13 Reacties
3 maanden geleden
Lieve mama,
Je bent zeker niet aan het falen! Al 10 weken heb je borstvoeding gegeven en alles voor je meisje gedaan.
Zelf ben ik na 5 weken overgegaan op KV. Mijn kleine man dronk te gulzig aan de borst, met veel krampjes tot gevolg. Fulltime gaan kolven, wat ik niet alleen zwaar vond én niet bij kon benen in hoeveelheid, maar ook lastig vond te combineren met de zorg voor onze peuter.
Het beste kun je naar je eigen gevoel luisteren. Voel je absoluut niet schuldig als je voor KV zou kiezen. Als je daar zelf meer ademruimte en rust door krijgt en daardoor goed voor je kleine kan zorgen is het dat zeker waard. Zo heb ik de overstap ervaren en daarmee een soort opluchting. Happy mom, happy baby.
Ondanks de nodige schuldgevoelens (want ik kon zelf niet geven wat mijn zoontje nodig had) heeft het bij mij heel goed gedaan om over te stappen.
Maar doe wat goed voelt voor jezelf. Je zou ook nog advies kunnen vragen aan een consultatiebureau of Lactatiekundige als je twijfelt. Kies wat in jouw gedachte het beste is voor je kindje én voor jezelf. Succes met het maken van je keuze!
3 maanden geleden
Ik ben toen mijn baby 5 weken was (nu 7 weken) overgestapt op kunstvoeding. Hiervoor kreeg hij ook mijn afgekolfde melk via een fles. Omdat ik ook merkte dat het veel van mijn vroeg meer dan ik eigenlijk aan kon. Daar kwam nog een fikse borstontsteking bovenop waarvoor ook opname besloot ik te gaan stoppen met borstvoeding. Ik ging afbouwen en wat we te kort kwamen vulde we eerst aan met vriezer voorraad. Toen dat bijna op was. Zijn we om en om flesjes met kunstvoeding en borstvoeding gaan geven. Tot de borstvoeding op was en ik ook niks meer produceerde zijn we compleet overgegaan op kunstvoeding. En gelukkig deed hij het daar direct goed op.
3 maanden geleden
Reactie op kimEnMilo
Ik ben toen mijn baby 5 weken was (nu 7 weken) overgestapt op kunstvoeding. ...
Maar ik snap wat je bedoelt met falen. Dat gevoel had ik ook heel erg. Dat ik hem te kort deed. Maar beter een blije mama en kunstvoeding. Dan geen leuke mama en mijn kindje te kort doen op andere vlakke en wel borstvoeding.
3 maanden geleden
Fulltime kolven is echt heel pittig! De hele dag staat in het teken van de voedingen van je kleintje door zowel het kolven als het geven van de fles.
Uiteindelijk moet je doen wat goed voelt, los van de ervaringen van anderen. Je hebt je dochter een fantastische start gegeven en bent zeker niet egoïstisch, los van waar je voor kiest.
Wees een beetje lief voor jezelf!
3 maanden geleden
Je kan ook zolang het gaat 3x per dag kolven bijvoorbeeld ochtend, middag en avond en wat je tekort komt aanvullen/ mengen met kunstvoeding. Zo heb ik bij mijn vorige dochtertje ook gedaan, dat werkte voor mij veel rustgevender omdat ik deed wat ik kon , maar zij niet volledig afhankelijk was qua voeding van mijn kolven, maar toch nog wat kreeg. Mogelijk heb je hier wat aan?!
3 maanden geleden
Aan je zelf denken is echt wat belangrijk voor je dochter is. Dat is niet selfish, dat is realiseren dat je voor jezelf moet zorgen om een happy moeder te kunnen zijn, en die happy moeder die heeft zij heel hard nodig.
Uit eigen ervaring weet ik dat te lang aanmodderen echt voor beide niet gezond is. Bij mijn eerste kindje wilde ik koste wat het koste borstvoeding geven. Het ging vanaf dag 1 vreselijk, ik had veel pijn, aanhappen ging niet goed, de ene lactatiekundige na de ander over de vloer gehad, kolven + live voeden en vooral heel veel verdriet en tranen. Mn dochter van de honger en ik van frustratie en teleurstelling. Bijna elk voedingsmoment waren wij beide aan het huilen en ik was er echt depressief van. Ik twijfelde lang om te stoppen want ja ik wilde dit perse voor mijn kind doen en mocht vanmezelf ook niet ‘selfish’ zijn door te stoppen. Ik was echt de hele dag in conflict met mezelf en mijn man die wenste dat ik stopte) of ik wel of niet ging doorzetten. Tot ik tijdens een voedingsmoment zo een boosheid voelde naar mijn dochter toe, alsof het allemaal haar schuld was, ik was zo gefrustreerd dat ze niet goed aanhapte en ik wilde het liefst alleen maar hele lelijke dingen tegen haar zeggen en dat is het moment dat ik brak, dat ik dacht, dit mag nooit gebeuren, nooit weer mag ik me zo gefrustreerd voelen naar mijn eigen kindje toe, dat heeft ze niet verdiend en dat is het hele borstvoeden niet waard. Ik ben direct gestopt met live voeden en het kolven langzaam afgebouwd en ik voelde al heel snel heel veel opluchting, mijn dochter is prachtig (nu bijna 2 jaar) groot geworden op kunstvoeding.
Vraag jezelf af of het geen wat je nu voelt het je waard is. Ik hoop dat je een keus kan maken waar je je goed bij voelt🍀💐
3 maanden geleden
Echt super super liefal jullie berichten! Dank jullie wel dat doet mij echt goed!❤️ Hoe hebben jullie kindjes de overstap ervaren? Hadden ze bv meer krampjes? Waren ze meer verzadigd met kv? Sliepen ze ook langer door? Hoe was hun groei? Groeiden ze net zo “hard” als bij bv?
3 maanden geleden
Hi! Herken zo wat je zegt en zelf ook meegemaakt. Ik kolfde ook fulltime en merkte dat het zo zwaar was. Als hij dan even sliep moest je meteen weer kolven en dan alles weer schoonmaken. Op dit moment geef ik nu twee keer flesvoeding en rest borstvoeding. Kolf nu om de 5 uur en in de nacht laat ik er nog langer tussen zitten. Moest eerst namelijk om de drie uur kolven om genoeg productie te hebben. Twijfel zelf nu om helemaal te gaan stoppen omdat ik het kolven nog steeds als zeer vervelend ervaar, maar ook ik zit nog in strijd met mezelf vanwege dat borstvoeding zo goed voor hem is. Dus ook fijn om de andere berichten te lezen.
Ik geef de laatste fles voordat die gaat slapen kunstvoeding en hij slaapt sindsdien wel echt langer door. Vannacht 7 uur geslapen en normaal zat er 4/5 uur tussen. Qua krampjes nog lastig te zeggen want was ook begonnen toen hij de piek qua krampjes had. Wel laat die de laatste tijd veel meer scheten. Geen idee of het door de kunstvoeding komt.
3 maanden geleden
Ik ben nu langzaam aan het afbouwen, dat wil zeggen van fulltime BV naar 2 weken geleden 1 fles KV en rest BV. Sinds deze week 2 flessen KV en de rest BV. Ik hoop de ochtend en avond te kunnen blijven borstvoeden en de rest KV. Kolven voel ik me niet oke bij, dus als de productie te ver terugloopt dan stopt mijn BV-avontuur. Dit voelt voor mij ok. Ik kan af en toe de zorg uit handen geven maar krijgt wel nog BV. Fijne combi die je ook zou kunnen proberen. Maar ik blijf er heilig bij, happy mommy is happy baby. Dus als KV de oplossing voor jou is om je weer ok te voelen, dan doe dat! Niks is belangrijker dan een moeder die goed in haar vel zit!
3 maanden geleden
Na een heel zware bevalling heb ik de eerste drie weken gekolfd (zoontje kon niet aanhappen en ik kon nog niet eens rechtop zitten, dus aanleggen ging sowieso niet). Ik had het plan om bv te gaan geven, maar het viel me zo zwaar. Na drie weken zijn we flesvoeding en borstvoeding gaan afwisselen en na 5 weken kreeg hij volledig fles. Toen ik het aan het afbouwen was, had ik het er wel moeilijk mee omdat ik me schuldig voelde naar mijn zoontje. Maar dat schuldgevoel was snel weg toen ik zelf weer meer energie had en minder stress. Hopelijk gaat het ook zo bij jou!❤️
3 maanden geleden
Reactie op AnnK92
Hi! Herken zo wat je zegt en zelf ook meegemaakt. Ik kolfde ook fulltime en ...
Ja de struggle is echt zwaar. Maar in ieder geval fijn dat hij met kv langer doorslaapt in de nacht! Bij mijn dochter is het echt incidenteel dat zij doorslaapt tot 3 uur. Verder echt om de 1,5 uur wakker en dat is heel vermoeiend
3 maanden geleden
Reactie op ss00
Echt super super liefal jullie berichten! Dank jullie wel dat doet mij echt ...
Hi!
Wij hebben ervoor gekozen om dan een hele voeding KV te geven en niet te mengen met BV. Gekolfde melk kreeg ons zoontje tot het op was, waarbij we per paar dagen een fles gekolfde melk vervingen voor KV. Wat we gezien hebben is dat hij een paar weken laat had van krampjes, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of het van de overstap op KV was of puur door de "krampjespiek" met 6-8 weken.
Wat ik ook heb gemerkt is dat hij sneller een redelijk vast ritme aanhield met flesvoedingen (kv en bv) en ook heel snel van 23 tot 5 of 6 uur doorslaapt.
Dit doet hij nog steeds heel goed, hij meldt zich maar zelden korter dan 4 uur later voor een volgende voeding.
Maar ieder kindje reageert anders. Let vooral heel erg goed op de signalen die je kindje geeft. Huilen is niet altijd krampjes of honger, kan ook vermoeidheid of ander ongemak zijn. 😊