30 Reacties

7 maanden geleden

Reactie op BvdS3

Ik ga voor je duimen!
Het was helemaal goed. 10 cm nu zelfs! Dus niks geen risico鈥檚 en ik hoop op een derde thuisbevalling!

5 maanden geleden

Hoi! Ik heb stiekem ingebroken op dit topic 馃槆. Ik ben nu 36 weken zwanger en mijn placenta ligt op 1,23 cm van de baarmoedermond. En ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe is het bij jullie afgelopen? Zijn jullie uiteindelijk vaginaal bevallen of toch keizersnede? En hebben jullie tijdens de bevalling veel bloed verloren?

5 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Hoi! Ik heb stiekem ingebroken op dit topic 馃槆. Ik ben nu 36 weken zwanger ...
Hoi! Bij mij lag die uiteindelijk toch goed genoeg dus thuis vaginaal kunnen bevallen en amper bloed verloren (500cc). Hopelijk komt het bij jou ook helemaal goed! Succes nog met de laatste loodjes

5 maanden geleden

Reactie op Megeli167

hij lag bij mij uiteindelijk net goed om vaginaal te mogen bevallen. Thuis bevallen maar wel meer bloed dan gemiddeld verloren

5 maanden geleden

Hier is het helaas een keizersnede geworden. Placenta was erg groot en lag eigenlijk over de volledige achterkant aan en tegen of net over de baarmoedermond. Met 20 weken zeiden ze dat ik mij niet druk moest maken en het vast goed kwam, maar helaas... Ik had uiteindelijk een keer s nachts wat bloedverlies waardoor de keizersnede uiteindelijk die dag daarna was, een paar dagen eerder dan gepland. Verder geen bloedingen gehad tijdens de zwangerschap en na die ene bloeding die nacht ook niets meer.

5 maanden geleden

Hier was het 2mm en is hij opgeschoven! Maar dat was wel geconstateerd tijdens de 20 weken echo. En met 32 weken lag hij er voldoende vanaf. Ik ben ook thuis bevallen en had 500cc bloedverlies. Prima dus 馃槉

4 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Bij mij lag de placenta al sinds de 13 weken echo te dicht bij de baarmoedermond en aan de achterkant en dat is niet meer verschoven. Als placenta's aan de achterkant liggen schuiven ze sowieso lastiger op dan wanneer je placenta aan de voorkant ligt. Uiteindelijk lag mijn placenta met 34 weken 4 mm van de baarmoedermond af en hebben we in overleg een keizersnede gepland. Met 36 weken op mijn verzoek nog eens gecheckt; niets verschoven. Met mijn nacontrole zei de gynaecoloog die mij geopereerd heeft dat mijn placenta zo laag lag dat dat hoogstwaarschijnlijk problemen had opgeleverd bij een vaginale bevalling. Ik was blij met die bevestiging. Maar goed, 4 mm is een ander verhaal dan 1,23 cm; wat adviseert je gynaecoloog en wat zegt je gevoel? Succes met de laatste loodjes!

4 maanden geleden

Reactie op jdyjngrdn

Bij mij lag de placenta al sinds de 13 weken echo te dicht bij de baarmoede ...
Echt heel erg bedankt voor jullie reacties! Stelt niet perse gerust maar geeft wel een realistisch beeld van de mogelijkheden. Met 32 weken (placenta op 1,23mm) heeft de gynaecoloog aangegeven dat voldoende was voor een bevalling met de verloskundige. Afgelopen week bij het bespreken van mijn bevalplan gaf de verloskundige aan dat ze die afstand toch te klein vinden. Ik moet nu komende maandag weer langs bij de gynaecoloog. Omdat m'n placenta achter ligt verwacht ik niet dat die nog veel verder is opgeschoven. Ik probeer er nu dus achter te komen wat eigenlijk 'normaal' is in deze situatie en wat precies mijn risico's zijn als ik inderdaad kies voor een vaginale bevalling.

4 maanden geleden

Reactie op Megeli167

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties! Stelt niet perse gerust maar ge ...
Sorry, ik lees je berichtje nu pas. Fijn om te horen dat je wel een wat realistischer beeld hebt nu, en ik had je inderdaad liever iets anders laten weten. Wel heel positief dat de gynaecoloog aangeeft dat je vaginaal zou kunnen bevallen. Is medisch met de verloskundige 2e lijn een optie als je eigen verloskundige je placenta te laag vindt? Ik heb bij mijn gynaecologen (er keken er op een gegeven moment 4 mee) ook naar de risico's gevraagd en de kans op alsnog een spoedkeizersnede. Er zijn wetenschappelijke artikelen te vinden over de laatste vraag; cijfers vari毛ren van 25% tot 75% van de vaginale bevallingen die alsnog in keizersnede eindigden. Hierbij spelen allerlei factoren mee: hoe ver de placenta van de baarmoedermond af ligt, hoe je bevalling verloopt etc. Mijn gynaecologen konden daar logischerwijs ook geen uitsluitsel over geven. Wat betreft risico's daar waren ze heel duidelijk over, het risico was vooral voor mij - namelijk dat ik in zo'n korte tijd zoveel bloed kon verliezen dat ik met spoed naar de ok zou moeten. Hoe was je afspraak en is er al meer duidelijkheid? Ik heb overigens met 34 weken de beslissing voor een keizersnede gemaakt, maar wel de deur op een kiertje gelaten tot week 36. Uiteindelijk blijft het je eigen beslissing.