18 Reacties
5 maanden geleden
Dat ochtend slaapje is ook wel meeega lang. Je kan het eens proberen om te gooien naar een meer standaard slaapschema, dus in de ochtend 20-30 min slapen en dan kijken wat ze in de middag nog doet.
Maar mijn oudste is ook met 13 maanden overgegaan naar 1 slaapje en ik m’n dochter nu ook al regelmatig (verschilt per dag).
5 maanden geleden
Ons zoontje wil sinds afgelopen vrijdag geen ochtend dutje meer doen en slaapt nu dus alleen de middag. We bieden het wel elke ochtend nog aan maar tot nu toe weigert hij.
5 maanden geleden
Hier ook een meisje van net 1. We zitten hier ook een beetje tussen 1 en 2 slaapjes in. Als ze wat later wakker wordt in de ochtend laat ik haar van ongeveer 12 tot 2 slapen. Als ze normale tijd (lees 6 uur) wakker is probeer ik er 2 van een uur (10 tot 11 en 15 tot 16). Ze is sowieso nooit echt een lange slaapster geweest overdag.
5 maanden geleden
Hier ook eentje van juist 1 die nog maar een slaapje doet. Loopt meestal goed, soms geeft hij rond 10u al aan dat hij moe is, dan doet hij er nog wel eens 2. Maar meestal 1 dutje
5 maanden geleden
Mijn zoon wil al sinds 11/11,5 maand geen tweede slaapje meer. Nachten werden hier ook slecht en sinds we één slaapje doen is alles beter. We lunchen wel wat aan de vroege kant want hij moet wel echt rond 12 uur naar bed en slaapt dan rond de twee uur.
Nu op vakantie is hij door alle indrukken wel wat moeier en slaapt in de ochtend nog 30 minuten en dan een tweede keer rond de 2 uur. Hij is nu 12,5 maand oud.
5 maanden geleden
Vandaag op de opvang . Wakker geweest van 630-12:00
En geslapen van 12:00-13:15.
Heb haar nu om 1830. Naar bed gebracht . Omdat ze ontzettend moe was .
Wij hebben eerder nooit “ problemen “ gehad met haar slaap ritme
5 maanden geleden
Op zich past dit heel erg bij de 12 maanden regressie, en is het een valkuil om dan helemaal over te gaan naar 1 slaapje, omdat het meestal tijdelijk is dat het niet lukt en ze tot 1,5jr eigenlijk nog wel 2 slaapjes nodig hebben (anders te lange wakkertijd), maar goed dat is natuurlijk altijd gebaseerd op gegeneraliseerd onderzoek bij grote groepen kinderen en individuele verschillen kunnen er altijd zijn.
Voorlopen in ontwikkeling op andere vlakken hoeft voor slapen niet uit te maken.
5 maanden geleden
Onze dochter begon met 11 maanden met 1 slaapje. Was perfect en werkte voor haar goed om de dag door te komen. Dat was dan wel echt een slaap van minimaal 2,5 uur. Als we 2 slaapjes wilden plannen dan werd ze echt onuitstaanbaar. Nu is ze 2,5 jaar en slaat zo heel af en toe een middagslaapje over.
Haar broertje is nu 13 maanden en doet meestal 2 slaapjes en soms 1. Die is er nog niet aan toe om naar 1 slaapje over te gaan.
Elk kind zijn of haar eigen ritme. Zolang je zelf goed let op haar slaapsignalen niks aan de hand.
5 maanden geleden
Dat ochtend slaapje is ook wel meeega lang. Je kan het eens proberen om te ...
Grappig..
Zoontje slaapt thuis in de ochtend van 10/10u30 tot 12u/12u30. Soms zelfs langer. Daarna doet hij nog een dutje rond 15u30. San maak ik hem vaak wakker rond 16u30/17u. Dan gaat gij de nacht in rond 20u/21u en slaapt hij tot 7u als ik hem wakker maak of langer als ik nergens heen moet.
Het is echt kind afhankelijk.
Sommige dagen, als we eens weg zijn, slaapt hij maar 1 uurtje overdag (slaapt enkel in bed of eventjes in de auto, niet in de buggy). En dat lukt hel ook wel eens.
5 maanden geleden
Reactie op R84
Op zich past dit heel erg bij de 12 maanden regressie, en is het een valkui ...
Dit inderdaad!
5 maanden geleden
Reactie op JuKaMi
Grappig..
Zoontje slaapt thuis in de ochtend van 10/10u30 tot 12u/12u30. S ...
Alles kan. Maar meestal is het ochtenddutje kort en het middagdutje lang omdat het ochtenddutje er op een gegeven moment vanaf gaat. Dan is het meest logische dat gewoon het lange dutje ‘op z’n plek blijft’. Vandaar dat dat het standaard ritme een beetje is.
Betekent natuurlijk inderdaad niet dat dat het beste werkt voor kind of ouders. Hoewel jij je wel heeel gelukkig mag prijzen met een kindje dat zoveel slaapt haha wat heerlijk zeg 👌🏻😂
5 maanden geleden
Onze oudste dochter was nooit echt een overdag lange/goede slaper geweest. Ook met 11 maanden toen over gegaan op 1 slaapje dat ging toen erg goed. Slaapjes overdag waren altijd kort, wil te graag erbij zijn en alles mee maken. Heb me er toen bij neergelegd, mits ze vrolijk was en het redde tot de avond. Onze jongste is nu ruim 1 en slaapt nog steeds 2 slaapjes, wil is waar s ochtends kort en smiddags lang maar ze heeft het nog nodig.
5 maanden geleden
Ons zoontje doet thuis in de ochtend nog maar een powernap van 25/30 minuten en slaapt in de middag dan (bijna) 2 uur. Als we hem langer laten liggen in de ochtend slaapt hij in de middag tekort of helemaal niet. Opvang laat hem vaak 45 minuten liggen en dan slaapt ‘ie smiddags ook nog wel voldoende. Toch meer moe daar
5 maanden geleden
Mijn oudste is cognitief super snel geweest (kon al hele zinnen maken met 1,5 jaar), maar was een enorme slaapkop. Heeft tot 16 maanden 2 dutjes per dag gedaan en dan een nacht van minimaal 12u.
8.00 wakker 10u naar bed tot 11.30 en dan om 14.00 naar bed tot 16.00, en dan 20.00 naar bed. We hadden het gevoel haar amper te zien.
We hadden rond de 12 maanden ook een probleem met de slaapjes. Ochtend pakte ze, maar de middag niet op de opvang. Thuis ging het prima.
Mijn advies: zit het uit. Blijf de slaapjes aanbieden. Met 6 weken zijn de kindjes weer uit de regressie en kan het heel goed zijn dat ze tot 1,5 weer 2 slaapjes blijven doen.
Bij te vroeg overstappen op 1 slaapje merk je dat ze de eerste 2 weken goed slapen (want ze zijn bek af na een lange wakkertijd), maar vervolgens gaan ze rommelen door de oververmoeidheid.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk 😊