69 Reacties
één jaar geleden
Ik denk zelf dat dit heel erg samen hangt met borstvoeding vs kunstvoeding. Niet bewust, maar onbewust. Met borstvoeding moét je tot op zekere hoogte wel je kindje volgen. En met kunstvoeding kan je zelf meer invloed uitoefenen en dus doe je dat denk ik vaak automatisch ook.
één jaar geleden
Hee, heel herkenbaar hoor. Bij de eerste was ik heel erg gefocust op doorslapen en vaste tijden overdag voor slapen en eten. En ik ging er geen minuut overheen. Was vaak heel erg gefrustreerd dat die niet doorsliep omdat ik dacht dat die dat al moest kunnen. ( uiteindelijk gelukkig wel los kunnen laten dat hij snachts niet doorsliep. Alleen tussen ons in wat we dan ook prima vonden) hij heeft tot 3 jaar bij ons geslapen.
Bij de 2e was ik al wat soepeler maar nog wel redelijk ritme in proberen te duwen. Wat bij haar wel heel makkelijk ging.
En nu bij de derde laat ik hem slapen wanneer die moe word. En dan kan het zijn dat het de ene dag 3 slaapjes zijn maar kan ook 2 zijn . Drinken geven we ook wanneer hij aangeef. Enige wat we op vaste tijden geven is fruit en groente ongeveer dan.
Snachts slaapt die ook nog niet echt door maar hij ligt lekker naast me in de cosleeper. En ik hoop dat hij nog lekker lang bij ons blijft slapen ☺️
Hij heeft aan begin ook bijna elk slaapje overdag bij mij in de draagdoek gedaan. Tot ik het te zwaar vond worden 😅
één jaar geleden
Ik had nooit eerder van natuurlijk ouderschap gehoord, maar wij ‘doen’ het wel zoals jij het omschrijft. Ik volg haar ritme qua slaap. Ze heeft telkens wel een overduidelijke wakkertijd en per maand verschuift dit. Borstvoeden doe ik ook nog op verzoek en inderdaad soms wel 12 tot 14 keer bv in 24u. Veel contact dutjes, ‘s nachts komt ze wanneer ze komt en ben idd al maanden geleden gestopt met bijhouden. We gaan samen naar bed (‘s avonds), maar vaak slaapt ze wel al 1 a 2 uur eerder in mijn armen.
Ik merk als ik mijzelf vergelijk met mensen die het wel meer gestructureerd doen en vooral op het gebied van aantal voedingen, dat ik een beetje onzeker word. Dan bedenk ik gauw dat onze kleine vrolijk en gezond is en dan laat ik het weer gaan..
één jaar geleden
Ik geef geen borstvoeding meer maar kunstvoeding en hier werken vaste Schema's niet. Bij mijn zoontje en nu bij mijn dochter nooit aan gedaan(wel kijk ik dat er genoeg tijd tussen de fles zit). En we hebben een bedtijd dat is tussen 18:30 en 19:00 omdat we om 06:00 uur eruit moeten op een werkdag.
één jaar geleden
Reactie op roxannederuijter1992
Hee, heel herkenbaar hoor. Bij de eerste was ik heel erg gefocust op doorsl ...
Oh heel fijn om te lezen. Ik was bij de 1e echt geobsedeerd door die schema's allemaal, werd er gek van dat er niks van klopte. Ik timede elk dutje, hoe lang hij dronk, wakkertijden tot op de minuut, pfoe...
Nu met de twins zou het zelfs compleet onmogelijk zijn. Onbegonnen werk daar een ritme of schema in te krijgen of ze te leren zelfstandig in slaap te vallen want als ik met de ene bezig ben, zit de andere te roepen 😅
Hier slapen ze bij ons op de arm tot we zelf gaan slapen. We proberen ze dan weg te leggen in de cosleepers maar zijn redelijk snel weer wakker en slapen dan enkel goed verder als ze echt IN ons bed liggen. Die volledige 50cm meer naar links of rechts zodat ze in de cosleeper liggen, pikken ze niet 😆
Ik probeer het zoveel mogelijk los te laten en hun te laten aangeven wat ze nodig hebben and so be it, anders word ik gek denk ik 🥴
één jaar geleden
Ik geef geen borstvoeding maar herken me verder heel erg hierin. Ons mannetje drinkt kleine flesjes zeker nog wel 6a7 per dag. (Ook mede door nog steeds extreme reflux) Hapjes gaan af en aan, het ene moment wel goed het andere moment niet. Slaapt overdag nog steeds veel bij mij in de draagzak en in de nachten naast mij. Soms slaapt hij door en regelmatig ook nog niet. Genoeg mensen om mij heen inclusief het consultatiebureau die er wat van vinden maar ik volg mij gevoel en dat geeft me zoveel rust. Ik ben blij dat ik het in tegenstelling tot mijn dochtertje nu met de 2de veel meer los kan laten ❤️
één jaar geleden
Ik vind het knap om natuurlijk ouderschap te volgen maar het past niet bij mij. Qua voedingen (borstvoeding) heeft er overdag altijd wel redelijk wat ritme in gezeten (automatisch?), uiteraard ben ik wel flexibel om wat eerder of later te voeden als het toevallig zo uitkomt of ze onrustig is. Dutjes op vaste tijden is me nooit gelukt, al had ik het fijn gevonden als daar wel meer ritme in was gekomen. De eerste maanden heeft ze veel gehuild en daarom ook veel in mijn armen geslapen overdag, nu neem ik haar ook nog in bed als ze het 's nachts moeilijk heeft. Maar verder zo veel als het kan in haar eigen kamer laten slapen. Ik heb ook het idee dat het veel scheelt hoeveel je werkt. Ik werk voltijds dus in de opvang draait ze redelijk in het ritme mee ondertussen en ook aan de grootouders geven wij wel richturen mee voor voedingen.
één jaar geleden
Ik krijg afentoe enorme stress op het vlak van de (fles)voeding van wat ik hier en op fb groepen voorbij zie komen. Qua slaapjes enz volg ik zonder stress het ritme van mn smurf en eigenlijk qua voeding ook, al krijg ik het dan dus wel afentoe op mn heupen als ik weer iets lees. Mijn zoontje is gewoon een heel vrolijk en relaxt mannetje en ik vermoed dat het feit dat wij hier absoluut niet op de klok aan de slag zijn met slapen en eten hier aan bijdraagt.
één jaar geleden
Reactie op Evel3
Ik vind het knap om natuurlijk ouderschap te volgen maar het past niet bij ...
Ja snap ik volledig! Bij onze 1e was ik nu ook al terug aan't werk en zat er ook meer structuur in de dag mede door de schema's van de opvang en het overschakelen naar kunstvoeding.
Momenteel ben ik nog een maand thuis en gaan ze vanaf 7.5 maanden pas naar de opvang. Mijn dagen zijn dus heel de dag thuis zijn met de tweeling wat inderdaad wel meer vrijheid geeft om hun te volgen.
Wat meer structuur zou hier ook fijn zijn hoor maar krijg het er met de stok zelfs niet ingeslagen 😅
Dutjes zijn de ene keer 30min, de andere keer ineens 2u. Voeding is soms na 3u, soms na 45min,... 🥴
één jaar geleden
En mijn zoontje slaapt dus ook niet door, maar dat vind ik tot op heden geen enkel punt. Hij komt 1 -2 keer per nacht en dan is het vaak een flesje of een schone luier en meneer is zo weer vertrokken dus het is niet dat we uren wakker zijn dan(was ik zo bang voor voordat hij er was, de echte gebroken nachten)
één jaar geleden
Reactie op J_dc
Ja snap ik volledig! Bij onze 1e was ik nu ook al terug aan't werk en zat e ...
Hier op de opvang volgen ze hem ook gewoon, als ik de tijden terug lees in z’n schriftje van flessen en dutjes kan dat ook best wisselen. Enige nadeel van m’n werkdagen vind ik dat we dan echt op tijd eruit/de deur uit moeten- zo zonde om m ‘s morgens echt wakker te moeten maken en niet altijd rustig de tijd te hebben voor de fles als ik m te lief vond slapen 😅
één jaar geleden
Reactie op Nly
Hier op de opvang volgen ze hem ook gewoon, als ik de tijden terug lees in ...
Och ja die ochtendrush kijk ik nu al tegen op 😵💫 Ik ben al zo blij als ze slapen. Om ze dan te moeten wakker maken is zo zonde 😅
Ik weet dat ze bij de opvang waar ze zullen gaan echt proberen van hun zo snel mogelijk in een ritme te krijgen. De opvang in België is een complete ramp tegenwoordig dus ze hebben echt geen keuze. Het moet allemaal héél efficiënt en snel gebeuren dus de kindjes moeten zich helaas onmiddellijk aanpassen aan de schema's.
één jaar geleden
Ik mix het een beetje, ik ben druide en zoek zelf het natuurlijke op dus dat probeer ik voor haar ook te doen. Elke dag naar buiten voor frisse lucht, borstvoeding op verzoek, eten volgens Rapley en lekker bij me pakken als zij dat wil. Ze slaapt in de cosleeper naast me.
De dingen die ik niet "natuurlijk" doe zijn vooral om mezelf te sparen. Ik wil het heel graag perfect doen maar dat is nou eenmaal een utopie.
één jaar geleden
Ik ambieer het wel om zo veel mogelijk m’n kindje te volgen. In sommige dingen gaat dat super goed (vooral als het op eten aankomt, haha. Borstvoeding en nu lekker zelf groentjes proeven, geen prakjes), maar we hebben haar met 4 maanden wel echt naar haar eigen kamer gedaan voor het slapen.
Bij ons in bed voelt voor mij niet veilig (man en ik zijn vaste slapers, die veel woelen), en de co-sleeper was snel te klein omdat ze zelf ook zo’n woeler is. Al vrij snel ontdekt dat het hele gezin beter slaapt als we apart liggen, en dan moet ze helaas ‘s nachts net iets langer/harder roepen voor ik er ben.
Qua ritme is het een combinatie. Ze mag slapen als ze moe is en eten als ze honger heeft, maar op mijn werkdagen moet ze er toch echt wel uit voor een voeding om 7 uur. En dat heeft natuurlijk z’n weerslag op de rest van de dag. We hebben gelukkig wel een opvang die het eigen ritme van de baby’s volgt 😊
één jaar geleden
Reactie op J_dc
Och ja die ochtendrush kijk ik nu al tegen op 😵💫 Ik ben al zo blij als z ...
Oei.. dat snijdt me toch. De opvang een complete ramp. Daar ben ik het niet mee eens.
De opvang doet zeker mee op het ritme van kindjes.. hetzelfde als thuis is moeilijk denkik maar ze zullen zeker hun best doen.
Je mag natuurlijk niet het onmogelijke verwachten..
één jaar geleden
Reactie op JuKaMi
Oei.. dat snijdt me toch. De opvang een complete ramp. Daar ben ik het niet ...
Oh ik bedoel dat de verzorgsters geen keuze hebben. Ze zijn met véél te weinig om voor zoveel kindjes tegelijk te zorgen dat ze wel moeten zorgen voor een strak ritme om het allemaal rond te krijgen. Ze doen uiteraard hun uiterste best met de middelen die ze hebben maar het is bijna onhaalbaar om de kindjes allemaal te volgen in hun eigen noden omdat er simpelweg geen tijd voor is... 💔
één jaar geleden
Hier dochter 6 mnd.+ 1 week - idd BV op verzoek, nu toevallig 9-10x per 24uur, luxe 🤪 maar net uit meer dan 12x door sprong, inhalen want flessen KDV minder, verkouden en uiteindelijk waterpokken 🤦🏼♀️
Qua slaapplek, ledikant bij ons tot min 1 jaar. Haar wakkertijden en slaap behoefte wisselen per dag en we volgen haar volledig. Alle dutjes overdag thuis zijn contactdutjes bij zowel ma als pa, savonds wordt ze daartegen wel weggelegd, snachts mag zij bij ons als zij het moeilijk heeft of veel nachtvoedingen wil, wat zij in de afgelopen weken erg had en heeft. Niets zelfstandig in slaap vallen, niets doorslapen.
Vast voedsel pas na 6 mnd. begonnen met rapley en we gaan zo door met mini porties en vooral niet ter vervanging van melkvoeding nog maand of 3, zoals het eigenlijk hoort.
We hebben hier nooit een ritme geprobeerd op te leggen. Haar behoeften bepalen en dicteren onze dag. Zij is degene die zich razendsnel ontwikkelt en vaak ons extra nodig heeft. Ik ergerde me enorm aan die onvoorspelbaarheid toen zij 3 mnd. oud was, maar ik heb het allang los kunnen laten. Het blijft ons klein mensje met wisselende behoeften en daar leven we momenteel uitsluitend naar.
Kortom: herkenbaar.