13 Reacties

8 maanden geleden

Ik denk dat er niet echt een leeftijd voor is. Mijn oudste ging toen hij 3 maanden oud was erheen en heeft het altijd super goed gedaan daar. Goed slapen /eten en drinken/spelen. Mijn jongste gaat ook vanaf dat hij 3 maanden oud is ( nu 9 maanden) en hij slaapt veel slechter op de opvang en drinkt ook zijn flessen niet leeg. Ik denk dat het echt per kind verschillend is. Mijn jongste zit op hetzelfde kdv waar mijn oudste zat. Met dezelfde leidsters en dezelfde groep

8 maanden geleden

Hier was ze 4maanden oud 😉

8 maanden geleden

Vanaf de start (3 a 4 maanden) beviel hier goed. Zo kennen ze de leidsters al als ze in de eenkennigheid en verlatingsangst komen en vormt fat geen hindernis. Mijn jongste heeft wel wat moeite met slapen op de opvang, maar dat komt omdat hij zo ontzettend nieuwsgierig is. Hij is er verder niet ongelukkig onder en tankt het op andere dagen wel weer bij. Ik heb geen ervaring met op latere leeftijd starten, dus ik kan niet zeggen of het dan heel veel anders was gegaan. Mijn dochter is wel rond haar 1e verjaardag gewisseld van opvang. Dat zorgde wel een aantal maanden voor meer onrust en huilen bij het weggaan. Toen ze daar eenmaal gewend was, ging ze ook vrolijk naar haar nieuwe opvang.

8 maanden geleden

Hier is mijn oudste begonnen met 13 maanden. Ik vond dat wel fijn, maar weet ook dat dat niet voor elke ouder kan. Ik vond het prettig omdat ze al goed vaste voeding at, overdag nauwelijks nog bv dronk en goed zelf in slaap viel. Mijn jongste begint straks ook als ze 12 maanden is. Zij zal mogelijk nog wel bv mee krijgen omdat ze gewoon nog niet zo’n goede vaste eter is en nog graag haar melkje drinkt bij mama 😅 ook valt zij niet zlefstandig in slaap dus we gaan zien hoe dat gaat. Ik denk dat alle leeftijden voor en nadelen hebben dus het is wat voor jou als mama/gezin het beste past.

8 maanden geleden

Reactie op Ninanonowars

Hier is mijn oudste begonnen met 13 maanden. Ik vond dat wel fijn, maar wee ...
Mijne slaapt ook nog niet zelfstandig maar gaat binnekort wel starten. Moet hier maar binnekort toch echt tijd insteken. Neem aan dat de opvang de kindjes niet wiegen haha.

8 maanden geleden

Reactie op Essebes

Mijne slaapt ook nog niet zelfstandig maar gaat binnekort wel starten. Moet ...
Het kan zijn dat ze op de opvang ineens wel zelfstandig slapen. Dat had mijn oudste. Daar heb ik vooraf best stress van gehad en dat viel toen echt gigantisch mee in de praktijk. De jongste heb ik toen wat ontspannener achter gelaten en die slaapt niet zoveel (korte dutjes), maar ook dat loopt verder prima want hij lijkt er zelf geen last van te hebben. Kortom, het kan ook ineens reuze meevallen.

8 maanden geleden

Reactie op Essebes

Ja dat voornemen heb ik ook, maar vlak voor ze start gaan wij op vakantie dus ik denk dat dat toch niet zoveel zin heeft. Ik hoop maar op het scenario dat Mara21 schetst 😫😬

8 maanden geleden

Denk dat er niet echt een "beste" leeftijd is. Doe wat bij jou en je baby past. Onze baby is voor t eerst tijdens de zomervakantie toen er weinig kindjes waren en ze meer aandacht en tijd hadden voor haar. Toen ik zag hoe druk het was toen de scholen weer begonnen, was ik daar wel blij mee, heeft haar meer tijd en rust gegeven te wennen op de opvang. Ons kindje gaat meerdere dagen achter elkaar en is dan de rest van de week thuis. Dat geeft rust en structuur in de week. Op de opvang gaat 't net zo goed als thuis qua eten/ slapen. Fijne communicatie ook en lieve mensen. Al blijft t nooit leuk om je kindje achter te laten, zij maalt er niet om. Zwaait me zelfs vrolijk uit en stapt gelijk in t ritme van de opvang. Als ze dan weer thuiskomt dan is die lach en enthousiasme als ze me ziet onbetaalbaar 😍

8 maanden geleden

Hier gestart op 4 maanden, maar achteraf had ik liever pas rond 7 maanden gestart.

8 maanden geleden

Reactie op Essebes

Zoals anders al zeggen, kan het zijn dat het op de opvang in eens wel lukt, maar mijn ervaring is dat ze daar ook wel willen helpen met slapen hoor. Ons kindje (nu 9 maand, gaat sinds ze 4 maand oud is naar de opvang) slaapt meestal zelfstandig in, maar heeft soms gewoon even dr dag niet, en dan wordt ze met liefde in slaapt gewiegd door de leidsters. Het zal niet altijd kunnen/makkelijk zijn, maar ze doen in mijn ervaring wel echt hun best voor die kleintjes!

8 maanden geleden

Hier is ze met 3.5 maand begonnen bij de gastouder. Het kon ook niet anders, want ik moest weer werken. Hier ging het eigenlijk meteen heel goed, en doordat de gastouder vanaf zo'n jonge leeftijd al betrokken is hebben ze een enorm goede band en kent de gastouder haar heel erg goed. Maar of er een beste leeftijd is, geen idee, ook verschillend per kindje denk ik. Als ik had gekund was ik langer thuis gebleven, maar dit heeft ook veel positieve kanten gehad.

8 maanden geleden

Ik sluit me aan bij de anderen, ik denk dat het echt afhangt van je kindje, wat jij zelf belangrijk vindt en waar je je op instelt. Ik was er zelf niet aan toe im mijn kindje naar de opvang te brengen dus ik ben 8,5 maand thuis geweest. Nu heeft ze een gastouder en dat past goed bij haar en ons. Ik denk dat we rond 1,5 jaar gaan kijken voor een KDV of inschrijven voor een peuterspeelzaal vanaf 2 jr.