27 Reacties

één jaar geleden

Mijn dochter zegt nog niks hoor! Geen zorgen maken, mijn dochter van 2 kon ook pas beetje woordjes zeggen rondom haar 2e verjaardag.

één jaar geleden

Mijn dochter zegt nog niks hoor! Geen zorgen maken, mijn dochter van 2 kon ...
En was ze dan op andere snel? Qua lopen of kruipen?

één jaar geleden

Blij met deze topic. Hier idem dito. Kan wel klappen, maar daar ligt 0 interesse

één jaar geleden

Ieder kind z’n eigen tempo. Ons zoontje kan mama zeggen en verder is het alleen baba, wawa en tata. Wijzen doet ons zoontje ook niet evenals klappen in zijn handjes. Ik zou mij niet zo’n zorgen maken. Elk kindje ontwikkelt zich anders

één jaar geleden

Reactie op coralien88

En was ze dan op andere snel? Qua lopen of kruipen?
Ja ze was motorisch heel snel, nog steeds trouwens. Qua motoriek loopt ze steeds wat voor op het "gemiddelde", alleen haar spraak niet. Komt vanzelf wel.

één jaar geleden

Ook mijn zoontje zegt nog niet gericht mama of papa. Zwaaien en wijzen doet hij ook niet. Maar hij gooit al wel met een bal en schopt ook een bal vooruit. Ieder kind z’n eigen tempo en interesses

één jaar geleden

Ons zoontje zegt ook nog bijna niks. Hij zegt gericht mama en papappapa (hij stopt nog niet na ‘papa’). Verder zegt hij nog niks. Hij loopt al wel volop, doet hele dagen niks anders, en is motorisch op andere vlakken ook best snel. Ik denk dus maar: hij heeft nog geen interesse in praten, hij wil lekker dingen doen. Helemaal prima. De rest komt vanzelf!

één jaar geleden

Van de dingen die jij noemt is zwaaien het enige wat mijn zoontje wel doet. Heb absoluut niet het idee dat hij achterloopt. Hij kruipt en onderzoekt, hij lacht veel en vind andere kinderen en honden super interessant. Zn fijne motoriek is ook goed. En hij kan lange tijd zelfstandig spelen. Ook 'kletst' hij veel in babytaal. Het zoontje van een vriendin loopt al, maar is verder in z'n gedrag veel meer een baby. Lopen en praten zijn opvallende dingen die makkelijk benoembaar zijn, maar de ontwikkeling van een kindje is zo veel breder dan dat.

één jaar geleden

Dit is echt allemaal nog niet nodig hoor 😘

één jaar geleden

Hier ook nog niets! Is 12,5 mnd. Lopen doet hij ook nog niet. Kruipt wel alle kanten op. Maak me er ooo geen zorgen over! Trekt allemaal wel bij

één jaar geleden

Hier ook laat met alles, is van 17 mei, kruipt niet (doet aan billenschuiven), vanochtend wel voor het eerst opgetrokken, praat niet, wijst niet. Kan wel in z'n handen klappen en zwaaien. Soms denk ik dat hij mama zegt, maar ben er nog niet zeker van. Merk ook dat hij in andere kleinere dingen misschien wel iets verder is, maar heb geen vergelijkingsmateriaal en dat is ook helemaal niet nodig. Ook bij de opvang zien ze niets bijzonders dus t zal allemaal wel loslopen.

één jaar geleden

Hej, geen zorgen maken kijk naar de communicatieve intenties: zwaaien, lachen, oogcontact en brabbelen (geluidjes maken) Gemiddeld rond 1 jaar het eerste woordje. Dit zijn woordjes als: papa, mama maar kan ook toet of broem zijn. Ik ben logopedist 😊 als je vragen hebt: vraag maar raak. Er zijn 2 interessante boeken: praten doe je met zn tweeen en beginnende communicatie.

één jaar geleden

Reactie op pioenroos

Hej, geen zorgen maken kijk naar de communicatieve intenties: zwaaien, lach ...
Hoi bedankt voor je reactie, hij kijkt mij wel goed aan als we tegen hem praten. Zwaaien doet hij dus niet echt maar klappen wel. Hij maakt wel geluiden maar het is gewoon echt minimaal. Ik eens kijken naar het boek, dank je wel!

één jaar geleden

Mijn dochter is nu 13 maanden, van 4 mei. Ze is heel erg van het brabbelen en kan al wat woordjes zeggen. Zwaaien doet ze ook, klappen dan weer niet. Voor de rest ook alleen maar tijgeren en sinds twee weken kan ze als ze ligt overeind komen. Vanmiddag dus bij het cb geweest en moest ze op een matje liggen om te laten zien wat ze kon. Optrekken doet ze nog niet, staan en lopen nog helemaal niet. Dat was allemaal niet goed want een kindje van 1 moet nu al kunnen staan zeiden ze daar. Ze moet maar naar de kinderfysio zeiden ze om optrekken en staan te oefenen. Ik zei: ze focust zich juist op andere dingen. Ze is heel erg bezig met praten en heel nieuwsgierig. Hun antwoord: merk er weinig van dat ze veel praat en zwaaien doet ze ook niet. Nee niet op commando nee en vooral niet in een vreemde omgeving. Ik denk maar zo van het komt vanzelf wel en merk dat al wel probeert om zichzelf ergens aan vast te pakken om zich op te tillen maar lukt nog niet. Kom op, ze is net 1 denk dan😶

één jaar geleden

Reactie op NicoleS91

Mijn dochter is nu 13 maanden, van 4 mei. Ze is heel erg van het brabbelen ...
Pfff jeetje zeg! Het is zo n moment opname en het is net alsof ze het allemaal niet geloven. Jij kent je kindje het beste! Gaan jullie nu naar de fysio toe? En idd wat je zegt, de focus ligt waarschijnlijk nu op het praten.

één jaar geleden

Reactie op coralien88

Pfff jeetje zeg! Het is zo n moment opname en het is net alsof ze het allem ...
Nee we gaan niet naar de fysio. We laten ons wel doorverwijzen naar de kinderarts op advies van het cb, omdat ze te weinig groeit en weinig aankomt. Dus we kregen 2 opties wat we konden doen want het kon ook daaraan liggen dat ze nog niet kan staan. Allebei zien we niet zo zitten, maar goed we moeten wat kiezen.

één jaar geleden

Ons zoontje van 2 mei doet alles op z’n eigen manier. Hij kan aan 1 hand lopen, heel knap. Maarrrr hij kan niet zelf gaan zitten vanuit lig, kan alleen zelf gaan staan als er op heup- tot schouderhoogte iets is om zich aan op te trekken. Hij kruipt niet, tijgert niet. Dat laatste kan hij wel (als er iets te schransen valt), maar dan nog met tegenzin en daarna in tranen omdat hij niet meer staat... Voor de zekerheid bij de kinderfysio geweest; die zei dat er niks aan de hand is en hij er gewoon geen zin in heeft. Looptechniek is goed, spierspanning ook, kortom beetje lui. Hij zegt ook nog niks. Wel brabbelt hij veel, meestal ook gericht naar een persoon en is constant contact aan het zoeken. Elk kindje is anders, maar dit zeg ik nu wel zo stoer, maar ook ik denk soms wel eens: waarom praat hij nog niet? En waarom kruipt/ tijgert hij niet? Voor ons wel soms pittig, want hij is daardoor erg afhankelijk van ons. Meestal is hij echt een stuk klittenband

één jaar geleden

Opa, aai, dada (papa), fles

één jaar geleden

Hier ook nog 0 woordjes! Ook geen zwaaien, 'hoera' of wijzen. Zal allemaal nog wel komen ga ik vanuit

één jaar geleden

Hier vandaag t eerste woordje. "Op" Daar gaat m'n idee dat er een keer mama uitkwam. En ben erachter gekomen dattie wel kan klappen, mr t gewoon echt niet leuk vindt. Kwam erachter omdat ik zijn handjes deed klappen en hij ging door. Erna nog eens, mr nu alweer 2wkn niet. Ik deel je zorgen, al weet ik dat het allemaal wel komt