15 Reacties
één jaar geleden
Geen tips wel precies dezelfde situatie hier, je bent in ieder geval niet de enige😙
één jaar geleden
Hier ook, wij wiegen ons kind nog altijd in slaap. Op de opvang kan hij het meestal zelf (eerste slaapje beter dan tweede), maar daar laten ze m huilen en als t te erg wordt dan halen ze m er weer uit. Ik begrijp dat ze dat daar doen, vind ik voor thuis niet nodig. Dus wij doen t ook zo. Wordt wel steeds zwaarder, dus hoop ook dat er snel wat gaat veranderen. We willen het wel afbouwen, volgende stap is misschien niet meer wiegen maar tegen ons aan in slaap vallen en later in eigen bedje met aaien/wiebelen? Tijdje terug lukte dat, maar sinds sprong nr zoveel niet meer. Maar slaap trainen ben ik ook echt niet voor.
één jaar geleden
Ik snap heel goed dat het enorm tegen je gevoel ingaat om je dochter te laten huilen. Ikzelf ben hier ook enorm op tegen. Ik laat mijn zoontje nooit huilen (nooit echt huilen in ieder geval, overdag wil hij nog wel eens de drama king uithangen, dat is een ander verhaal).
Ik ben deze week begonnen met het luisteren naar de podcast ‘liefde van een moeder’ en ben alleen maar zekerder geworden van het feit dat ik ons zoontje niet zal laten huilen.
Om je een hart onder de riem te steken; wij hebben ook heel lang makkelijk een half uur tot één uur uit moeten trekken voor het naar bed brengen van onze zoon omdat hij gewoonweg niet in slaap viel. Alleen bij één van ons viel hij in slaap.
Wij zijn op een gegeven moment de laatste fles op zijn kamer gaan geven en dan viel hij bij ons in de armen in slaap. Na 10 minuten legden we hem dan in bed. Niet eerder, want dan werd hij wakker en konden we weer opnieuw beginnen. Het was om moedeloos van te worden. Om me heen hoorde ik tal van verhalen van baby’s die al lang zelfstandig in slaap vielen.
“Laat hem gewoon huilen, dan leert hij het wel”, hoorde ik regelmatig, maar ik kon het simpelweg niet. Ik ben ervan overtuigd dat een kindje zelf in slaap gaat vallen als hij/zij daar aan toe is. Als hij tot dan mij nodig heeft, dan is dat maar zo.
En warempel, ongeveer 1,5 a 2 maanden geleden wilde ons zoontje niet meer in mijn armen in slaap vallen. Hij probeerde te draaien, kon geen houding vinden en begon te jammeren. Ik kreeg hem maar niet rustig.
Ik legde hem maar in bed, dan ging ik dan wel kijken hoe ik hem in slaap kon helpen. Ik kon het niet geloven, maar hij draaide zich om, pakte zijn andere tut om die te wisselen met die in zijn mond (dit is een gek ritueel wat hij heeft verzonnen als hij in slaap valt😅, hij doet dat elke avond weer, gek kind) en hij sliep. Ik wist niet wat ik zag.
Ik ben daarna langzaam overdag gaan oefenen met hem steeds wat eerder in bed leggen. Voor zijn middag slaapje krijgt hij geen fles, maar gewoon lunch, dus we doen ons ritueeltje om te gaan slapen (omkleden, tutten in bed leggen, rolluik dicht) we gaan even in de stoel zitten, we knuffelen even, ik geef hem een kus en leg hem in bed. Ik wachtte steeds even om te kijken of hij ging slapen. Als hij begon met jammeren/huilen, pakte ik hem weer bij me. Zo niet, dan ging ik langzaam de kamer uit. Dit ging steeds sneller. Tegenwoordig kan ik het ritueel met hem doen, hem in bed leggen na een knuffel en een kusje en na twee minuutjes kletsen valt hij zelf in slaap.
‘s Avonds leg ik hem ook na zijn fles haast meteen in bed. Dan valt hij nog wel eens bij me in mijn armen in slaap en dan blijf ik nog even zitten om te genieten, want toch mis ik het stiekem soms om lekker met hem in mijn armen te zitten tot hij slaapt.
Het is dus misschien niet iets wat je kunt doen behalve er voor je dochter zijn en haar volgen. De kans is best groot dat ze je van de één op de andere dag niet meer nodig heeft om in slaap te vallen.
Pak haar lekker bij je, knuffel haar en volg je gevoel. Je doet het goed, mama 🤍!
één jaar geleden
Reactie op NvSdB91
Ik snap heel goed dat het enorm tegen je gevoel ingaat om je dochter te lat ...
Bedankt voor je lieve woorden❤️ En de tip over de podcast.
Fijn om te horen dat het bij jullie zo goed gaat met het slapen. Alles wat je schrijft kan ik me erg in vinden en herkennen. Hopelijk komt er bij onze dochter ook een dag dat ze er zelf aan toe is. En tot die tijd is het ook genieten dat ze nog ze lekker bij ons wilt zijn.
één jaar geleden
Hier heeft het ook erg lang geduurd. Soms avonden bezig geweest en uiteindelijk maar bij ons gelegd. Ik hoorde ook steeds om me heen laat hem gewoon huilen een minuut of 10 en dan komt het wel goed maar dit heb ik nooit gedaan en hem ook niet alleen gelaten als hij huilde.
Het hielp bij mij heel erg om hem wel in bed te laten liggen en alleen te pakken als hij echt overstuur was, dan troosten en susten ik hem en legde ik hem weer terug. Constant mijn hand op z’n buik en hoofdje en liedjes zingen/neuriën voor hem. Soms moest ik hem wel 20 keer eruit pakken in 15 minuten, maar met een hele lange adem is het gelukt. Eerst ging de hand op z’n hoofd eraf, toen die op z’n buik, en uiteindelijk alleen zingen en nu kan ik hem
Na z’n ritueel wakker wegleggen en regelt hij het zelf. Soms lukt het hem even minder en is nu alleen neuriën of zingen al genoeg. Ik moet er wel echt bij zeggen dat we in de eerste week/weken echt hele avonden boven zaten en als ik het soms echt even niet trok ging ik wiegen.
Achteraf denk ik weleens dat ik het in stand heb gehouden doordat ik toen hij echt klein was bij het eerste beste gilletje al ging, maar ach als m’n kindje mij nodig heeft dan ben ik er.
één jaar geleden
Mijn zoontje slaapt ook alleen maar als hij bij mij is of gewiegd wordt. Ik had hem een aantal maanden geleden zover dat hij alleen (met white noise) in slaap viel maar toen kwam er weer een sprong + slaapregressie en was het weer feest. Ik lees mee en ga jullie tips en trics ook uitproberen 😜🤣
één jaar geleden
Hier kan ze ook alleen in slaap vallen als wij bij haar blijven. Als ik echt zeker weet dat ze geen honger meer heeft (duwt dan de fles weg) en ze wil echt niet gaan slapen dan ga ik meestal ook maar naar bed want naast mij in het grote bed slaapt ze wel. Heb geen tips behalve inderdaad de podcast die al is genoemd. Het is soms pittig maar alles is een fase. Als ze puber zijn zouden we willen dat ze wat eerder uit bed kwamen. Je doet het goed!
één jaar geleden
Been there! Bij ons heeft die periode wel eventjes aangehouden. Ik heb het laten-huilen nooit toegepast. Hielp hier absoluut niet. Ik ben begonnen met hem in zijn bedje te leggen en er naast te gaan zitten. Ik pakte altijd zijn handje vast zodat hij toch wel wist dat ik er was. Ik moet zeggen, de eerste twee avonden was heftig en verzette zich er tegen. Na een tijdje legde ik me zelf neer met een kussen naast het bedje, maar maakte nog steeds contact met hem door m’n hand in z’n bed te leggen. Hij zag me dan niet maar wist wel dat ik er was. (& ja 80% van de tijd viel ik zelf effie in slaap 😅). Nu zijn er dagen dat hij me nog altijd even nodig heeft naast zijn bedje, maar evegoed dagen dat hij zich omdraait, en knuffel vastneemt en in slaap valt.
Niet leuk zo’n gevoel dat je het niet goed doet!!
Je moet genieten van de tijd dat ze nog bij jou in de armen in slaap valt 🥰 priceless!!
één jaar geleden
Hier hetzelfde hoor. Zoontje valt alleen in slaap als 1 van ons erbij ligt/zit in ons bed en daarna verplaatsen naar zijn eigen bed. Krijg er best veel negatieve reacties op maar ik kies ervoor om mijn zoontje niet te laten huilen (raakt snel overstuur). Zijn tijd komt wel. Binnenkort weer eens proberen door hem neer te leggen en naast hem te zitten, handje vasthouden.
Wij zouden het wel fijn vinden, maar zolang het nodig is, blijven we erbij. Hij blijft niet lang zo klein.
(Op de opvang valt hij trouwens wel zelf in slaap)
één jaar geleden
Mijn dochter kan ook niet zelfstandig in slaap vallen. Echt heel normaal hoor. Wij helpen haar bij elk slaapje en ‘s avonds ook. Ik zou het niet gek vinden als het duurt tot de kleutertijd Maar wellicht stopt het eerder, we zien wel. Je hoeft mensen niet precies te vertellen hoe je het doet he, gaat ze niks aan. Doe wat voor jullie werkt en goed voelt.
één jaar geleden
Reactie op Sellie001
Wat handig. Dit hebben wij oh zo nodig! Heb je een link?
https://www.etsy.com/nl/listing/1498989429/montessori-floor-bed-height-1893-48cm?click_key=f926adc19b9641ed42fa58e4698a44cb1773d5a5%3A1498989429&click_sum=9996539a&ref=shop_home_active_2&pro=1&frs=1&variation0=3576970703
Via etsy gevonden. Zijn meerdere aanbieders van. Zoeken op montessori bed.