28 Reacties

7 maanden geleden

Mijn kind heeft nog geen woord uitgesproken, maar ze heeft downsyndroom dus misschien moet ik nog een tijdje wachten op de eerste woord

7 maanden geleden

Mijn zoontje zegt mama en papa en soms zegt die aaah. Voor de rest nog niks. Hij zet wel stappen zolang die ergens tegen aan leunt of vast houdt. Maar iedereen gaat op zijn eigen tempo idd!

7 maanden geleden

Onze dochter zegt ook alleen nog 'mama', 'papa' en 'bah'. Voor de rest zijn het nog klanken inderdaad

7 maanden geleden

Niet druk maken hoor! Vind die mails soms zo gek. Er zijn echt nog maar heeeeel weinig kindjes die rond deze leeftijd al meerdere woordjes zeggen, vaak maken ze alleen klanken. Mijn dochter zegt 'mama', mjamjam (bijna hetzelfde als mama dus) en heel af en toe komt de klank van 'papa' eruit. Ze probeert wel klanken na te doen en ze heeft voor meerdere dingen een eigen klank, maar woorden zeker nog niet! 🥰

7 maanden geleden

Ik zou me niet te veel aantrekken van die mails. Vaak komt het echt niet overeen met de leeftijd. Mijn dochter van 10 maanden brabbelt alleen nog maar en begint nu net met staan. De meeste kindjes beginnen pas na 1 jaar met praten. Mijn zoontje begon pas met 1.5 jaar te praten

7 maanden geleden

Reactie op -Elvira

Niet druk maken hoor! Vind die mails soms zo gek. Er zijn echt nog maar hee ...
Net andersom. Mama komt hier soms met goed geluk eruit. Papa daarentegen...🤣

7 maanden geleden

Ons zoontje zegt mama en papa duidelijk en voor de rest alleen klanken!

7 maanden geleden

Hier vooral mama, papa, tata, dada, baba etc. Geen woordjes dus op papa en mama na dan hahah. Komt vanzelf

7 maanden geleden

Hier geen papa of mama hoor. Klets wel de halve dag met klanken als ‘da’ ‘na’ ‘bah’ ik zal nog lang genoeg in zijn leven mama horen is mijn ervaring 😅

7 maanden geleden

Hij is 11 maanden en zegt alleen klanken van mama, papa, op en die. En hij rolt alleen nog maar. 😆 Loopt behoorlijk achter als ik die richtlijn moet geloven hahaha

7 maanden geleden

Hier ook nog geen woord, alleen klanken

7 maanden geleden

Logopedist hier. Het is helemaal niet standaard om op 11 maanden al woorden als 'die', 'uit' en 'op' te gebruiken. Zeer uitzonderlijk zelfs. Mijn oudste deed dit wel al, maar heeft nu op 3-jarige leeftijd het taalniveau van een 4-jarige. Mijn 11-maander zegt ook enkel nog maar 'mama' en 'papa'. Is echt prima al als er op 11 maanden al een woord is. Zeker met slechthorendheid, is dat eigenlijk echt al heel goed! Op een jaar is het vooral belangrijk dat ze brabbelen, dus veel klanken maken. Woordjes zijn zeker nog geen must.

7 maanden geleden

Oh er wordt echt enórm veel geklets hier! Maar nog echt nul herkenbaar 🤣 Het begint nu dat ik af en toe iets hoor en me afvraag of dat bewust was. En dat vind ik dan snel. Mijn oudste had pas na haar eerste verjaardag ergens haar eerste woordje, en dat vond men al vroeg. Ze loopt nu ietsjes bovengemiddeld met taal. Dus nee, zeker geen zorgen maken. En zeker niet gek.

7 maanden geleden

Hier is alles en iedereen "Koe!". Zo heet onze poes, dus super knap dachten we eerst. Tot ze het tegen mij, vogels, een wolk, een boom etc. Ging zeggen 😂

7 maanden geleden

Reactie op Schaakmeisje

Logopedist hier. Het is helemaal niet standaard om op 11 maanden al woorden ...
En bewuste woordjes? Wanneer is dat normaal?

7 maanden geleden

Reactie op Xaya

En bewuste woordjes? Wanneer is dat normaal?
Bij de meesten is dat wel rond een jaar ongeveer, maar het is dus nog geen must dan. Pas als er op 18 maanden nog geen bewust woord is, raad ik aan eens verder te kijken (naar gehoor, begrip, non-verbale communicatie...). Dus alles tussen 10 en 18 maanden valt perfect binnen een normale ontwikkeling.

7 maanden geleden

Ai dit kan ik mij nog zo goed herinneren bij onze eerste, ik werd helemaal gek van die mail. Zij sprak bijna nog niks (terwijl ze alles wel super goed begreep) net voordat haar broertje werd geboren begon ze ineens heel veel te kletsen. Toen was ze rond 17 maanden. En nu staat haar mond geen moment meer stil 😂. Vanaf ze wakker wordt tot ze naar bed gaat kletst en vraagt ze volop dingen. (Ze is nu bijna 2,5) Haar broertje (bijna 11 maanden), zegt die, da, na en iets wat lijkt op kwekkwek om eendjes na te doen. Mama en papa nog niet gehoord. Is toch superknap als jouw dochtertje al mama zegt. Elk kindje volgt zijn of haar eigen weg. 💪🏻

7 maanden geleden

Reactie op Schaakmeisje

Bij de meesten is dat wel rond een jaar ongeveer, maar het is dus nog geen ...
Oh topp! Kom je ook wel eens tegen dat kinderen papa zeggen als het nog onbewust is en dan toch als bewuste woordje mama?🤣

7 maanden geleden

Reactie op Xaya

Oh topp! Kom je ook wel eens tegen dat kinderen papa zeggen als het nog onb ...
Dat kan zeker 😁 als ie nu veel brabbelt met p-klanken, maar uiteindelijk gemotiveerder is voor 'mama' dan voor 'papa' is het zeker mogelijk. Geef de hoop niet op 🤣 Zou ook nog wel kunnen dat hij jou ook als papa gaat benoemen in het begin 😜

7 maanden geleden

Reactie op Schaakmeisje

Dat kan zeker 😁 als ie nu veel brabbelt met p-klanken, maar uiteindelijk g ...
Ik houd hoop haha! Hij heeft mama heel af en toe laten vallen en kruipt vooral naar mij toe met haja haja dus heb zo'n idee dat dat zijn mama is aangezien dat enkel bij mij is haha🤣