10 Reacties
3 maanden geleden
Wij wonen in een dorp, dus kan me voorstellen dat t minder druk is dan in nijmegen, maar hier is het mogelijk om aan te melden vanaf de derde verjaardag. Zo ver ik weet is het 'normaal' om te starten vanaf de dag na de vierde verjaardag. Dus vanaf 9 mei 2026 (tenzij dat een weekend dag is natuurlijk). Ze zijn nog niet direct leerplichtig, dus als jullie liever na de zomervakantie zouden willen starten mag dat wel denk ik, maar mocht je ook gebruik maken van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal moet je dat wel overleggen of dat ook na de vierde verjaardag nog mogelijk is.
3 maanden geleden
Het is inderdaad gebruikelijk dat je kindje start op het moment dat hij 4 wordt. Daarvoor gaat hij al een paar (halve) dagen wennen.
Later starten wordt volgens mij niet echt gedaan.
Ik woon ook in de omgeving van Nijmegen en ik hoor dat sommige scholen daar flinke wachtlijsten hebben. Ik zou dus al wel gaan orienteren. Zeker ook omdat het jullie eerste kindje is. Bij een tweede wordt er vaak al een beetje rekening mee gehouden dat die naar dezelfde school komt.
Ik heb toevallig deze week ons zoontje van 22 mei ingeschreven op de school waar zijn broer ook zit. Op zich heeft onze school geen leerlingenstop, maar de directeur vond het toch erg fijn om te weten wanneer hij gaat starten. Dan kunnen ze daar alvast in de formatie rekening mee houden.
Succes met de zoektocht! En als ik nog een tip mag geven... luister ook naar je gevoel. Dus hoe vinden jullie de school zelf en de sfeer aanvoelen. Tenslotte ga je er zo minimaal 8 jaar rondlopen
Succes!
3 maanden geleden
Vanaf dat je kleintje 3 jaar is kan je hem/haar aanmelden bij een basisschool. Eerder kan niet. Wettelijk vastgelegd
3 maanden geleden
Reactie op Leona Barth
Vanaf dat je kleintje 3 jaar is kan je hem/haar aanmelden bij een basisscho ...
Ik zie het inderdaad, maar blijkbaar gaan sommige scholen er soepeler mee om. En zoals gezegd vindt de school het wel fijn om te weten op hoeveel kinderen ze kunnen rekenen
3 maanden geleden
Reactie op Marleys2021
Dank jullie wel voor de reacties! Hier heb ik wat aan!
Graag gedaan en succes met de zoektocht!
3 maanden geleden
Reactie op Leona Barth
Vanaf dat je kleintje 3 jaar is kan je hem/haar aanmelden bij een basisscho ...
Ik heb haar met 1 jaar al aangemeld en er was geen probleem
3 maanden geleden
Wij hebben afgelopen voorjaar geïnformeerd naar inschrijving bij de basisscholen welke ons wel interessant lijken. Zij hebben ons geadviseerd wanneer langs te komen voor een rondleiding en om in te schrijven. De wachtlijsten variëren hier nogal per school. Sommige kan je direct inschrijven zonder wachtlijst anders hebben een wachtlijst van twee jaar.
2 maanden geleden
Hier wilde de school weten of de broertjes / zusjes van de kinderen die al op school zaten ook naar dezelfde gaan. Dus ik heb mijn zoontje ook al ingeschreven en kreeg een e-mail met daarin de info dat een paar weken voor zijn 4e jaar ik meer uitleg krijg. Ik woon in een dorp, maar school vind dat fijn zodat ze ongeveer weten hoeveel nieuwe kinderen ze kunnen verwachten.
Bij mijn dochter ging ze een maand van tevoren (ze werd in februari 4 jaar) 2x per week tot 12.00u naar school. Ze vond het super leuk en jammer als ze opgehaald werd. Maar ze startte dus gewoon halverwege het schooljaar en niet pas in het nieuwe schooljaar. Mijn dochter zit inmiddels in groep 6 (heeft een jaar overgeslagen ivm hoogbegaafdheid)