30 Reacties
2 maanden geleden
He wat vervelend! Ik heb alleen ervaring met probiotica, zelf ingenomen en komt dan via de borstvoeding bij je kindje. Bij ons hielp het super. Vanaf 2 weken had ze al erge last van krampen, dus voordat we de piek zouden bereiken rond 6-8 weken hebben wij de probiotica erbij gepakt. Het hielp super, de krampen werden gelijk minder (ging dus wel echt om krampen). Ik ben het na een tijdje 2 dagen vergeten en de krampen kwamen gelijk terug. Inmiddels heeft mijn dochter het niet meer nodig, maar ik zou het zeker aanraden om te proberen. Wij hadden Symflora Baby van Vitakruid, ik vond het zelf een erg fijn idee dat je dat niet rechtstreeks aan je kindje heeft maar het gewoon via jouw borstvoeding bij haar komt. Maar als haar klachten zo erg zijn zou je het ook zelf kunnen geven in een flesje melk. Heel veel sterkte in ieder geval! En als je moeder gevoel zegt dat er iets niet klopt, gewoon blijven 'zeuren' tot het beter is. Is koemelkallergie uitgesloten?
2 maanden geleden
Mijn zoontje van 19 weken heeft vergelijkbare klachten, maar minder ernstig dan bij jou denk ik. Wij gebruiken nu al een hele poos Bactiol bij hem en Vitakruid probiotica bij mij (die hij door de borstvoeding dan ook weer binnen krijgt). Vooral bij de Bactiol druppels lijkt hij heel veel baat te hebben. Zodra ik daar twee dagen mee stop merk ik direct het overstrekken, rommelig buikje en moeilijk drinken weer (tot soms niet drinken zoals ook jij beschrijft).
2 maanden geleden
Hè wat frustrerend en sneu is dat toch. Hier een soortgelijk verhaal bij onze dochter. Inderdaad ook een zeer moeilijke poeper, maar krijgt flesvoeding. Zij dronk 24 uur niet door de hevige buikpijn (en later bleek verstopping!) dus zijn via de SEH gezien door een kinderarts. Daaruit kwam een opname van 4 dagen ivm flessen weigeren. Zij is uiteindelijk over op Pepti (net als haar broer destijds die hetzelfde liet zien) ivm verdenking koemelkallergie maar vooral omdat dit lichter verteerbaar is. Ze krijgt daar forlax bij, half zakje per dag. Het maakt bij haar enorm verschil om verknipte voeding te krijgen. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met probiotica idd!
2 maanden geleden
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat wij de vitamine druppels zijn vergeten deze vakantie & onze dochter poept ineens iedere dag ipv 1x in de 4/5 dagen…. Of het toevallig is weet ik niet maar dit scheelt haar zoveel moeite
2 maanden geleden
Reactie op Ser_
He wat vervelend! Ik heb alleen ervaring met probiotica, zelf ingenomen en ...
Maar op hun eigen website staat ook dat het helaas niet zo werkt via borstvoeding, je moet het echt aan je kindje geven.
Ik zou bactiol baby eens proberen, hielp hier super goed!
2 maanden geleden
Het is niet je vraag, maar je kan via de huisarts ook forlax junior vragen. Dit staat niet in hun richtlijnen, maar wel in die van de kinderartsen. Lactulose staat erom bekend winderigheid te geven en dus soms juist krampjes. Je zou dus kunnen vragen om forlax junior, 1x per dag 2mg. Werkt hier als een tierelier voor de obstipatie.
2 maanden geleden
Herkenbaar! Als aanvulling op de goede tips van hierboven zou je ook nog de osteopaat kunnen proberen. Die tip kreeg ik en het lijkt wel wat gedaan te hebben. Ze had wat spanning in haar lijf en daardoor heel veel moeite met poepen, het lukte eigenlijk alleen als ze rechtop zat. Een paar dagen na ons bezoek kon ze opeens liggend en zonder te huilen poepen. Nog steeds niet al te makkelijk maar wel beter!
2 maanden geleden
Oh sorry, ik lees nu dat je dat al hebt geprobeerd en het niet werkte 😢
2 maanden geleden
Reactie op Oktobermeisje
Het is niet je vraag, maar je kan via de huisarts ook forlax junior vragen. ...
Wat goed om te lezen, wij hebben afgelopen week lactulose gekregen maar hij krijgt er alleen maar krampen van en is dan ontroostbaar. Het helpt wel om uiteindelijk te poepen maar vind het eigenlijk best zielig dat hij er zoveel last van heeft. Geeft forlax geen krampen? En hoe geef je het?
2 maanden geleden
Reactie op daphneschouten450
Wat goed om te lezen, wij hebben afgelopen week lactulose gekregen maar hij ...
Niet meer dan de krampjes van de obstipatie. Wij geven het gewoon door de melk heen (maar ik geef kv, dus in de fles). Maar anders kun je het volgens mij oplossen in een heel klein beetje water en dan met een spuitje geven. Even navragen bij de apotheek als je het krijgt.
2 maanden geleden
Even voor je beeldvorming; ik had gisteren weer een klein beetje gegeven nadat ik twee weken niet had gegeven. En ze had vandaag gelijk 4x ontlasting 😅
2 maanden geleden
Wat goed om te lezen, wij hebben afgelopen week lactulose gekregen maar hij ...
Het is maar net hoe je kindje erop reageert. Bij mijn oudste dochter deed Forlax niet zo heel erg veel.
Ze poepie nog steeds niet of nauwelijks en bleef huilen van de krampjes.
Lactulose was hier juist wel de oplossing.
Overigens hebben we het vrij lang gebruikt omdat ze elke keer weer last had als we er helemaal mee stopten. Op advies van de huisarts gaven we eerst elke dag een beetje minder en daarna 1 dag ertussen om te kijken of het poepen dan nog wel lukte. Toen 2 dagen, etc.
2 maanden geleden
Update
Ik ben afgelopen weekend gestopt met het laxeermiddel, dat deed meer kwaad dan goed. Toen direct gestart met Bactiol Baby. Het gaat stukken beter. Zelfs nu we middenin sprong 4 en slaapregressie zitten, huilt ze veel minder dan voorheen. Ze heeft ook veel minder moeite met poepen en overstrekt bijna niet meer. Het gaat dus de goede kant op! Bedankt voor de tips.
2 maanden geleden
Reactie op AmyAv
Update
Ik ben afgelopen weekend gestopt met het laxeermiddel, dat deed meer ...
Wat goed om te lezen! Misschien moeten we hier ook maar met bactiol starten als het niet veel beter wordt.
2 maanden geleden
Reactie op Oktobermeisje
Het is niet je vraag, maar je kan via de huisarts ook forlax junior vragen. ...
Ben weer bij de huisarts geweest want van de lactulose krijgt hij alleen maar krampen en huilen. Vroeg omdat het cb ook had aangegeven forlax te gebruiken of dat zou kunnen maar ze schrijft het pas voor bij baby’s vanaf 6 maanden 🤦🏼♀️ dat schiet hier dus niet op, zoontje is nog geen 4 maanden. Gebruiken ook al bactiol baby en nutrilon omneo voeding. Hij had gisteren wel zelf na 4 dagen weer gepoept zonder dat hij iets had gekregen ervoor. Hopelijk gaat het dan toch de goede kant op…
2 maanden geleden
Ben weer bij de huisarts geweest want van de lactulose krijgt hij alleen ma ...
Er werken jeugdartsen bij het CB. Volgens mij mogen die ook recepten voorschrijven. Wellicht kan de huisarts gewoon even telefonisch overleggen met de kinderarts over de forlax? Om hiervoor nou een verwijzing te vragen voor alleen forlax is ook zo suf 🙈
één maand geleden
Update 2: het lijkt wel of we opeens weer een krampenpiek hebben. Ze is nu 19 weken. Huilt enorm, soms krijsen, uiteindelijk poept ze dan dus lijkt dat het geweest te zijn. De bactiol helpt dus niet zoals ik had gehoopt. Nog meer baby's die met 19 weken nog super veel last hebben van hun darmen?
één maand geleden
Reactie op AmyAv
Update 2: het lijkt wel of we opeens weer een krampenpiek hebben. Ze is nu ...
Ja heel herkenbaar! Hier precies hetzelfde met 16 weken... zo benieuwd wanneer ze er minder last van krijgt. Ik ben er op deze manier ook nog echt niet klaar voor om met hapjes te beginnen.. jij wel?
één maand geleden
Reactie op AmyAv
Update 2: het lijkt wel of we opeens weer een krampenpiek hebben. Ze is nu ...
Ja! Ook hier herkenbaar. Hele nachten zitten we met haar op de afgelopen weken… Zo veel buikpijn, overstrekken en scheetjes laten. Ze poept ook nog altijd moeizaam ondanks forlax.