30 Reacties
3 maanden geleden
Mijn man kleed sochtends de peuter aan en geeft hem ontbijt, terwijl ik ondertussen de baby borstvoeding geef. Ik ben thuis met de kinderen dus ik doe verder eigenlijk alles met de kinderen en doe het huishouden. Mijn man werkt meer dan fulltime.
3 maanden geleden
Momenteel ben ik nog thuis en werkt mijn man 4 dagen. Straks ga ik ook weer 4 dagen werken.
Ik zorg voor de baby en pak tussendoor kleine dingen op als de was weg vouwen of keuken opruimen.
Mijn man doet boodschappen, koken, de was. En zaken regelen rondom onze tuinverbouwing, de auto of financiën.
De robot doet stofzuigen en dweilen haha. En de schoonmaker (of ik als ze verhinderd is )poetst het sanitair en stoffen/ schoonmaken
3 maanden geleden
Reactie op Anoniem19900991
Ik doe alles thuis en mn man is werken 😅
Werk jij zelf ook? Of regelt hij alles financieel?
3 maanden geleden
Als mijn partner werkt en ik niet, neem ik de meeste zorg op me. Mijn man doet wel de vaatwasser, keuken schoonmaken en gedeeltelijk het afval en het badje doen we altijd samen. Als ik in de avond wat afgesproken heb neemt hij de zorg over. Op de vrije dagen van mijn man verschoont hij onze dochter en maakt het flesje klaar en ik geef het flesje.
3 maanden geleden
Reactie op rowenakonings
Werk jij zelf ook? Of regelt hij alles financieel?
Ik werk straks ook weer 3 dagen van 9uur incl.
Ja, soms denk ik. Je kan beter een man zijn en fulltime werken 🤣
3 maanden geleden
Man werkt momenteel 4 dagen omdat hij 1 dag ouderschapsverlof heeft opgenomen en ik ben nog met verlof. Ga ik oktober pas weer met 1 dag in de week starten en in december 2 dagen.
Ik doe de was en man doet de tuin. Stofzuigen/dweilen/wc schoonmaken/opruimen doen we allebei, maar in de praktijk doe ik dat iets vaker omdat ik vaker thuis ben. Ik kook meestal en man ruimt dan de keuken op. Maar dat doe ik ook wel eens zelf als man dan bijvoorbeeld de peuter in bad doet. Dingen zoals deuren schoonmaken, keukenkastjes/koelkast, de lampen stoffen doe ik meestal omdat mijn man daar een keel blinde vlek voor heeft😂
Ik heb momenteel geen omkijken naar de bedden verschonen, ramen zemen en badkamer schoonmaken want mijn moeder komt 1 dag in de week helpen. Dat hoeft ze zeker niet, maar ze wil het gewoon heel graag.
Eigenlijk hebben we geen strikte taakverdeling, als iemand vind dat iets moet gebeuren dan pakt hij/zij dat op.
Qua zorg voor de kinderen doe ik vooral de baby, al kan ik mijn man heus wel inschakelen voor een schone luier of de baby naar bed brengen. Maar ik doe het meeste, ook ivm met borstvoeding en dat vind ik ook niet erg. Ik ben gewoon wat meer ingespeeld op haar mbt slaaptijden en voedingen. Op de dagen dat man thuis is houdt hij de peuter lekker bezig.
3 maanden geleden
Wanneer we beide werken is de verdeling kinderen+huishouden ongeveer ik 60/40 hij. We werken beiden 4 dagen in de week en we hebben een schoonmaak voor de badkamer/wc/keuken/dweilen.
Het verschil zit hem vooral in de mentale last. Ik regel alle financiele zaken, inkopen (behalve eet-boodschappen), medische afspraken voor de kinderen en hond en doe de planning van vrijwel alles thuis. Gaat mij beter af, vind dat ook leuk om te doen dus gaat prima zo.
Maar ik heb nu verlof en straks ouderschapsverlof en ga pas in januari 2025 weer aan het werk. Dus ik doe nu iets meer, vooral meer opruimen. Denk dat het op 70/30 ligt.
Dat vind ik nu prima, maar wordt zekerweten wennen voor de vriend als ik weer ga werken en niet meer achter hem aan opruim 😂.
3 maanden geleden
Man werkt 60 uur per week, ik 20 uur. In het huishouden doet hij eigenlijk niks, dat doe ik allemaal zelf. Soms helpt hij even met de kinderen douchen en in bed leggen enzo maar meestal doe ik dat ook zelf. We hebben 3 kinderen dus soms best pittig! Naar school/opvang brengen doe ik ook. (Grote) Tuin doet hij dan weer en als ik iets snel gedaan wil hebben hoef ik maar te roepen en hij doet het. Werkt voor ons prima zo! 😃
3 maanden geleden
Reactie op Wilmaxx
Man werkt 60 uur per week, ik 20 uur. In het huishouden doet hij eigenlijk ...
Hier idem! 2 kids en een actieve golden retriever. Haha en ik doe de tuin.. hij werkt 80 uur, ik 3 a 4 dagen. Hebben een robotstofzuoger met dweilfunctie wat ook super werkt! En vaak in de avond bezig met huishouden om zelf een soort van mindfull tot rust te komen. Het is een kwestie van bijhouden! En vaak samen koken en wekelijkse boodschappen doen.
3 maanden geleden
Mijn vriend doet het vuilnis en de tuin. Verder houd hij zich bezig met mijn oudste zoon van 5 jaar. Die vraagt hem vaak om wat te gaan doen. Verder als ik iets anders moet doen dan vraag ik hem of hij met de baby even wat kan doen. Voor de rest hoeft hij niks te doen. Alleen als ik het vraag. Nouja hij moet wel beneden netjes achterlaten als hij als laatste naar bed gaat niet dat er nog bier + snacks op tafel liggen, en zijn was in het washok leggen inplaats van overal en nergens.
3 maanden geleden
Ik doe heel eerlijk 99% van de zorg van de baby en ons zoo tje van 3,5. Ik haal ze uit bed, verachoon luiers, regel ontbijt en lunch, ik ben het aanspreekpunt, ik regel dat er elke dag speelgoed gerouleerd wordt, ik geef tussendoortjes, ik doe af en toe spelletjes met ze, ik doe de nachtzorg en de nachtvoedingen, ik breng ze naar bed, ik troost, ik bied drinken aan, etc etc.
Mijn man kookt het avondeten en doet de boodschappen.
Ik vind het heel zwaar dat alles zo op mij komt, en af en toe voel ik me er ook echt wel gefrustreerd over. Maar mijn man heeft 2 hersenbloedingen gehad en heeft daar flinke schade aan overgehouden. Vooral energetisch en qua prikkelgevoeligheid. Als hij overvraagd wordt krijgt hij bijvoorbeeld hele erge migraine aanvallen die dagen kunnen duren. Dus ik heb er ook begrip voor, ondanks dat het moeilijk is. Soms moet ik mezelf dan even helpen herinneren dat het geen onwil is, maar onmacht. En het is vooral de frustratie van de solo zorg dragen en dat ik me daardoor ook regelmatig overvraagt voel, wat me dan even teveel wordt. Het heten niet voor niks de tropenjaren denk ik dan maar. 😅 we modderen door
3 maanden geleden
Ik doe het huishouden en verzorg ons zoontje. Mijn vriend doet de tuin en de vuilnis. Hij werkt 6 dagen (1x in de maand 7 dagen) in de week. Ik ga na de zomervakantie 4 dagen werken.
3 maanden geleden
Weinig regelmaat bij ons thuis 😅 allebei ondernemer, ik werk daarnaast nog 34 pw voor de baas.
Afgelopen weken was het ongeveer 15/85 (man vs mij). Dat is verzorging & huishouden (dat laatste doet ie vrijwel niet, kun je een strijd van maken, maar hij is een sloddervos en het is de energie niet waard)
Hoop wel dat de verhouding wat meer naar elkaar toe gaat trekken. Bijv. 40/60. Gelukkig staat mijn man daar wel voor open, ook al is dat in de praktijk lastig, want hij heeft oproepdienst en vliegt daarvoor letterlijk de wereld over. As we speak al een week alleen met een 9 weken oude baby en kan nu in ieder geval zeggen: nog 100.000x meer respect gekregen voor alleenstaande moeders, haha 🧡🥲
3 maanden geleden
Ik werk 1 dag en mijn man 3. We hebben 3 kindjes en een baby. Ik doe nu vooral de baby alleen en mijn man alles met de andere 2. Mentaal hebben we het wel redelijk 50/50, alles van huisdieren, dokters, opvang en school doet mijn man regelen, kleding en luiers etc doe ik dan vaak weer.
Huishouden is denk ik 60/40, proberen het wel zoveel mogelijk samen te doen!
3 maanden geleden
Nu heb ik nog verlof, dus is het anders, maar het zal er straks ongeveer zo uitzien.
Ik doe de regeldingen en financiën. Qua huishoudelijke taken, doe ik de was en het meeste qua schoonmaken. Mijn partner kookt en doet de tuin.
Daarnaast hebben we straks allebei een doordeweekse dag met onze dochter en zal ik brengen naar de opvang en mijn partner halen.
Denk dat we dus een goede verdeling hebben straks
3 maanden geleden
Mijn man werkt fulltime, ik ga drie dagen werken. Ik doe het huishouden (maar als ik het vraag, helpt hij wel eens met wat en incidenteel kookt hij) en de meeste nachten nu ik nog vrij ben. Maar in het weekend verdelen we deze (of doen een keer naar behoefte) Als ik die drie dagen ga werken, zullen we deze nachten ook verdelen. Hij doet klusjes en regelt financiën. Boodschappen laten we bezorgen. Als hij thuiskomt van zijn werk, wil hij graag flesje geven etc.
3 maanden geleden
Wij doen het fifty-fifty, vinden we allebei erg belangrijk en we bespreken ook regelmatig of het nog steeds werkt voor beiden. We werken beide 32 uur, dus allebei een doordeweekse dag met de kinderen. Ik ben 'chef was', hij is 'chef keuken', soms draaien er de rollen een periode om.'S avonds zijn we allebei bezig met kinderen naar bed, keuken opruimen, huis opruimen, tot we samen op de bank kunnen ploffen. We hebben een schoonmaker. Mijn vriend is contactpersoon naar alle organisaties zoals opvang, cjg, huisarts, kapper, etc. Dat laatste doen we expres omdat het vaak ongemerkt op het bordje van de vrouw komt. Nu met de tweede is het wel zo dat ik veel met de baby doe en hij met de peuter, maar dat zal ook weer rechttrekken over een tijdje