurlijk nog vaak moe (man ligt nu naast me te slapen🤣), maar wel nog genoeg energie voor leuke dingen te doen. Dit booste mij echt! Ook tijd met vriendinnen en leuke plannen maken helpt heel goed, en lekker vroeg naar bed vind ik top!😘
één jaar geleden
Hier ook eentje van 3 en 1. Ik heb wel het gevoel dat ik nog tijd voor mezelf heb, de dingen die voor mij het beste werken zijn de volgende:
* om en om de nacht doen - de ene nacht heb ik de babyfoon en de andere nacht mijn man
* in het weekend mag diegene die de nacht deed, ‘s ochtends uitslapen
* wij plannen elk af en toe iets afzonderlijk in: mijn man sport elke week, ik knijp er eens tussenuit met een vriendin of even shoppen ofzo
* om de beurt leggen we de kindjes in bed: de ene avond de ene, de andere avond de andere. Diegene die beneden blijft ruimt al wat op.
* een poetshulp die 1x per week komt
* elke maand plannen we een Datenight. We plannen het ook om de beurt. De kindjes gaan dan naar de grootouders of er komt iemand babysitten.
* mijn man en ik verdelen ook de huishoudelijke taken goed, dat helpt ook :)
* boodschappen laten klaarleggen in de winkel en gewoon gaan ophalen
Hoop dat je er wat aan hebt!
één jaar geleden
Hier ook een kindje van bijna 3 en eentje van 1.
De ratrace herken ik, maar ik probeer het mezelf makkelijker te maken:
- Hulp in de huishouding, echt, dat is het geld zooooo waard
- Ik probeer 's avonds al eea voor te bereiden. Tassen inpakken etc. Dat scheelt me onrust in de ochtend
En verder in de avonden en in het weekend tijd voor mezelf pakken. Mijn man en ik pakken regelmatig een paar uurtjes om iets voor onszelf te doen en daar laad ik echt van op (afspreken met vrienden, even de stad in.... De ander blijft dan bij de kinderen.
Ook pak ik ongeveer 2x per jaar een dag vrij van mijn werk, op een dag dat de kinderen naar de opvang zijn. ZALIG!
Ik wil ook heel graag een keer een nachtje alleen weg, maar zolang ze zo slecht slapen wil ik dat liever nog niet doen.
En misschien nog een laatste tip; ik ga niet zo lekker op de pil, maar ik zit nog steeds aan de minipil en daar heb ik veel minder last van!
één jaar geleden
Zeker niet naar anderen kijken! Je weet niet hoe het echt eraan toe gaat. Vaak voor de buitenwereld een hoop poppenkast.
Ik heb 1 kleintje maar ging eraan onderdoor dat ik altijd "aan" stond. Nu is de zaterdagochtend voor mij. Al moet manlief daar wel aan wennen want hij vergeet dat gewoon en plant dus ook vrolijk mijn zaterdagochtend vol. Daar ff flink ruzie om gehad. 🙃
één jaar geleden
Reactie op HanneD
Hier ook eentje van 3 en 1. Ik heb wel het gevoel dat ik nog tijd voor meze ...
Slapen ze dan 1 x in de maand of 2 x in de 2 maand bij de grootouders? En is dat naast een vaste oppas dag? Hier passen de grootouders al 1 dag en de andere een halve dag op in de week en ik vind meer dan dat zoveel gevraagd maar misschien valt het wel mee ..? 🤪
één jaar geleden
Reactie op nikki1993
Ik had dit inderdaad ook. Wij hebben allebei een eigen zaak, dus elke dag d ...
Tav de slaapcoach, daar hebben wij ook over na zitten denken maar eigenlijk lees je online al genoeg tips om ervoor te zorgen dat kindjes beter gaan slapen, komt de slaapcoach dan echt met nóg meer aanvullende tips? Want ik dacht juist, sja dat wat een coach verteld staat ook op internet en dat werkt tot dusver niet niet..vandaar 😊
één jaar geleden
Het gevoel van "dan moet mijn man het alleen doen" had ik indd ook op het b ...
Ja hij helpt gelukkig heek goed mee, wat dat betreft zijn we een top team maar omdat we beiden nu vermoeid zijn van die nachten proberen we dus veel bij te slapen en hebben we beiden weinig puf. Zodra de 1 heeft uitgeslapen gaat de ander naar bed (tijdens slaapje kindjes) en de tijd die smiddags over blijft doen we iets leuks met de kindjes. Dus op
dit moment, vanwege de grote vermoeidheid bestaat een weekend dag zeg maar uit bijslapen, overleven en iets leuks doen met de kinderen en dus eigenlijk niet écht iets voor jezelf, als ze beter zouden slapen en we meer energie hebben zouden we dit allemaal kunnen toepassen maarja op dit moment is, helaas, die situatie nog niet zo dat dat kan 😟
één jaar geleden
Reactie op Miepje1
Slapen ze dan 1 x in de maand of 2 x in de 2 maand bij de grootouders? En ...
Haha, de 1-jarige zit 4 dagen per week bij mijn schoonouders, 1 dag bij mij m’n mama. De 3-jarige wordt woensdag opgehaald door schoonmama van school. Sinds Corona is het zo gelopen en zowel wij als zij vinden het helemaal geweldig zo ☺️☺️ Daar hebben we natuurlijk veel geluk mee!
Daarnaast denk ik dat ze gemiddeld 1 à 2 keer bij de grootouders slapen per maand 😊