9 Reacties
4 maanden geleden
Onze zoon (ook 2 jaar en 3 maanden) begint nu net pas, met behulp van logopedie, wat meer woordjes te zeggen. Heel af en toe komt er een zinnetje van 2 woordjes uit. Vanaf dinsdag gaat hij naar peuterspeelzaal dus denken we dat z'n woordenschat dan ook wel goed vooruit gaat. We hebben er vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed komt 😊
4 maanden geleden
Mijn zoon praat nog zo goed als niet en zal hiervoor naar logopedie moeten. Alleen door verhuizing moesten we wachten tot wij verhuisd zijn, dan kunnen we nu een doorverwijzing van het consultatiebureau in deze regio gaan krijgen.
Maar maak je alsjeblieft geen zorgen over het praten als je kind al 4 woords zinnen maakt, dan loopt je kindje volgens mij zelfs al voor op gemiddeld.
En niet te vergeten, ieder kindje heeft zijn/haar eigen snelheid. De 1 is sneller in motorische ontwikkeling en de andere in spraak.
Mijn zus haar dochtertje sprak net zoals mijn zoontje zo goed als niet nog met dezelfde leeftijd en die is nu 4,5jaar en lult de oren van mn kop, komt dus altijd wel goed🤣
4 maanden geleden
Zoon destijds bij deze leeftijd praatte nog niet, slechts 30 a 40 woordjes die hij kon zeggen, hij deed alles met gebaren, is met 3 jaar begonnen met logopedie.
Meisje nu spreekt zinnen van 8 - 12 woorden. Het verschilt zo erg per kind
4 maanden geleden
Het is per kind verschillend. Mijn kinderen zijn erg talig. Ik kan met onze zoon (2 jaar 3 maanden) hele gesprekken voeren. Hij verteld ook van alles ‘opa had de boormachine. Opa gaatje boren. Opa gordijn op hangen.’ Etc. Hij maakt ook wel zinnen van 6-8 woorden, kan ook vragen stellen en lijkt begrip van tijd te hebben. Maar dit is eerder abnormaal dan wat jij omschrijft. Zinnen van 4 woorden is normaal op deze leeftijd.
Op het KDV heeft een van de leidsters een zoontje van precies dezelfde leeftijd en die gaf ook aan dat het uitzonderlijk is wat onze zoon doet met taal. Ik quote ‘De stekker moet in het stopcontact’. Juist…
4 maanden geleden
Onze zoon praat volledige zinnen van meerdere woorden. Vanmiddag verbaasde ik me bijvoorbeeld over de zin “Papa heeft de deur op slot gedaan”. Ik had geen idee dat hij überhaupt wist dat de toilet deur op slot kon 😂. Maar hij kan eigenlijk alles benoemen wat hij ziet en stelt ook veel vragen als ‘Mag ik …?’ ‘Mama, wil je … pakken?’. Soms niet helemaal in de goeie volgorde zoals “Waar is die nou papa?” Hij praat voor zijn leeftijd echt best goed. Zo kan hij ook met gemak tot 10 tellen en met een beetje hulp tot 20. Maar dit is echt eerder uitzonderlijk dan normaal voor deze leeftijd.
Voor zover ik weet zijn zinnen van 4 woorden echt super netjes voor deze leeftijd. Ik zou me daar echt niet druk over maken! Ze zijn nog zo jong. 🥹🥰
4 maanden geleden
Mijn dochter praat ook al heel veel, voornamelijk zinnetjes van minimaal 4 woorden bijvoorbeeld: mama ook mee buiten spelen, mama pakketjes ophalen (haha), zusje moe naar bed toe.
Ze was al heel vroeg met praten en ik merk dat ze heel snel woorden oppakt en begrijpt.
Mijn andere dochter van 1 zegt misschien net 3 of 4 woordjes terwijl de oudste toen al meerdere woordjes zei dus het is echt verschillend qua kind.
4 maanden geleden
Mijn dochtertje gaat ook naar logopedie... Zit nu op de crèche en praat meer woorden. Het begint nu te komen.
Ze is ook 2 jaar en 3,5 maand
4 maanden geleden
Reactie op Anne-Wil36
Mijn dochtertje gaat ook naar logopedie... Zit nu op de crèche en praat mee ...
Ze zegt 'cracker' 'buiten' 'tekenen' en lacht ook. Heerlijk... zo ongedwongen alles leren
4 maanden geleden
Onze zoon van 2 jaar zegt geen snars. Die, dat, daar, mama, papa is zo ongeveer zijn volledig vocabulaire. Met gesprekken begrijpt hij wel alles wat we zeggen en met handgebaren maakt hij zich verder duidelijk.
Mijn andere zoon van nu 5 jaar praatte met 1,5 jaar al hele zinnen (5-10 woorden). Het verschilt echt per kind hoe de ontwikkeling gaat.
We maken ons nergens zorgen over en hebben ook geen gesprekken gehad over logopedie. Zijn gehoor is goed, er is niks mis met zijn koppie, onze zoon is er gewoon nog niet aan toe om te praten. Motorisch en in de groei (kledingmaat 104 - lengte) loopt onze zoon dan weer ver voor op leeftijdsgenoten.
We zullen gaan zien wanneer onze zoon ons gaat verrassen met daadwerkelijke woordjes. We lezen voor, we zingen en praten veel met hem.