69 Reacties
één jaar geleden
Ik heb nog nooit gereageerd hier op berichten, maar lees graag wat hier en daar, maar nu toch een reactie: wat een verademing om jullie berichten te lezen!
Ik had geen idee dat dit 'natuurlijk ouderschap' heet, maar voor mij voelt dit enorm intuïtief en m'n kleine van 7 maanden is blij en gezond. We doen eigenlijk alles zoals onze kleine het aangeeft: eten wanneer ze wil en hoeveel ze wil (flesjes kv niet bv), hapjes mee-eten van wat wij eten a la Rapley, dutjes als ze wil en ook 's avond met naar bed gaan, en lekker veel buiten zijn en spelen. Ze slaapt wel in haar eigen bed, ik slaap erg licht dus na de kraamweek was ik doodop van het vele wakker worden en ze vond in een ledikant op haar eigen kamer geen probleem.
Toch wordt ik soms onzeker als ik m'n zus hoor over schema's en tijden en grote flessen, dan bekruipt mij wel eens het gevoel dat ik dat ook zou moeten doen... herkenbaar?
één jaar geleden
Hier volgen we ook ons kindje! Soms moet hij in de praktijk natuurlijk wel even mee in de chaos van het gezin. Hij geeft aan wanneer hij honger heeft (bv), gaat slapen enzovoorts.
Dutjes tot nu toe in de kinderwagen of op een van ons als we tijd hebben. Hij ligt ook nog naast me in bed, maar wel los inmiddels. Dat vind ik ook wel makkelijk met de nachtvoedingen om eerlijk te zijn. Het ledikantje staat naast het bed om te oefenen, maar is tot op heden nog geen groot succes (nu ook een snipverkouden kind).
Het komt als het komt. Bij mijn dochter ging veel beter zelfstandig slapen rond de 8 maanden, dacht ik. Doorslapen kwam rond haar eerste jaar af en toe en rond de 1,5 jaar was dat meer de norm.
Een schema volgen zou voor mij persoonlijk alleen maar stress en een gevoel van falen geven als het dan niet gaat zoals gepland 😅.
één jaar geleden
Ja hier doe ik als ik hoe je het benoemt natuurlijk ouderschap voor het grootste deel.
Hij heeft bijna 6 maanden volledig borstvoeding gehad en heb nooit op de tijd gelet. Overdag of nacht maakte niets uit. Gewoon lekker bij mij slapen en drinken wanneer die wou.
Wel begint die in de co sleeper in de avond. Dat heb ik wel vanaf begin gedaan. Ledikantje heb ik niet eens voor hem 😅.
Vaste voeding krijgt die nu wel 3x maar die heeft die ook echt nodig vanwege zijn ontwikkeling en omdat die vaak ook geen zin heeft in een flesje.
Hij is nu 7 maanden maar soms nog 6 flessen maar soms maar 4. En max 180+6. Maar eigenlijk altijd 150+5.
Slapen doet die praktisch overdag altijd bij mij. Al probeer ik hem nu wel alsmaar meer de middag slaap in zijn bedje te leggen zodat ik ergens aan toe kom 🙈.
Maar nee geen vaste tijden aan fles of vaste voeding. Alleen in de avond naar bed zit een redelijk zelfde tijd aan. Maar ook daarin schuift het vaak half uur eerder of later.
Dus overdag is ene x 2 andere x 3 slaapjes.
één jaar geleden
Reactie op Sdv95
Ik kijk vooral naar wat werkt voor mijn kindjes. En ja, mijn dochter slaap ...
Zo was mijn oudste ook. Niet de schema's haha, maar wel het slapen. Ze sliep al heel vroeg in haar eentje boven omdat ze anders te onrustig was. Vanaf 7 maanden ook in haar eigen bed en eigen kamer. Ze gaf het heel duidelijk aan en het resultaat was direct te zien.
Nu intussen hebben we ook door dat ze heel gevoelig is voor prikkels. Dus ja, logisch dat ze niet goed sliep beneden of bij ons 😅
Oudste compleet tegenovergesteld. Vraag me af wanneer (of) die ooit van ons los weekt 😂🤣
één jaar geleden
Ik volg ons kindje ook zoveel mogelijk, fan van natuurlijk ouderschap. Maar het lijkt ook de enige mogelijkheid hier 😅 schema of standaard dingen houd ze sws niet van! Ik kijk hier op t forum wel eens voor tips en probeer zelf wel is het evangelie van samen slapen te verkondigen 😂 ben daar fan van!
Maar dat onzekere herken ik wel omdat ik vriendin heb waar t wel heel makkelijk en anders en volgens schema’s loopt en dan denk je, m doe ik wat verkeerd?
Maar ik omarm het gewoon hoe het loopt en probeer zoveel mogelijk van haar te genieten en dan gaat het echt het beste ❤️
één jaar geleden
Natuurlijk ouderschap gaat in mijn ervaring ook prima samen met structuur (voeding- en slaapschema’s). Wij volgens ons kind maar zorgen wel dat hij op vaste tijden eet en slaapt, wat betreft voed/slaap locaties zijn we flexibel en zo behouden we als ouders ook vrijheid. We hebben een kind dat altijd blij en tevreden is, net als wij. En dat werkt ook op elkaar door…
één jaar geleden
Bij mijn oudste de les geleerd, dat het allerbelangrijkste is om je eigen gevoel en kindje te volgen. Gelukkig al vrij snel, met zo nu en dan toch altijd weer proberen in een schema te krijgen Hahah. Zolang we hem volgen gaat het goed en soepel en hij is inmiddels 3. Samen slapen hebben we niet gedaan, waarvan we nu zeggen dat we dat echt gewoon hadden moeten doen 😅. Nja achter af hè.
Mijn dochter nu 7 maanden, krijgt vanaf het begin flesvoeding. Net zoals bij mijn oudste hebben we zoveel mogelijk op verzoek gevoed. Dat kan gelukkig ook als je flesje geeft. Verder hebben we gezegd vanaf het begin go with the flow en kijken wel waar het schip strand. In het begin sliep ze geregeld op mij, dutjes, nachten, maakt niet uit ☺️😍. Heerlijk loved it ✌️.
Daarna sliep ze vanzelf goed in haar co-sleeper en nu ook in haar ledikantje. We hebben haar gevolgd en als het goed voelde probeerde we wat uit en als het werkte waren we blij en als het niet werkte dan waren we net zo blij ☺️. Zo veel fijner om het op deze manier te doen en te ervaren. Ze had al snel haar eigen ritme gecreëerd en daar gaan we lekker in mee. Nu nog steeds ☺️.
Ook al mis ik soms wel dat samen slapen, maar ja ze slaapt prima in haar bedje.
één jaar geleden
Reactie op Daniela xm
Bij mijn oudste de les geleerd, dat het allerbelangrijkste is om je eigen g ...
Dutjes in de draagzak gebeurt meestal als ze echt goed ziekjes is.
Verder slaapt ze ook af en toe in de kinderwagen ☺️. De oudste sliep vaker in de kinderwagen dan zijn bedje hahaha. Zijn bedje vond hij niet zo boeiend. 😅
één jaar geleden
Reactie op banaan90
Natuurlijk ouderschap gaat in mijn ervaring ook prima samen met structuur ( ...
Natuurlijk ouderschap (of oorspronkelijk attachment parenting) houdt net in dat de ouders zoveel mogelijk de natuur volgen als het op het kindje aankomt. Dus (poging tot) natuurlijke bevalling, onmiddellijk huid op huid, (poging tot) borstvoeding, borst niet enkel gebruiken als voeding maar voor eender welke reden aanleggen voor troost of om te laten slapen, kindje zoveel mogelijk dragen, als ouder bijna nooit weg zijn van je kindje dus proberen altijd papa of mama bij het kindje te blijven, contact naps ipv in een bedje alleen overdag en samen slapen 's nachts, (poging tot) 6 maanden exclusief borstvoeding, eventueel thuisonderwijs,...
Schema's en structuur vallen niet echt in die stroming denk ik.
Wij houden ons zelf helemaal niet aan al die zaken (ik zou niet weten hoe met een tweeling 😅) maar proberen zeker wel de grote lijnen te volgen.
Niks mis met schema's en structuur hoor, er zijn veel kindjes die daar heel goed op gaan. Het is als ouder ook vaak veel makkelijker om iets gedaan te krijgen. Maar dat is niet wat die attachment parenting inhoudt 🥰
één jaar geleden
Mijn dochter voed ik op verzoek. Dat gaat heel goed. Ze sliep ook wanneer ze dit zelf aangaf. Maar we vonden dat ze niet genoeg uitgerust was en te weinig sliep. We werken nu met een schema. Het werkt enorm goed voor haar. Dus een beetje half half. En dat terwijl ik verwachtte juist enorm van de schema’s eh regelmaat zou zijn! Valt dus reuze mee 😜
10 maanden geleden
Hiero🧏♀️.
Ik heb een zoontje van 8 maanden welke nog steeds borstvoeding krijgt (en hopelijk nog lang), wordt op verzoek gevoed, er wordt geen druk gelegd op vast voedsel (sommige dagen wel, andere dagen niet en soms niet eens een hapje proberen), nog geen enkel dutje in z'n eigen bedje heeft gedaan sinds geboorte, bij mij in bed slaapt en 'open bar' heeft in de nacht. En ik ben het liefst zelf ook niet weg van hem en breng hem enkel ergens anders als het nodig is.
Heb hier privé al veel commentaar op gehad en ook wel onbegrip. Ook veel reacties alsof ik het allemaal beter wil doen dan de generatie ervoor doordat ik afwijk van de 'norm'.
En dan ook commentaar dat hij zo te groot is om aan de borst te hangen, in z'n eigen bed moet leren slapen omdat ie het anders nooit gaat doen en dat ik hem overdag eens weg moet leggen.
Wij hebben dus totaal geen structuur en hij lijkt het goed te doen op deze manier. Ook de 'regel' na 5 uur geen dutjes volgen we niet. Als hij dan wilt dutten prima, dan gaat ie wat later naar bed (ik ga vaak met hem mee of hij ligt alleen in ons bed met babyfoon).
10 maanden geleden
Reactie op Xaya
Hiero🧏♀️.
Ik heb een zoontje van 8 maanden welke nog steeds borstvoeding ...
Super mooi dat je het zo kan doen!! Je bent goed bezig!!
Mijn dochter is even oud en wij doen het ook ongeveer zo. Enige is dat ik haar wel makkelijk kan overleggen in der ledikant nadat ik haar in slaap heb gevoed. Ze slaapt vaak wel 2 uurtjes dus dan toch fijn even wat te kunnen doen..! In de nacht ligt ze meestal wel bij mij. Ik heb wel vaker de laatste tijd dat ze soms niet meer wil slapen rond 2 uur aan de borst… dan ga ik rechtop zitten en drinkt ze nog wat en dan valt ze wel in slaap. Als ik haar dan in de ledikant leg, slaapt ze wel.. gek hè! Ik forceer het niet maar op die momenten wil ze echt niet bij mij aan de borst slapen.. nouja ook prima! Beter dan niet slapen 🤭
Ik was wel benieuwd, werk jij niet? Omdat je schreef weinig van hem weg te zijn?
10 maanden geleden
Reactie op Xaya
Hiero🧏♀️.
Ik heb een zoontje van 8 maanden welke nog steeds borstvoeding ...
Als wij commentaar krijgen dan zeg ik dat ik mag HOPEN dat we het beter doen dan de vorige generatie aangezien de onze zoveel mentale problemen heeft en ik alles zal proberen om te voorkomen dat onze kinderen daar last van hebben 😉
9 maanden geleden
Hi mama’s, ik doe een uitstapje vanuit de aprilgroep (in die groep is geen topic zoals dit).
Wij volgen ook het natuurlijk ouderschap. Thuis werkt dat heel goed en we hebben een heel tevreden kind en een blije mama en papa.
Maar dan…. Op de opvang proberen ze ons kindje in het ritme te krijgen en dat lukt niet zo goed. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen? Is het dan eigenlijk niet haalbaar om thuis het natuurlijk ouderschap te volgen in combi met een opvang? 🙁
9 maanden geleden
Hi mama’s, ik doe een uitstapje vanuit de aprilgroep (in die groep is geen ...
Welkom 🥰 jawel hoor. Hier ook 2 kindjes die thuis open bar krijgen en naar bed gaan wanneer ze moe zijn, eventueel contact dutjes wanneer wij er ook tijd voor hebben en op de opvang meer een ritme volgen.
Natuurlijk komt er nu thuis ook iet of wat meer ritme in, maar geen strikte uren ofzo.
Wat lukt er niet goed bij de opvang?
9 maanden geleden
Hoi, jazeker doen wij dit. Wij volgen onze dochter in wat ze nodig heeft, al vanaf dag 1. Iedereen is anders, heeft andere behoeftes, al vanaf dag 1, geloven wij.
Ons meisje doet het super. Niet alles wat je schrijft herken ik persoonlijk in ‘natuurlijk’ gedrag, maar dat om het even.
We laten haar ook met ons ritme meebewegen. Gaat overal mee naar toe, en bieden haar daarbij wel rustmomenten/ rustplekken aan. Soms pakt ze die, soms niet.
Sowieso geen strijd, daar doen we niet aan. Dus ja; ik herken je ☺️ leuk om te lezen dat je zo bezig bent daarmee!
9 maanden geleden
Reactie op J_dc
Welkom 🥰 jawel hoor. Hier ook 2 kindjes die thuis open bar krijgen en naar ...
Dank je!
Vallen jouw kindjes zonder problemen in slaap op de opvang? ☺️ kunnen ze zo neer worden gelegd?
Ze hanteren vaste tijden en ons kindje komt daar niet in mee, waardoor ze heel lang bezig zijn met wiegen, wat natuurlijk niet kan. En dat snap snap ik heel goed. Ik heb echter het idee dat dit in stand wordt gehouden doordat er zo vast wordt gehouden aan een ritme 🤷♀️ Vanmiddag gaf de leidster aan dat als hij thuis vaak bij ons mag liggen, dat dit zijn normaal wordt. Dus ik was benieuwd hoe dat bij andere kindjes ziet…. Vind het lastig ook wel om te bepalen in hoeverre ik bepaalde dingen mag verwachten.