7 Reacties

één maand geleden

Ik denk dat je je verwachtingen beter wat bij kan stellen, tuurlijk zullen er kindjes zijn die sommige dingen hiervan al kunnen maar ik lees vooral een niet reëel verwachtingspatroon. Voorbeeld: letters leren doe je pas in groep 3, spelenderwijs bekend maken hiermee in groep 1/2 maar zonder druk en verplichtingen. Een echte betekenis hebben bij een aantal (1/2/3) is ook pas op school iets wat ze 'moeten'/gaan leren. Het is normaal dat ze nog niet lang zelf kunnen spelen of luisteren. Ze hebben nog helemaal niet een lange spanningsboog om te kunnen concentreren. Maak het je voor jezelf makkelijk en ga mee in haar ontwikkeling op haar manier en in haar tempo. Extra druk en verwachtingen kan ook averechts werken en een perfectionistisch verwachtingspatroon bij haarzelf ontwikkelen. Btw, mijn 3e is nu 2,5 en alle kinderen zijn anders. De ene leerde zichzelf lezen, de ander heeft dyslectie. De ene liep pas bij 2 mijn dochter op dr eerste verjaardag. De ene sliep door, de ander kwam tot 5 jaar 5 keer per nacht. Neem zoals het komt, verwacht niet(s teveel) en geniet vooral van alles. Mijn oudste zit in de 3e van de middelbare en het is echt waar, voor je het weet zijn ze groot!

één maand geleden

Hoi, klinkt als een meisje dat zich prima ontwikkelt en lekker eigenwijs is. Mijn zoon zegt nog helemaal geen zinnetjes van 2 of meer woorden. Hij zegt alleen enkele woordjes, maar dat is prima. Het komt allemaal vanzelf. Zorg dat je niet gefrustreerd of boos wordt als ze niet met je wil zingen of iets dergelijks, want dan is voor haar de lol er ook af. Blijf geduldig, ook zij moet het allemaal leren.

één maand geleden

Reactie op Momof3m

Ik denk dat je je verwachtingen beter wat bij kan stellen, tuurlijk zullen ...
Danku voor jouw reactie. Jij hebt zeker gelijk ik maak mij niet druk en voor haar zeker niet. Maar was ik wel benieuwd, hier in de omgeving zie ik dat kindjes die dat kunnen en ze zijn nog jonger dan mijn dochter die ook kleuren kunnen en zo voord. Daarom vraag ik of ze misschien achteruit loopt maar ik weet zeker dat elke kind iets anders en ontwikkelde op zijn tempo

één maand geleden

Danku voor jouw reactie. Jij hebt zeker gelijk ik maak mij niet druk en voo ...
Je zegt dat je het bij anderen "ziet" maar ik durf haast ook wel te zeggen dat de ouders vooraan staan om te vertellen wat ze allemaal kunnen,wat opzich best logisch is. Maar als je met beeld dingen zou kunnen bekijken kun je zien dat veel dingen van wat ze zeggen veel minder goed aanwezig zijn dan wordt beweerd. Ja, mijn dochter kan ook kleuren matchen, maar kan vele andere dingen nog helemaal niet! Ik ben van mening dat zolang je iets 2 jaar na de uiterste verwachtte leeftijd nog niet kunnen, dan maak ik me zorgen,alle andere dingen doen ze gewoon lekker wanneer ze er zelf aan toe zijn.. Btw, mijn oudste heeft een lichamelijke beperking die hem in zijn jonge jaren tegen hield in het ontwikkelen van bepaalde zaken. Ik heb daar wel echt geleerd om gewoon te genieten van hun ontwikkelingen i.p.v. de hele tijd doen wat zou moeten.. ook heb ik vriendinnen met bepaalde gedragingen zoals hierboven vaak gevraagd bij de 100ste hij kan al 3x zo snel als moet dit of dat, of dat ze er gelukkiger van werden dat het zo breed uit gehangen moest worden, dat het jammer is dat ze niet nadenken over de gevoelens en eventuele verwachtingen van anderen die daardoor gekwetst worden.. de meeste staan er namelijk niet eens bij stil dat wat hun gedrag veroorzaakt bij ouders met kinderen die zich niet 3x sneller dan de boekjes ontwikkelen..

één maand geleden

Reactie op Momof3m

Je zegt dat je het bij anderen "ziet" maar ik durf haast ook wel te zeggen ...
Helemaal eens 👍🏻 bedankt voour jouw uitleg

één maand geleden

Reactie op Anne__90

Hoi, klinkt als een meisje dat zich prima ontwikkelt en lekker eigenwijs is ...
Ze kan, zo te lezen, al best veel. Alphabet en tellen is voor een oudere leeftijd. Mijn dochter kan 1, 2, 3... verder is ze veel op de crèche bezig met leren praten... zinnentjes maken en leren spelen en knutselen. Ze speel nu al meer met haar pop en met duplo... verder vind ze liedjes met dansjes en gebaren erg leuk. Ze is meer bezich met begrijpen dan met zelf praten

23 dagen geleden

Dit klinkt alsof je ook wel erg veel verwacht van een 2 jarige. Hier komt ze ook ook niet verder dan abc en tellen doet ze 1-2-4-6-8-4 kleuren heeft ze 9 van de 10 keer fout maar ze praat wel met5/6 woord zinnen en ze kan heel goed zingen dansen en puzzelen maar zindelijk is ze bijvoorbeeld nog helemaal niet