4 Reacties
3 maanden geleden
Hier staan we 8uur op en afhankelijk van wat we gaan doen maak ik mijn baby wakker of niet. Als ik hem wakker maak zorg ik dat iedereen gegeten en aangekleed is voor zijn wakkertijd weer voorbij is. Dan vertrekken we als hij weer moe is en slaapt hij in de auto of wagen of draagzak zijn eerste slaapje.
Als het een activiteit is voor beide kindjes vertrek ik precies na een slaapje, zo probeerde ik het een beetje te timen. En soms komt het allemaal perfect uit met de slaapjes en tijden en soms ook niet, maar met meer kindjes heb je niet altijd de luxe om rekening te houden met de babyslaapjes helaas.
3 maanden geleden
Ik zorg dat de jongste sowieso tegelijk met de oudste slaapt, dan heb ik ook nog even een rustmomentje op de dag. De oudste slaapt rond 12/12:30 en de jongste voed ik dan en daarna gaat hij ook slapen.
De andere slaapjes komen een beetje zoals het komt. De ene keer in z’n bedje en de andere keer in de draagzak. In de wagen slaapt hij helaas erg licht, dus dat werkt voor ons niet echt. Ik probeer op de wakkertijden te letten, maar dat middagslaapje is me echt heilig, dus soms ligt hij er dan al wat sneller weer in.
3 maanden geleden
Hier kindjes in dezelfde leeftijden. Wij hebben langzaamaan ongemerkt het volgende ritme gekregen:
7:00 opstaan
8:30 baby naar bed, met dreumes in huis spelen
9:30 op pad met kinderwagen naar bv kinderboerderij, horeca, supermarkt
12:00 fles voor baby, broodje voor dreumes
12:30 dreumes en baby naar bed. Dreumes slaapt meestal 1,5-2 uur
15:00 weer even naar buiten of in de tuin spelen
16:00 baby fles
16:30 baby naar bed
17:30 met zijn allen avondeten (dreumes en ouders)
18:30-19:00 baby fles, beide kindjes naar bed
Bovenstaand schema is niet heel strak want baby wisselt nogal in lengte van de dutjes, maar meestal duren de dutjes zo’n drie kwartier. Soms lukt het haar om 1,5 uur te slapen, maar dat is niet structureel. Ze krijgt elke vier uur een fles en als we in de ochtend op pad gaan, valt ze meestal in slaap in de wagen/draagzak. Een enkele keer lukt dat niet en is ze lang wakker, maar meestal is ze dab wel tevreden onderweg. Dan pakt ze daarna het slapen in bed weer op als we thuis zijn. We hebben een heeeele drukke dreumes, dus we moeten in ieder geval 1x naar buiten en meestal gaan we zelfs twee keer. Ik zorg dan altijd dat in een draagzak mee heb, want dat geeft wel echt een garantie dat dochter slaapt.