8 Reacties

4 maanden geleden

Ik ben bij een lactatiekunde geweest die heeft mij massage technieken geleerd en mijn borst helemaal leeg gemasseerd. Er zaten toen wat kanalen van binnen erg verstopt. Ze gaf aan dat ik op tijd was gekomen. Ik liep toen tegen een beginnende borstontsteking. Wellicht een idee voor jou om opzoek te gaan naar 1 die jouw borst kan los masseren?

4 maanden geleden

Ik noem een paar dingen die ik soms doe ...wellicht helpt het: borstvoedings thee, foto van je baby, warme sokken, aparte ruimte waar ik kan ontspannen, de kolv opnieuw erop zetten.

4 maanden geleden

Klinkt als borstontsteking, kan het dat zijn? Dit zijn de meest actuele adviezen: https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/borstontsteking-hoe-ga-je-er-mee-om/

4 maanden geleden

Toen ik bij mijn eerste de bv aan het afbouwen was, had ik dit ook en kreeg ik er met kolven amper wat uit. Ik ben toen onder de douche met een Haakaa kolf erop gaan masseren en dat hielp. Zo ben ik verder gaan afbouwen met dagelijks twee Haakaa's onder de douche (tip voor degene die meeleest en tzt wil gaan afbouwen). Melk deed ik weg want was vermengd met water, maar zou je kunnen bewaren voor in een badje.

4 maanden geleden

Ik heb dat bij de eerste ook gehad. Alleen had toen geen enorme pijn. Het was vooral vervelend en werd ook gefrustreerd omdat er met kolven weinig melk uit kwam, terwijl ik voelde dat hij vol zat. Heb toen ook geprobeerd onder de douche te kolven of door massage. Het enige wat bij mij toen echt hielp is door het aanleggen, een baby is toch de beste ‘kolf’. Zij heeft het toen weggedronken..

4 maanden geleden

Er zijn nieuwe adviezen, daar kwam ik achter via dit forum. Massage wordt niet langer meer geadviseerd en vaker aanleggen of kolven ook niet. Zie ook de link hierboven! Mijn eigen ervaring is dat massage wel werkt, en dan vooral als je dat met een elektrische tandenborstel doet. Dit was een tip van onze kraamhulp en het werkt bij mij echt heel goed! Ik heb er lang mee gewacht, want ik geloofde niet echt dat het zou werken. Maar ik heb 2x een beginnende borstontsteking gehad en het was allebei de keren meteen weg nadat ik dit deed. Hier op het forum las ik ook ooit dat iemand dit met een vibrator deed haha, dus wie weet, als je geen elektrische tandenborstel hebt maar wel een vibrator dan kan je dat ook proberen 😂

4 maanden geleden

Ik merk ook dat een kolf de verstopte melkklieren niet open krijgt en heb al eens tegen borstontsteking aangezeten. Wat voor mij helpt is om onder de douche mijn vriend de verstopte melkklieren weer open te zuigen. Hij kan ze dan even goed leeg halen voor mij en dan kan ik er weer prima even tegenaan met de kolf.

4 maanden geleden

Alsjeblieft niet masseren! Ik wil je niet bang maken maar ik heb 3 weken geleden een operatie moeten ondergaan, door een abces in mijn borst door een borstontsteking. Vooral goed koelen en je baby laten drinken, en ibuprofen nemen. Als het kan zo snel mogelijk een lactatiekundige inschakelen (advies van de lk nadat ik bij de dokter was geweest en antibiotica had gekregen) Op Facebook heb je ook een lactatiekundige groep waar je advies kan vragen. Succes, en mocht je vragen hebben laat maar weten wellicht kan ik je nog tips geven