69 Reacties

één jaar geleden

🙋‍♀️ Ja, ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk ouderschap te volgen. Ik scroll het forum regelmatig door, omdat ik graag ervaringen uitwissel. Ik merk dat ik steeds minder vaak reageer, aangezien mijn manier van handelen sterk afwijkt van het antwoord waar naar gezocht wordt. Op FB heb ik groepen gevonden als ‘12+ maanden borstvoeding’ en ‘Rapley/Kleintjes methode’. Echter merk ik dat FB niet echt iets voor mij is en ik simpelweg gewoon posts niet meer terug kan vinden enzo 😅 Eigenlijk ben ik dus op zoek naar gelijk gestemden, maar kan ik ze moeilijk vinden.

één jaar geleden

Ik kijk vooral naar wat werkt voor mijn kindjes. En ja, mijn dochter slaapt het beste in haar eigen kamer. En doet al haar dutjes in bed, want ze vindt de drukte maar niks. Eet als een bootwerker en laat langzaamaan haar fles staan. Is er om 19.00 helemaal klaar mee en slaapt dan de nacht door. Het verschilt zo per kind. Mijn zoontje deed heerlijk dutjes in de draagzak en op mij, maar mijn dochter wil het gewoon niet 🤣. Dus ja je zou kunnen zeggen dat mijn dochter in een 'strak schema' zit, maar als zij het daar het best op doet is het helemaal prima en volg ik haar juist daarin.

één jaar geleden

Ik heb een dochter van net 7 maanden en werd (/word) wel eens onzeker van al die mensen met schema's en tijden en hoeveelheden. Een moeder die maar blijft mekkeren over vaste tijden slapen in haar eigen bed overdag en het liefst nog in haar eigen kamer... Op het KDV volgen ze haar ritme gelukkig wel zoveel mogelijk, maar daar moet ze wel slapen in een bedje. Gelukkig staat er een klein bedje op de groep, dus ze hoeft niet in de slaapkamer, als ze dat niet wil, maar ze mogen haar niet op haar buik te slapen leggen. Mijn dochter is het liefst een buikslaper en kan zich prima alle kanten op draaien, maar zichzelf op haar buik leggen om te gaan slapen, heeft ze nog niet in de gaten. Als het lukt, leg ik haar 's avonds wel in haar bedje (naast mijn bed) te slapen en ga ik later naar bed, maar de laatste tijd rollen we van de ene verkoudheid in de andere koortsaanval, en dan slaapt ze het liefst naast mij met haar handje op mijn gezicht of hand. Dan doen we dat Anyway, ik ben blij dat ik niet de enige ben die het zo doet en dat we het heus ook wel goed doen.

één jaar geleden

Absoluut! Voeden op verzoek, zo vaak ze wilt, doorslapen doet ze niet aan (al zou ik dat wel willen haha) en hapjes zijn echt nog voor de oefening. Als ik thuis ben doen we vaak contactnaps, ik vind het heerlijk en ze slaapt dan het beste. Ze slaapt inmiddels sinds 2 weken op haar eigen kamer, maar met de deuren open en belandt nog regelmatig naast mij. Ik volg echt mijn dochter!

één jaar geleden

Hier ook hoor! Ik slaap naast haar in een grondbed, en ze drinkt lekker de hele nacht (en dag). We dragen ook heel veel. Slapen doet ze alleen wel voornamelijk in bed sinds ze een maand of 3 a 4 is. Ik zou het zelf wel anders willen, want ik mis de contactdutjes enorm🙈 maar ze slaapt gewoon bijna niet meer op een andere plek. We proberen het wel eens op verplaatsing, maar dan ben ik echt lang bezig met haar in slaap krijgen, terwijl ze in bed zonder mopperen binnen 3 minuten slaapt. Eten bieden we aan volgens kleintjes, ze vindt het heel interessant maar krijgt nog amper wat binnen. Vind ik prima, want blijkbaar is dit haar tempo, grotere porties komen vanzelf. Verder ben ik van plan lekker zo door te gaan. Ze geeft haar eigen ritme en tempo wel aan😄 Ik denk dat veel mensen die natuurlijk ouderschap volgen misschien over t algemeen ook minder op fora zitten haha

één jaar geleden

Reactie op Mamsiemoesie

🙋‍♀️ Ja, ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk ouderschap te volgen. Ik sc ...
Oh ik volg op instagram een paar heel goede accounts die hetzelfde principe hanteren. Vaak ook moeders die lang voeden, constant dragen, samen slapen,... "calommekim" is bijvoorbeeld een vrouw die het ademt, dat natuurlijk ouderschap. Ze geeft ook thuisonderwijs aan haar 3 kindjes (ik zou het zelf niet kunnen maar wat een bewondering heb ik 😅) en haar jongste van 2.5 voedt ze nog heel de dag door. Via haat profiel ben ik dan ook weer op andere gelijkgestemden gevallen. Misschien heb je er wat aan 🥰

één jaar geleden

Volgens mij is het een glijdende schaal, ik zit ook wel meer aan de kant van natuurlijk ouderschap, maar soms ontkom je niet aan wat structuur en soms komt dat ook vanzelf? Sowieso is onze peuter bepalend voor een groot deel van de structuur door de dag. Verder is m’n baby een energiebom die heel goed is in het verbergen van slaapsignalen en echt af en toe tot ontspanning moet worden geholpen (laten slapen), dus als ik hem zou volgen zou hij oververmoeid raken. Maar ik voed wel op verzoek en dat is bij bijna 7 maanden nog wel zo’n 8x per dag (incl 3x per nacht). Van hapjes krijgt hij krampjes dus dat doen we ook heel rustig aan. Hij begint de nacht op z’n eigen kamer maar eindigt later in de nacht naast mij. Dus los van wat ‘ritme’ in de zin van vaste volgordes in de dag, probeer ik hem niet in een schema te duwen en/of zo vol mogelijk te proppen.

één jaar geleden

Hier ook 🙋🏻‍♀️ Begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik lees hier af en toe ook posts en soms maakt mij dat net onzeker. Ik volg voor niets schema’s en probeer heel hard mijn kindje te volgen.

één jaar geleden

Wij kijken naar ons kindje en volgen geen schema. Deden we inderdaad bij de oudste wel. Bij de tweede al een stuk minder en nu trekken we echt ons eigen plan. Ja onze dochter slaapt voornamelijk in de armen of de kinderwagen, in de avond slaapt ze vaak bij ons op de bank tot we zelf naar bed gaan en in de nacht lekker tussen ons in. We geven drinken wanneer we denken dat ze dat wil. Ik geef fruit, brood, groenten wanneer het voor ons goed voelt en we merken dat ze daar zin en behoefte aan heeft. Ze wordt wat dat betreft het meest verwend van alledrie, maar het geeft ons en ook haar rust. Tuurlijk vind ik het soms fijn om mijn eigen avond te hebben, zonder een baby in de armen en dat ik drinken kan pakken als ik dorst heb. Maar wat geniet ik van haar als ze slaapt in mijn armen, de tijd dat dit kan is zo goed. Hoe het in de toekomst gaat zien we dan wel weer! Het komt uiteindelijk wel goed.

één jaar geleden

Bij beide van mijn kindjes ( 2 en 9 maanden en bijna 7 maanden) doe ik het op gevoel. De oudste heeft een tijdje bij ons in bed gelegen toen bij baby was totdat hij er onrustig van werd. Hij was motorisch en met eten erg. Met 8 maanden stond bij bijvoorbeeld al. Eten geven deden we op gevoel maar toen hij 1 was, hij 4 keer per nacht kwam voor een fles en ik er door heen zat hebben we advies van een slaapcoach gevraagd wat meteen hielp. Ik merk dat hij duidelijke grenzen nodig heeft maar laat hem in vrij veel keuzes maar nee is nee en soms moet hij op de trap zitten als hij echt niet luistert. Bij jongste is echt totaal anders. Bij hem heb ik tot 5 maanden op verzoek borstvoeding kunnen geven. Eten gaat traag, motorische is hij stuk langzamer. Maar och wat is het een schatje, hij vind alles wel best, huilt bijna niet. Hij slaapt door maar als hij wakker wordt krijgt hij gewoon een extra flesje. We volgen dus niet echt schema's maar kijken wel naar de tijd zodat ongeveer de eetmomenten op de zelfde tijd zijn.

één jaar geleden

Ik doe zeker wel alles op gevoel maar toch volgen we een schema als richtlijn. De slaapjes gingen hier namelijk vanaf een maand of 5 ontzettend rommelig en dit gaf onrust. Een chagrijnig kind en midden in slaapjes honger hebben wat de slaapkwaliteit erg hinderde. Het voeden op verzoek werkte hier niet meer voor ons. Sinds we een schema aanhouden is er veel meer rust en regelmaat. Ik geef borstvoeding en heeft hij een keer eerder honger krijgt hij gewoon eerder melk maar ik merk dat hij de voeding erna weer de gewoonlijke tijd aanhoud. Voor het slapen volg ik mijn zoontje en breng hem naar bed bij slaapsignalen. Echter volgt hij uit zichzelf het schema best aardig met de wakkertijden maar niet de duur van de slaapjes. Nu met bijna 7 maande slaapt hij ongeveer in het 2-3-4 ritme, helemaal vanzelf gegaan. Ik lees dat dit een ritme is voor 1 jarige 😅 Ik probeer vastigheid te bieden door hem in zijn eigen bed te laten slapen maar lukt dat niet of wil hij dat niet dan lekker bij mama. Zelf slapen lukt ook echt nog niet, is 3x gelukt in de 6,5 maand. Dus lekker bij papa of mama in de armen in slaap vallen. We kunnen hem inmiddels snel wegleggen dus ik vind het heerlijk en een extra knuffelmoment. Hij heeft tot 6 maanden in de co-sleeper geslapen maar toen kwam er weer veel onrust in de nacht. Wakker worden maar geen honger en in de ochtend veel te vroeg wakker en niet meer slapen. Hij werd wakker van ons. Nu op zijn kamer gaat veel beter, weer een blije baby. Hij heeft het zelfs met minder of zelfs geen nachtvoeding gedaan. Dat had ik eigenlijk nog niet verwacht. Hij kwam al snel rond de 3 maanden met enige regelmaat 2x per nacht. Eten gaat hier ontzettend goed. Hij eet lekker zelf maar ik ben erg zoekkende in de hoeveelheid vaste voeding. Mijn zoon is lang voor zijn leeftijd en ik vermoed dat hij daardoor al wat meer wil eten dan gemiddeld voor zijn leeftijd. Ik vind alleen dat melk echt het belangrijkste moet blijven tot 1 jaar dus we beperken wel wat in de hoeveelheid vaste voeding en geven nog maar 2x per dag i.p.v. 3x per dag wat. Hij drinkt nog maar 4x overdag en soms nog 1x een nachtvoeding. Hierdoor drinkt hij op mijn werkdagen flessen van 180 ml maar anders heeft hij echt niet genoeg. Vind die grote flessen maar niets maar hij doet het er echt beter op dan 3x een kleinere fles. Dus met enige tegenzin moet het maar 🫣 Mijn motto is denk ik het komt wanneer het komt, hij kan zelf heel erg goed aangeven als hij ergens aan toe is. Ik vind het alleen jammer dat ik me soms moet 'verdedigen' over doorslapen of aantal voedingen. En dan zit mijn zoon al aardig 'in het schema' uit zichzelf......

één jaar geleden

Oh jeetje sorry voor de lap tekst 🤣

één jaar geleden

Eerste kindje en ik heb geen idee wat het schema is. Baby is 100% in de lead. Consultatiebureau vroeg bij het eerste bezoek; zit er ritme in… overal ja opgezegd. En het gaat fantastisch met ons meisje. Ze slaapt goed door in de nachten en geeft aan wat ze wanneer nodig heeft. Merk dat mijn partner en ik ons kind ook goed kennen en direct begrijpen wat ze wilt. Ze is in no time getroost 😃

één jaar geleden

Reactie op atratr

Eerste kindje en ik heb geen idee wat het schema is. Baby is 100% in de lea ...
Her CB is hier behoorlijk meedenkend met het volgen van je kindje. Heb van niemand nog commentaar gehad dat mijn dochter van 7 maanden nog niet echt vast voedsel binnen krijgt bijvoorbeeld.

één jaar geleden

Reactie op Azmay

Her CB is hier behoorlijk meedenkend met het volgen van je kindje. Heb van ...
Hier ook hoor, ze juichen het zelfs toe! Afgezien van 1 heks die ik 1 keer heb gezien haha. Maar de vaste verpleegkundige en arts zijn beide echt top!

één jaar geleden

Reactie op Azmay

Her CB is hier behoorlijk meedenkend met het volgen van je kindje. Heb van ...
Food under one is just for fun..... dat is toch een bekend gezegde? Ik snap niet waarom mensen zo gefocust zijn op vast voedsel. Laat de baby lekker baby zijn en als ze wel willen eten lekker laten ontdekken!

één jaar geleden

Alles op gevoel en baby volgend. Maar ze heeft zelf wel een vrij sterk ritme erin gebracht. Kunnen wij ook mee doen wat we willen, ze gaat zelf gewoon terug naar haar eigen wens 🤣 Oudste ook zo gedaan, maar die had zelf ook nul ritme. Was wel wat makkelijker moet ik zeggen haha. Als we dan weg moesten bijvoorbeeld, deden we gewoon nog even voeden en dan at ze wel als er maar genoeg tijd tussen zat. Maar deze baby, ze wil gewoon niet tot het haar tijd is. En pakt ze hem bij uitzondering wel, dan komt ze net zo hard daarna op háár tijd extra. Ik slaap samen met de baby en we gaan inderdaad allemaal tegelijk naar bed. Ik de oudste van 2,5. Oudste ook samen geslapen tot ze zelf aangaf meer rust te willen. Allebei bv op verzoek. Inderdaad vaak wel 12 per 24 uur. Enz

één jaar geleden

Wij volgen ook onze baby, nu bijna 7 maanden. Slapen komt later wel 🥲 we merken wel dat hij uit zichzelf nu op standaard momenten slaapt, nu langzamerhand gaan we naar 2 dutjes per dag. Niet omdat wij dat willen maar omdat hij dat wil. Wij zijn wel begonnen met hapjes maar ook omdat hij het eten ongeveer uit onze mond keek en als hij op schoot zit dan hapt hij naar de lepel die mijn mond in gaat 😂 hij was er dus echt aan toe, we zien nu ook dat hij vast voedsel meer eet en steeds vaker melk laat staan. We bieden beide aan en hij bepaalt wat hij eet en drinkt. We deden het ook zo met onze dochter - gewoon volgen, maar wel in de gaten houden dat ze niets misloopt omdat wij het te eng vinden (dit is gebeurd bij mijn schoonzus - kind wilde bv wel hapjes eten maar moeder vond het te spannend, nu lust kind niks 🤦🏼‍♀️)

één jaar geleden

Hoi! Helemaal herkenning hier. Ons dochtertje krijgt na zeven maanden nog steeds volledig borstvoeding op verzoek (ook meerdere keren ‘s nachts), fervent flesweigeraar overigens…. Ik hoop dat we dat nog zeker tot haar eerste verjaardag vol kunnen houden, maar liever langer. Hapjes krijgt ze 1 of 2 een half potje op een dag (vers vindt ze smerig) en alleen als ze er zelf zin in heeft. Ze slaapt naast mij in haar ledikantje, of op mij. Wel ‘s avond vanaf 19u naar bed, maar dan wieg ik haar in slaap en ga ik terug (of blijf ik bij haar) als ze wakker wordt. In de draagzak slaapt ze niet, maar zit ze wel vaak in voor de gezelligheid. Hele blije, sterke en gezonde baby hier die vrijwel nooit huilt. Geen schema’s hier, alleen wel houd ik me een beetje aan de wakkertijden, omdat ik merk dat dat voor haar werkt. En ik hou de voedingen etc bij om er een beetje inzicht in te houden, maar die behoefte aan controle is er vooral omdat ze dysmatuur was .

één jaar geleden

En inderdaad veel op insta, naast Calommekim ook @elisabeth.van.lierop en mega fan van @mothernourishnurture