17 Reacties

6 maanden geleden

Hier een zoon en tijgert alleen, hij is ook bijna 1 jaar

6 maanden geleden

Hier eentje die niet kruipt of billen schuift maar zich wel optrekt, langs loopt en af en toe oversteekt🤷🏻‍♀️ #eigenwijs

6 maanden geleden

Hier een zoontje die de 1 nadert en ook tijgert en billenschuift. Totaal niet bezit met optrekken en zelf tot zit komen.

6 maanden geleden

Hier ook een billenschuiver! Sinds een paar weken en ze wordt bijna 1. Ze vindt op haar buik liggen vreselijk (altijd al gehad) en lijkt ook nog geen aanstalten te maken tot lopen

6 maanden geleden

Mijn dochter is 2 weken ofzo voor haar verjaardag ineens beginnen kruipen. Ik had gedacht dat ze het misschien ging overslaan, want ze schoof ook op haar billen, al deed ze daarmee alleen kleine afstanden. Tijgeren heeft ze nooit gedaan en ze heeft buiten een korte periode toen ze goed leerde rollen nooit graag op haar buik gelegen. Het kan zijn dat jouw kindje het ook nog opeens gaat doen of dat ze gewoon direct begint te lopen.

6 maanden geleden

Je hoort het wel eens vaker dat kindjes eerst billenschuiven. Omdat ze niet graag op de buik liggen, de vloer koud vinden .... wie weet waarom. Ik zou dan wel naar de kine of osteopaat gaan omdat kruipen een erg belangrijke stap is in de grove motoriek en belangrijk voor de lateralisatie (connectie linker en rechterhersenhelft) Ik geef het maar mee. Het is wat ik zou doen.

6 maanden geleden

Hier ook een tijgeraar en als hij zit schuift hij achteruit op zijn billen. Loop bij de fysio omdat hij tot vorige week ook niet actief rolde.

6 maanden geleden

Onze oudste was ook een billenschuiver, nooit actief gedraaid of getijgerd. En nu, ze is 3 jaar, rent en danst ze er op los. Onze dochter van bijna 1 schuift ook heel snel over haar billen, draait niet en kan achteruit tijgeren. Helemaal prima! Helaas wel elke dag een kapotte legging 😅

6 maanden geleden

Onze kleine man, net 1 jaar, kan heel goed tijgeren en begint met optrekken op z'n knieën. Maar gaat niet zelf zitten of staan. Als je hem vasthoudt om te staan, vindt hij dat wel reuze interessant.

6 maanden geleden

Mijn dochter wordt over 2 weken 1 jaar. Ze is sinds een maandje aan het billenschuiven en gaat nu de hele woonkamer door! Optrekken probeert ze wel, dat lukt haar héél soms. Op haar buik liggen is ze geen fan van. Ze kan dan wel goed om haar eigen as draaien en achteruit ‘tijgeren’. We hebben nu wel een kinderfysio aan huis om haar te helpen met haar ontwikkeling, maar ik maak me verder geen zorgen hoor. Elk kindje doet het op een eigen manier en tempo. Ik wil me ook vooral niet gek laten maken door verhalen dat billenschuiven slecht zou zijn. Onze fysio zegt dat het gewoon een variant is op kruipen.

6 maanden geleden

https://www.kijkopontwikkeling.nl/artikel/waarom-kruipen-belangrijk-ontwikkeling-kind/ Dit vind ik wel een interessante pagina. Voor de geïnteresseerden.. 😉

6 maanden geleden

Reactie op JuKaMi

https://www.kijkopontwikkeling.nl/artikel/waarom-kruipen-belangrijk-ontwikk ...
https://www.kijkopontwikkeling.nl/artikel/billenschuiven/ Via dat artikel kwam ik bij deze en hier staat juist dat het geen effect heeft op de latere ontwikkeling en geen fysio nodig heeft.

6 maanden geleden

Wij hadden dit ik en voor naar de kinder fysio geweest. Sinds we de aangeraden oefeningen doen tijgert hij en zit soms ineens op handen en knieën dus kan dat wel aanbevelen en het is ook gratis natuurlijk .

6 maanden geleden

Reactie op FroukjeT

https://www.kijkopontwikkeling.nl/artikel/billenschuiven/ Via dat artikel ...
Ik bedoel zeker niet dat billenschuiven kwaad kan. Het is gewoon wel belangrijk dat kindjes, als ze billenschuiven, ook kunnen kruipen. De effectieve links/rechtsbeweging maken, met handen en voeten tegenovergesteld.

6 maanden geleden

Bedankt voor jullie ervaringen! Hier zei het cb ook dat het geen probleem is en er verder geen actie nodig is. Wellicht over poosje toch de fysio even vragen maar geef haar nu nog even de tijd

6 maanden geleden

Onze zoon wordt over 1,5 week 1 jaar en schuift ook alleen maar op zijn billen, de hele kamer rond en buiten de hele tuin door 😅 vorige week voor de zekerheid naar de osteopaat geweest, niks aan de hand. Mijn man en ik hebben ook beide op onze billen geschoven. Bij het cb zeiden ze ook dat hij wel goed kon draaien etc. En hij trekt zich ook al wel op en zet stapjes aan de hand. De osteopaat zei dat hij graag ook alles om zich heen graag wil zien, op de buik/kruipen kan dit minder. Onze oudste kroop wel. Ieder kind ontwikkelt zich weer anders 🙂