Onze zoon is 18 maanden oud en woont bij mij. Sinds afgelopen september verblijft hij om het weekend bij zijn vader. Op dit moment is hij vanwege een vakantie 6 dagen bij zijn vader.
Ik vind het belangrijk dat onze zoon, wanneer hij langer bij zijn vader verblijft, via FaceTime contact met mij heeft. Ik geloof dat dit hem helpt om zich veilig te voelen en dat hij weet dat ik er nog ben, ook al is het via een scherm. Zijn vader is het hier echter niet mee eens en vindt dat videobellen verwarrend kan zijn voor onze zoon, zonder dat daar duidelijke signalen voor zijn.
Eerder probeerde zijn vader tijdens een weekend bij hem het slaapschema te wijzigen van twee naar één slaapje per dag. Dit leidde ertoe dat onze zoon na terugkomst in de nacht drie uur lang ontroostbaar was en grote verlatingsangst vertoonde. Uiteindelijk viel hij van vermoeidheid in mijn armen in slaap. We hebben toen afgesproken om veranderingen in het slaapschema niet zomaar door te voeren. Toch wil zijn vader nu opnieuw de overgang doorzetten, omdat onze zoon de afgelopen twee dagen een uur wakker lag voordat hij insliep. Hij toont geen tekenen van stress en huilt niet, dus ik heb voorgesteld om de slaapjes geleidelijk aan te passen en deze veranderingen bij mij thuis te laten plaatsvinden, zoals we oorspronkelijk hebben afgesproken.
Daarnaast wil zijn vader, omdat zijn verjaardag in mijn weekend valt, onze zoon binnenkort op zondag al ophalen. Ik heb voorgesteld om in het daaropvolgende weekend, dat van hem is, een extra dag voor onze zoon en mij in te plannen. Hij is het hier niet mee eens en vindt dat ik al meer tijd met onze zoon doorbreng, omdat hij bij mij woont. Ik wil benadrukken dat ik 36 uur per week werk en hoewel ik enorm geniet van de tijd met onze zoon in de ochtenden en avonden, er niet echt sprake is van eigen tijdsinvulling.
Ik wil het welzijn van onze zoon vooropstellen en samen met zijn vader beslissingen nemen die in zijn belang zijn. Ik probeer conflicten te vermijden, maar merk dat zijn vader vaak zijn eigen mening doordrukt zonder rekening te houden met de signalen van onze zoon of onze eerdere afspraken. Elk advies is welkom :)