21 Reacties
4 maanden geleden
Mijn kolf avontuur begon na de kraamweek. Tijdens de kraamweek stuurde onze verloskundige en kraamzorg constant aan op borstvoeding terwijl onze dochter duidelijk niet genoeg binnen kreeg op deze manier (lees 8 uur lang clusteren en blijven afvallen). Toen de kraamzorg voorbij was gelijk begonnen met kolven en mevrouw kwam 100 gram aan in 1 dag.
Nu is ze gister 8 weekjes geworden en loop ik tegen hetzelfde probleem aan. De eerste weken kon ik een voorraad opbouwen en had ik meer dan genoeg productie om haar exclusief borstvoeding te geven (al kreeg ze ‘s nachts al wel 1 flesje kunst omdat ze hier langer op slaapt). Nu ze 8 weken is merk ik dat haar vraag aanzienlijk verhoogt en ik kan hier niet meer tegen kolven (ik kolf 3/4 keer per dag 30min en wil niet vaker dan dit kolven).
Meer kolven zie ik niet zitten omdat ik het nogal een gedoe vindt dus ik heb mijzelf voorgenomen dat als af en toe een flesje kunst mij rust geeft ik dit maar gewoon ga doen. Ze krijgt nu sinds een week borst en kunst gecombineerd over de dag verdeeld. De ene dag is dit 4x borst en 2/3x kunst. Ze doet het super en groeit goed. Ik heb geen stres meer en voor ons werkt het zo
4 maanden geleden
Dit is letterlijk mijn verhaal van mijn 1e zoontje, alleen kon die niet uit de borst drinken vanwege te kort tongriempje, en tegen de tijd dat dat verholpen was had hij de frustratie al zo geassocieerd met de borst dat hij al ging gillen als hij ze zag.
Ook fulltime kolven en ik kreeg echt het gevoel alsof ik eraan onderdoor ging. Al mijn tijd zat daarin, in plaats van kunnen genieten van mijn baby. Ik voelde me een machine in plaats van een moeder.
Uiteindelijk begon de productie af te nemen en moest ik ook aan het bijvoeden geloven. Ik vond het vreselijk dat ik mijn kleine niet 100% moedermelk kon geven. Ik wilde het toch zo graag. Het bleef afnemen en ik moest steeds meer bijvoeden, en uiteindelijk met pijn in mn hart besloten te stoppen met de bv en over te gaan op kv. Ik voelde me gefaald.
Maar jeetje. Wat een rust gaf dat. Ik had weer tijd en energie voor de kleine, voelde me veel beter, het gaf zoveel rust, en de kleine deed het net zo goed op kv. Dus waar die spoken in mn hoofd vandaan kwamen? Geen idee. Voor mij was het echt de juiste keuze geweest, en heel eerlijk denk ik zelfs dat het voor mij mentaal beter was geweest als ik die keuze zelfs nog eerder had gemaakt.
Ik wil niet zeggen dat je moet stoppen, maar wil je alleen meegeven dat stoppen of bijvoeden geen falen is. We doen wat we kunnen, maar we zijn zelf ook mens. Gelukkig hebben wij de beste kunstvoeding van de wereld en daar plukken onze kindjes de vruchten van. Mijn zoontje is er groot op geworden, is kerngezond en bijna nooit ziek. Dus voel je vooral niet schuldig en kies voor wat voor jullie allemaal de beste keuze is! Succes, mama 💙
4 maanden geleden
Wat een prestatie dat je al 8 weken fulltime kolft! Daar mag je echt heel trots op zijn. Ik moest het de eerste weken doen en vond het loodzwaar. Met 8 weken exclusief moedermelk heb je je kindje al een fantastische basis meegegeven. Ook als je een beetje kunstvoeding moet bijgeven, haalt je kindje nog heel veel waardevols uit de flesjes moedermelk, bijvoorbeeld de anti-stoffen. Je kan ook overwegen of donormelk iets is wat je fijner zou vinden dan kv. Dat kan via een officieel netwerk en er is een informeer netwerk via Facebook. Maar wat je ook kiest, ik hoop dat je weet dat het allemaal oké is en je heel trots kan zijn op jezelf ❤️
4 maanden geleden
Hoi, ik ben om vergelijkbare redenen ook begonnen met bijvoeden. Snap je dilemma, voelde me ook schuldig. Ben nu wel blij dat ik het heb gedaan, heb meer rust en mijn dochter ook. Baby's voelen overigens ook feilloos aan hoe wij ons voelen, dus als je continu de druk ervaart van het is niet genoeg of ik moet meer kolven etc dan is dat ook niet goed voor de gemoedstoestand.
4 maanden geleden
Heb net dit forum geopend met in mijn achterhoofd hetzelfde probleem. Dit bericht is dan ook het eerste wat mijn vinger perongeluk opend! Wat een toeval?! Ik zit op dit moment op de bank met hetzelfde probleem en dacht even te kijken of ik ergens advies kan inwinnen om de productie te verhogen. Voor mijn gevoel nu al van alles geprobeerd. Het leek even goed te gaan, maar zodra ik afwijk van mijn kolftijd merk ik dat direct. Daarnaast liep mijn productie al een tijdje terug ivm een hele moeilijke opstart bv. Ik kan dan ook op dit
Moment maar 1 flesje bv geven en ze lijkt niet verzadigd. ☹️
4 maanden geleden
Ik maak vrijwel hetzelfde mee en herken veel uit je verhaal. Fulltime kolven is zwaar hè... Ik heb ervaren dat stress en je mentale toestand veel invloed hebben op je productie. Ik heb mij een aantal weken geleden grote zorgen gemaakt over mijn melkproductie en kolfde op het dieptepunt slechts 10 ml in 20 minuten. Ik ben toen (met huilend hart) een pot kunstvoeding gaan halen. Deze staat al drie weken opgeopend op de kast. Zodra ik het in huis had liep mij productie direct weer op. Ik probeer nu om de stress en druk (die ik overigens enkel mijzelf opleg) te vermijden, anders is het niet vol te houden. Ik vind veel informatie en steun jn de Facebook groep 'fulltime kolvers', wie weet heb je daar iets aan. Sterkte aan alle kolvende mama's!
4 maanden geleden
Reactie op CiskaK
Mijn kolf avontuur begon na de kraamweek. Tijdens de kraamweek stuurde onze ...
Fijn om te horen dat het herkenbaar voor je klinkt. Ook goed te weten dat een deel kunstvoeding geven bij jou rust heeft gegeven en dat je kindje het hier goed op doet! Hoe verdeel je over de dag de flesjes kunstvoeding en borstvoeding? Bijvoorbeeld juist eindigen met kunstvoeding of? Om de 3 uur kolven op een dag is inderdaad echt intensief!
4 maanden geleden
Reactie op Marenne
Dit is letterlijk mijn verhaal van mijn 1e zoontje, alleen kon die niet uit ...
Wat een lief bericht, dankjewel! Wel fijn om te weten dat het bij jou uiteindelijk rust heeft gegeven om over te stappen op kunstvoeding. Ergens kan ik me dat ook wel voorstellen. Het fulltime kolven is soms echt wel pittig. Iedere keer op tijden moeten letten, ook als je een dagje weg bent
4 maanden geleden
Reactie op M225
Hoi, ik ben om vergelijkbare redenen ook begonnen met bijvoeden. Snap je di ...
Hoeveel flesjes op de dag voed jij momenteel met kunstvoeding bij en heb je daar een bepaald ritme qua schema nu in wanneer je op de dag kunstvoeding geeft en wanneer moedermelk?
4 maanden geleden
Reactie op Highwood
Ik maak vrijwel hetzelfde mee en herken veel uit je verhaal. Fulltime kolve ...
Ik kan me zeker voorstellen dat de stress er om niet heel bevorderlijk werkt voor de productie en hoop het wat meer los te kunnen gaan laten.. op de Facebook groep zit ik, daar ook gedeeld! Dankjewel voor de tip alsnog!
4 maanden geleden
Herkenbaar ik heb precies hetzelfde. Ik eet ook nog eens koemelk vrij ivm verdenking koemelk allergie.
Ik had dit ook en ze groeide ook niet meer goed.
Ik kolf wat ik kan en voelde de eerste keer heel rot om kv bij te geven maar het geeft me ook rust.
Ik heb net vanmorgen om oxytocine neusspray gevraagd ik hoop dat dit nog helpt om de productie wat omhoog te krijgen.
Heb jij het idee dat boezemvriendjes helpen?
Het is ook echt rete zwaar. Ik hoop m’n productie nog wat op te kunnen krikken waardoor live bv wel weer gaat lukken. Succes!
🍀
4 maanden geleden
Ik heb bij mijn eerste ook fulltime gekolft en ik vond de overgang naar kunstvoeding ook enorm lastig. En achteraf dacht, dit had ik eerder moeten doen! Wat een last viel er van mijn schouders. Nu kan ik wel borstvoeding geven, maar loop ik ook weer tegen uitdagingen aan. Maar weer vind ik het zooooo lastig om die overstap te maken 😫😅🙈 het zullen wel bepaalde hormonen zijn ofzo
4 maanden geleden
Zou je het nog kunnen/willen proberen om je kindje aan de borst te voeden?
Ik heb omdat mijn zoontje niet de goede drinktechniek had (door te kort tongriempje) en niet groeide bijna een week fulltime gekolfd. Merkte ook dat het lastig was om genoeg te kolven en het lukte me niet om de productie met kolven te verhogen. Vond het ook vervelend om met kv aan te vullen, op een of andere manier ging dat tegen mn gevoel in,terwijl ik heus weet dat kindjes daar ook prima groot van worden. Al denk ik ook altijd dat aanvullen met kv de productie ook wel negatief beinvloedt.
Maar toen ik 2x per dag toch weer aan de borst ging aanleggen (na klieven tongriempje en met advies lactatiekundige), ging de productie echt heel snel omhoog. Na 1 dag kolfde ik ipv 50 of 60 ml in 20 min ineens 130! Naarmate ik meer flesjes verving door aan de borst drinken, werd de drinktechniek van m'n zoontje steeds beter en de productie ook. Uiteindelijk ben ik zelfs helemaal gestopt met kolven en geef ik nu helemaal live borstvoeding. Wel met tepelhoedje, eerst pakte hij dat niet maar nu wel.
Ik weet natuurlijk niet wat de reden is dat je fulltime kolft en of het voor jou ook werkt, maar wilde het toch even meegeven. Je eigen baby is uiteindelijk de beste kolf!
4 maanden geleden
Reactie op kikkertje12345
Zou je het nog kunnen/willen proberen om je kindje aan de borst te voeden?
...
Oh wat fijn zeg!! Ik heb een beetje dezelfde situatie als jij. Alleen niets met tongriempje mijn dochter huilde zoveel dat ze te vermoeid was om uit de borst te drinken. Heb dit weekend wel twee keer weer aangelegd en wil dit vanavond ook weer doen als m’n vriend weer thuis is. Zij is alleen nog niet altijd tevreden aan de borst dus wil er echt de tijd voor nemen en indien nodig vaker aanleggen achter elkaar.
Ze drinkt soms ook erg onrustig uit de borst. En heb links echt weinig productie maar 20-30 cc.
4 maanden geleden
Reactie op lcupedo
Fijn om te horen dat het herkenbaar voor je klinkt. Ook goed te weten dat e ...
Oeh ik kijk gewoon aan hoe de dag loopt, wil me er niet meer druk om maken 😜.
Vaak kolf ik in de avond om 9 uur voor het laatste, onze meid ligt dan al te slapen en krijgt tussen 00:00 en 01:00 een flesje kunst waardoor ik de bv gebruik als eerste voeding in de ochtend de volgende dag. Voordat ze dat krijgt kolf ik de eerste keer van de nieuwe dag (rond 7:30) dit is vaak tussen de 150-200ml. Dit is mijn hoogste opbrengst van de dag, ze drinkt rond de 100ml per voeding dus dan heb ik twee voedingen klaar.
Wanneer ze voor haar tweede voeding van de dag komt pak ik dus van de ochtend kolf en kolf ik tijdens het voeden om de voorraad weer aan te vullen. Vaak is dit tussen de 50-100ml en loopt de productie af gedurende de dag. Vaak heeft ze ergens tussen 16:00-20:00 een cluster moment waarbij ze soms om de 30 min ongeveer 100ml drinkt waardoor ik nooit genoeg bv heb en kan kolven. Vaak kies ik er op dat moment voor om een flesje kunst te maken zodat ik nog 100ml bv heb voor de avond en niet elk uur hoef te kolven. Nu gebeurd het wel eens dat ze zo vaak komt dat ik in die tijd 2 flessen kunt aanbied omdat ik dus die 100ml bv wil bewaren voor de avond.
Vanaf 20:00 geef ik geen kunst meer omdat ze hier langer en beter op slaapt dan bv. Tussen 20:00 en 21:00 gebruik ik dus die laatste 100ml gekolfde bv die ik heb gespaard zodat ze lekker kan gaan slapen maar wel tussen 00:00 en 01:00 wakker genoeg word en hongerig genoeg is voor haar laatste flesje kunst van de dag om zo door te slapen tot 08:00 de volgende ochtend zonder nacht voeding. Wat ik dan dus om 21:00 kolf is weer voor de volgende ochtend.
Ik hoop dat mijn verhaal zo enig sinds duidelijk is 😂.
Als ik een dag van huis ben met de baby en niet kan of wil
Kolven omdat ik buiten ben dan maak ik op wat ik aan bv heb en bied kunst aan als dit nodig is. Aan het einde van de dag vind ik het belangrijker dat onze dochter een volle buik heeft en goed kan groeien dan of ze exclusief bv krijgt.
4 maanden geleden
Reactie op 1992mamma
Ik doe overigens bv en kv door elke dat kon prima zei het cb.
Doe dan bijv ...
Doe ik overigens ook!
4 maanden geleden
Precies hetzelfde hier. Fulltime kolven lukt niet met een baby die constant vastgehouden wil worden. Daarnaast kolf ik in de middag en avond niet genoeg. 1 tot 2x per dag bijvoeden met KV neemt echt de druk er vanaf! Is voor mn hele gezin beter haha.
Tip
Je kan kiezen voor biologische kunstvoeding. Is een stuk beter voor je kindje! En sommige babies gaan niet goed op lactose ivm krampjes etc. Ik geef mn baby daarom 1 tot 2x per dag biologische geitenmelk.