21 Reacties
3 maanden geleden
Het is normaal dat je kindje van 11 weken niet zelf in slaap valt. Bij ons helpt een draagdoek goed als ze tegen haar slaap vecht. Ik merk dat ze nu ook in het sprongetje nog slechter slaapt dan anders. Dus ik herken je frustratie volledig.
Ik maak me ook wel zorgen om de opvang straks maar ik hoor van alle kanten dat dat vanzelf goedkomt.
Zijn de nachten wel beter?
3 maanden geleden
Reactie op Jessara
Het is normaal dat je kindje van 11 weken niet zelf in slaap valt. Bij ons ...
Ja aan het einde van de dag is hij zo moe dat hij bij zijn laatste fles meestal in slaap valt. Als hij eenmaal slaapt dan slaapt hij goed en sinds 3 nachten slaapt hij van 19 uur tot 7 uur de volgende ochtend
3 maanden geleden
Het klinkt erg frustrerend, maar helaas kan het ook de realiteit zijn bij baby’s. Mijn oudste sliep echt tot 8 maanden nergens behalve in de kinderwagen tijdens een heeeele lange wandeling. Kapot was ik. Ik maakte me er ontzettend druk om hoe het op de opvang zou gaan, maar zij kregen het voor elkaar om hem alle dutjes in bed te laten doen en soms sliep hij zelfs 2 uur! Ze hebben daar zoveel trucjes, uiteindelijk hielp voor hem inbakeren en in een wipstoel in een donkere kamer laten slapen. Je moet het maar bedenken 😂
Mijn jongste slaapt gelukkig zelf in, haar kan je wegleggen en ze tukt, dus een wereld van verschil. Haar dutjes duren nooit langer dan 45 min, maar ik vind het best. Gisteren op de opvang sliep ze ineens 2 uur! Wat ik ermee probeer te zeggen is dat ze op de opvang zoooo vaak met dit bijltje hebben gehakt, dat het op de een of andere manier toch lukt om iets te vinden wat werkt voor je kindje. En wie weet is dat ook iets wat opa en oma toe kunnen passen.
En hou vol! Hoe verschrikkelijk ik het zelf altijd vind om te horen, maar het gaat echt een keer beter worden. Dat kan over een week zijn, dat kan over een half jaar zijn, maar geen kind blijft tot zijn 18e zonder slaap (gelukkig!!).
3 maanden geleden
Hier idem! Bij de eerste gehad en nu weer. Wat ik ervan heb geleerd is om het maar los te laten, dan maar 45 minuten bij mij slapen, als we wandelen je erbij neerleggen dat hij wakker word als je stop/thuis bent, slaapt in de wipstoel en maxicosie en jij deze eindeloos in beweging houd met je voet tot je kramp krijgt 🤭 ondanks dr adviezen je kind niet lang in een maxicosie te laten.. nou helaas dan, elke minuut is mooi meegenomen.
Wel helpt hier inbakeren, white norse en een doek over z'n oogjes vind hij fijn.
Buikligging is als hij eenmaal.slaapt favoriet dan kan hij uren slapen, maar zelf in slaap vallen is nog nooit voorgekomen hoor😆
3 maanden geleden
Ik zou stoppen met proberen hem zelf in slaap te laten vallen. Je kindje is pas 11 weken, het is heel normaal dat hij dat nog niet kan. Laat het los en kijk naar waar je kindje behoefte aan heeft, is veel minder frustrerend voor jullie beide!
3 maanden geleden
Wat bij mijn zoontje heel goed werkt is hem in zn cosleeper leggen, en dan met matrasje en al op schoot nemen. Dan is hij dichtbij me en kan ik hem met matras en al wiegen. Als hij dan slaapt is het ook heel makkelijk wegleggen, omdat hij al op zn matrasje ligt. Dan heeft hij veel minder door dat ik hem wegleg. Al wiegend leg ik hem met zn matrasje in de cosleeper, wieg nog heel even zachtjes door door de zijkant van het matrasje zachtjes een beetje omhoog en omlaag te doen. Doet hier wonderen wanneer hij onrustig is en niet in slaap kan komen.
3 maanden geleden
Dit is mijn vierde kindje en ook hierbij is het weer uitvinden wat werkt. Bij mij slaapt hij ook heel moeilijk in en ligt hij 9 van de 10x gewoon uiteindelijk in m'n draagdoek. Ik probeer het ochtend slaapje in z'n bedje lukt dat mooi meegenomen zo niet dan maak ik hier ook geen strijd, want ja dat gaat uiteindelijk ten koste van jezelf en krijg je frustratie. Soms werkt het na 75min om hem in zijn puckababy in bed te leggen , kamer donker en dan gang licht aan en deur op een kier..de andere kinderen konden echt niet slapen zo maar hem lukt het een enkele keer wel..
En elk kindje is anders want bij mijn 2e die sliep dag en nacht echt heel slecht, die heb ik best wat keren weggelegd huilend in z'n bedje om even tot mezelf te komen en nu slaapt hij zo diep dat hij 's avonds wakker wordt gemaakt om te plassen en s ochtends weet hij hier niks meer van.
Mam het komt goed, ook al lijkt dat nu niet zo. Ik snap dat je situatie nu gewoon lastig is.
3 maanden geleden
Mijn zoontje laat vanaf het begin ook al moeilijk slaapsignalen zien binnen de "voorgeschreven" wakkertijd. Na gewoon een keer denken we zien wel ben ik erachter dan mijn zoontje een wakkertijd van 2 uur heeft. 1 uur en 50 min en hij begint te gapen beetje in zijn ogen wrijven. Dan op bed leggen en stipt 2 uur na wakker worden valt hij nu zelf in slaap zonder problemen. Eerder op bed leggen resulteerde ook in frustratie
3 maanden geleden
Pfff hier ook heel frustrerend…. Zodra zijn hoofdje het matras raakt, is het huilen. Eerder naar bed geprobeerd, later naar bed geprobeerd maar het blijft huilen en vechten tegen de slaap. Een halfuur strijden voor een slaapje van 10min…. Soms met mazzel maakt ie een slaapcyclus af. Langer slapen lukt hem prima, zolang dat in mijn armen is. Maar dat al 11,5 week elke dag de hele dag is inmiddels flink vermoeiend…..
Snachts slaapt ie gelukkig wel echt heel goed, afgelopen nacht van 21-6 zonder nachtvoedingen. Zou willen dat hij overdag ook wat meer en makkelijker slaapt 😅
3 maanden geleden
Herkenbaar! Ik heb dit ook gehad. Wat bij ons heeft geholpen is om ons kindje in te bakeren en in de co sleeper (waar ze ‘s nachts ook slaapt) te leggen. We leggen haar om de 1,5 uur op bed met een vast ritueel van verschonen, even kletsen, inbakeren (evt voeden) en in haar bedje te leggen en te aaien over haar hoofdje. Het heeft ons wel wat dagen/weken gekost maar nu is ze aan het ritme gewend en slaapt ze super goed!
3 maanden geleden
Mijn dochter valt alleen voor de nacht uit haarzelf in slaap. Overdag ook niet. Ik wieg haar eerst in slaap na de voeding (wiegen is nog heel normaal op deze leeftijd, als ze ouder zijn kun je ze wakker wegleggen). Als je hem dan slapend weglegt, leg je eerst zijn billen neer en dan pas zijn hoofd. Leg een hand op zijn hoofdje en op zijn buikje en wacht heel even. Dan haal je rustig je hand van zijn hoofdje en blijf je nog even lichte druk geven op het buikje. Die hand haal je ook rustig weg als hij blijft slapen. Zorg er verder voor dat er geen prikkels zijn, dus geen muziekmobiel oid.
3 maanden geleden
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar op youtube en stofzuiger geluid aanzetten en bij hem neer leggen een tonig geluid en daar slaapt onze dochter wel op moet ik zeggen. Inbakeren doe ik niet meer als hij naar de kinderopvang gaat word dat ook niet aangeraden omdat stel hij draait om kan die niet meer terug draaien en stikt hij. Dit is zo tegen mij gezegd.
2 maanden geleden
Bij ons is het bij de 3e weer compleet anders dan bij de andere 2.
Wat nu werkt ( en dat kan zo volgende week weer anders zijn) is sochtends een wakkertijd van 60 tot maximaal 75 minuten. En in de loop dan de dag wordt de wakkertijd wat langer. We kijken niet naar de klok, maar naar zijn signalen: niet meer willen zitten in wipstoel /babyinzet triptrap/ maxicosi / op schoot, stoppen met rondkijken en iets wat ie in z'n hand heeft loslaten. Als we wachten tot ogen wrijven of gapen zijn we veel te laat.
Overigens slaapt hij alleen in de draagzak of op zijn buik. Op z'n buik maakt t dan weer geheel niet uit waar je hem neerlegt. Op z'n rug en in de maxicosi slaapt ie niet zelf in en als ie slaapt is hij binnen 10 minuten weer wakker.
Overigens slaapt hij op warme dagen meer dan wanneer het iets koeler is.
Dus niet direct tips, het is vooral een zoektocht. En die is echt bij elk kind zo goed als elke week anders 🙈
2 maanden geleden
Zoals hier al eerder aangegeven; laat de wakkertijden los! Werkt hier ook voor geen meter. Ons meisje kan bij haar eerste wakkertijd van de dag ook niet langer dan 60 minuten wakker blijven, maar in de loop van de dag hoef ik het echt niet te proberen. Dan wil ze soms pas na 2 uur en tijdens het huiluurtje soms wel langer. Ik probeer vooral te kijken naar haar eigen signalen. Dus niet bij 3 keer gapen, maar ons meisje moet echt gaan jengelen en in haar ogen wrijven. Pas dan krijg ik haar weggelegd. En wakker wegleggen… het lukt echt maar sporadisch. Heb eraan toegeven, want ik was ook gerust een uur bezig. Wiegend wegleggen is een zorg voor later, ik ging er ook aan onderdoor omdat je overal leest dat je ze wakker moet wegleggen.. Joe, moet ik zelf ook nog wel energiek voor zijn!
2 maanden geleden
Wellicht helpt dit je iets. Heeft mij doen inzien dat ons meisje waarschijnlijk voldoende slaapt.
2 maanden geleden
Mijn zoontje is 12 weken en kan ook niet zelf in slaap vallen. Ik wieg hem in slaap en leg hem dan slapend in zijn ledikant. Vaak lukt dat gewoon maar de laatste dagen wordt hij steeds wakker als ik hem neerleggen. Ik leg eerst zijn billen neer, dan rustig zijn rug en dan hoofd. Bij hoofd neerleggen wordt hij altijd wakker. Ik wieg hem met zijn hoofd in elleboog dus ik pak zijn hoofd altijd eerst nog in mijn hand. Maar hand weghalen als hij in ledikant ligt is het punt dat hij dus wakker wordt. Hoe doen jullie dit?
2 maanden geleden
Reactie op Suus2812
Mijn zoontje is 12 weken en kan ook niet zelf in slaap vallen. Ik wieg hem ...
Geen oplossing echt voor je. Hier helpt het nog wel eens om te shushen voordat je begint met neerleggen en tot nadat ze ligt. Indien ze ogen opent bij neerleggen dan nog even tussen de oogjes strelen richting het neusje met een vinger
2 maanden geleden
Reactie op Suus2812
Mijn zoontje is 12 weken en kan ook niet zelf in slaap vallen. Ik wieg hem ...
Wij hebben hier ook een baby die niet zelf in slaap valt. Toevallig kwam ik erachter dat haar na het wiegen neerleggen op haar zij vaak helpt. Hierbij heb je 1 hand op de borst en 1 tussen de schouderbladen. Heel zachtjes de druk verminderen per hand, dan 1 hand weg en de hand op de rug als laatste.
2 maanden geleden
Reactie op Oktobermeisje
Zoals hier al eerder aangegeven; laat de wakkertijden los! Werkt hier ook v ...
Ben ik met je eens! Hier werk wakker wegleggen ook vrijwel nooit, alleen als hij echt uitgeteld is. Ik wieg hem in slaap op mijn arm, maar zet hier altijd 'de zee' bij aan (geluid van golven op een white noise knuffel). Doordat ik dit steeds doe lijkt het een soort pavlov effect te hebben. Zodra ik het ding aanzet begint hij in zijn ogen te wrijven. Dit maakt het naar bed brengen echt makkelijker. Mits er slaapsignalen zijn natuurlijk. Hier is de vuist in de mond het eerste teken, de rest komt pas als hij echt al erg moe is. Misschien heeft jouw dochter ook een minder duidelijk slaapsignaal?