8 Reacties

één maand geleden

Dit is wat er op la leche league staat: Arbeidsomstandighedenbesluit Artikel 1:42 1. Onverminderd artikel 4:5 van de Arbeidstijdenwet, organiseert de werkgever de arbeid van een zwangere werknemer en een werknemer tijdens de lactatie zodanig, richt de arbeidsplaats zodanig in, past een zodanige productie- en werkmethode toe en laat zodanige arbeidsmiddelen gebruiken, dat de arbeid voor die werknemer geen gevaren met zich kan brengen voor haar veiligheid en gezondheid en geen terugslag kan veroorzaken op de zwangerschap of lactatie.

één maand geleden

Wat rot dat het zo gaat! Jij staat in je recht, ik zou vooral dat uitzoeken en dat erbij halen. Als dat niet voldoende is, kan je altijd nog aangeven naar de vakbond te gaan. Niet fijn, maar dat maakt wel dat je sterker staat.

één maand geleden

Hmm je behoudt je kolfrecht maar in je vrije tijd dwz gedurende je pauzes, je kan verlof opnemen om te kolven of doorwerken dus wellicht doelt die erop dat je dat je het niet meer tijdens jouw werktijd mag? Ik heb al genoemde opties aangekaart, aangegeven dat doorwerken eigenlijk geen optie voor mij is, ik mij niet kan permitteren om alleen gedurende lunch te kolven gelet op het aantal ml dat mijn dochter nog drinkt (en dat ik niet ga afbouwen) en ik verzoek om in onderling overleg dan mijn verlof in te kunnen zetten. Mijn leidinggevende zou nog eea bij HR navragen. Ik kreeg achteraf als enige opmerking dat ik ervoor moet waken geen achterstand te lopen op mijn werk hierdoor maar daar vreesde die ook niet voor. Ik moet achteraf 1x/maand verlofuren aanvragen. Ik werk dan 7 uren (soms 6uur45 min) per werkdag en thuis kolf ik 9 van 10 keren onder werktijd. Ik ben wel tijdig gesprek aangegaan, vriendelijke toon met uitleg bij alle optie en hoe belangrijk het voor mij was totdat mijn dochter minstens 1 jaar werd en dat ik haar initiatief wil laten nemen tot minderen van melkvoedingen etc. Hier goede afspraken kunnen maken in ieder geval. Open, eerlijk en vriendelijk maar wel sterk in je schoenen staande? ☺️

één maand geleden

Reactie op Lot145

Wat rot dat het zo gaat! Jij staat in je recht, ik zou vooral dat uitzoeken ...
Bedankt, ga het verder uitzoeken en vakbond zal een stap verder zijn. Ja weer erg rot. Het was allemaal prima tot het onbetaalde tijd werd. En werd er niet meer met mij gepraat maar over mij.

één maand geleden

Reactie op Kamila92

Hmm je behoudt je kolfrecht maar in je vrije tijd dwz gedurende je pauzes, ...
Bedankt voor je uitgebreidde uitleg. Hier kan ik wat mee. Inderdaad aangeven dat ik niet genoeg kolf om alleen in de pauze te kolven. Heb al aangegeven niet erg te vinden langer te werken(begin soms ook eerder als wordt aangegeven in het rooster). Inderdaad open, eerlijk en vriendelijk kom je wel het verste mee. En zal de informatie meenemen waarin staat dat kolfrecht onbetaald ook doorgaat, daar ligt een stuk kennistekort bij planning/manager.

één maand geleden

Vervolg: Ik heb geen reactie gehad van mijn manager maar van HRM. Met dat het tot 9 maanden betaald is, daarna mag het nog steeds maar is dit eigen tijd. En dat ik hierover in gesprek kan gaan met de manager... Nu heb ik de manager gevraagd om een gesprek hierover en niet deze informatie via hrm. Ben nog aan het nadenken hoe dit netjes te beantwoorden maar toch ook erin zet dat ik dit al wist en heb gezegd(en dit tevens ook al doe in eigen tijd).

één maand geleden

Nog een andere tip:als je nog betaald (70%) ouderschapsverlof over hebt kan je dat eventueel ook inzetten om de gemiste tijd te compenseren als je niet wilt overwerken. Als je kindje 1 wordt vervalt dat helaas wel, tenzij je een chille cao hebt, maar dan neemt het melk drinken toch ook steeds meer af overdag.