19 Reacties
2 maanden geleden
Wij kregen een puppy toen ik al zwanger was maar het nog niet wisten.
Enige wat ik kan zeggen is dat we met de puppy langer slapeloze nachten hebben gehad dan met de baby (3 weken) 🫣
Je moet er aan het begin om het uur mee uit. En je hebt ongelukjes in huis. Ik weet jullie situatie niet maar hier is goed om rekening mee te houden 🙌
2 maanden geleden
Verder is die twee zien opgroeien samen denk ik het mooiste wat er is 😭
2 maanden geleden
Ik denk dat ee pup makkelijker is dan een puberhond haha. Die van ons was 1 jaar en 2 maanden dat de baby geboren werd en ging toen direct van de stress een helse puberale fase in. Aandacht opeisen, trekken aan de riem, en geen moment rust pakken. Na 3 maanden werd het minder maar heb de hond elke dag bijna van kant willen maken (bij wijze van spreken want ik ben stapelgek op dat beestje). Een pup is moeilijk op een andere manier en dan vooral zindelijk maken en de baby shark fase (oppassen met je kleintje dan dus).die van ons huilde s nachts gelukkig niet en weigerde buiten te plassen s nachts (snapte niet wat we van haar wilde) dus we bleven gewoon slapen en ruimde s morgens de plasjes op dat ze het niet zag. Ze zit in de schuur die is verwarmd bij ons dus dat was een enorme redding want dan hoeft ze niet getraind te worden in de bench en kan ze ook niets slopen. Dat zijn dingen om rekening mee te houden denk ik.
2 maanden geleden
Wij hebben onze hond in maart moeten laten inslapen en hebben deze week de hond van mijn moeder op logeren. Ik ben heel blij dat hij aankomende week weer naar huis gaat. Wij wilde eigenlijk ook voor het eind van het jaar een nieuwe hond, maar we hebben er gewoon geen tijd voor om er de aandacht aan te geven die ze verdienen en al helemaal niet om consequent op te voeden. Nu dus besloten te wachten tot de jongste 2 jaar is. Dan gaat de oudste ook al naar school en hebben we hopelijk meer tijd en aandacht voor het beestje.
Ik zou het dus niet aanraden. Toen onze oudste geboren werd hadden we dus al wel een hond, maar die was al opgevoed en zindelijk etc. Dat ging wel goed, maar ook toen heeft ze echt flink in moeten leveren op aandacht tot hij een jaar was. Daarna konden we het beter combineren
2 maanden geleden
Ik zou er goed over nadenken of dit voor jullie het juiste moment is!
Wij hebben ook een grote hond die meerdere uren beweging per dag nodig heeft. We hebben de hond al een paar jaar, maar de eerste weken heb ik er echt naast moeten slapen ‘s nachts en werd hij elk uur wakker. Nu hebben we twee kinderen en het is prachtig om ze samen te zien, maar mijn man is meerdere uren per dag de deur uit met de hond en dat vind ik soms best eenzaam. En bij allebei de kinderen heeft de hond een fase gehad waarin hij heel veel aandacht opeiste, veel blafte (ook tijdens slaapjes van de kinderen), ging graven in de tuin en extreem beschermend werd. Dat ging weer voorbij, maar in de newborn fase heb ik me er echt enorm aan geïrriteerd 😅 Terwijl dit natuurlijk ook grotendeels door onszelf kwam: we hadden toen de tijd niet om elke dag uren met hem te wandelen.
Als ik het goed heb heeft een Mechelse herder ook minimaal 2 uur activiteit per dag nodig. Heb je die tijd nu? En de komende jaren ook? Als het antwoord daarop nee is dan heb je grote kans op gedragsproblemen bij je hond en dat wil je echt niet met kleine kinderen in huis.
Er zijn natuurlijk ook veel voordelen te noemen! We hebben een actieve levensstijl en weer of geen weer: we gaan er als gezin veel op uit. Dat past bij hoe ik mijn kinderen graag op wil voeden. Mijn oudste kan nu fietsen en vindt het super leuk om op zijn fietsje mee te gaan op de looprondjes. Dat geeft mij dan weer wat 1 op 1 tijd met de baby. En het ras wat wij hebben is heel kindvriendelijk, dat merk je. Hij is heel verzorgend naar de kindjes en vindt het helemaal niet erg als ze ooit eens per ongeluk op z’n staart staan of aan z’n haren trekken. Ze zijn een leuk speelmaatje voor elkaar.
2 maanden geleden
Hebben jullie ervaring met honden? Mechelse herders zijn heel pittige honden, ik weet niet of je dat zou moeten willen met een baby.
Ik heb er trouwens wel ervaring mee. Onze pup (we hadden al een hond) kwam toen onze baby 7 weken was. Ze schelen 10 dagen😉 Wij hebben er heel goed over nagedacht, maar ik kan het niemand aanraden hoor🙈 Het is echt kei en keihard werken, zeker als het een pittig ras is. Puppies moeten er vaak uit, plassen en poepen in het begin vaak nog in huis, zette 's nachts de boel op stelten en bijten overal in (je meubels, je voeten). Mechelaars zijn daar vaak ook extreem in. En als de hond ouder wordt, zie je dat zitten met uitlaten? Een Mechelaar is niet tevreden met een blokje om, die moet echt fysiek en mentaal goed uitgedaagd worden wil je daar een leuke hond aan hebben. Zie je dat zitten met een dreumes/peuter?
2 maanden geleden
Pff heb een puppy gehad en 3 newborns, geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om dat te combineren 🫣🤣
2 maanden geleden
Ik heb twee samojeden ( poolhonden). Een actief ras, al scheelt het dat mijn honden al 9 jaar oud zijn . Nu zijn beide honden rustig, stabiel en alle gekke fratsen lang achter zich gelaten. Nu met newborn gaat dat heel goed, want de honden zijn rustig, kunnen wachten ( als baby eerst verschoont moet worden, voeden, zelf klaarmaken, dan baby onder de poep, en dan pas ochtend rondje). Ik vind het wandelen met honden en baby heerlijk. Lopen zo elke dag 2+ uur ( al vraag ik af voor wie ik dat doe, de honden zijn misschien met minder tevreden op deze leeftijd).
Maar als ik terug kijk was mijn ene hond een draak tijdens puppy en puber fase. Niet luisteren, weglopen, in huis knagen aan houten meubels, slecht alleen kunnen zijn (andere hond op latere leeftijd geadopteerd). Dat gedrag in combinatie met newborn lijkt mij heel pittig.
Je moet zelf doen wat goed voelt ( en na goed nadenken goed voelt ). Al spreek ik uit eigen ervaring als newborn en puppy samen mij wel zwaar lijkt.
2 maanden geleden
Ik vond het hebben van een puppy veel lastiger dan een baby die ik nu heb. Na elk plasje/poep binnen, sta je buiten, terwijl je net buiten bent geweest 🥲. Je moet je hond echt trainen, consequent. Het is niet alleen leuk en gezellig. Ik heb 2 makkelijke honden rassen (labradors). 1 heeft echt nooit iets ergs gedaan, de ander heeft en keer een heel netje uien uit een kastje getrokken wat op een kiertje stond, dat lag overal in huis, echt overal. Een pot zout (ook dat lag over). Heel veel schoenen kapot gemaakt (ook uggs, tommy hilfiger etc 🥲). Een stripje antibiotica op gegeten. En nou zou je denken: ja maar wij laten nooit iets slingeren. Ja, dat dachten wij ook 😂. ‘s nachts lieten we ze ook nog uit, dat hebben we heel lang gedaan, omdat 1 van de twee dat nog nodig had.
Met baby ben je al redelijk beperkt, met honden nog meer, met puppy’s nog maar.
Pluspunten: ik wandel heel erg veel met kinderwagen, baby en hondjes, ook naar de supermarkt etc. Ik maak makkelijk 10.000 stappen. Ik plan alleen wel alles rond haar slaapjes en voeding. Ze slaapt wel in de wagen, maar niet diep genoeg.
2 maanden geleden
Wij hadden onze hond al voordat de eerste geboren werd. Nu is onze oudste 2 en de jongste 4 maanden. De hond is nu bijna 6 jaar. We hebben niet eens de puppyfase gehad (hond geadopteerd toen hij 1.5 was), maar ik vind de combi hond en kleine kinderen pittig.
De hond nu wegdoen is echt geen optie, maar hij verdient meer aandacht dan hij nu krijgt. En hij kan niet meer hele dagen los door huis lopen. Als ik even naar boven/wc/buiten moet, moet hij in de bench. Ik kan hem niet alleen laten met 1 of beide kinderen. Dus ik ben de hele dag bezig met afwegen wat handig/verstandig is. Daarnaast gingen we voor we kinderen hadden graag met de auto op pad naar natuurgebieden. Heerlijk kilometers lopen met de hond. Dat kan nu niet meer, achterbank is vol en kofferbak ook. Dat zijn allemaal dingen waar ik wel rekening mee zou houden als ik jullie was. De puppyfase overleef je vast wel, maar daarna moet je ook tijd hebben. En als jullie eventueel meerdere kinderen zouden krijgen, wordt die tijd alleen maar minder. Een hond leeft zo 10 jaar.
Oja, soms moet ik de hele dag politieagent spelen omdat onze peuter graag de hond lastig valt en de hond vindt dat uiteraard niet leuk.
2 maanden geleden
Ik dacht hier net nog over na, maar het is ook heel handig om tenminste 2/3 weken vrij te zijn/thuis te kunnen werken/pup mee te kunnen nemen. Dan kan je even heel goed investeren in de pup. Ze kunnen sowieso langere niet ineens 8u alleen zijn. Ik weet niet of jullie die optie hebben, maar als dat niet zo is zou ik echt wachten.
2 maanden geleden
Bedankt allemaal! We hebben beide nog even vrij dus wel tijd, maar toch besloten om er eerst maar even mee te wachten na het lezen van iedereen zijn ervaringen. Eerst maar even ons meisje iets groter laten worden. Bedankt allemaal!
2 maanden geleden
Hoe ga je het dan doen als het hondje nog in zijn bijt fase zit? Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dat zou moeten doen, ja ze goed uit elkaar houden
2 maanden geleden
Ik heb met honden gewerkt, en ik zou met een pup écht nog een tijd wachten. En zéker met een Mechelse Herder. Ik heb zelf ervaring met die honden vanuit mijn werk en heb ook mensen uit mijn sociale omgeving die deze herdersoort in huis hebben genomen, en het zijn wel honden die je écht goed op moet voeden wil je dit op een veilige manier combineren met jonge kinderen (met babies zou ik heel eerlijk echt niet aan beginnen, en met een peuter eigelijk ook nog niet). Mechelse Herders zijn geen makkelijke honden. Een "slecht" begin (door te weinig tijd en ruimte om goed op te voeden omdat er ook al een baby in huis is, stress bij de puppy vanwege een jong kindje om hem heen, stress bij ouders omdat er bij de combi baby+puppy nogal wat ongelukjes kunnen gebeuren (hoe zie je dat voor je met een kruipende baby terwijl een puppy in de bijtfase zit?)) kan een hoop narigheid meebrengen. Ik ken meerdere mensen die voor hun hond een ander huisje hebben moeten zoeken omdat de hond óf niet om kon gaan met de stress en concurentie van een baby, óf omdat ze zo waaks werden over de baby dat ze zelfs naar de ouders gingen happen/bijten wanneer deze een huilende baby uit de box wilden tillen. Zo'n situatie is voor niemand leuk. Ik begrijp heel goed dat je een hond wil, en het idee van een baby en een puppy is natuurlijk heel schattig. Maar de praktijk is echt anders. Ik zou het risico niet nemen en wachten tot 2+, en met sommige hondensoorten, waaronder een mechelse herder, zou ik niet onder de 4 aan beginnen.
2 maanden geleden
Mechelse herders zijn fantastisch! Maar helemaal op en top geschikt als werkhond.
Deze hond zou ik ook alleen aanraden als je er mee wilt gaan werken. Dit hoeft zeker geen politie training te zijn hoor, kan ook speuren of agility als dat bij de hond past.
Ze zijn gefokt op iets willen doen voor je en daarom super goed trainbaar, maar echt niet geschikt als huishond en alleen lekker mee te wandelen.
Ook zijn veel lijnen wel bijtdrift ingefokt voor het pakwerk. De politiehonden die het beste verkopen hebben pakwerk én speurwerk in de lijn zitten en worden later op 1 van beide of beide doorgetraind.
Er zijn geen lijnen te vinden die als leuke huishond gefokt zijn omdat daar simpelweg andere rassen voor zijn.
Op marktplaats kan je voor een prikkie een mechel rond de 1 jaar oud ophalen en dat is niet voor niets!
Hopelijk is er een goede rede dat jullie dit ras kiesen en willen jullie verder in de hondensport. Dan is mijn stukje zeer overbodig. Maar ik zeg het toch voor de zekerheid! Want ik zie het helaas vaker fout dan goed gaan.
Hieraan beginnen als je net een baby hebt lijkt mij (uitzonderingen daar gelaten) echt geen goed idee
2 maanden geleden
Reactie op Leannah
Mechelse herders zijn fantastisch! Maar helemaal op en top geschikt als wer ...
Wij weten inderdaad dat dit een werkhond is en willen trainingen gaan doen met de hond😊
2 maanden geleden
Wij hebben onze mechelse herder in laten slapen (door ouderdom en ziekte) toen onze jongste dochter een maand oud was en de oudste werd bijna 4. Toen de oudste geboren werd was onze hond er al. Vanaf dag 1 dat onze oudste dochter er was waren het de beste vrienden. En bij onze jongste dochter ook. Kraambezoek dat binnen kwam werd heel blij welkom geheten en hij liep meteen met ze mee naar de baby alsof hij een grote trotste broer was. We hebben heel erg getwijfeld om voor een nieuwe pup te gaan en dit werd dan 100% weer een mechelaar. En ondanks dat we onze oude trouwe vriend enorm missen en zoiezo een hond in huis enorm missen ben ik heel blij dat we dit niet gedaan hebben. Er gaat zo ontzettend veel tijd in een pup zitten. En als het fout gaat hoeft dit niet door de hond te komen, ik kan me voorstellen dat een hond het niet fijn vind als er een baby aan zn oor hangt ofzo maar uit leggen dat dat niet mag valt niet mee als ze nog zo jong zijn. Ongeacht wat voor ras hond je hebt. Mijn vriend en ik zijn allebij opgegroeid met mechelaars en zou ook echt geen andere hond willen.