19 Reacties

6 maanden geleden

Hey lieve mama, ik werk ook in de opvang en dan weet je (over het algemeen) wanneer een kindje "achterloopt" of gewoon een laatbloeier is.. zegt je moedergevoel dat alle ontwikkelpunten nog worden behaald, dan zou ik idd geen zorgen maken, maar als hij met een jaar nog niet zelfstandig zit en cognitief niet heel erg actief is, dan snap ik het CB wel, ik bedoel dit absoluut niet slecht en je moet niet twijfelen aan je onderbuikgevoel, maar ik snap het als je zorgen hebt over het een en ander.. heb je zelf activiteiten uitgevoerd om misschien iets motorisch te stimuleren bij je kindje? Ik zou vooral even kijken naar hoe hij reageert op motorische stimulans, want als er iets dwarszit zou hij wel kunnen huilen of mopperen.. ik weet verder ook niet hoe de vork in de steel zit, maar ik hoop van harte voor jullie dat hij een laatbloeier is en dat er niks "mis" is met de kleine. Overigens wil ik wel duidelijk maken dat als de kleine verder gelukkig en blij is dan heb je het allerbelangrijkste al behaald

6 maanden geleden

Met mijn bericht bedoel ik absoluut niet dat jullie kindje iets heeft! Maar ik wil even mijn kant laten zien. Mijn zoontje heeft een genetische afwijking, deed eigenlijk alleen rollen toen met 1 jaar, kon ook niet zitten en anders inderdaad zo krom als wat. Hij heeft enorme baat gehad bij veel fysio! En had is enorm fijn om te weten waar het aan ligt. Je kindje kan natuurlijk gewoon een laatbloeier zijn, maar het liefst nog op zijn rug willen liggen met 1 jaar hoor je niet veel. Ik snap wel waarom het cb en de kinderarts dit verder wilt onderzoeken. Maar altijd doen wat je zelf wilt hierin.

6 maanden geleden

Ligt hij dan veel in de box of in een wippertje? Of ligt ie veel op de grond, zodat hij de omgeving kan gaan ontdekken?

6 maanden geleden

Reactie op Bruisbal

Ligt hij dan veel in de box of in een wippertje? Of ligt ie veel op de gron ...
De box gebruiken we al lang niet meer, dit was meer een opslagplek hahah maar we hebben van die fijne, zachte speeltegels gekocht zodat hij alle ruimte heeft om te kunnen ontdekken😊

6 maanden geleden

Reactie op PAMH

Hey lieve mama, ik werk ook in de opvang en dan weet je (over het algemeen) ...
Hahah mopperen kan hij ja, vooral bij de fysio als hij flink moet werken en ik doe regelmatig met hem oefenen om hem te stimuleren. Op het werk heb ik vaker kindjes gezien die wat later waren met hun grove motoriek en mijn onderbuikgevoel zegt dat het allemaal goed komt.

6 maanden geleden

Reactie op Doperwt

Met mijn bericht bedoel ik absoluut niet dat jullie kindje iets heeft! Maar ...
Wat erg dat je kindje een genetische afwijking heeft! Mag ik vragen wat dat dan in houdt? En hoe oud is je kindje nu? Hoe gaat het nu met de ontwikkeling?

6 maanden geleden

Reactie op Chocoladekoekje

Wat erg dat je kindje een genetische afwijking heeft! Mag ik vragen wat dat ...
Hij bleek Williams Syndroom te hebben. Hier zijn ze motorisch dan stuk vertraagd, maar ook verstandelijk beperkt. Hij is nu 3,5. Hij liep pas net voor zijn 3e verjaardag.

6 maanden geleden

Ik vind het heel mooi dat jullie er geen druk op willen leggen, zeker in de tijd van nu! Persoonlijk denk ik dat die checklist er niet voor niets is. De checklist is al wel ruim genomen. Ik zou het zelf juist superfijn vinden dat ze allerlei dingen willen uitsluiten. Als er niets gevonden wordt is dat alleen maar mooi en is hij inderdaad gewoon een laatbloeier. Met 1 jaar moeite hebben met rechtop zitten lijkt me een goede reden om dingen uit te sluiten (nogmaals, ik zou het gewoon zo zien, uitsluiten). Als ze er te laat bij zouden zijn en er zou wel wat aan de hand zijn zou je het niet fijn vinden toch? Hopelijk hebben jullie gewoon een tevreden mannetje die het lekker rustig aan doet ♥️

6 maanden geleden

Ik wil nog even zeggen dat een echo via het fontanel echt niks voorstelt. Een kind heeft hier geen last van. Misschien kan je evt vragen of ze de mri achterwegen kunnen laten en de rest wel doen?

6 maanden geleden

Hier niet zelf ervaring met een kindje wat het wat rustiger aan doet, maar wel verschillende in de familie. En inderdaad, er is zeker niet altijd iets aan onderliggend. Maar soms ook wel, en daarvoor zou ik die onderzoeken dan toch doen, voor de (ook al is het hele kleine) kans dát er iets uitkomt waar je wat mee kan doen. Om problemen in de toekomst te voorkomen bijvoorbeeld. Zo was 1 familielid er niet van, verder kijken, maar met 4 jaar bleek hij toch slecht mee te komen, tóch onderzoek gedaan, bleek epilepsie te hebben, een relatief onzichtbare vorm. Nu met medicatie gaat het veel beter, maar hij heeft wel een flinke achterstand die niet was geweest als ze met anderhalf al verder waren gaan kijken. Het advies van het cb. Hiermee bedoel ik dus niet dat er iets mis is met jullie kindje of dat het verkeerd is om af te wachten. Maar ik wil wel delen wat nog ervaring is. Moederinstinct geloof ik ook echt wel in. En met invasieve onderzoeken, zou ik ook wat afhoudend zijn. Maar de minder invasieve, zou ik persoonlijk geen nee tegen zeggen. Waarschijnlijk is alles ok, maar zo niet, dan ben je er vroeg bij. Maar dat zijn wij 😉 verder deel ik ook wel weer je mening hoor, die kindjes moeten al zo snel zo veel. Laat ze lekker hun eigen tempo bepalen.

6 maanden geleden

Natuurlijk mag een kindje een laatbloeier zijn. Maar even heel plat gezegd: hoe verder een kind buiten de gemiddelden valt, hoe groter de kans dat er een onderliggende reden is. En dan is het toch fijn als ze er op tijd bij zijn? Stel je voor dat je over 2 jaar erachter komt dat er toch iets is. En dat je dat ook nu had kunnen weten en eerder had kunnen starten met een behandeling. Zou je er dan ook zo instaan als je nu doet?

6 maanden geleden

Onze oudste begon met 9 maanden af te buigen van haar curve, zowel in gewicht als in lengte. Lichamelijk niet heel snel, cognitief juist wel. CB maakte zich zorgen, wij ook enigszins door hun. Ze dronk ook belachelijk veel water en was met regelmaat ziek. Begonnen aan diabetes te denken. Uiteindelijk doorverwezen naar de kinderarts. Heeft wat onderzoeken gedaan en bloed geprikt. Kwam gelukkig niets uit, maar ben wel blij dat het gecontroleerd is. Het was niet invasief, dus ter controle vooral gedaan. Ondertussen is ze cognitief nog steeds veel verder dan dat ze lichamelijk is (liep pas los met 19 maanden, kon wel al zinnen van 6 woorden maken toen), maar ze ontwikkelt zich prima. Liever te veel gecontroleerd en dat er niets is, dan dat je later zou willen dat je eerder had ingegrepen.

6 maanden geleden

Zoals hier al verwoord is, mogen kinderen zeker op eigen tempo ontwikkelen. Vaak kan je ze ook niet 'forceren'. Als het niet gaat, dan gaat het NOG niet. Maar als je kindje erg achterloopt op 'de gemiddelden' wil je misschien toch graag weten waarom? Als er een reden voor is, kan je daar naar handelen. Vaak is het niets ernstig. Maar als het toch zo is, wil je waarschijnlijk geen tijd verliezen. Het is misschien wel fijn dat je buik gevoel bevestigd kan worden. Dat ze enkele onderzoeken doen en dat ze je ook zeggen niets bijzonders te zien. Mijn zoontje loopt wat achter op zijn groei. Hij zit nu volledig onder de curve. Ik denk ook dat het niets is, toch volg ik graag het advies van de artsen. Die dan hopelijk mijn gevoel gaan bevestigen. Wens jullie al het beste!

6 maanden geleden

sorry maar ik heb 0% vertrouwen in de cb. ze werken egt een lijst af en zijn mocht er wat zijn te laat. wat betreft uw kindje ik zou een chiropractor en een kinderfysio om advies vragen voordat je al die onderzoeken doet.

6 maanden geleden

Herkenbaar... Hier idem dito.. onze dochter is ook al 13 maanden en zit niet zelfstandig, kruipt niet ed. Bij het CB begonnen ze zich ook wel al 'zorgen' te maken. Hier kijken we het nog een paar maanden aan voor we iets van fisio oid gaan proberen. En prompt, ze zit zelfstandig, en sinds dit weekend kruipt ze ook. Ze is aan alle kanten net een tikkie later qua ontwikkeling maar hier loopt het wel los dus.. begrijp jullie schroom om verder onderzoeken te doen. Denk dat je eigen onderbuik gevoel een heel goede is om in deze iets te volgen en te kijken hoe het gaat lopen..

6 maanden geleden

Mijn oudste deed tot 10 maanden helemaal niks! Nog niet eens rolle n. Zijn veel bezig geweest met fysio maar hij had er niet zoveel trek in. Vlak voor zijn 1e verjaardag ging hij zitten. En met 13 maanden trok hij zich op en en binnen 2 weken liep hij ook los. Hij kon al wel vroeg praten. Vanaf 6 a 7 maanden zei hij heel duidelijk papa / mama/ eten / auto. Ik zou me nog niet zo druk maken. Geef hem maar eerst de kans om te ontwikkelen. Mijn jongste word volgende week 1 en die rolde met 6 maanden en sinds 2 weken zit hij en sinds 1 week doet hij zichzelf optrekken. Dus het zegt helemaal niks!

6 maanden geleden

Sommige kinderen zijn veel meer aan het observeren en dus kijken naar de wereld om hem heen. Ze kunnen zo in eens als een blad aan de boom veranderen in de ontwikkeling. 😘 ieder kind ontwikkeld zich op zijn of haar tempo en in wat bij hen past😘

6 maanden geleden

Wat knap dat jullie er zo in staan! En dingen op zn beloop laten ipv streng te focussen op ontwikkelingscurven. Ik ben het met je eens dat 'we' hier een beetje in lijken door te slaan, alles matchen aan curves en je vermoeien met allerlei onderzoeken als er iets maar dreigt af te wijken. Gewoon omdat de mogelijkheden zo bereikbaar zijn. Geniet van jullie knappe mannetje😘