16 Reacties

7 maanden geleden

Geef banaan in halve stukjes, zelfde met kiwi, peer en ander zacht fruit. Een appel kook ik altijd kort met wat kaneel

7 maanden geleden

Ik kook appel en peer niet want als je het invriest. Ik maak altijd vooruit word het vaak waterig. Gooi het dan ook gelijk in de blender en krijg je appelmoes. Banaan prak ik zo klein mogelijk met de vork. Mango is hier ook favoriet kan ook gelijk de blender in. Mijn schoonmoeder doet de appel in de magnetron en dan prakken.

7 maanden geleden

Hier ook 10 maanden. Ik geef fruit uit de diepvries, omdat daar nog de meeste vitamines inzitten. Laat ik dan natuurlijk wel eerst ontdooien. Vervolgens pureer ik het. Misschien moet ik ook stoppen met pureren en hem zelf zijn fruit laten eten 😅

7 maanden geleden

Reactie op Anoniem1802

Ik kook appel en peer niet want als je het invriest. Ik maak altijd vooruit ...
*Als je het invriest word het waterig

7 maanden geleden

Reactie op Geertjen97

Geef banaan in halve stukjes, zelfde met kiwi, peer en ander zacht fruit. E ...
Moet wel zeggen dat mijn zoontje van 10 maanden al wel 8 tanden heeft en goed kan kauwen.

7 maanden geleden

Reactie op Shevena

Hier ook 10 maanden. Ik geef fruit uit de diepvries, omdat daar nog de mees ...
Ik doe dit ook hoor, maar mijn dochter is 10 maanden en heeft geen tanden😂

7 maanden geleden

Reactie op Geertjen97

Moet wel zeggen dat mijn zoontje van 10 maanden al wel 8 tanden heeft en go ...
Ook zonder tanden kan een kindje van 10 maanden al heel veel gewoon als stukjes weten hoor! Mijn zoontje (bijna 11 maanden) Heeft nog geen tanden, maar eet al stukjes vanaf 6 maanden oud (rapley methode), is juist goed voor de mondmotoriek en ontwikkeling in brede zin. Als kindjes eerst gepureerd gekregen hebben, moeten ze misschien wel even wennen en is de kans op verslikken groter dan als ze meteen stukjes hebben gekregen, maar fysiek kunnen ze het dus wel aan! Zacht fruit is dan makkelijk: banaan, peer (is al zacht genoeg!) meloen (binnenste), mango, watermeloen. Appel in eerste instantie gekookt. Sinaasappel en mandarijn zonder velletjes. Druiven in 4en gesneden in de lengte, eventueel zonder velletje (is wel gedoe). Kiwi kan best prikken als fruit, dus wordt soms geadviseerd pas te geven als ze 1 jaar zijn, aardbei en frambozen ook (Zie voedingschema van Stefan Kleintjes op borstvoeding.com - mooi overzicht van wat op welke leeftijd) Men heeft vaak de neiging om kleine stukken te snijden, maar groter is in het begin juist beter (gaan ze er aan knabbelen/ sabbelen). De app Solid Starts is heel informatief over hoe allerlei soorten eten aan te bieden op welke leeftijd.

7 maanden geleden

Ik doe dit ook hoor, maar mijn dochter is 10 maanden en heeft geen tanden😂 ...
Mijne heeft 4 tanden. Hij eet wel zijn brood zelf. Denk dat ik het toch maar moet proberen met fruit 😅

7 maanden geleden

Rijpe peer door de helft met of zonder schil, banaan in de lengte en in t midden door de helft lange stukken bijv, geplette blauwe bessen, grote druiven door de helft zonder schilletje, appel gekookt in dunne schijfjes of door de helft, kiwi door de helft, citrus vruchten zonder membraantjes etc. Als je baby met duim en wijsvinger goed kan pakken en zelf naar z’n mondje doen kan je ook kleinere stukjes geven. Je kan kijken op solid starts voor welk eten je hoe kan geven obv leeftijd van je kindje ☺️

7 maanden geleden

Oh en halve aardbeien of geplette framboos kan ook!

7 maanden geleden

Peer geef ik gewoon zo, appel stoom ik vaak even. Check de app solidstarts, staan veel goeie tips hoe je eten kan aanbieden en wat wel en niet een stik risico is!

7 maanden geleden

Je kan overigens veel meer aanbieden hoor. Meloen in vuistgrote stukken, kunnen ze zelf afhappen, druiven in kwarten gesneden, sinaasappel a vif gesneden zodat er geen vel omheen zit, of manderijnen partjes door de helft. Tanden zijn geen must!

7 maanden geleden

Ik geef soms een potje fruit maar vaak gewoon uit het vuistje grote stukken rijpe peer, banaan, kiwi, Aardbei, meloen. Peer hoef je niet te koken als die zacht/rijp is appel daar in tegen wel. Geen dunne plakken maar grove stukken aanbieden ze kunnen zelf goed af happen met of zonder tanden :) Kijk eens naar de app solid starts, hier kan je ook zien in welk formaat en leeftijd ze bepaalde dingen mogen eten. Dit gaat van groente tot fruit.

7 maanden geleden

Wij doen appel gewoon raspen, hoef je niets te koken 😊 hier ook een grote fan van dingen uit het vuistje

7 maanden geleden

Onze zoon van 10 maanden die duwt bijna een halve banaan in z'n mond en die kauwt hem zo weg. Ik geef vaak ook een rijpere peer of kiwi in wat grotere stukken. Of platte frambozen. Ze kunnen op deze leeftijd echt prima dingen eten hoor! Je hebt niet perse kiezen nodig om te kauwen. Maar als hij het niet gewend is zou ik eerst met grote stukken beginnen volgens de Rapley methode.

7 maanden geleden

Reactie op AnoniemeMe

Wij doen appel gewoon raspen, hoef je niets te koken 😊 hier ook een grote ...
Oja slim whahah dat ik daar niet aan heb gedacht ga gelijk doen morgen 🤣