15 Reacties

4 maanden geleden

Mijn zoontje is bijna 8 weken en ik heb totaal geen ritme en vind het wel prima zo 😊 als hij honger heeft dan krijgt hij borstvoeding (soms na 2 uur soms na 4 of alles wat daartussenin zit) en als hij moe is dan slaapt hij waar het op dat moment uitkomt! Soms op schoot, soms in de draagzak of de kinderwagen en soms in bed. Ik houd totaal niet vast aan bepaalde tijden😬 Probeer zo veel mogelijk naar hem te luisteren en doen waar hij behoefte aan heeft. Dat gaat meestal heel goed 😊

4 maanden geleden

Ik heb ook een kindje van 8 weken en geen ritme op vaste tijden, maar wel regelmaat in de zin van steeds dezelfde volgorde: slaapje, bij wakker worden meteen voeding borst 1, dan even rechtop en rondkijken/kletsen, borst 2, luiertje en dan nog even spelen/wandelen etc en valt ze weer in slaap. Het maakt dan niet uit hoe lang de slaapjes zijn en hoeveel ze drinkt, maar de volgorde is wel elke dag t zelfde en dat is voor de baby een prima vorm van regelmaat. Sommige dagen drinkt ze meer en zelfs een derde borst(het is vandaag ook warm, of soms heeft ze een groeispurt), maar daarna dan gewoon weer even spelen en slapen. Is je dochter verder tevreden, niet overprikkeld en groeit ze goed? Dan niks aan de hand, je doet t top!

4 maanden geleden

Mijn zoontje is bijna 8 weken en ik heb totaal geen ritme en vind het wel p ...
Oh wat fijn dat je toch een houvast hebt zonder ritme. Mijn dochter slaapt overdag haast niet en drinkt slecht aan de borst. We hebben dus op geen enkele manier een ritme/regelmaat. Hopelijk gaat t snel beger

4 maanden geleden

Reactie op LadyJudy

Ik heb ook een kindje van 8 weken en geen ritme op vaste tijden, maar wel r ...
Fijn deze regelmaat! Mijn dochter groeit goed, maar slaapt overdag heel slecht. Echt minimaal. Vandaar dat ik me daar ook druk om maak.. hopelijk gaat t snel beter met haar slaapjes. Heb namelijk het idee dat ze slecht drinkt en daardoor ook slecht slaapt. Maar weet t niet zeker natuurlijk

3 maanden geleden

Reactie op ss00

Oh wat fijn dat je toch een houvast hebt zonder ritme. Mijn dochter slaapt ...
Dat hoop ik ook voor jullie!!

3 maanden geleden

Start je toevallig steeds de dag al rond hetzelfde tijdstip? Bijvoorbeeld tussen 7 en 8? Dat geeft vaak al een richting om naar meer structuur toe te gaan. Ze is nu ruim 10 weken en heb langzaam het idee dat er iets meer ritme begint te ontstaan. De slaapjes worden af en toe wat langer en de flesjes zijn daarmee nu ongeveer steeds rond dezelfde tijd (probeer dit zelf ook wel aan te houden met +/- een uurtje eerder of later).

3 maanden geleden

Mijn zoontje is 9 weken die heeft ook niet echt een ritme overdag hij drinkt wanneer hij het nodig heeft en slaapt wanneer hij moe is soms een uurtje soms 3 uurtjes wel beetje ritme in avond hij slaapt opzeg goed en kan best doorslapen als hij lekker heeft gedronken en schone luier heeft maar je doet het gwn goed hoor luister gwn naar je baby ritme krijgen ze vanzelf wel hij drinkt ongeveer 150ml

3 maanden geleden

Reactie op Marlou132

Start je toevallig steeds de dag al rond hetzelfde tijdstip? Bijvoorbeeld t ...
Dat is heel afwisselend. Afhankelijk van hoe laat zij wakker is. Zij slaapt sws nog niet door, wordt 3 keer wakker in de nacht. Afhankelijk van hoe laat zij in de nacht wakker wordt, slaapt ze in de ochtend “uit”. Ze wordt vaak rond 8/9 uur wakker. Even een andere vraag: hoe doe jij het met de avond slaapjes? Hoe laat gaan jullie naar boven/naar bed? Wij vaak rond 9 uur. Tegen 10 uur slaapt ze dan. Maar dan heeft ze bv vanaf 18:00 uur niet geslapen..

3 maanden geleden

Heb je al eens geprobeerd haar in een draagzak te doen :)? En zo wat slaapjes te doen. Onze dochter slaapt niet lang in haar eigen bed, maar in een draagzak wel weer. Door haar dagelijks zeker 1 keer erin te doen, slaapt ze 2,5-4 uur achter elkaar :)

3 maanden geleden

Reactie op ss00

Dat is heel afwisselend. Afhankelijk van hoe laat zij wakker is. Zij slaapt ...
Onze dochter gaat nu meestal rond 18.30/19.00 uur naar bed. Wij hebben al best een ritme, maar dat komt denk ik vooral omdat we al een zoontje van 2 hebben rondlopen die dan ook naar bed gaat. Lukt het om soms wat meer tijd tussen de voedingen te laten? Want begrijp ik het goed dat je haar ‘s ochtends een flesje geeft en dan na haar wakkertijd weer een beetje? Want als ze steeds beetjes drinkt, houdt dat die honger wel in stand (omdat ze deels maar verzadigd is steeds). Ik weet niet of dit lukt hoor, maar wellicht kun je zorgen dat er iets meer tijd tussen zit (bijv. door een speentje te geven), zodat ze na 3/4 uur honger heeft en de volledige voeding drinkt. Dat ze daarna goed kan slapen?

3 maanden geleden

En lees het hier nu inderdaad.. :) Maar een draagzak helpt ons ook heel erg in goede slaapjes overdag. Dan zit er automatisch ook meer tijd tussen de voedingen!

3 maanden geleden

Reactie op Marlou132

En lees het hier nu inderdaad.. :) Maar een draagzak helpt ons ook heel erg ...
Ja dat tijd tussen de voedingen vind ik dus een beetje moeilijk. Want als zij wakker wordt krijst zij om voeding. Dan krijgt zij borstvoeding via de fles. Na haar wakkertijd van 70-90 minuten brengen we haar naar bed. Maar moet ik haar dan geen voeding geven? Ik ben dan bang dat ze niet slaapt vanwege haar hongergevoel. Geef jij overdag dan geen voeding voor het slapen gaan? Maar in de avond doe je dat wel toch? Ik doe dat in ieder geval wel voor het slapen gaan

3 maanden geleden

Reactie op ElmH

Heb je al eens geprobeerd haar in een draagzak te doen :)? En zo wat slaapj ...
Nog niet, ga ik proberen!

3 maanden geleden

Reactie op ss00

Ja dat tijd tussen de voedingen vind ik dus een beetje moeilijk. Want als z ...
Ik geef zelf volledig live borstvoeding en doe dat zoveel mogelijk alleen direct na het wakker worden uit een dutje. Na haar wakkertijd breng ik haar naar bed zonder voeding, soms zoekt ze wel met haar mond maar ik heb ervaren dat dit ook een slaapsignaal is voor mijn dochter want als ik de borst aanbood dan dronk ze nauwelijks en viel ze vrij snel in slaap. Het functioneerde meer als een soort speen. Ik doe nu liever niet meer voeden voor haar dutje ook om te voorkomen dat ze alleen nog maar kan slapen aan de borst. Wil wel dat mijn man haar ook in slaap kan sussen. 2 uitzonderingen: ik probeer het vaak 15 min met wiegen, sussen, rondlopen en ze mag eventjes kort huilen van mij dus 2 minuutjes bijv omdat dat een soort inslaaphuiltje is bij haar. Als ze langer huilt of ze slaapt na een kwartier nog niet dan geef ik wel de borst want dan vind ik dat ze slaapt belangrijker, ongeacht hoe. Maar vaak is het dus niet nodig en valt ze zonder melk in slaap. 2e uitzondering is clusteravonden, dan is ze gwn heel onrustig in de avonduren en dan helpt niets alleen aanleggen.

3 maanden geleden

Ik heb de wakkertijden losgelaten en kijk nu naar mijn baby. Het gaf me stress als hij een paar uur wakker was ‘want dat hoort toch niet?!’. Maar elke baby is anders en! Wij houden zijn slaapsignalen in de gaten en hebben ook nog geen strak ritme, nu 7 weken. Hoe het hier ongeveer gaat is dat ik rond 20.30/21.00 met hem richting de slaapkamer ga voor de laatste voeding. Daarvoor heeft hij soms geslapen maar soms ook geclusterd. Dan slaapt hij meestal rond 22.00. En wanneer hij dan ‘snachts komt is heel verschillend! Maar meestal rond 4 (soms ook 5, of 2..). In de ochtend wordt hij dan wakker rond 7.30 meestal(beetje afhankelijk van de nachtvoeding), en na een voeding slaapt hij dan weer een blokje in zijn cosleeper. Soms wel tot 10 of 11. Wij hebben altijd hele lekkere rustige ochtenden zo(eerste kindje ook en beide vrij). Overdag slaapt hij op de bank op een schapenvachtje, soms op ons of soms in de draagzak als we onderweg zijn. Maar daar heb ik echt nog geen ritme in kunnen ontdekken. Soms heeft hij een enorm slaperige dag en sommige dagen wil hij niks missen.