14 Reacties
4 maanden geleden
Stomme vraag misschien hoor, maar je weet zeker dat het een koortsaanval is? Meet je dan je temperatuur?
Ik heb mijn hele bevalling mega heet gehad en nu na de bevalling heb ik nog steeds echt hitte/zweetaanvallen en dat schijnt door hormonen te komen.
Ik heb ook even chatgtp gevraagd, mijn grote vriend. Als ik daar lees wat er mee kan spelen, dan zou toch aan de bel trekken bij de huisarts/verloskundige.
Een koortsaanval na de bevalling, ook bekend als postpartum koorts, kan een teken zijn van een aantal mogelijke aandoeningen die medische aandacht vereisen. Hier zijn enkele oorzaken, symptomen en wat je kunt doen als je een koortsaanval hebt na de bevalling:
### Mogelijke Oorzaken van Postpartum Koortsaanvallen
1. **Infecties:**
- **Endometritis:** Ontsteking van de binnenkant van de baarmoeder.
- **Urineweginfecties (UTI's):** Vaak voorkomend na de bevalling.
- **Borstontsteking (mastitis):** Infectie van het borstweefsel, vooral bij borstvoeding.
- **Postoperatieve infecties:** Infecties die kunnen ontstaan na een keizersnede of episiotomie.
2. **Tromboflebitis:** Ontsteking van de bloedvaten, vaak in de benen, wat kan leiden tot bloedstolsels.
3. **Bloedvergiftiging (sepsis):** Een ernstige, levensbedreigende reactie op een infectie.
4 maanden geleden
Nog kleine toeging over hitteaanvallen:
Hitteaanvallen die 's avonds of 's nachts optreden, vooral na de bevalling, kunnen verschillende oorzaken hebben. Hier zijn enkele mogelijke redenen waarom deze hitteaanvallen voornamelijk 's avonds plaatsvinden:
Hormonale Schommelingen
1. Dag-nacht ritme van hormonen:
- Hormonale schommelingen, vooral van oestrogeen en progesteron, kunnen invloed hebben op je lichaamsklok en thermoregulatie, wat leidt tot hitteaanvallen. Deze hormonen fluctueren gedurende de dag en nacht, wat kan bijdragen aan het optreden van hitteaanvallen in de avond.
2. Prolactine:
- Het hormoon prolactine, dat betrokken is bij de melkproductie, heeft zijn hoogste concentratie in de nacht. Verhoogde prolactineniveaus kunnen de lichaamstemperatuur beïnvloeden en bijdragen aan nachtelijke hitteaanvallen.
4 maanden geleden
Bij mij was dit een baarmoederontsteking. Je kan voor de zekerheid even je ontstekingswaarden laten testen!
4 maanden geleden
Bij mij was dit een baarmoederontsteking. Je kan voor de zekerheid even je ...
Oh oke! Dat is geen slecht idee idd 🤓 Dankjewel!
4 maanden geleden
Reactie op Renaissance
Nog kleine toeging over hitteaanvallen:
Hitteaanvallen die 's avonds of 's ...
Dankjewel voor de informatie! 🤓
4 maanden geleden
Reactie op Renaissance
Stomme vraag misschien hoor, maar je weet zeker dat het een koortsaanval is ...
Nee maar zal de volgend keer mezelf opmeten.
Ik ga sws maandag de huisarts bellen als het blijft aanhouden.
Dankjewel voor de informatie 😊
4 maanden geleden
Reactie op undiscoverdx
Nee maar zal de volgend keer mezelf opmeten.
Ik ga sws maandag de huisart ...
Ik zou eerlijk gezegd even de dokterspost bellen en overleggen. Bij mij kreeg ik te horen dat ik echt gelijk aan de bel had moeten trekken (hoewel de kraamverzorgster steeds zei dat ik moest afwachten 🥲) want een baarmoederontsteking kan ook voor sepsis zorgen en dat is levensbedreigend.
Mijn koortsaanvallen waren trouwens volgensmij wel anders, ik werd namelijk mega koud en kreeg zelfs spiertrekkingen enzo, maar wel hetzelfde als bij jou: zo lang ik pijnstilling slikte onderdrukte dat het en had ik geen koorts. Moest alleen wel steeds sneller pijnstilling nemen, uiteindelijk zat ik op 1,5x wat je mag op een dag omdat het aan het einde van de 6 uur alweer begon. Zodra de pijnstilling iets uit begon te werken zeg maar
4 maanden geleden
Ik zou eerlijk gezegd even de dokterspost bellen en overleggen. Bij mij kre ...
Klinkt herkenbaar! Ik bel maandag gelijk. Bij mij als ik pijnstilling neem is het in de ochtend weg. En pas in de avond begint het weer.
4 maanden geleden
Ik zou de komende avonden je temperatuur eens meten! Waarschijnlijk gaat de huisarts daar ook naar vragen als je belt.
Zelf heb ik soms een soort opvliegers en ik herken dat wel van mijn vorige kraamtijd. Ik heb dan geen koorts, maar het zweet breekt me wel uit en ik heb het dan ineens heel warm. Meestal lijkt het samen te hangen met mijn toeschietreflex en komt het dan op. Maar soms staat het daar ook helemaal los van. Ik denk dat die aanvallen hormonaal zijn en ik heb er de huisarts niet voor gebeld. Maar als je koorts hebt en dat blijft dagen achtereen zo dan is het zeker verstandig om eens te bellen!
4 maanden geleden
Reactie op Eevee_
Ik zou de komende avonden je temperatuur eens meten! Waarschijnlijk gaat de ...
Ja ga ik zeker doen dankjewel! (: Ja kan inderdaad ook hormonaal zijn.
4 maanden geleden
Gister gemeten en zat op 38.1 dus net koorts toch? Gaat maar niet over..
4 maanden geleden
Reactie op undiscoverdx
Gister gemeten en zat op 38.1 dus net koorts toch? Gaat maar niet over..
Dat is inderdaad koorts! Als je dit al langer hebt zou ik wel echt even gewoon bellen en overleggen ipv wachten hoor!
4 maanden geleden
Dat is inderdaad koorts! Als je dit al langer hebt zou ik wel echt even gew ...
Ik bel morgenochtend gelijk. Overdag heb ik geen koorts.