16 Reacties
4 maanden geleden
Wat shit dat ze spruw heeft! Mijn dochter van 7 weken had het ook in die periode (en nu helaas weer).
Wat ik deed: na iedere voeding 0,5 ml optrekken ipv 4 keer 1 ml. Dan een beetje op mijn pink spuiten en dan voorzichtig in het mondje aanbrengen. Ik redde het vaak niet om zelfs 0,5 ml in z’n geheel aan te brengen. Zo’n mondje is toch maar klein.
4 maanden geleden
O, wat onhandig dat je geen uitleg hebt gekregen! En vervelend van de spruw.. veel last van?
Maar idd 1 ml per keer, na de voeding. Ik doe het met het spuitje, telkens een klein beetje (linker wang, rechter wang, tong enz). En dan zo de 1 ml opspuiten.
Er bleef bij mijn zoontje een beetje aanslag zitten achterop z'n tong, dus dat deed ik dan even specifiek smeren met m'n vinger.
Hij vindt het heel vies, maar het helpt hier gelukkig wel!
4 maanden geleden
Hier ook nyststine ivm spruw. Mijn lactatiekundige adviseerde om in plaats van 4x 1 ml 8x 0,5 ml te geven, na elke voeding dus. Dit omdat er dan minder tijd tussen zit en spruw zich snel weer kan verspreiden.
Ik spuit het beetje bij beetje in zijn mondje en verdeel het dan met mijn wijsvinger (na handen wassen uiteraard) door de mondholte. Dat combineer ik dan gelijk met de massage en oefeningen die ik moet doen sinds tongriempje gekliefd is.
Heb je ook miconazol zalf voor je tepels gekregen?
4 maanden geleden
Even een tip voor degene die het nodig heeft. Mijn eerste had ook spruw. Kreeg vreselijk krampen van die vieze nystatine. Snap echt niet dat je die sterkte pepermunt rommel bij een baby moet gebruiken. Het hielp ook niet. Uiteindelijk was het na 3 dagen weg met gentiaan violet. Gekocht bij een lactatie kundige en met haar hulp daarmee gestart. Beetje naar dat het dan zo paars wordt maar werkt top!
4 maanden geleden
Reactie op DN32
Hier werkte de nystatine ook niet. Op mijn verzoek bij de huisarts ook gent ...
Hier heeft ons zoontje ook spruw. Nystatine werkt ook niet bij hem. Nu met kokosnootolie bezig, werkt wel iets maar ook nog onvoldoende.
Hoe breng je die gentiaan violet aan? En hoeveel? Ik had gelezen dat ze het niet door mogen slikken?
Ik zit er aan te denken om het te gaan bestellen.
4 maanden geleden
Reactie op BB1121
Even een tip voor degene die het nodig heeft. Mijn eerste had ook spruw. Kr ...
Hier ook gestopt na 3 dagen! Ik had het idee dat ze meer last kreeg van het medicijn dan van de spruw zelf. Ik ben alles nog beter schoon gaan houden en uitkoken dagelijks, de spruw is vanzelf weggegaan!
4 maanden geleden
Reactie op Suus2812
Hier heeft ons zoontje ook spruw. Nystatine werkt ook niet bij hem. Nu met ...
Met wattenstaafjes. De lactatie kundige maakte voor het aanbrengen van de gentiaan violet eerst de mond schoon met 2 wattenstaafjes met azijn en water gemengd. Daarmee haal je de witte aanslag weg
4 maanden geleden
Ons kindje van 2 weken moest dit ook vanuit het ziekenhuis door demkinderatts voorgeschreven.
Echter was bij ons het advies om de 4 ml te verdelen over alle voedingen. Dus na iedere voeding 0.5 ml met het spuitje in het mondje toedienen. Een beetje op de tong en een beetje in beide wangzakken.
Nog een advies: ik weet niet welke nystatine je hebt gekregen maar je hebt 2 varianten. 1 met muntsmaak en 1 met ee zoete smaak. De muntsmaak is erg sterk en prikt ( ik heb het zelf geprobeerd) en baby ging hier van kotsen. Die andere vond ze heerlijk en dus toedienen ging ook makkelijker. Deze smaak is van nystayine merk:labaz. Je kunt hier eventueel.navraag doen bij de apotheek
4 maanden geleden
Reactie op VdB21
Nystatine is er in meerdere smaken. De pepermunt is het goedkoopste en word ...
Haha jeetje, had ik dat geweten zeg🙈 Gelukkig heeft het wel goed geholpen bij mijn dochter maar ik vroeg me al af waarom ze in vredesnaam voor munt hebben gekozen. Vond het zo zielig iedere keer met toedienen.
4 maanden geleden
Help! Ik heb al een paar dagen gentiaan violet. Hoe brengen jullie dit aan?