36 Reacties
4 maanden geleden
Blij om te lezen dat er zoveel zijn die dit hebben. Ze werd net weer wakker maar inmiddels is het weer stil
stil. Even doorzetten dan maar!
4 maanden geleden
Mijn eerste kindje liet ik eerst nooit huilen en wiegden we altijd in slaap ...
Ben zo blij dat er nog meer zijn dir dit ervaren.. tegenwoordig hoor ik er alleen maar slechte dingen over.. ik werk zelf in de kinderopvang en toen ik nog op de groep stond had ik altijd zo te doen met de kindjes die in slaap gewiegd moesten worden.. er is gewoon geen tijd voor en die kindjes hadden het zo zwaar. En allemaal nieuwe prikkels en niet kunnen slapen. Dan is het beter ze dit van te voren te leren zodat de opvang niet een extreem grote stap is
4 maanden geleden
Oh het doet me echt pijn om te lezen dat er zoveel kindjes alleen moeten huilen in bed 🥺. Tot 3 jaar kunnen kinderen hun eigen emoties nog niet reguleren. Ze hebben een volwassene nodig om dit te doen. Dat onze maatschappij kill en hard geworden is (gelukkig is dat aan het verminderen, al gaan mn oren klapperen van sommige reacties) betekent niet dat het goed is voor het kind. Als je ze laat huilen leren ze: er komt niemand. Dus stoppen ze, maar ze hebben alsnog torenhoge stress hormonen in hun lichaam. Huilen is de enige manier waarop ze kunnen communiceren en dan wordt er niet op gereageerd. Let wel: moe huilen is anders dan overstuur huilen. Maar bij beide kan je ze helpen. Aanwezig zijn. Troosten. Er zijn is genoeg. Maar op deze leeftijd kunnen ze echt nog niet manipuleren..
4 maanden geleden
Reactie op Imkebb
Oh het doet me echt pijn om te lezen dat er zoveel kindjes alleen moeten hu ...
Wie zegt dat we onze kindjes niet troosten? En je kan ze wel degelijk laten wennen aan het in slaap wiegen. Voor kinderen die naar de opvang gaan is dit lastig af te leren. Daarbij, als er echt iets met mijn kind is dan hoor ik dat aan het huilen en ben ik er altijd. Mijn kindje heeft 2 weken geleden op het randje van in coma raken gelegen en toen hoorde ik dat er iets mis was. Daarna heeft hij 5 dagen lang, non stop gehuild. Dus ja!!!! Ik ben er altijd voor mijn kindje. Maar als mijn kind het nodig heeft om even te huilen voordat die in slaap valt dan laat ik dat gebeuren. Maar fijn dat mensen altijd willen opdringen wat zij vinden dat het beste is voor jou kind. Met mijn kinderen is niks mis en ook niet in de hechting. Dus het kan jou pijn doen dat mijn kind soms even in bed ligt te huilen maar ik doe wat IK denk dat goed is voor MIJN kind :)
4 maanden geleden
Reactie op Mandy Krouweel
Wie zegt dat we onze kindjes niet troosten? En je kan ze wel degelijk laten ...
Het is bewezen dat kinderen per volwassen figuur een andere manier van “settelen” aanleren en hebben. Bij de opvang slaapt m’n zoontje direct in bed. Bij mij aan de borst. Bij m’n man lopend op de arm. Dus onzeker hoeven mensen daar niet van te worden.. en inderdaad, het is jouw kind en jij maakt de keuzes. Alleen het is óók belangrijk om een kanttekening te plaatsen bij wat ik lees toch. Laten huilen is namelijk aangemerkt als emotionele verwaarlozing, vandaar dat je een serieuze klacht mag indienen bij het CB als artsen het nog adviseren. Aanhakend bij de vraag van TS; ja het is schadelijk om je kindje een tijdje te laten huilen. Dat is bewezen. Maar je hebt zeuren en huilen, en als moeder hoor je goed aan je kind wat het nodig heeft. Zeuren om in slaap te komen is echt geen emotionele verwaarlozing. Alleen veeeel ouders worden enorm onzeker als hun kind gewiegd moet worden. Het is een baby.. die hebben ons nodig. En die lezen dan: ik laat huilen. En die gaan dan aan de slag.. alleen die weten niet dat jij (en wellicht anderen) niet laten huilen maar laten zeuren..
4 maanden geleden
Reactie op Imkebb
Het is bewezen dat kinderen per volwassen figuur een andere manier van “set ...
Wat jij zegt over de opvang is gewoonweg niet waar. Ik werk zelf in de opvang en zie dat tegenwoordig heel veel baby's niet zelf in slaap komen. Dat ouders verwachten dat je ze niet laat huilen in bed maar tegelijkertijd niet willen investeren om je kind iets aan te leren. De leidsters kunnen die verwachtingen namelijk niet waar maken. Ik vind nogmaals, dat iedereen voor zich moet beslissen wat ze doen met hun kindje. En ook laten huilen is een afweging die ieder voor zich moet maken. Maar ik spring niet gelijk om als mijn kind begint te huilen. Als ik het zo lees denk ik dat mijn kind dan de afgelopen 2 weken behoorlijke schade heeft opgelopen aangezien die 24 uur per dag heeft gehuild en dat flink wat dagen lang.
4 maanden geleden
Reactie op Imkebb
Het is bewezen dat kinderen per volwassen figuur een andere manier van “set ...
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat er een groot verschil zit tussen 5 minuten laten huilen of een uur.
En tussen 1 kind hebben of meerdere, waardoor je niet altijd op het huilen in kan gaan.
Of een kindje hebt gehad die alleen maar uit z'n slaap werd gehouden door het troosten en daardoor juist oververmoeider raakte.
Het lijkt wel of je wil zeggen dat mensen hier hun kinderen verwaarlozen en dat vind ik wel erg ver gaan. Feitjes opnoemen van het internet is makkelijk, maar helaas is het bij die kleintjes lang niet altijd zo zwart wit. Geloof me, als iemand informeert over uit laten huilen heeft die mama hoogstwaarschijnlijk al alles uit de kast getrokken en zit ze al met dr handen in het haar. Dan vind ik zo'n bericht een beetje een low blow.
4 maanden geleden
Reactie op Marenne
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat er een groot verschil zit tussen ...
Eens met wat je zegt. Het is nogal kort door de bocht. Vroeg hebben mijn ouders mij ook af en toe gewoon laten huilen. Ik ben er echt niet slechter van geworden.. mijn kind heeft 2 weken terug 5 dagen 24 uur per dag gehuild. En ja, hij had pijn. En nee, ik heb niet de hele tijd met hem rond gelopen. Soms moet je je er ook bij neerleggen dat het even niet anders is en je ook aan jezelf moet denken
4 maanden geleden
Ik lees mee!! Ik
Loop tegen hetzelfde aan maar ben terughoudend omdat ik
de hechting niet in de weg wil zitten…
4 maanden geleden
Reactie op Laura1908
Mijn zoontje van bijna 8 weken loopt ook binnen een paar minuten helemaal r ...
Dit klinkt mij heel bekend.. (helaas) bij ons bleek dat hij verborgen reflux heeft dus dat plat liggen (schuin toen ook) deed heel veel pijn.
4 maanden geleden
Ik lees mee!! Ik
Loop tegen hetzelfde aan maar ben terughoudend omdat ik
de ...
De hechting komt daardoor echt niet in gevaar hoor.. mij is door een kinderarts verteld dat kindjes het soms nodig hebben even te huilen voordat ze in slaap vallen vanwege prikkelverwerking en de enige manier om dit te doen is huilen. Doordat je ze snel weer oppakt om te troosten, stoor je het proces van in slaap vallen. Kijk, je moet ze niet totaal over de zeik laten gaan en je kan ze in bed ook troosten. Bij mijn oudste hebben we dit ook gedaan en er is echt niks mis met hem en de hechting.
4 maanden geleden
Bij mij was het “laten huilen” toen ik naast haar lag (wiegje naast bed) en heb wel gepraat, hand op haar buik gelegd ect. Dan weten ze toch wel dat je er bent?
Na 4x oppakken en van alles uit de kast trekken ben je er ook een keertje klaar mee. Ik weet het anders ook niet en het lijkt dan echt een oververmoeide vicieuze cirkel te worden
4 maanden geleden
De hechting komt daardoor echt niet in gevaar hoor.. mij is door een kinder ...
Dankjewel voor je uitleg!
4 maanden geleden
Wij hebben alle speentjes zowat geprobeerd.. echt geen 1 gaat erin. We hebb ...
Ik heb dit ook.. ze haat de speen en wilt alleen maar aan de borst. En ze huilt eerst zacht maar gaat echt van 0 naar 100 dus helemaal hysterisch op een gegeven moment!
4 maanden geleden
Reactie op Marenne
Neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat er een groot verschil zit tussen ...
Het gaat om de nuance inderdaad; ben ik met je eens. Maar om het ene extreme met het andere te vergelijken plaats ik mijn bericht ook als kanttekening. Ik heb zelf een kind gehad die tot 2 echt slecht sliep. Alles gezien van kinderarts tot slaapcoach en daardoor veel adviezen en nieuwe inzichten meegekregen. Overstuur laten huilen is nooit de oplossing, sommige kindjes hebben t nodig om te zeuren. Maar sommige kindjes slapen gewoon slecht. Dat is zo, en is ook goed en natuurlijk gedrag. We verwachten veel te veel te snel van onze baby’s…🥺