21 Reacties
4 maanden geleden
Ik ben nog niet overgestapt maar ben wel rustig aan het afbouwen..over 3 weken ga ik een voeding per week doen
4 maanden geleden
Reactie op Maaike1810
Ik ben nog niet overgestapt maar ben wel rustig aan het afbouwen..over 3 we ...
Hoe ben jij aan het afbouwen? Hoe ziet dat eruit
4 maanden geleden
Heel toevallig slaat mijn dochter sinds 1 week de voeding van 2200/2300 over en kom na de voeding van pakweg 1900/20:00 om 0300 ong. Soms 0200 en ook een keer 0330. De voeding sla je dus over en kolf je ook niet in principe. Tenzij je echt heel erg pijn hebt in de borsten dan even kort spanning afkolven. Situaties afgelopen weken hier: 1900/2000 naar bed en komt pas rond 0300. Ik heb in 6 dagen tijd twee keer moeten afkolven ( 5 min in de nacht) omdat ik niet het hoelang ze ging doortrekken. Anders had ik dus twee voedingen in mij borsten.
Principe voor afbouw is 1 voeding overslaan en alleen afkolven als het echt nodig is. Ik heb dus niet op het moment gekolft maar was pas bij voeding 2 toen stonden mijn borsten echt op knappe
4 maanden geleden
Ik ga vanaf 3 augustus dan hebben wij vakantie 5 weken 1 voeding per week doen ong. Je mag geen stuwing of pijntjes meer hebben en dan kun je een 2 de voeding afbouwen. Zolang je maar 1 avon en 1 middag doet en nooit twee achter elkaar afbouwen
4 maanden geleden
Als je wilt kolven ( lees ik net) srry was even in gedachten dat je wilt over stappen naar kunstvoeding
4 maanden geleden
Ik doe elke ochtend na de voeding meteen 15 min afkolven. Als je dit tussen de voedingen door doet dan krijg je en extra voedingsmonent en produceren je borsten nog meer. ( Kan zijn dat je dat wilt, geen idee) Doordat ik 1 keer per dag kolf ligt er nu een voorraad voor als ik ga afbouwen
4 maanden geleden
En voeden met tepelhoedjes? Dat doe ik sinds dag 5 al en dat maakt zooooo veel verschil!
4 maanden geleden
Geef het nog even een kans met de tips van je lactatiekundige. Ik heb een baby dat extreem hard zuigt waardoor het bij mij pijn bleef doen desondanks lactatiekundige en osteopaat. Maar het werd voor ons steeds beter. Je borsten wennen ook er aan. Spreek met jezelf een deadline af. Als het dan niet gaat kan je nog altijd gaan kolven.
Realiseer je met fulltime kolven dat het lastig is om je productie op peil te houden naast alle gedoe van kolven, kolf reinigen, voeden, flesjes schoonmaken. Behoorlijk pittig dus.
Veel succes!
4 maanden geleden
Wat lastig dat het zo zoeken is allemaal. Ik heb in het begin fulltime moeten kolven en dat was heel erg zwaar. Ik ben met het live voeden ook wel eens aan het zoeken en worstelen en gaat echt niet van een leien dakje. Maar fulltime kolven vond ik nog heel veel zwaarder. Het is zo’n gedoe met flesjes, kolf schoonmaken steeds en het dubbele werk van kolven en een flesje moeten geven. Ik hoop dat het lukt nog even door te zetten met oefenen, een dag is nog maar kort! En misschien kunnen mensen wat andere dingen van je overnemen, zodat je in alle rust even hierop kan focussen?
4 maanden geleden
Ik ben na vier weken weken fultime gaan kolven vanwege aanhoudende pijnklachten. Mijn zoontje had een te kort tongriempje. Inmiddels is het verholpen maar meneer is nu een borstweigeraar en zeer tevreden met zijn flesje. Ik vind het fulltime kolven pittig. Ik begon met 8x per dag 20 minuten om de productie goed te stabilieren. Inmiddels bouw ik het af. Niet direct met het doel om te stoppen maar meer om te kijken hoeveel kolfsessies ik nodig heb om genoeg voedingen te blijven kolven. Deze week al afgebouwd naar 5 sessies, waarmee het tot nu toe lukt. Ik denk dat ik het nog wel een paar weekjes zo bllijf doen, evt. part-time, met kunstvoeding ernaast als ik te weinig productie meer heb. Maar kijk er ook al erg naar uit om te stoppen want het kolven komt mijn neus uit. Zeker de dagen dat ik alleen ben met de kleine zijn pittig want je moet de kolfsessies goed plannen en dat is erg lastig te combineren met een ritmeloze baby. Succes!
4 maanden geleden
Zijn er meer dames bekend met het syndroom van raynaud in de borsten? Ik verging elke keer van de pijn tijdens het voeden en een half uur na het voeden. Na van alles te hebben geprobeert (masseren, warme kruik tijdens het voeden, alle maten tepelhoedjes, kolven) ben ik gestopt met de borstvoeding na 2 dagen. Het deed zoveel pijn, maar voel me zo schuldig. De kraamverzorgster had nog nooit iemand gezien die met de eerste dag meteen zoveel melk had. Hierdoor voel ik me nog schuldiger. Nu na 7 weken "lek" ik nog steeds melk, en zit ik er aan te denken om het toch nog een keer te proberen. Wellicht dat iemand van jullie de gouden tip heeft...?
4 maanden geleden
Reactie op Elin3000
Zijn er meer dames bekend met het syndroom van raynaud in de borsten? Ik ve ...
Ik heb wel dat ze wit wegtrekken inderdaad, maar bij ons lag het dus aan de zuigkracht waarschijnlijk. Ik ben inmiddels gewend aan de pijn. Dus helaas geen echte tip. Wachten tot je zenuwen afsterven 🤣
4 maanden geleden
Ik heb ook dat ze wit wegtrekken na de voeding en dat het pijnlijk is (6wk nu). Heeft bij mij te maken met de manier waarop m'n zoontje drinkt; niet goed aanhappen, klemmen met z'n kaken en heel fanatiek zuigen. Inmiddels ben ik redelijk gewend aan de pijn en het is voor mij geen reden om te stoppen, maar ik hoop wel dat het nog over gaat! Vanmorgen bij osteopaat geweest, hopelijk helpt dat.
4 maanden geleden
Borstvoeding, tja vind het nog steeds wel een dingetje. Van te voren nooit verwacht dat ik het zo lastig zou vinden en überhaupt nooit gedacht dat ik borstvoeding kon geven.
Mijn dochter hapt/hapte ook niet goed aan waardoor ik enorme pijnlijke borsten heb/had. Daarom kolfde ik. Alleen sinds mijn man begonnen is met werken, werd fulltime kolven soms wel lastig. Dus ben ik begonnen met overdag live borstvoeding geven, dit zouden dan 3 voedingen ong zijn dacht ik ieder keer. Oefening baart kunst is hier op de plek: het gaat nog steeds niet perfect, maar wel een stuk beter. Doordat ik haar vaker aanleg, leert ze ook beter happen. In de rugby houding was bij mij altijd het minst pijnlijke. Ik had wel met mij zelf afgesproken dat ik zou stoppen met borstvoeding als ik het nog steeds vervelend of pijnlijk zou vinden. KV is ook prima. Je moet echt doen waar je zelf ook rustig en gelukkig van bent. Geen stress. Het gaat echt goed komen, waar je ook voor kiest!
4 maanden geleden
Ik had ook zo ontzettend pijn met live borstvoeding geven (hele bovenkant van de tepels lagen eraf.. veel voeding, stuwing en een krachtige baby) dat ik ben gestopt voor een week. Toen begon het toch wat te knagen en ben ik begonnen met fulltime kolven. De productie is inmiddels weer op peil en combineer het met kv. Ik overweeg om toch eens weer live te voeden, maar durf het ook niet zo goed 🙈 was zo pijnlijk!
Voor het kolven heb ik een handsfree aangeschaft. Ik vind zelf dit goed te doen qua drukte. Ook voel ik geen stress omdat als ik niet genoeg heb ik het aanvul met kv. Voor ons werkt het heel fijn.
4 maanden geleden
Reactie op Elin3000
Oohh jeetje haha hoe hou je het vol. Onze baby zuigt indd ook flink. Alsof ...
Je zou ook nog langs een osteopaat kunnen gaan. Kijken of daar een reden te vinden is voor die zuigkracht.
Bij mij begon de pijn wel te wennen rond de 6 weken. In mijn omgeving heb ik ook 8 weken al eens gehoord. Je moet doen wat goed voelt. Borstvoeding is al heftig genoeg zonder dat het extreem pijn doet :)
4 maanden geleden
Hier al na een paar dagen overgestapt op fulltime kolven.. het went moet ik zeggen hoor. Ik heb draadloze dus kan onder het kolven haar verschonen etc. En dan kan ze gelijk verse melk uit de kolf krijgen. Dus kolf aansluiten, ondertussen leg je alles klaar, kindje verschonen, en daarna kolf legen en flesje geven. Gaat hartstikke goed en je weet wat je geeft. Dit is wat voor mij en voor haar fijn werkt. Plus productie is behoorlijk toegenomen daardoor, dus nooit te kort 😅
4 maanden geleden
Hier ook nog steeds na 8 weken pijnlijke tepels met kloofjes die zo nu en dan weer terugkomen. Probeer heel erg op aanhappen te letten en blijf verschillende houdingen afwisselen maar de ene keer gaat beter dan de andere keer en je raakt er ook een beetje gewend aan. Heb ook een draadloze kolf en ook al vaak gebruikt wanneer ik niet thuis ben maar voel me al een Berta dus dan liever live met wat ongemakken maar wel een connectie dan alleen maar kolven