19 Reacties

één maand geleden

Ik lees mee!

één maand geleden

Erg herkenbaar. Ik ben sinds 2 dagen - dus nog wat vroeg om echt iets te concluderen - het ritme overdag aan het veranderen. Waar voorheen het ochtendslaapje lang was (1,5u), doen we nu max 45min. Daardoor gaat hij ook ten laatste om 13u weer op bed en dus voor 15u wakker. Ik merk dat het in slaap vallen in de avond makkelijker gaat. Benieuwd of dat het toeval is of dat dit ritme beter past bij de leeftijd. Ik denk namelijk dat er nu te weinig slaapdruk was om 19u.

één maand geleden

Reactie op JWOW

Erg herkenbaar. Ik ben sinds 2 dagen - dus nog wat vroeg om echt iets te co ...
Ja ons zoontje doet juist pas sinds heel kort twee lange dutten per dag ipv twee korte en een lange. Dus de wakkerrijden zijn opgerekt. Niet het aantal uur slaap per dag, misschien maakt dat uit. En hij heeft moeite om bij alle dutjes in slaap te komen, niet alleen bij de avondslaap…

één maand geleden

1,5 uur om in slaap te vallen is wel heel lang. Heb je dan wel het idee dat ie moe is?

één maand geleden

Hier sinds een paar dagen ook drama met in slaap komen. Duurt geen 1,5 uur maar wordt wel de eerste 2/3uur elk kwartier huilend wakker, soms zo erg dat we dr even naar beneden halen omdat ze echt te overstuur is (had ze eigenlijk nooit en halen haar er eigenlijk nooit uit). Hier is het wel de slaapregressie gok ik. Eerste waar ze zoveel last van heeft dus het is een gok.

één maand geleden

Reactie op Wijsjemijsje

Ja ons zoontje doet juist pas sinds heel kort twee lange dutten per dag ipv ...
Twee lange dutten is wel wat ongebruikelijk, misschien dat hij het toch beter doet op ‘gewoon’ een kort en een lang dutje? Op deze leeftijd is een ochtenddutje van 20-30 min en een middagdut van 2 uurtjes het gemiddelde ongeveer.

één maand geleden

Mijn dochter kan pas naar bed als ze minimaal 4 uur wakker is na haar middagslaapje. Zit uit zichzelf al een tijd vrij strak op het 2, 3, 4 ritme. Als ik haar eerder naar bed doe, slaapt ze niet. Misschien zit er te kort tijd tussen het laaste wakker worden en bedtijd?

één maand geleden

Dank voor jullie reacties!! Hij heeft altijd een beetje van het gemiddelde afgeweken door meer dutjes en een kortere wakkertijd te hebben. En hij valt dus bij elk dutje lastig in slaap, ook bij z’n eerste ochtenddut. En ook als hij moe is… Maar misschien moet hij nog moeier zijn? Ik vraag het me ook af, want als hij heeeel moe is en hij valt in slaap dan wordt ie toch even wakker en draait hij zich met een ruk om en gaat het circus beginnen met staan enz.

25 dagen geleden

Reactie op JWOW

Erg herkenbaar. Ik ben sinds 2 dagen - dus nog wat vroeg om echt iets te co ...
Hee, hoe is het nu?

25 dagen geleden

Reactie op AuroraNox

Mijn dochter kan pas naar bed als ze minimaal 4 uur wakker is na haar midda ...
Hee, ook bij het 2-3-4 ritme slaapt ie ‘s avonds super moeilijk in…

25 dagen geleden

Ik lees mee. Sowieso heel herkenbaar je verhaal. Wij gaan nu iig proberen om de ochtend een kort dutje te doen en dan hopelijk de middag langer. Maar ook vaak in de middag slaapt hij maar kort, als dat het geval is dan doen we hem rond 1600 in de wagen en laten we hem al wandelend een kwartiertje ‘powernappen’. Als we dat niet doen dan haalt hij het niet tot zijn avondslaapje. Wij zijn ook een beetje radeloos aan het worden en weten niet meer waar we goed aan doen. Hebben zoveel al geprobeerd. Het is nooit een super goede slaper geweest maar ook zeker niet slecht. Kon zelfstandig in slaap vallen bij élk dutje en heeft ook regelmatig nachten doorgeslapen. Nu is het echt dra-ma-tisch. Zelfs bij mij in bed is het een en al feest, gister is hij bijv wakker geweest van 20-22 uur en 2245-0030. Vervolgens is hij ook om 6.15 uur klaar wakker. Wij hebben besloten om een slaapcoach in te schakelen. Hopelijk kan zij ons een beetje begeleiden en ook bevestigen dat we bepaalde dingen wel al goed doen. Ik word hier zo onzeker van ..

25 dagen geleden

Reactie op Sab12345

Ik lees mee. Sowieso heel herkenbaar je verhaal. Wij gaan nu iig proberen o ...
Hee sab12345, zo begrijpelijk dat je onzeker en radeloos bent. Vooral erg naar. Ik denk dat je al heeeel veel goed doet maar niet altijd alles in de hand hebt (klinkt nu ook als zo’n slaapregressie?) maar dat een coach zoals je zelf zegt juist wat positiviteit kan brengen :) en onzekerheid kan webnemen

25 dagen geleden

Op de crèche valt ie gewoon zelf in slaap, vrijwel meteen. Ook als hij maar 2 uur wakker is geweest…

25 dagen geleden

Reactie op Wijsjemijsje

Op de crèche valt ie gewoon zelf in slaap, vrijwel meteen. Ook als hij maar ...
Bizar hè hoe anders dat kan zijn dan thuis. Denk dat wij idd ook last hebben van de slaapregressie. Ik hoop niet dat hij al te lang duurt 🙃. Huilt jouw kindje ook veel wanneer hij z’n plek aan het zoeken is/staat in bed?

25 dagen geleden

Reactie op Wijsjemijsje

Hee, hoe is het nu?
Hoi! Ondanks het nieuwe ritme merken we dat het inslapen ‘s avonds een probleem is. Het duurt gewoon heel lang. Vraag me toch af of dit niet gewoon een fase is die bij sprong 8 hoort 🤷🏼‍♀️. Slaapjes overdag gaan wel gelijk goed. En bij jou al verbetering?

25 dagen geleden

Reactie op Sab12345

Ik lees mee. Sowieso heel herkenbaar je verhaal. Wij gaan nu iig proberen o ...
Super inspannend dat! Wij hebben het ook vele avonden/nachten zo en dan wordt ons lontje ook steeds korter, doordat je alleen met je kind bezig bent de hele dag en niet meer aan even ‘uitstaan’ toe komt. Ik snap je onzekerheid helemaal. Toch doe je hartstikke je best! Wissel af met je partner. Maak duidelijke afspraken. Wij hadden 5 avonden een gillend jongetje (werd na een half uur wakker en wilde niet meer slapen) en ik zei tegen mijn man: ‘Ga maar buiten zitten dan hoor je hem niet.’ Ik was dan bij hem op de kamer. Puur omdat dat wakker zijn, en die van ons schreeuwt de boel bij elkaar, stress veroorzaakt bij alle partijen. Wij denken dat het ook een soort paniek of bewustzijn van het kind is dat hij alleen is.. dat nu meer beseft. En als we hem naar beneden halen (maar dat willen we eigenlijk niet) dan speelt hij gewoon een paar uur door als het aan hem ligt. Loop je naar boven met hem dan begint het gekrijs/gehuil gelijk weer. Het lijkt daardoor gedrag. Super vervelend ik probeer maar gewoon mee te gaan met de flow en kijken wie de meeste energie heeft om het te handelen. Gisteravond sliep hij opeens wel door na 5 avonden drama. Komt echt goed, houd vol! Twijfel niet aan jezelf je doet wat je kan!

25 dagen geleden

Reactie op Sab12345

Bizar hè hoe anders dat kan zijn dan thuis. Denk dat wij idd ook last hebbe ...
Jaa ze kunnen super goed onderscheid maken tussen verschillende plekken en mensen en hoe het slapen daaraan gelinkt is. Hij huilt alleen als we de kamer uit gaan, maar vaak ook als we niet dicht bij hem zijn als hij in z’n bedje is. Hij valt vaak wel bijna in slaap maar draait zich dan plots om waardoor ie weer up and running is. En dat driehonderd keer 1,5-2 uur lang. Crèche leidster zegt dat we het hem gewoon kunnen gaan leren

25 dagen geleden

Reactie op JWOW

Hoi! Ondanks het nieuwe ritme merken we dat het inslapen ‘s avonds een pro ...
Hmm interessant… misschien dat het wel iets doet na 1-2 weken, volgens mij hebben nieuwe ritmes zoveel tijd nodig om te wennen?

21 dagen geleden

Reactie op Wijsjemijsje

Hmm interessant… misschien dat het wel iets doet na 1-2 weken, volgens mij ...
Klopt! Even volhouden dus en kijken of het iets oplevert 🤞🏻