15 Reacties

8 maanden geleden

Lieve jij, Alleen jij (en je partner) kunnen die keuze maken! Als jij/jullie er voor zijn, is dat goed!

8 maanden geleden

Tussen mij 1 & nr 2 zit 18 maanden. Wanneer wanneer mn dochtertje 1 jaar werd was ik 4/5 weken zwanger.. Toen kwan nr 2, mei 2023. Die nu indd 9 maanden is. Ik ben in december achtergekomen dat ik zwanger ben van nr 3. Die komt in augustus 2024. Ik moet je heel eerlijk zeggen dat van 0 naar 1 kind zwaarder was dan van 1 naar 2 kinderen. Je hebt al een "draai" de kleine moet je de eerste 3 maanden verschonen voeden en laten slapen. Als de jongste maand of 6 is, kan de oudste al naar psz. Dan is het wel lastig. ( ik weet niet of je werkt ) ik ben volledig huisvrouw. Beide opstaan, beide melk, beide omkleden, duo wagen klaarzetten en hup de deur uit. Ik kom dan thuis, dan kan de jongste broodje eten en hup slapen, Wanneer ze wakker is, even een snackje, en de deur uit want we moeten zus ophalen van de psz. Als ze samen thuis zijn, even wat samen eten, daarna beide naar bed. Me timeee ( koken huishouden en rusten ) aangezien ik ook zwanger ben slaap ik mee,

8 maanden geleden

Ik zou ook graag een 2de kindje willen. Helaas heb ik geen antwoord voor je. Alleenstaande mama met een meisje van 8 maandjes. Ik heb wel sinds begin december mijn neefje van 7jaar in huis genomen. Kleintjes blijven pittig... alleen jij en je man weten wat het beste is voor jullie. Gewoon jullie gevoel volgen. Best of luck.

8 maanden geleden

Wij zijn al een aantal maanden bewust bezig voor een tweede, het is helaas nog niet gelukt. Maar ik besef me daar wel heel goed bij dat het zwaar zou kunnen zijn, een gedeelte hangt af van het kindje en het andere hoe je er zelf mee om weet te gaan. Gewoon doen als dat goed voelt. En je bent ook 9 maanden zwanger he dus dan is je zoontje ook weer ouder. Een collega van mij heeft het ook heel bewust gedaan daar zit maar 8 maanden tussen! Die gaf aan dat het zwaar was omdat de tweede een moeilijker kind was maar dat ze het wel waard vond. En lekker snel weer uit de luiers 😋

8 maanden geleden

Ik vond de stap van 1 naar 2 toch ook best wel even wennen en dan hebben we nog een makkelijke baby. Ook al bereid je je voor en weet je ongeveer wat je kan verwachten. Je vergeet ook sommige dingen weer. Ik vind het soms allemaal best wel zwaar. De dynamiek in huis is heel anders en je moet het echt als team aanvliegen. Wel is het alles waard, de interactie tussen de 2 is fantastisch

8 maanden geleden

Persoonlijk vond ik de overgang van 1 naar 2 groter dan 0 naar 1. Er zit hier 2j3m tussen. Het is fijn dat de oudste al wat meer kon, maar bedacht ook met 2j6m dat middagslaapjes voor losers zijn🤪 Wat ik vooral het zwaarste vond is dat je je aandacht tussen 2 moet verdelen en je dus je oudste veel minder aandacht kan geven. En daarnaast dat je echt geen moment meer voor jezelf hebt tot ze in de avond slapen. Overdag wisselde de slaapjes elkaar af, dus lag er altijd net maar 1 in bed.. dus geen oplaad moment overdag. Maar geen moment spijt van! Nu is de jongste bijna 10 maanden en ze zijn dol op elkaar 🥰

8 maanden geleden

Ik was 4 weken zwanger toen de oudste 1 werd. Vond de overgang van 1 naar 2 vele malen groter dan van 0 naar 1, vooral omdat je nu twee ritmes te managen hebt 🙊. Zwangerschap vond ik ook echt heel erg zwaar (vind dat sowieso echt een heel matig principe aan kinderen mogen krijgen, zwanger moeten zijn) doordat je nog veel tilt en sjouwt met de oudste en minder kan rusten. Was wel actiever en mobieler tot einde tweede zwangerschap🤣. Maar nu we onze draai hebben gevonden is het heerlijk en zo leuk. Ze zijn echt heel leuk samen en we hebben ze langzaam naar hetzelfde middagslaapje geholpen - dat scheelt behoorlijk 😇. Als jullie er klaar voor zijn, gewoon niet teveel aan de beren op de weg denken. Voor alles is een oplossing en elk nadeel… heeft ook z’n voordeel!

8 maanden geleden

Ik was 10 weken zwanger toen de oudste 1 werd. De 2e zwangerschap vond ik (net als de 1e) een ei’tje. 2e kindje erbij vond ik pittig. Maar wie zegt dat het minder pittig zou zijn als de oudste een jaar (of meer) ouder geweest zou zijn? Jongste ging best makkelijk mee in een deel vh ritme. ‘s middags liggen ze tegelijk in bed voor een dutje, heerlijk!

8 maanden geleden

Als je gevoel goed is… doen. Bij twijfel, misschien nog even niet? Hier zit er 23,5 maand (dus net geen 2 jaar) tussen. Zou ik het nog een keer zo doen als ik het voor het zeggen had? Nee, zeker niet, dan had ik wat langer gewacht. Vind het erg pittig met 2, al heeft dat ook veel te maken met dat de jongste een dramatisch slechte slaper is. Maar zoals verder ook al was genoemd heb je 2 ritmes te managen en slapen ze soms om en om. En als je een slechte slaper hebt, bedenk dan waar je je oudste in de tussentijd laat als jij slaapjes gaat oefenen…… ik baal er vaak van dat ik haar zo lang alleen moet laten, dat ik haar niet zoveel aandacht kan geven en ze meer schermtijd krijgt dan ik zou willen. Ook was de oudste bij de geboorte van de jongste nog niet zindelijk dus die training hebben we ook nog tussendoor moeten doen (is nu gelukt gelukkig). Maar ik hoop ook dat we langzaamaan de voordelen gaan zien van juist een klein leeftijdsverschil. Ze spelen al een beetje samen en lachen lekker om elkaar, en dat wordt denk ik alleen maar meer

8 maanden geleden

Snap je hoor. Bij de eerste had ik die drang ook heel erg rond deze leeftijd. Haha nu helemaal niet. Maar tussen mijn 2 kids zitten nu 1jaar en 8 maanden. En echt helemaal leuk : ) Had ook spanning van ga ik dit redden. Ja soms is zwaar en durf hulp te vragen. Maar is ook zo leuk de band die ze nu al met elkaar hebben.

8 maanden geleden

Hier zit er 22 maanden tussen onze meiden en alleen maar super leuk! Vond de overgang van 1 naar 2 ook zeer soepel. Ze gingen smiddags samen naar bed, ik hoefde de deur nog niet uit voor psz of school. Ze zijn nu 5 en 3 en echte maatjes. Nu hebben we er nog 1 bij van bijna 10 maanden wat wel aangeeft hoe gemakkelijk ik het vond. Ik kan het alleen maar aanraden

8 maanden geleden

Hier zit er net 2 jaar tussen en wat vond/vind ik het pittig! Zeker de eerste maanden, de slaapjes gingen juist alles behalve tegelijk. De avonden zat ik met de baby waardoor ik 0,0 eigen tijd had. Na een paar maanden besloot de peuter dat het überhaupt klaar was met slapen overdag. De band tussen die 2 is wel echt geweldig! En heel veel waard. Maar misschien had ik er liever net iets meer tijd tussen gehad.

8 maanden geleden

Niemand kan voor je beslissen wat wijsheid is. Hier twee meiden die 13 maanden schelen en ik vind het best pittig. De zwangerschap was zwaarder omdat ik toen een baby/dreumes had die nog niet liep en veel aandacht nodig had. Daarna is aandacht verdelen wel lastig, beide willen ook onze aandacht. De nachten zijn echt intens, komt de ene niet dan de andere wel. Vannacht 5 uur slaap totaal en dat is het gemiddelde maar ook dat hoeft niet zo te gaan. Maar we genieten wel van ze en ze vinden elkaar heel leuk! Al moet je soms ook de oudste van de jongste aftrekken. Als je er langer tussen laat kan je meer van de baby tijd genieten, maar nu hebben ze meer aan elkaar en ben ik sneller uit de luiers.

8 maanden geleden

Hier zit er 19 maanden tussen mijn meisjes. Tweede was (nog) niet helemaal gepland maar moet zeggen dat ik er inmiddels wel echt voordelen van zie. Ik moet zeggen dat ik de eerste zes maanden erg pittig vond. De jongste kan erg luid huilen en ik vond dat zo lastig in het begin. Proberen haar maar steeds te sussen en daardoor veel kiezen voor de baby tov de peuter. Ook miste ik echt tijd met mn peuter omdat mn baby geen flesje pakte dus alle voedingen kwamen op mij aan. Maar als ik kijk naar nu, jongste is 10 maanden en oudste 2,5. Dan is het wel heel makkelijk. Tegelijk luiers verschonen, tegelijk middagslaapje en ze eten ook tegelijk dus er zit gewoon een ritme in onze dagen (meestal hè, het blijven babies). Daarnaast spelen ze ook echt samen en zie je ze gewoon genieten. Dus het is echt een afweging die je voor jezelf moet maken en niet elke baby is ook hetzelfde. Succes met de beslissing ✨❤️

8 maanden geleden

Hier bewust zwanger. Dochter mei23, nu 7+3 zwanger van nr 2