69 Reacties
9 maanden geleden
Dank je!
Vallen jouw kindjes zonder problemen in slaap op de opvang? ☺️ ku ...
Neen onze tweeling valt meestal niet zelfstandig in slaap. Heel soms lukt het thuis als ze echt moe zijn om ze slaperig maar nog wakker neer te leggen en dan vallen ze in slaap.
Bij de opvang krijgen ze gigantisch veel prikkels binnen en kunnen ze langer wakker blijven, er is ook altijd zoveel te zien en te doen 😊
Het breekt m'n hart maar ik weet dat ze soms wel eens even huilen in hun bedje daar voor ze in slaap vallen. De verzorgsters gaan wel enkele keren terug als ze overstuur zijn maar echt in slaap wiegen zoals wij dat doen, dat doet zo goed als geen enkele opvang. Daar hebben ze simpelweg de tijd niet voor met alle andere kindjes die er ook zijn.
Ze blijven er wel langer wakker dus ze vallen normaal ook wel sneller in slaap daar. Als het toch te lang duurt voor ze slapen, halen ze hun terug uit hun bedje en proberen ze later nog een keer.
Wij 'compenseren' dat leed dan zoveel mogelijk met thuis heel veel contact dutjes en lekker veel knuffelen en veel aandacht geven 🥰
9 maanden geleden
Dank je!
Hoi! Thuis volgen wij ook zo veel mogelijk het ritme van onze dochter (en voorstander van natuurlijk ouderschap), maar uiteindelijk is dit wel meestal een 2-3-3/4 ritme 😅 maar dat terzijde. Onze dochter gaat niet naar de opvang maar naar een gastouder. Gewoon een “reguliere”, geen specifiek natuurlijk opvoedkundige of wat dan ook (als dat uberhaubt bestaat).
Dus dat is de ervaring waaruit ik vertel.
Vanaf eerste moment heeft deze gastouder altijd gezegd dat ze het verlengde wil zijn van ons thuis. Dus het ritme wil volgen die wij thuis hebben. Nou had m’n dochter nooit geen heel duidelijk ritme dus kijkt deze gastvrouw eigenlijk altijd heel goed naar m’n dochter en wat ze aangeeft, slaapsignalen dus. En dat kan ze echt mega goed want ze slaapt daar altijd heel makkelijk in, nou dan moet ze echt voldoende moe zijn maar ook niet oververmoeid. Ik ben er super blij mee dat ze het zo doet. Tegenwoordig loopt het ritme bij de gastouder aardig gelijk op met het “ritme” van thuis, maar toen ze jonger was, was dit niet zo. Bij de gastouder met de andere kindjes spelen was namelijk veel intensiever voor haar dus vaak was ze sneller moe dan thuis.
Verder heeft ze de eerste 2-3 maanden in de kinderwagen beneden in de woonkamer geslapen bij de gastouder omdat boven in bedje echt niet ging. Na die periode wilde ze opeens voor 2 weken haar speen weer, en toen is ze haar in bedje gaan leggen en ging ze opeens vrij makkelijk slapen! Er zijn periodes geweest dat ze t wat minder leuk vond. Onze gastouder kan natuurlijk niet de hele tijd boven blijven en 15 min ofzo gaan wiegen (wat papa thuis doet, ikzelf voed mijn dochter in slaap). Dus als ze niet makkelijk gaat slapen dan geeft ze der knuffel en stelt haar gerust en gaat dan naar beneden en dan steeds even naar boven en geruststellen tot ze slaapt. Maar dit is eigenlijk maar een paar dagen geweest, en laatst was het weer even, maar verder gaat ze daar dus al kletsend slapen😅 zonder huilen of wat dan ook. Terwijl als ik dus dat hier thuis probeer dan is het brullen 🙈 dus het kan ook goed gaan ergens anders terwijl je r thuis anders doet!
9 maanden geleden
Dank je!
Graag deel ik onze ervaring met je mee wat betreft slapen 😊
Onze dochter sliep lang in een wiegje en nog vaker in de armen van de leidsters. Nadat ze 6 mnd werd en ze met slaapkamer gingen oefenen, kregen we opmerkingen dat we moesten oefenen met wegleggen. Dit deden we niet, ik gaf ook op gegeven moment aan dat ik meende dat kindjes anders bij KDV in slaap kunnen leren vallen dan thuis, ja daar had ik wel gelijk, nooit meer opmerking gehad.
Onze dochter is nu 8,5 maand en slaapt nog altijd thuis in de armen of op papa overdag, maar inmiddels valt ze ook rustig in slaap bij haar KDV (wiegend) en slaapt daar soms langer dan thuis. Ze hebben best lang geoefend, ze was vrij lastig weg te leggen of werd snel wakker. Ze hebben een manier gevonden (met onze toestemming) om haar alsnog langer te laten slapen.
Kortom: ik zou lekker je kind bij je blijven nemen als dit goed voor jullie voelt. Tenminste dat is voor onze dochter nog altijd normaal thuis en bij KDV is het anders normaal 😅 Uit ervaring: het kan dus prima!
Qua ritme: we hebben vanaf begin haar laten volgen qua slaap en gelukkig (nog) geen last van vaste tijden.
9 maanden geleden
Reactie op J_dc
Neen onze tweeling valt meestal niet zelfstandig in slaap. Heel soms lukt h ...
Ach, ja je hart breekt echt hè als je eraan denkt 😢… inderdaad extra knuffelen en kroelen als je ze ophaalt 🥰 Bedankt voor het delen van jouw ervaring!
9 maanden geleden
Reactie op Co
Hoi! Thuis volgen wij ook zo veel mogelijk het ritme van onze dochter (en v ...
Bedankt voor het delen!! Super fijn dat het ook zo kan! Ik hoop dat dit ook ooit bij ons het geval is ☺️
9 maanden geleden
Reactie op Kamila92
Graag deel ik onze ervaring met je mee wat betreft slapen 😊
Onze dochter ...
Wat super fijn dat je vast hebt kunnen houden aan je principes en dat ze er uiteindelijk in mee gaan!! 🙏
We blijven gewoon in gesprek gaan en proberen maniertjes uit die werken ☺️ Hier haal ik weer hoop uit!
9 maanden geleden
Hi mama’s, ik doe een uitstapje vanuit de aprilgroep (in die groep is geen ...
Hier lukt het prima. Ze weten goed het verschil tussen de ene plek en de andere en dat de regels verschillen. In het eerste jaar volgen ze op onze opvang sowieso nog het ritme van het kind hier en daarna gaan ze vaak vanzelf wel wat meer mee in het ritme van de opvang. Ze volgen dan veelal vanzelf wel wat de groep doet en soms even niet en dat is ook oke voor onze leidsters (als het haalbaar is natuurlijk).
9 maanden geleden
Wat super fijn dat je vast hebt kunnen houden aan je principes en dat ze er ...
Ja, ze hebben zelf op gegeven moment bedacht dat zij een gerolde lakentje achter haar rug leggen (verstoppend onder matras) in het bedje (onder hoogte van de schouders). Dit geeft haar kennelijk voldoende gevoel van geborgenheid om langer dan 1 uur slaapjes te halen en soms 2 uurtjes daar.
We hadden hiervoor, na eerst wat twijfels, de toestemming gegeven omdat het goed bleek te werken (op zo’n formulier afwijking veilig slapen oa voor inbakeren/op buik leggen etc). Anders bleef ze maar maximaal 30 min slapen dus met eerst wat tegenzin (thuis slaapt zij of in een leeg bedje of tussen ons) alles afgewogen en dit maar laten doen.
Maar goed, er is ook wekenlang geoefend met wegleggen zelf, laten wennen aan slaapkamer en ze helpen haar nog altijd wiegend en knuffelend om (diep) in slaap te komen dus hoop dat jullie de oplossing wel gaan vinden.
Sneu voor je zoon wel, maar als hij niet wil slapen dan kost in slaap krijgen extra moeite, lijkt me logisch, heb ik thuis ook wel met de kleine als ik het verkeerd inschat 🤪
9 maanden geleden
Dank je!
Wat vervelend dat ze zo aan een ritme vasthouden. Dat werkt alleen maar averechts zou je zeggen. Als ze groter zijn kan dat natuurlijk wel weer makkelijker (zie ik in ieder geval bij mijn dochter van 2 op de groep, maar die slaapt zonder moeite door een groep ketende peuters heen).
Hier ligt hij als het in bed niet lukt vaak in de kinderwagen op de groep. Dan kunnen ze hem indien nodig ook heen en weer wiegen in de wagen, zonder dat ze de hele tijd weg zijn van de groep. Ik snap wel dat ze geen tijd hebben om hem de hele tijd op de arm te houden. Hij slaapt trouwens op zijn buik (iets voor getekend). Het helpt ook vaak om hem met zijn armen op het matras te drukken tot hij in slaap is (veel te nieuwsgierig anders) als hij wakker in bed gaat. Dan geeft hij zich na wat pogingen om rond te loeren wel over aan de slaap.
Hij slaapt op de opvang vaak wel korter dan thuis trouwens, maar dat heeft volgens mij vooral te maken met dat hij alles wil zien en meemaken en het thuis gewoon saaier is 😂.